Nej och inte heller frågan om hur alternativhypoteser ska beskrivas i indiciemål som några stycken alternativteoretiker hävdar borde vara grund för PT i både Marinafallet och här. Nu förstår vi ju alla att de begriper detta mycket bättre än Riksåklagaren, men ändå...
Mitt stalltips är att RÅ inte kommer att överklaga domen till HD. Det är ett så ytterligt litet antal fall han gör det i varje år att det skulle vara förvånande om han valde att gå fram i en rättsfråga som inte ens finns omnämnd på prioriteringslistan.
Då har jag större förhoppningar om överklagande och även beviljat pt än du har. Små förvisso, men inte helt obetydliga ..
Som rayravioli påpekat tidigare. Tejprullarna är bara testade med en hund, Uno. Kompis markerar både lik, blod och sperma och går alltså inte att använda för att avgöra om blod kommer från en avliden eller inte.
Helt rätt. Eftersom blodet på rullen redan va känt går Kompis bort.
Frågan om mord eller dråp är i mångt och mycket en bevisvärderingsfråga. Det enda sättet man skulle kunna skilja de bägge rubriceringarna åt, är att poängsätta varje tänkbar aspekt som kan gälla för brotten. Men hur ska detta gå till? – Hur ska ett ”gärningsförlopp” definieras? - Vilka skador bör inkluderas i ”mindre grovt våld” (var går gränsen mellan ”mindre grovt våld” resp. ”grovt våld”?) – Vad ska ”provokation” från offrets sida anses innefatta? – Hur många avdragspoäng kan en mördare som befunnit sig i ett ”psykiskt avvikande tillstånd” tillgodoräkna sig? – Vad ska definieras som ”psykiskt avvikande tillstånd”, osv i all oändlighet.
Med utgångspunkt i hur ett antal tidigare domstolar har resonerat kring gränsdragningen mellan mord och dråp har jag med * skönsmässigt graderat vad som måste anses gälla för mordet på VB; ? markerar tveksamhet/osäkerhet.
Mord (skönsmässig rättstillämpning):
Offret har varit närstående till gm * (ej anhörig) – I praxis har det inte räckt att gm befunnit sig i stark affekt för att gärningen ska rubriceras som dråp i de fall brottet skett mot nära anhörig till gm
Offret har varit försvarslöst *
Offret har befunnit sig i en skyddslös situation *
Händelseförloppet har inte varit helt kortvarigt *
Offret har utsatts för dödsångest (brottet har pågått under längre tid, eller offret skadats svårt och avlidit efter längre tid, eller offret har varit instängt i ett trångt utrymme) ?
Offret har utsatts för särskild grymhet (ett flera minuter långt strypgrepp åtföljt av stor smärta och stark dödsångest har bedömts ej vara att betrakta som grym misshandel) ?
Dödandet har föregåtts av planering (bortom rimligt tvivel)
Dödandet kan ha skett utan planering *
Dödandet har skett i hastigt mod men offret har varit nära anhörig till gm
Brottet sker i offrets hem av okända gärningsmän (t.ex. vid ett inbrott då offrets fristad också kränks)
Gm kan ha befunnit sig i ett psykiskt avvikande tillstånd (sällan någon knäppskallerabatt) *
Gm försöker dölja sitt brott och visar därmed hänsynslöshet *
Gärningsförloppet har varat längre än två minuter… *
Likgiltighetsuppsåt *
Uppsåtligt dödande *
Dråp (Skönsmässig rättstillämpning)
Gm har handlat i stark affekt till följd av provokation, antingen mot sig själv eller mot någon gm närstående ?
Gm har befunnit sig i ett psykiskt avvikande tillstånd (men detta påverkar sällan gränsdragningen mellan mord och dråp) ?
Dödandet har skett utan planering ?
Dödandet har skett i hastigt mod ?
Dödandet har föregåtts av bråk mellan offer och gm (gm har med anledning av bråket hamnat i stark affekt) ?
Barmhärtighetsmord
Dödande av plågoande
Nödsituation där gm passerat gränsen för nödvärnsrätt
Det är inte utrett att gärningsförloppet varat längre än ett par minuter
Brottet bedöms som mindre grovt
Likgiltighetsuppsåt *
Uppsåtligt dödande *
TR skriver:
Något har dock otvivelaktigt hänt, som hos KJ väckt stark aggressivitet gentemot VB. Det finns dock inte anledning räkna med att det förekommit omständigheter, som gör att gärningen kan bedömas ha varit mindre grov. /…/ Särskilt ansvar för brott mot griftefrid ska dock inte dömas ut. Handlandet får i stället ingå som ett försvårande moment i det uppsåtliga dödandet.
/…/
De många sticken mot bröstkorgens fram- och baksida medför dock att gärningen, oavsett vad som kan ha föregått denna, präglats av stor hänsynslöshet. Skäl saknas vidare att sätta ifråga riktigheten av rättsläkarens bedömning att fråga varit om ett utdraget dödsförlopp. Detta har varit ägnat att öka lidandet för VB.
/…/
Således anges i den rättspsykiatriska undersökningen att tillgänglig utredning ger vid handen att han visat prov på ett konkret och oflexibelt tänkande med svårigheter att sätta sig i andras perspektiv, en nedsatt förmåga att anpassa sitt beteende till nya situationer samt att han uppvisat ett begränsat och repetitivt mönster i beteenden och intressen. Det angivna medför enligt tingsrättens bedömning att den slutsatsen kan dras att hans funktionsnedsättning nedsatt hans förmåga att kontrollera sitt handlande utifrån en uppkommen situation. Hans funktionshinder kan också ha påverkat hans förmåga att inse hur hans hantering av den döda kroppen uppfattas av andra. Enligt tingsrättens bedömning medför nu angivna omständigheter att livstidsstraff inte bör dömas ut. Det ska således bli fråga om ett tidsbestämt fängelsestraff. En sammanvägning av de omständigheter, som är försvårande, och de omständigheter, som talar i mildrande riktning, medför enligt tingsrättens mening att längden på fängelsestraffet ska bestämmas till fjorton år.
Sammanfattning:
Försvårande omständigheter:
KJ har agerat hänsynslöst
Även om något hänt som hos KJ väckt stark aggressivitet gentemot VB har inga omständigheter framkommit som talar för att gärningen kan bedömas ha varit mindre grov.
Det saknas skäl att ifrågasätta rättsläkarens bedömning att det kan ha varit fråga om ett utdraget dödsförlopp.
Förmildrande omständigheter:
KJ:s funktionshinder kan ha nedsatt hans förmåga att kontrollera sitt handlande utifrån en uppkommen situation.
KJ:s funktionshinder kan ha påverkat hans förmåga att inse hur hanterandet av den döda kroppen uppfattas av andra.
HR skriver:
Frågan om brottet är att bedöma som mord eller dråp ska således avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen, däribland vad som föranlett den. Det är åklagaren som har att styrka de omständigheter som är av betydelse för bedömningen. Ovisshet i relevanta hänseenden leder till att det för KJ lindrigare alternativet ska tillämpas (jämför NJA 1987 s. 33). Fastän det inte längre är utslagsgivande för brottsrubriceringen om ett uppsåtligt dödande har skett i hastigt mod eller inte, måste detta förhållande tillmätas betydelse vid helhetsbedömningen. Detta framgår av Högsta domstolens praxis enligt vilken domstolen lagt vikt vid om gärningen utförts under inflytande av en plötslig, stark affekt och beaktat om affekttillståndet kunnat förklaras av någon form av provokation eller annan liknande omständighet.
Sammanfattning:
VB har befunnit sig i en skyddslös ställning
VB:s kropp har hanterats skymfligt
Det kan ej uteslutas att KJ:s säregna personlighet medfört att KJ handlat i mycket stark affekt
Det är inte klarlagt att det varit fråga om ett utdraget dödsförlopp med åtföljande lidande och dödsångest
Eftersom varken brottsplats eller vapen kunnat utredas och KJ i denna del tiger som muren ska detta tala till KJ:s förmån och således i förmildrande riktning
Lite lustigt det här faktiskt får man lov att säga; det diskuteras i tråden precis som om det
var en pågående utredning och saker och ting inte var avgjorda.
Men det pågår ingenting längre utanför det här forumet och det blir ingen ny rättegång.
Man beviljar inget prövningstillstånd i det här målet. HD behandlar varje sån ansökan
med kalla handen, är jag övertygad om.
Det som gäller nu kommer att gälla även framöver. KJ dömd för dråp. Det stannar därvid.
Det är helt enkelt över. Om nu inte det otroliga skulle hända att den dömde börjar kvittra om
dådet och i samband med ett sånt erkännande skulle avslöja någon mer inblandad och det på ett
sätt som verkar trovärdigt. Då kan det ju hända att det rör på sig igen vad det här fallet
beträffar.
Annars är slutkapitlet nog skrivet om det här.
Om 5 år sådär så är "dräparen" ute igen. Och att det skulle bli så påfallande lindrigt straff
för honom är väl något som han inte vågat föreställa sig ens ett ögonblick från det att
han blev klar över att han inte hade den ringaste möjlighet att gå fri ut från det här.
Vågar han ens tänka tanken på en ny rättegång och vad han då riskerar?
Han borde alltså känna sig rejält nöjd med utfallet som det blev.
Han är ju inte ens i juridisk mening längre en mördare utan "bara" en dräpare.
Jag tror för min del att det blir endast från åklagarhåll man får se röken av en skrivelse ställd
till Högsta Domstolen angående den där grejen med prövningstillstånd.
KJ och hans advokat skickar inte in någonting. Gissar jag.
En oskyldig accepterar aldrig i helvete en dom, om så TO hade fått domen till tio dagsböter. Icke en chans. Överklagar inte KJ är det exakt samma sak som ett erkännande. Finns inget taktik-tänk om straff om jag är helt oskyldig. Då skulle jag vara beredd att mörda på riktigt för att bevisa min oskuld.
Även om något hänt som hos KJ väckt stark aggressivitet gentemot VB har inga omständigheter framkommit som talar för att gärningen kan bedömas ha varit mindre grov.
Det saknas skäl att ifrågasätta rättsläkarens bedömning att det kan ha varit fråga om ett utdraget dödsförlopp.
KJ:s funktionshinder kan ha nedsatt hans förmåga att kontrollera sitt handlande utifrån en uppkommen situation.
KJ:s funktionshinder kan ha påverkat hans förmåga att inse hur hanterandet av den döda kroppen uppfattas av andra.
HR skriver:
Frågan om brottet är att bedöma som mord eller dråp ska således avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen, däribland vad som föranlett den. Det är åklagaren som har att styrka de omständigheter som är av betydelse för bedömningen. Ovisshet i relevanta hänseenden leder till att det för KJ lindrigare alternativet ska tillämpas (jämför NJA 1987 s. 33). Fastän det inte längre är utslagsgivande för brottsrubriceringen om ett uppsåtligt dödande har skett i hastigt mod eller inte, måste detta förhållande tillmätas betydelse vid helhetsbedömningen. Detta framgår av Högsta domstolens praxis enligt vilken domstolen lagt vikt vid om gärningen utförts under inflytande av en plötslig, stark affekt och beaktat om affekttillståndet kunnat förklaras av någon form av provokation eller annan liknande omständighet.
Sammanfattning:
VB har befunnit sig i en skyddslös ställning
VB:s kropp har hanterats skymfligt
Det kan ej uteslutas att KJ:s säregna personlighet medfört att KJ handlat i mycket stark affekt
Det är inte klarlagt att det varit fråga om ett utdraget dödsförlopp med åtföljande lidande och dödsångest
Eftersom varken brottsplats eller vapen kunnat utredas och KJ i denna del tiger som muren ska detta tala till KJ:s förmån och således i förmildrande riktning
Det finns inga förmildrande omständigheter i det här. Mordet på Vatchareya Bangsuan var sannolikt planerat, för att inte säga mycket välplanerat - den närmast totala avsaknaden av teknisk eller annan bevisning och utan synbara spår av affekt talar övertygande för att detta varit fallet. Men då varken brottsplats eller tidpunkt då gärningen begicks har kunnat fastställas är alternativen egentligen endast fråga om två: frikännande av KJ - eller livstids fängelse, då påföljden - livstids fängelse - varken förhindras av medicinska eller juridiska skäl.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-09 kl. 12:05.
En oskyldig accepterar aldrig i helvete en dom, om så TO hade fått domen till tio dagsböter. Icke en chans. Överklagar inte KJ är det exakt samma sak som ett erkännande. Finns inget taktik-tänk om straff om jag är helt oskyldig. Då skulle jag vara beredd att mörda på riktigt för att bevisa min oskuld.
Håller helt med.
Det är väl fem dagar kvar tills vi får reda på om KJ överklagar.
Min gissning är att KJ kommer frias och polisen kommer få fortsätta sin utredning i jakten på VBs mördare.
Om jag skulle drista mig till att uttrycka en åsikt om vad jag tycker är "fel" eller svagheten i hovrättens utslag skulle jag säga att den ger mig känslan av att vara undflyende - en bekväm kompromiss som tillfredsställer flertalets "smakinriktning" - inte helt okontroversiell då man trampar under gränsen för mord men ok att skriva under, och därmed bekväm för dem som avfattat den. Om RÅ delar den uppfattningen bör han nog göra en framstöt med begäran om överprövning i Högsta domstolen.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-09 kl. 14:59.
Det finns inga förmildrande omständigheter i det här. Mordet på Vatchareya Bangsuan var sannolikt planerat, för att inte säga mycket välplanerat - den närmast totala avsaknaden av teknisk eller annan bevisning och utan synbara spår av affekt talar övertygande för att detta varit fallet. Men då varken brottsplats eller tidpunkt då gärningen begicks har kunnat fastställas är alternativen egentligen endast fråga om två: frikännande av KJ - eller livstids fängelse, då påföljden - livstids fängelse - varken förhindras av medicinska eller juridiska skäl.
Du har bevisligen fel i ”den närmast totala avsaknaden av teknisk eller annan bevisning” – om du inte helt förringar liklukt, blod, DNA mm. Det talar för att om mordet varit det minsta planerat, det i så fall är KJ som ensam stått för denna planering, men mot detta talar t.ex. hans nattliga tur till sin bror, hans överraskningsdiarré mm.
HR menar – rätt eller fel – att KJ:s personlighet kan ha gjort att han agerat i hastigt mod; handlat i affekt. Själv ser jag inte av befintligt material (det sekretessade har jag inte tillgång till) att KJ verkar så lätt att trigga i gång; snarare är det då i så fall fråga om impulsiva, hugskottsliknande handlingar; en tvångsmässigt betingad klåfingrighet och experimentlusta, om man så vill. Dock kan man också t.ex. ta fasta på KJ:s reaktion när hans f.d. flickvän via facebook avslutar deras relation, då KJ tvärt avbryter konversationen, för att senare meddela VB att flickvännen som en underförstådd verkan av att hon ratat KJ, eller som någon form av automatiskt straff, tagits in på psyket. Commandern KJ vet bäst och skriver gärna också andra på näsan att de har fel. Man kan också välja att ta fasta på den förslagenhet som KJ uppvisat när han åberopat metallåtervinningen för sin försvunna kniv, de planteringsdillerier han framfört, det straff han utlovat den rätte gm:en, hans uppenbart påhittade sexhistoria, osv.
Om en gm dödar en person mitt inne i en skog, styckar personen på en otillgänglig plats, för att sedan göra sig av med mordvapen och styckningsredskap hindrar detta inte att nämnda gm på grundval av andra bevis och graverande omständigheter kan dömas för brottet. – Såväl TR som HR har motiverat sitt val av brottsrubricering och påföljd, och det enda som i princip skiljer domsluten åt, är vad man lagt större resp. mindre vikt vid (el. helt förbisett) inkl. den tolkning man gjort av rättsläkarens utlåtande och bedömning. - Uttryckt på annat sätt kan man säga att ett brott innehåller många olika ingredienser och att det endast är bevisvärderingen som får domslutet att likna en soppa, en sufflé eller en delikat dessert. - HR:s domslut påminner enligt min högst subjektiva uppfattning om en sopprotssufflé som jag tror att många i avsaknad av en svårskriven bevisvärderingsmall är benägna/tvingade att svälja.
På vilket sätt är gissningen kvalificerad? Då måste du nästan förklara vad man skulle vinna på att "tjuvhålla" på ett överklagande när det krävs prövningstillstånd eftersom chanserna till att prövningstillstånd beviljas är mikroskopiska och om ett sådant skulle beviljas så är det till 99 procent för att pröva rubriceringsfrågan på gärningen och inget annat. Eftersom KJ alltjämt vidhåller att han är helt oskyldig är det enligt min mening helt obegripligt om han väljer att inte överklaga för sakens skull och begära att han blir helt friad. Han har liksom inget att förlora än att han får tillbringa ytterligare några veckor i häktet i stället för att börja avtjäna straffet på fängelset.
Straffet minskades väsentligt i hovrätten, vilket KJ kan vara nöjd med. Advokaten har säkert förklarat för honom att risken för att ånyo kan bli morddom är lika stor (minst...) som att han blir friad.
Om åklagaren däremot går in med ett överklagande har han däremot inget att förlora och då lämnar han in en vadeklagan. De nuvarande åklagarna är säkert kåta på att överklaga, men det är inte säkert att utvecklingscentrum kommit fram till slutsatsen att det är meningsfullt. Om jag har fel lär det ju visa sig de närmaste dagarna. Om man väntat flera veckor med att komma in med överklagan dröjer man ofta till sista minuten.
Kvalificerad är gissningen så tillvida att jag å yrkets vägnar bevakat kriminalfall i 25 år och att det oftast är så att överklagan antingen kommer inom ett par veckor eller sista dagen.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-05-09 kl. 15:30.
Du har bevisligen fel i ”den närmast totala avsaknaden av teknisk eller annan bevisning” – om du inte helt förringar liklukt, blod, DNA mm. Det talar för att om mordet varit det minsta planerat, det i så fall är KJ som ensam stått för denna planering, men mot detta talar t.ex. hans nattliga tur till sin bror, hans överraskningsdiarré mm.
HR menar – rätt eller fel – att KJ:s personlighet kan ha gjort att han agerat i hastigt mod; handlat i affekt. Själv ser jag inte av befintligt material (det sekretessade har jag inte tillgång till) att KJ verkar så lätt att trigga i gång; snarare är det då i så fall fråga om impulsiva, hugskottsliknande handlingar; en tvångsmässigt betingad klåfingrighet och experimentlusta, om man så vill. Dock kan man också t.ex. ta fasta på KJ:s reaktion när hans f.d. flickvän via facebook avslutar deras relation, då KJ tvärt avbryter konversationen, för att senare meddela VB att flickvännen som en underförstådd verkan av att hon ratat KJ, eller som någon form av automatiskt straff, tagits in på psyket. Commandern KJ vet bäst och skriver gärna också andra på näsan att de har fel. Man kan också välja att ta fasta på den förslagenhet som KJ uppvisat när han åberopat metallåtervinningen för sin försvunna kniv, de planteringsdillerier han framfört, det straff han utlovat den rätte gm:en, hans uppenbart påhittade sexhistoria, osv.
Om en gm dödar en person mitt inne i en skog, styckar personen på en otillgänglig plats, för att sedan göra sig av med mordvapen och styckningsredskap hindrar detta inte att nämnda gm på grundval av andra bevis och graverande omständigheter kan dömas för brottet. – Såväl TR som HR har motiverat sitt val av brottsrubricering och påföljd, och det enda som i princip skiljer domsluten åt, är vad man lagt större resp. mindre vikt vid (el. helt förbisett) inkl. den tolkning man gjort av rättsläkarens utlåtande och bedömning. - Uttryckt på annat sätt kan man säga att ett brott innehåller många olika ingredienser och att det endast är bevisvärderingen som får domslutet att likna en soppa, en sufflé eller en delikat dessert. - HR:s domslut påminner enligt min högst subjektiva uppfattning om en sopprotssufflé som jag tror att många i avsaknad av en svårskriven bevisvärderingsmall är benägna/tvingade att svälja.
Jag odelar som du vet dina teorier på samtliga väsentliga punkter av skäl som jag redogjort för i tidigare inlägg ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-09 kl. 15:38.
Om jag skulle drista mig till att uttrycka en åsikt om vad jag tycker är "fel" eller svagheten i hovrättens utslag skulle jag säga att den ger mig känslan av att vara undflyende - en bekväm kompromiss som tillfredsställer flertalets "smakinriktning" - inte helt okontroversiell då man trampar under gränsen för mord men ok att skriva under, och därmed bekväm för dem som avfattat den. Om RÅ delar den uppfattningen bör han nog göra en framstöt med begäran om överprövning i Högsta domstolen.
Tittar på en fortsättning på storyn, kan inte låta bli att reagerar på vissa omständigheter. Exempel
Nedan följer en pusselbit som kommer att fogas samman med fortsättningen på historien. Idén bygger på vad som framgår i FUP samt min egen bedömning om ett möjligt scenario. Fortsättning, del av slutet på storyn ligger sist.
Utdrag ur FUP:
- Den 22 maj, är JJ och KJ till Biltema i Luleå och handlar elprylar till släpet och
det köps även en skiva som ska bytas på flaket till släpet och Kristoffer kapar till denna plyfa. KJ mekar med bilen för att lyset till släpet inte fungerar. Bilen stod uppe vid stora
garaget. (FUP s. 1151),
- Den 23 maj åker JJ till jobbet men tar ledigt för att åka hem och vara med KJ.
Han klippte sedan gräset innan KJ vakande till och de gick till garaget för att meka. JJ säger att KJ inte var så intresserad av att meka med släpethan ville starta en
mini motorcykel som fanns i garaget. När de ska starta den kommer polisen och skriker att de
ska visa händerna och Kristoffer tas med och även JJ förhörs.
- Allt Ok det var bara så att när jag hämtade ungdomarna från adersjönSå klev JJ 2 hennes
kille och den andra kompisen av på R***vägen.
Den ena av dom bodde bara i bodsvedjan tror jag. Och släpet var färdigt för besiktning så det var därför vi inte höll på med det.
Del av storyn:
KJ har nyttjat släpet som styckningsplats. Huggmärken från yxa, såg eller machete upptäcktes av JJ först efter att torso återfunnits på fp 2. JJ som tidigare inte trott att KJ är skyldig då hans erfarenhet av honom är att han inte är kapabel att utföra något sådant och hålla ordning på någonting. Tanken börjar mala i JJ hjärna om det ändock kan vara KJ. JJ vill skydda sin son och får bråttom att byta botten på släpet, och det är därför som JJ och KJ bestämmer sig för att åka till Luleå för att köpa plywoodskiva och elprylar till släpet. Då JJ har uppgett att släpet redan var klar för besiktning så kan det vara detta som JJ reagerat på, att golvet var skadat. Det kan även ha varit detta som fick JJ att vända hem från jobbet då han ser ett möjligt samband mellan det inträffade, att KJ var den siste som såg VB, att han mått dåligt, varit borta på kvällarna, att torso och benen återfunnits på platser som JJ vet att KJ kan utan och innan, att sökområden kretsat kring områden som var lekplatser för KJ,plus mycket samt såg huggmärken på det nybytta golvet på släpvagnen som var klar för besiktning.