2014-05-08, 23:32
  #8209
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Jag drack vanliga Doesjel nyligen, visserligen årgång 2006 men tyckte den var riktigt trevlig. Därför köpte jag också ett par flaskor av Golden Doesjel. Så jag säger köp!
Trevligt att höra att den är värd ett köp, beställningen är redan genomförd och levererad så ett köp är givet, den enda frågan är när jag ska få tid att dricka den. I och med att det är 3 Fontainen hade jag tyckt att det varit trist att missa den, speciellt eftersom jag missade både krieken och geuzen.
__________________
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-05-08 kl. 23:38.
Citera
2014-05-09, 01:26
  #8210
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Spontanjäst skumtomtelambic torrhumlad med pizzakrydda då, där har du något inte ens de gamla egyptierna tänkte på. Det vore ett öl om vore en lika stor historisk kuriositet som lager.

Ol med pizzakrydda finns ju sa helt unikt ar det inte an

http://www.ratebeer.com/beer/mamma-mia-pizza-beer/84683/
Citera
2014-05-09, 13:30
  #8211
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjeep
Ol med pizzakrydda finns ju sa helt unikt ar det inte an

http://www.ratebeer.com/beer/mamma-mia-pizza-beer/84683/

Ja, men det där var nån sketlager, räknas inte.

På allvar tror jag en massa skumtomte skulle funka, typ i en imperial stout. Nu är jag dock vegan...
Citera
2014-05-09, 13:35
  #8212
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Imorgon är det ju fredag och det tänkte jag fira med att hämma ut min senaste beställning och dessutom plocka upp K:rlek, Durty Hoppy Brown Ale och Languitas Sucks. Är det värt att köpa Grebbestad Lunator och Caspers Schwarz från St Eriks också eller borde jag lägga de pengarna på fler flaskor av de andra?

Grebbestad luktade och smakade gammal gubbes tofflor enligt mig, men dubbelbockar har aldrig varit min grej.

K:rlek var en besvikelse i år. Kändes trött på något viss. Lagunitas Sucks var god, men ingen aha-upplevelse.
Citera
2014-05-09, 13:37
  #8213
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Ja, men det där var nån sketlager, räknas inte.

På allvar tror jag en massa skumtomte skulle funka, typ i en imperial stout. Nu är jag dock vegan...
hypnopompan är ju gjord på marshmallows. smakar ingenting av det.
Citera
2014-05-09, 14:29
  #8214
Medlem
Ålens avatar
[quote=brutefish|48716563]hypnopompan är ju gjord på marshmallows. smakar ingenting av det.[/

De hade väl rätt mycket marshmallows i, vilket skapade en ganska klibbig öl i själva munkänslan kan jag gissa med mycket restsötma. Skumtomtar torde bidra på samma sätt om man har i så pass mycket att jästen helt enkelt inte äter upp allt socker. Fruktsmakerna i tomtarna har nog dock svårt att överleva all rostad malt, men man kan kanske tillsätta lite i sekundären under jäsning.

Sticky Santa Imperial Stout 14% ABV. Mina artärer verkligen skriker efter denna brygd
Citera
2014-05-09, 14:42
  #8215
Medlem
brutefishs avatar
[quote=Ålen|48717143]
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
hypnopompan är ju gjord på marshmallows. smakar ingenting av det.[/

De hade väl rätt mycket marshmallows i, vilket skapade en ganska klibbig öl i själva munkänslan kan jag gissa med mycket restsötma. Skumtomtar torde bidra på samma sätt om man har i så pass mycket att jästen helt enkelt inte äter upp allt socker. Fruktsmakerna i tomtarna har nog dock svårt att överleva all rostad malt, men man kan kanske tillsätta lite i sekundären under jäsning.

Sticky Santa Imperial Stout 14% ABV. Mina artärer verkligen skriker efter denna brygd
shitloads. men det gav nog inte den effekt de var ut efter.
klibbig? nah, det tycker jag inte den var.
Citera
2014-05-09, 18:53
  #8216
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag hade tänkt skriva ett par rader om de öl jag hunnit testa den senaste tiden innan jag glömmer vd jag tyckte om de, så here goes:
-De Ranke XX Bitter: Bra belgobitter, fin smak och trevliga jästtoner, kanske vissa unkna toner men inget som störde, däremot tyckte jag namnet lovade mer beska än den levererade. Ska bli spännande att se om det är bättre drag i XXX Bitter som kommer nästa månad.
-Brauerei Simon Weissbier: Standard hfeweizen, inget speciellt men inte dålig heller, lite vä lite jäst och vete för min smak.
-Oceanbryggeriet Arbetarporter: Riktigt jäkla bra porter IMO. I stort sett alla smaktoner jag söker i en porter utom möjligtvis lite för lite kffe, överraskande söt men inget som sörde mig i alla fall.
-Dugges High Five!: En IPA helt i min smak, massor av härlig humlebeska samtidigt som fruktigheten och citrustonerna fanns där, lite som sandpapper på tungan - precis som jag vill ha det.
-Napa Smith Bonfire: OK porter, lite för lättdrucken för min smak och alldeles för tunn kropp, tyvärr också en något oangenäm sötma vid större klunkar men fina vaniljtoner å andra sidan. Namnet gjorde tyvärr att den blev lite av en besvikelse, jag skulle nog inte köpa den igen men skulle dricka den utan att tveka om jag blev bjuden eller om den var det bästa alternativet bland i övrigt trista eller dåliga öl.
-Lundabryggeriet Piraten Pale Ale: Bra Pale Ale i grunden tror jag men alldeles för kolsyrad för min smak. Det får bli ett nytt test för att se om den var överkolsyrad och för att kunna plocka ut fler smakintryck (jag var inte riktigt nykter när jag testade den).
-Eskilstuna Ölkultur Citra Single Hop Ale: Kul att få en chans att plocka ut citrans smaktoner lite bättre, helt OK IPA men jag tycker nog ändå single hop tenderar att bli lite händelselöst.

Nu är det i alla fall äntligen fredag igen och dags för mer god öl, skål!
Citera
2014-05-09, 21:06
  #8217
Medlem
Punklivs avatar
Har druckit Golden Doesjel nu, fan vad bra den var! Citrus (grapefrukt och citron), hyfsad funk och bra syra. Köp!
Citera
2014-05-09, 22:13
  #8218
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Har druckit Golden Doesjel nu, fan vad bra den var! Citrus (grapefrukt och citron), hyfsad funk och bra syra. Köp!
Kul, jag ska antagligen dricka min om en stund.

Caspers Schwarz luktade riktigt gott av russin, mörkt bröd och kanske lite fruktkaka. Dessutom såg den riktigt fin ut i glaset, ett finger skum som dröjde si kvar en liten stund i alla fall och kolsvart färg. Tyvärr höll smaken inte vad doften lovade, de typiska schwarzbiersmakerna fanns där men inte tydligare än i någon annan öl i samma stil och inget extra. Den var kul att dricka eftersom den vann SM i hembryggning och det är trevligt med schwarzbier men tyvärr var den inget speciellt i övrigt.
Citera
2014-05-09, 22:16
  #8219
Medlem
Provade Shepherd Neame/Sigtuna Barley Wine och Lagunitas Sucks från släppet ikväll. Tycker den förstnämda var ganska så överreklamerad ärligt talat. Sucks däremot, det var en öl helt i min smak. Hade dock förväntat mig en "riktig" brown ale likt Fatboy från förra månadens släpp. Det här var dock bättre. Det är något speciellt med Lagunitas öl, både den här, deras IPA och Pale Ale har så sjukt rena humle aromer och smaker. Man känner direkt att den här ölen kommer från Lagunitas, svårt att förklara hmm.
Citera
2014-05-09, 23:45
  #8220
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Provade Shepherd Neame/Sigtuna Barley Wine och Lagunitas Sucks från släppet ikväll. Tycker den förstnämda var ganska så överreklamerad ärligt talat. Sucks däremot, det var en öl helt i min smak. Hade dock förväntat mig en "riktig" brown ale likt Fatboy från förra månadens släpp. Det här var dock bättre. Det är något speciellt med Lagunitas öl, både den här, deras IPA och Pale Ale har så sjukt rena humle aromer och smaker. Man känner direkt att den här ölen kommer från Lagunitas, svårt att förklara hmm.
håller med. det "smakar lagunitas" om lagunitas. de sticker inte iväg och går apeshit, men de håller en konsekvent och hög lägstanivå på sina grejer. bra skit helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in