Citat:
Ska jag vara lite tydligare så är det Timmermans Kriek tjejen är förtjust i. Det är ju i grund och botten en lambic. Eller är det något jag missar?
Ursprungligen postat av brutefish
nu är det faktiskt som så att sverige har extremt fint utbud av belgisk öl, vissa saker vi får hit är tom lite halvsnårigt för belgarna själva att få tag på.
hmmm...jag tror du har missuppfattat det hela lite.
timmermans pysslar mest med "vanlig" fruktöl.
läs på här om de olika stilarna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambic
gueuze och lambic är (nästan) samma sak, så de kommer smaka syrligt, utan någon sötma.
jag överlåter rekommendationerna till någon annan, då just "vanlig" belgisk öl inte direkt är i mitt intresseområde.
hmmm...jag tror du har missuppfattat det hela lite.
timmermans pysslar mest med "vanlig" fruktöl.
läs på här om de olika stilarna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambic
gueuze och lambic är (nästan) samma sak, så de kommer smaka syrligt, utan någon sötma.
jag överlåter rekommendationerna till någon annan, då just "vanlig" belgisk öl inte direkt är i mitt intresseområde.
Att det finns ett stort utbud av belgisk öl i Sverige har du såklart helt rätt i. Men nog ska jag lyckas hitta något jag aldrig kommer dricka igen.

Gueuze blir grymt intressant att testa!
Tack för svar!
Citat:
Då jag suttit och dreglat över bilder från ölbutiker i Bryssel så har Lindemans Faro nästan alltid synts i hyllorna.
Ursprungligen postat av Ålen
Faro är ovanligt att hitta i Sverige, tycker jag i alla fall. Torde finnas mer av den varan i Belgien. Har alltid velat smaka på denna lambictyp.
Den ska definitivt testas. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag är knappast någon expert på Bryssel men jag var nere en sväng tidigare i våras. Mitt bästa råd är egentligen att våga chansa och beställa in det du tycker låter spännande och helt enkelt testa dig fram, men vill du ha tips på trevliga belgare som varken innehåller frukt, är spontanjästa eller tillverkade i nått kloster skulle jag rekommendera Delirium Tremens (och all annat av Brouwerij Huyghe som inte innehåller frukt) och Fruit Defendu/Verboden Vrucht. De kanske inte är de bästa eller coolaste belgiska ölen, men de är lättillgängliga, lätta att gilla och definitivt värda att testa.
Vad gäller ställen skulle jag faktiskt rekommendera ett besök på såväl Delirium Cafe, som är relativt lugnt och trevligt och centralt beläget i närheten av Grand Palace och har ett hyggligt ölutbud med kanske tio intressanta sorter på fat och ungefär lika många på flaska (alltså inget fantastiskt egentligen men väl värt ett besök om du vill dricka något de råkar ha) och dessutom ett OK utbud av Absint med kanske lika många sorter, som deras större bar som skryter med 3000+ öl (jag räknade aldrig men öllistan var tjock som en telefonkatalog). Trots att Deliriums ställen är kopplade till bryggeriet har de ett brett sortiment av öl från precis hela världen så ett besök kan varmt rekommenderas även för den som inte är intresserad av bryggeriets egna öl. Dessutom ligger många av barerna i samma kvarter vilket gör att kvarteret och gatorna runt omkring förvandlas till en enda stor fest utan egentliga gränser mellan de olika barerna på helgerna vilket kanske kan intressera er om ni både gillar att festa och dricka bra öl. För mer traditionellt stuk har jag annars hört mycket gott om Moeder Lambic men lyckades tyvärr aldrig ta mig dit själv.
Jag blir riktigt avundsjuk på er som får dra en sväng till Bryssel snart, bra mat, fantastisk öl och en trevlig stad - et kanonresemål helt enkelt!
EDIT: vill du spana in Delirium är det här deras hemsida och här är en öllista, om än vara med 2400 öl
Vad gäller ställen skulle jag faktiskt rekommendera ett besök på såväl Delirium Cafe, som är relativt lugnt och trevligt och centralt beläget i närheten av Grand Palace och har ett hyggligt ölutbud med kanske tio intressanta sorter på fat och ungefär lika många på flaska (alltså inget fantastiskt egentligen men väl värt ett besök om du vill dricka något de råkar ha) och dessutom ett OK utbud av Absint med kanske lika många sorter, som deras större bar som skryter med 3000+ öl (jag räknade aldrig men öllistan var tjock som en telefonkatalog). Trots att Deliriums ställen är kopplade till bryggeriet har de ett brett sortiment av öl från precis hela världen så ett besök kan varmt rekommenderas även för den som inte är intresserad av bryggeriets egna öl. Dessutom ligger många av barerna i samma kvarter vilket gör att kvarteret och gatorna runt omkring förvandlas till en enda stor fest utan egentliga gränser mellan de olika barerna på helgerna vilket kanske kan intressera er om ni både gillar att festa och dricka bra öl. För mer traditionellt stuk har jag annars hört mycket gott om Moeder Lambic men lyckades tyvärr aldrig ta mig dit själv.
Jag blir riktigt avundsjuk på er som får dra en sväng till Bryssel snart, bra mat, fantastisk öl och en trevlig stad - et kanonresemål helt enkelt!
EDIT: vill du spana in Delirium är det här deras hemsida och här är en öllista, om än vara med 2400 öl
Delirium och Moeder Lambic har jag spanat in. Dom andra ställena jag tänkte besöka är följande:
A La Mort Subite
Poechenellekelder
Relativt nära Grand Place, så det kan hända att det känns som turistfällor men det är kul att utforska. Och som du skrev, lite festkänsla med riktigt bra öl sitter nog inte helt fel.
Tack för öltipsen och det utförliga svaret! Jag återkommer med tankar kring det jag testat där nere!
Jag var i Bryssel 2007, men då existerade inte mitt ölintresse. Det var Stella Artois som gällde då ... nu vill jag ta revansch, så att säga.

Citat:
Westvleteren har jag fortfarande inte druckit så på öl-att-dricka-listan så ligger den relativt högt upp ... då jag är löjligt förälskad i klosteröl.
Ursprungligen postat av ingenperson
Ovanliga grejer är vintage-öl. Chimay är ju jättevanliga, men ska du ha en som är 20 år som börjar det ju bli krånligare....
Speciella och limiterade utgåvor av Cantillon och 3 Fonteinen. Typ Hommage och Zwanze.
Westvleteren är väl även värda att nämna, finns på en hel del i krogar i Sverige till överpris. Men jättevanliga är dom ju inte.
Annars är det ju jättesmå bryggeri som man aldrig har hört talas om i Sverige, sådant finns ju oavsett vilket land man besöker som har en ölkultur.
Speciella och limiterade utgåvor av Cantillon och 3 Fonteinen. Typ Hommage och Zwanze.
Westvleteren är väl även värda att nämna, finns på en hel del i krogar i Sverige till överpris. Men jättevanliga är dom ju inte.
Annars är det ju jättesmå bryggeri som man aldrig har hört talas om i Sverige, sådant finns ju oavsett vilket land man besöker som har en ölkultur.
Ett besök till Cantillon blir det såklart så eventuellt att man kan hitta något skoj där att ta med sig hem. Tack för svar!
__________________
Senast redigerad av Ninjor 2014-05-07 kl. 13:26.
Senast redigerad av Ninjor 2014-05-07 kl. 13:26.