2014-05-09, 21:02
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Tittar på en fortsättning på storyn, kan inte låta bli att reagerar på vissa omständigheter.
Exempel
Nedan följer en pusselbit som kommer att fogas samman med fortsättningen på historien. Idén bygger på vad som framgår i FUP samt min egen bedömning om ett möjligt scenario. Fortsättning, del av slutet på storyn ligger sist.

Utdrag ur FUP:
- Den 22 maj, är JJ och KJ till Biltema i Luleå och handlar elprylar till släpet och
det köps även en skiva som ska bytas på flaket till släpet
och Kristoffer kapar till denna plyfa.

KJ mekar med bilen för att lyset till släpet inte fungerar. Bilen stod uppe vid stora
garaget. (FUP s. 1151),

- Den 23 maj åker JJ till jobbet men tar ledigt för att åka hem och vara med KJ.
Han klippte sedan gräset innan KJ vakande till och de gick till garaget för att meka.
JJ säger att KJ inte var så intresserad av att meka med släpet han ville starta en
mini motorcykel som fanns i garaget. När de ska starta den kommer polisen och skriker att de
ska visa händerna och Kristoffer tas med och även JJ förhörs.

- Allt Ok det var bara så att när jag hämtade ungdomarna från adersjönSå klev JJ 2 hennes
kille och den andra kompisen av på R***vägen.
Den ena av dom bodde bara i bodsvedjan tror jag.
Och släpet var färdigt för besiktning så det var därför vi inte höll på med det.

Del av storyn:
KJ har nyttjat släpet som styckningsplats. Huggmärken från yxa, såg eller machete upptäcktes av JJ först efter att torso återfunnits på fp 2. JJ som tidigare inte trott att KJ är skyldig då hans erfarenhet av honom är att han inte är kapabel att utföra något sådant och hålla ordning på någonting. Tanken börjar mala i JJ hjärna om det ändock kan vara KJ. JJ vill skydda sin son och får bråttom att byta botten på släpet, och det är därför som JJ och KJ bestämmer sig för att åka till Luleå för att köpa plywoodskiva och elprylar till släpet. Då JJ har uppgett att släpet redan var klar för besiktning så kan det vara detta som JJ reagerat på, att golvet var skadat. Det kan även ha varit detta som fick JJ att vända hem från jobbet då han ser ett möjligt samband mellan det inträffade, att KJ var den siste som såg VB, att han mått dåligt, varit borta på kvällarna, att torso och benen återfunnits på platser som JJ vet att KJ kan utan och innan, att sökområden kretsat kring områden som var lekplatser för KJ,plus mycket samt såg huggmärken på det nybytta golvet på släpvagnen som var klar för besiktning.

Märk väl, det är fantiserande, inget annat.

Vi antecknar att detta är dina fantasier och dom skenar lite.

FUP 1125
Förhöret översänt för kontroll 20130712
Allt Ok det var bara så att när jag hämtade ungdomarna från adersjönSå klev Josefin hennes kille och den andra kompisen av på Ringvägen Den ena av dom bodde bara i bodsvedjan tror jag.
Och släpet var färdigt för besiktning så det var därför vi inte höll på med det.

Tror du blandar lite fritt här.
Släpet var klart och när polisen kommer och skriker att dom ska visa händerna då höll dom på med minimotorcykeln. Detta är 23/5.
De tre sista raderna är korrektion av vad som sagts i förhör.
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-09 kl. 21:08.
Citera
2014-05-10, 01:25
Medlem
Quarrels avatar
Rättsentomologens förnyade yttrande: https://anonfiles.com/file/98a6e0e090c1c4ac051d54215065377b Det förklarar närmare hans vittnesmål i TR, och det framgår att hans tidpunkt för VB:s död är mycket luddig.
Citera
2014-05-10, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vi antecknar att detta är dina fantasier och dom skenar lite.

FUP 1125
Förhöret översänt för kontroll 20130712
Allt Ok det var bara så att när jag hämtade ungdomarna från adersjönSå klev Josefin hennes kille och den andra kompisen av på Ringvägen Den ena av dom bodde bara i bodsvedjan tror jag.

Tror du blandar lite fritt här.
Släpet var klart och när polisen kommer och skriker att dom ska visa händerna då höll dom på med minimotorcykeln. Detta är 23/5.
De tre sista raderna är korrektion av vad som sagts i förhör.
När började du representera andras åsikter? Jag tror du missar poängen helt, det kvittar om golvet var bytt eller inte, släpet kan lika fullt ha använts som styckplats, kanske i kombination med en sängmadrass eller liknande som har förmåga att suga åt sig blod. Eller vet du hur det gick till?
Citera
2014-05-10, 07:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rättsentomologens förnyade yttrande: https://anonfiles.com/file/98a6e0e090c1c4ac051d54215065377b Det förklarar närmare hans vittnesmål i TR, och det framgår att hans tidpunkt för VB:s död är mycket luddig.

Konstaterade rättsmedicin låg blodsockerhalt hos VB ?
Citera
2014-05-10, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Jag vet inte om det blev klarare. Larverna var döda. Varför? Har de utsatts för kyla efter de levt fritt i x antal dagar? Han pratar om vädret. Men om kroppsdelarna befunnit sig inomhus då? Eller i kylanläggning?
Han kommer inte med några teorier om benen i sig och kroppen i sig. Har de olika typer/storlek av latver, har de varit separerade i form av miljö? Man vill ju veta skillnaden på kroppen och benen.
Citera
2014-05-10, 08:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Jag vet inte om det blev klarare. Larverna var döda. Varför? Har de utsatts för kyla efter de levt fritt i x antal dagar? Han pratar om vädret. Men om kroppsdelarna befunnit sig inomhus då? Eller i kylanläggning?
Han kommer inte med några teorier om benen i sig och kroppen i sig. Har de olika typer/storlek av latver, har de varit separerade i form av miljö? Man vill ju veta skillnaden på kroppen och benen.
Larverna är tagna från snittytan på torsosidan av låren. Han vet alltså ingenting om benen. Han har utgått från att kroppen har förvarats i samma temperatur som rådde i Sävast under den tid VB var försvunnen. Om kroppen förvarades kallare hade larverna utvecklats mindre, utvecklingen kunde t.o.m. ha avstannat, och larverna hade varit mindre, eller så skedde äggläggningen tidigare än i hans beräkningar.

Beräkningarna är svåra att förstå, det var därför han fick omförhöras av HR.
Citera
2014-05-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

Jag tror man tar livet av larverna när man hittar dom för att dom inte ska utvecklas vidare.
Inte helt hundra, men tror det är så.
Citera
2014-05-10, 10:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag odelar som du vet dina teorier på samtliga väsentliga punkter av skäl som jag redogjort för i tidigare inlägg ..
En väsentlig punkt där våra åsikter tycks sammanfalla, är tidpunkten för VB:s död, dvs att hon kan ha hållits vid liv ända fram till den 14/5. För ett sådant scenario talar bl.a. kvarvarande likstelhet, skadebild samt - inte minst - KJ:s särpräglade personlighet.
Citera
2014-05-10, 11:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En väsentlig punkt där våra åsikter tycks sammanfalla, är tidpunkten för VB:s död, dvs att hon kan ha hållits vid liv ända fram till den 14/5. För ett sådant scenario talar bl.a. kvarvarande likstelhet, skadebild samt - inte minst - KJ:s särpräglade personlighet.

Att VB plockades (eller intet ont anande lurades) in i en bil, togs nånstans och hölls inspärrad några dagar innan hon dödades har varit min teori från begynnelsen. Funderingen om detta föranledde min fråga om rättsmedicin konstaterade att VB:s blodsocker var lågt. Ställde frågan tidigt i höstas utan att få svar, men tanken slog mig igen ..
Citera
2014-05-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Som rayravioli påpekat tidigare. Tejprullarna är bara testade med en hund, Uno. Kompis markerar både lik, blod och sperma och går alltså inte att använda för att avgöra om blod kommer från en avliden eller inte.
När soket med blod på tejprullen gjordes användes två hundar Uno och Kompis.
Forst läggs ut ett brett grått papper som genomsokes av Kompis for att finna ut att inget målsubstans for hunden Uno finns i pappret, som kunde medfora en felmarkering från Uno.
Hunden Kompis markerar for liklukt, blod från levande person och sperma.
Hunden Uno markerar endast for mänsklig forruttnelse lukt (liklukt) som också är blod från avliden person.
Sedan läggs ut 9 st likvärdiga tejprullar och det är endast en rulle som det fanns blod på, avsikten med soket var att finna ut om blodet kom från VB när hon var avliden.
Hunden Uno sattes att söka bland tejprullarna som soktes igenom mycket grundligt av Uno, men den markerade på ingen av rullarna. Det menas blodet som fanns på tejprullen kom från VB när hon levde och därfor blev tejprullen ointressant.
Jag frågar mig varför gjordes inte liknande kontroll med blodfläcken som fanns på plastpåsen i bagageutrymmet, om den blodfläcken kom från VB när hon var avliden eller levande ?
Senast redigerad av Lagro 2014-05-10 kl. 13:23.
Citera
2014-05-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mitt stalltips är att RÅ inte kommer att överklaga domen till HD. Det är ett så ytterligt litet antal fall han gör det i varje år att det skulle vara förvånande om han valde att gå fram i en rättsfråga som inte ens finns omnämnd på prioriteringslistan.
Det som är viktigt i det här fallet är att inte en oskyldig blir anklagad och dömd till ett mycket långt fängelsestraff. Därfor borde det vara RÅ och HD uppgift att sådant får absolut inte ske.
I Tingsrätten blev KJ dömd for mord till 14 år fängelse, i Hovrätten blev KJ domd till 10 år fängelse for dråp. Det finns ingen enighet eftersom det är två olika brott, att det är olika strafflängd är acceptabelt, men två olika brott är ovanligt.
Några bevis att KJ har begått varken dråp eller mord finns inte, vad jag kan förstå inga indicier heller. Vilka skulle de vara i såfall ?
Styckmordet på VB var ett välplanerat mord, där också den som planerade det, måste haft god lokalkännedom vad jag kan forstå, den som planerade brottet behover inte vara den, som utfort det. Något dråp anser ja absolut inte att mordet på VB var.
Det enda misstag jag kan se att de här mördarna gör är att de planterar blod från VB i bagageutrymmet innan dodsogonblicket inträffat for VB, som gor att likspårhunden Uno inte markerar blodet, som gör att man kan bevisa att blodet har blivit planterat och att det inte funnits någon kropp i bagageutrymmet.
Det borde medföra att misstanken inte riktas mot KJ som gärningsmannen, därför påståendet att det funnits lik i bagageutrymmet och att han transporterat kroppen är inte hållbart.
Man kan påstå att planteringen av blodet i bagageutrymmet är till en fördel för KJ.
Om inte blodet blivit planterat har det kommit dit genom skada som VB haft tidigare, men ett sådant scenarium kan man bortse ifrån.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-10 kl. 13:42.
Citera
2014-05-10, 13:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det som är viktigt i det här fallet är att inte en oskyldig blir anklagad och dömd till ett mycket långt fängelsestraff. Därfor borde det vara RÅ och HD uppgift att sådant får absolut inte ske.
I Tingsrätten blev KJ dömd for mord till 14 år fängelse, i Hovrätten blev KJ domd till 10 år fängelse for dråp. Det finns ingen enighet eftersom det är två olika brott, att det är olika strafflängd är acceptabelt, men två olika brott är ovanligt.
Några bevis att KJ har begått varken dråp eller mord finns inte, vad jag kan förstå inga indicier heller. Vilka skulle de vara i såfall ?
Styckmordet på VB var ett välplanerat mord, där också den som planerade det, måste haft god lokalkännedom, vad jag kan forstå, den som planerade brottet behover inte vara den, som utfort det. Något dråp anser ja absolut inte att mordet på VB var.
Det enda misstag jag kan se att de här mördarna gör är att de planterar blod från VB i bagageutrymmet innan dodsogonblicket inträffat for VB, som gor att likspårhunden Uno inte markerar blodet, som gör att man kan bevisa att blodet har blivit planterat och att det inte funnits någon kropp i bagageutrymmet.
Det borde medföra att misstanken inte riktas mot KJ som gärningsmannen, därför påståendet att det funnits lik i bagageutrymmet och att han transporterat kroppen är inte hållbart.
Man kan påstå att planteringen av blodet i bagageutrymmet är till en fördel för KJ.

Du kan tycka vad du vill Lagro, men Högsta Domstolen har inte den uppgift du pratar om. De ska utfärda prejudikat, dvs domar som blir vägledande för andra liknande situationer. Om en person är skyldig eller oskyldig är inte HD:s sak, där är i princip Hovrätten sista instans.

Sen en liten fråga till dig: Anta att du kokar vatten i en kastrull på spisen. När vattnet kokar upp förångas en del. Låt oss anta att det efter 10 minuter fortfarande är så att en del vattenmolekyler inte kondenserats till vätska, utan fortfarande flyter runt i luften. Kan du svara på var nånstans i rummet dessa molekyler befinner sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in