Citat:
Jag förklarar igen.Kan det inte vara både på grund av att forskning på homoadoptioner avslås och att homoadoptioner inte varit tillåtet länge. Det säger sig självt att det är svårt att forska på någonting som inte tillåts forska om. Tror du inte att de barn som eventuellt lider av homoadoptioner skulle få det bättre om det bedrevs forskning på området. Jag vet att det är en hypotetisk fråga, men om homoadoptioner orsakar lidande för barn är det väl bra om det blir känt. En sak som sätter det bortom alla tvivel att det handlar om politisk korrekthet är att det är regeringen som tillsätter etikprövningsnämnden som vi pratar om.
Tänk dig att du ska forska på förekomsten av psykisk ohälsa hos de som adpoterats av homopar jmf heteropar.
Du kan snabbt hitta 200 svenska 20-åringar som vuxit upp som adopterade av heteropar. Du ger dem en enkät kring psykisk ohälsa. Kanon!
Nu vill du testa 200 20-åringar som vuxit upp som adopterade av homopar. Hur gör du?
Homoadoptioner har varit tillåtet sedan 2003. Så de först adopterade barnen är nu 10 år gamla.
Du inser sedan att det inte skett så många homoadoptioner ännu, och det totala antalet homoadopterade barn som överhuvudtaget kan läsa och skriva är färre än 10. 10 är en alldeles för liten grupp att undersöka vetenskapligt, åtminstone om det ska rymmas inom psykologi eller medicin.
Det problemet har du idag år 2014.
Så hur skulle sådana studier gjorts för 20 år sedan, 10 år sedan el 5 år sedan?
Samkänad adoption är tillåtet i drygt 10 länder. Det första landet tillåter det sedan 2001 (de första barnen är nu 12). I flera länder är möjligheten bara några år gammal.
Till sist... I verkligheten, hur många svenska par har lyckats adoptera? Ingen har gjort en utländsk adoption genom adoptionscentrum enligt SVT-inslag.
Det skulle innebära att de enda adoptioner som gjort är inom landet, t ex att pappa två blir adoptionsfar åt ett barn som redan har en pappa eller att ett lesbiskt par som skaffat barn genom insemination får möjlighet att båda räknas som barnets mamma, inte bara den biologiska.
Vi är överrens om att det är bra att undersöka saker som kan ha betydelse för hur folk mår eller hur ett samhälle fungerar. Hur barn påverkas av adoption, hur barn påverkas av homoadoption, finns det särskilda bakgrundsfaktorer hos homofoba personer? Osv.
Men...
1. Etiknämnden kan inte ge tillstånd till ett forskningsupplägg som är dåligt. Vilket de angav i det fallet du gav som exempel. De har ju läst ansökan, till skillnad från dig och mig så de har nog lättare att bedöma kvaliteten än vi har.
2. Alla som vill forska har inte den vetenskapliga kompetensen som krävs för att få etiskt godkännande. Etiknämnden underkänner en mängd forskningsansökningar på en mängd områden inklusive blöjor för vuxna, biverkningar av vaccin eller hur schimpanser reagerar på smärta.
3. All forskning som förbrukar resurser för samhället måste anses tillräckligt angeläget för att prioriteras. Även om du anser att detta är en angelägen fråga så kanske etiknämnden anser att andra frågor är viktigare.
Jag förväntar mig att etiknämnden inte uppger till media att den vetenskapliga ansatsen brister om ansökan i själva verket är jättebra. Det vore bedrägeri. Du anser att etiknämnden tyckte ansäkan var vetenskapligt korrekt men att de ljög för att de av PK-skäl avslog den. Det baserar du på själva bristen på forskning på området. Det skulle innebära att alla etiknämnder, i alla länder, avslår liknande ansökningar av "PK-skäl". Din teori innebär i princip att det finns en internationell konspiration om att tysta all forskning om homoadoptioner som innefattar tusentals läkare och vetenskapspersoner.
Du är alltså en helt sensationell konspiration på spåren!
Med det tänker jag inte lägga mer energi på att bemöta dina argument. Du har för liten förståelse för vad vetenskap är, hur man resonerar kring samband mellan olika fenomen och hur man kan anse något "bevisat".