Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Nej, varför skulle man behöva det? Gurköl däremot, fan ta dig om du inte gillar det.
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på gurköl, inte nödvändigtvis för att jag förväntar mig någon smaksensation men nog fasen fascinerar det mig. Testade du eller någon annan den som fanns på CBC och hur var den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ninjor
Jag och tjejen ska till Bryssel och dricka öl.
Jag är på jakt efter belgisk ale som är ovanlig utanför Belgien. Några tips? Jag har aldrig druckit en dålig belgisk öl, så alla möjliga tips är välkomna.
Tjejen är väldigt förtjust i Timmermans olika lambic. annars är hon mer en veteöls-typ. Cantillon kommer hon definitivt testa men vad finns det mer?
Ingen av oss har druckit gueuze förr, men det finns väl inte så många likheter med lambic trots att det i grund och botten är lambic man dricker, dock osötad.
Tack på förhand!
Jag är knappast någon expert på Bryssel men jag var nere en sväng tidigare i våras. Mitt bästa råd är egentligen att våga chansa och beställa in det du tycker låter spännande och helt enkelt testa dig fram, men vill du ha tips på trevliga belgare som varken innehåller frukt, är spontanjästa eller tillverkade i nått kloster skulle jag rekommendera Delirium Tremens (och all annat av Brouwerij Huyghe som inte innehåller frukt) och Fruit Defendu/Verboden Vrucht. De kanske inte är de bästa eller coolaste belgiska ölen, men de är lättillgängliga, lätta att gilla och definitivt värda att testa.
Vad gäller ställen skulle jag faktiskt rekommendera ett besök på såväl Delirium Cafe, som är relativt lugnt och trevligt och centralt beläget i närheten av Grand Palace och har ett hyggligt ölutbud med kanske tio intressanta sorter på fat och ungefär lika många på flaska (alltså inget fantastiskt egentligen men väl värt ett besök om du vill dricka något de råkar ha) och dessutom ett OK utbud av Absint med kanske lika många sorter, som deras större bar som skryter med 3000+ öl (jag räknade aldrig men öllistan var tjock som en telefonkatalog). Trots att Deliriums ställen är kopplade till bryggeriet har de ett brett sortiment av öl från precis hela världen så ett besök kan varmt rekommenderas även för den som inte är intresserad av bryggeriets egna öl. Dessutom ligger många av barerna i samma kvarter vilket gör att kvarteret och gatorna runt omkring förvandlas till en enda stor fest utan egentliga gränser mellan de olika barerna på helgerna vilket kanske kan intressera er om ni både gillar att festa och dricka bra öl. För mer traditionellt stuk har jag annars hört mycket gott om Moeder Lambic men lyckades tyvärr aldrig ta mig dit själv.
Jag blir riktigt avundsjuk på er som får dra en sväng till Bryssel snart, bra mat, fantastisk öl och en trevlig stad - et kanonresemål helt enkelt!
EDIT: vill du spana in Delirium är
det här deras hemsida och
här är en öllista, om än vara med 2400 öl