2014-05-06, 14:55
  #8185
Medlem
Ninjors avatar
Jag och tjejen ska till Bryssel och dricka öl.

Jag är på jakt efter belgisk ale som är ovanlig utanför Belgien. Några tips? Jag har aldrig druckit en dålig belgisk öl, så alla möjliga tips är välkomna.

Tjejen är väldigt förtjust i Timmermans olika lambic. annars är hon mer en veteöls-typ. Cantillon kommer hon definitivt testa men vad finns det mer?
Ingen av oss har druckit gueuze förr, men det finns väl inte så många likheter med lambic trots att det i grund och botten är lambic man dricker, dock osötad.

Tack på förhand!
Citera
2014-05-06, 15:25
  #8186
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor
Jag och tjejen ska till Bryssel och dricka öl.

Jag är på jakt efter belgisk ale som är ovanlig utanför Belgien. Några tips? Jag har aldrig druckit en dålig belgisk öl, så alla möjliga tips är välkomna.

Tjejen är väldigt förtjust i Timmermans olika lambic. annars är hon mer en veteöls-typ. Cantillon kommer hon definitivt testa men vad finns det mer?
Ingen av oss har druckit gueuze förr, men det finns väl inte så många likheter med lambic trots att det i grund och botten är lambic man dricker, dock osötad.

Tack på förhand!
nu är det faktiskt som så att sverige har extremt fint utbud av belgisk öl, vissa saker vi får hit är tom lite halvsnårigt för belgarna själva att få tag på.

hmmm...jag tror du har missuppfattat det hela lite.
timmermans pysslar mest med "vanlig" fruktöl.
läs på här om de olika stilarna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambic
gueuze och lambic är (nästan) samma sak, så de kommer smaka syrligt, utan någon sötma.

jag överlåter rekommendationerna till någon annan, då just "vanlig" belgisk öl inte direkt är i mitt intresseområde.
Citera
2014-05-06, 17:23
  #8187
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Nej, varför skulle man behöva det? Gurköl däremot, fan ta dig om du inte gillar det.
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på gurköl, inte nödvändigtvis för att jag förväntar mig någon smaksensation men nog fasen fascinerar det mig. Testade du eller någon annan den som fanns på CBC och hur var den?

Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor
Jag och tjejen ska till Bryssel och dricka öl.

Jag är på jakt efter belgisk ale som är ovanlig utanför Belgien. Några tips? Jag har aldrig druckit en dålig belgisk öl, så alla möjliga tips är välkomna.

Tjejen är väldigt förtjust i Timmermans olika lambic. annars är hon mer en veteöls-typ. Cantillon kommer hon definitivt testa men vad finns det mer?
Ingen av oss har druckit gueuze förr, men det finns väl inte så många likheter med lambic trots att det i grund och botten är lambic man dricker, dock osötad.

Tack på förhand!
Jag är knappast någon expert på Bryssel men jag var nere en sväng tidigare i våras. Mitt bästa råd är egentligen att våga chansa och beställa in det du tycker låter spännande och helt enkelt testa dig fram, men vill du ha tips på trevliga belgare som varken innehåller frukt, är spontanjästa eller tillverkade i nått kloster skulle jag rekommendera Delirium Tremens (och all annat av Brouwerij Huyghe som inte innehåller frukt) och Fruit Defendu/Verboden Vrucht. De kanske inte är de bästa eller coolaste belgiska ölen, men de är lättillgängliga, lätta att gilla och definitivt värda att testa.
Vad gäller ställen skulle jag faktiskt rekommendera ett besök på såväl Delirium Cafe, som är relativt lugnt och trevligt och centralt beläget i närheten av Grand Palace och har ett hyggligt ölutbud med kanske tio intressanta sorter på fat och ungefär lika många på flaska (alltså inget fantastiskt egentligen men väl värt ett besök om du vill dricka något de råkar ha) och dessutom ett OK utbud av Absint med kanske lika många sorter, som deras större bar som skryter med 3000+ öl (jag räknade aldrig men öllistan var tjock som en telefonkatalog). Trots att Deliriums ställen är kopplade till bryggeriet har de ett brett sortiment av öl från precis hela världen så ett besök kan varmt rekommenderas även för den som inte är intresserad av bryggeriets egna öl. Dessutom ligger många av barerna i samma kvarter vilket gör att kvarteret och gatorna runt omkring förvandlas till en enda stor fest utan egentliga gränser mellan de olika barerna på helgerna vilket kanske kan intressera er om ni både gillar att festa och dricka bra öl. För mer traditionellt stuk har jag annars hört mycket gott om Moeder Lambic men lyckades tyvärr aldrig ta mig dit själv.
Jag blir riktigt avundsjuk på er som får dra en sväng till Bryssel snart, bra mat, fantastisk öl och en trevlig stad - et kanonresemål helt enkelt!

EDIT: vill du spana in Delirium är det här deras hemsida och här är en öllista, om än vara med 2400 öl
__________________
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-05-06 kl. 17:27.
Citera
2014-05-06, 18:01
  #8188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor
Jag och tjejen ska till Bryssel och dricka öl.

Jag är på jakt efter belgisk ale som är ovanlig utanför Belgien. Några tips? Jag har aldrig druckit en dålig belgisk öl, så alla möjliga tips är välkomna.

Tjejen är väldigt förtjust i Timmermans olika lambic. annars är hon mer en veteöls-typ. Cantillon kommer hon definitivt testa men vad finns det mer?
Ingen av oss har druckit gueuze förr, men det finns väl inte så många likheter med lambic trots att det i grund och botten är lambic man dricker, dock osötad.

Tack på förhand!

Ovanliga grejer är vintage-öl. Chimay är ju jättevanliga, men ska du ha en som är 20 år som börjar det ju bli krånligare....
Speciella och limiterade utgåvor av Cantillon och 3 Fonteinen. Typ Hommage och Zwanze.

Westvleteren är väl även värda att nämna, finns på en hel del i krogar i Sverige till överpris. Men jättevanliga är dom ju inte.

Annars är det ju jättesmå bryggeri som man aldrig har hört talas om i Sverige, sådant finns ju oavsett vilket land man besöker som har en ölkultur.
Citera
2014-05-06, 18:48
  #8189
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på gurköl, inte nödvändigtvis för att jag förväntar mig någon smaksensation men nog fasen fascinerar det mig. Testade du eller någon annan den som fanns på CBC och hur var den?

Jag har inte testat den på CBC, däremot Cigar City`s Gurksaison för några år sedan. Hade gärna haft några sådana i sommar. Jag har alltid levt med tron att gurka inte smakar något särskilt. Föreställ dig att ölen för en lite vattenmelon/piggelin karaktär.

Mer gurka i öl!
Citera
2014-05-06, 18:55
  #8190
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor
Jag och tjejen ska till Bryssel och dricka öl.

Jag är på jakt efter belgisk ale som är ovanlig utanför Belgien. Några tips? Jag har aldrig druckit en dålig belgisk öl, så alla möjliga tips är välkomna.

Tjejen är väldigt förtjust i Timmermans olika lambic. annars är hon mer en veteöls-typ. Cantillon kommer hon definitivt testa men vad finns det mer?
Ingen av oss har druckit gueuze förr, men det finns väl inte så många likheter med lambic trots att det i grund och botten är lambic man dricker, dock osötad.

Tack på förhand!

Faro är ovanligt att hitta i Sverige, tycker jag i alla fall. Torde finnas mer av den varan i Belgien. Har alltid velat smaka på denna lambictyp.
Citera
2014-05-06, 22:34
  #8191
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Jag har inte testat den på CBC, däremot Cigar City`s Gurksaison för några år sedan. Hade gärna haft några sådana i sommar. Jag har alltid levt med tron att gurka inte smakar något särskilt. Föreställ dig att ölen för en lite vattenmelon/piggelin karaktär.

Mer gurka i öl!
Det låter faktiskt till och med som om det kulle kunna smaka bra och inte bara vara en kul grej då. Jag får hålla ögonen öppna efter gurköl när jag rör mig på bättre ölpubar och hoppas att det dyker upp något på systemet snart. Eller finns det något gurköl i BS kanske?

Vad gäller Cigar City måste jag bara passa på att gnälla lite och säga att jag inte riktigt förstår hypen. Visst, det enda jag druckit från de är Jai Alai när den kom tidigare år, och visst drack jag den inte under ens i närheten av idealiska förutsättningar, men jag tyckte inte alls den var så speciell. Är jag efter på något sätt eller var den alldeles för hypad?
Citera
2014-05-06, 23:10
  #8192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det låter faktiskt till och med som om det kulle kunna smaka bra och inte bara vara en kul grej då. Jag får hålla ögonen öppna efter gurköl när jag rör mig på bättre ölpubar och hoppas att det dyker upp något på systemet snart. Eller finns det något gurköl i BS kanske?

Vad gäller Cigar City måste jag bara passa på att gnälla lite och säga att jag inte riktigt förstår hypen. Visst, det enda jag druckit från de är Jai Alai när den kom tidigare år, och visst drack jag den inte under ens i närheten av idealiska förutsättningar, men jag tyckte inte alls den var så speciell. Är jag efter på något sätt eller var den alldeles för hypad?

För att vara 3 månader gammal vilket den var när den kom till bolaget tycker jag den klår det mesta svenska som är purfärskt, det säger en hel del, men visst hade man kanske förväntat sig ännu mer.

Förövrigt tycker jag deras Illuminating the Path var riktigt bra även om den kanske blekna lite då jag drack den precis efter Kuhnhenn BA 4D
Citera
2014-05-07, 00:06
  #8193
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
För att vara 3 månader gammal vilket den var när den kom till bolaget tycker jag den klår det mesta svenska som är purfärskt, det säger en hel del, men visst hade man kanske förväntat sig ännu mer.

Förövrigt tycker jag deras Illuminating the Path var riktigt bra även om den kanske blekna lite då jag drack den precis efter Kuhnhenn BA 4D
Hmmm, då kanske det var en kombination av allt för högt ställda förväntningar och urusla omständigheter som förstörde den för mig, men jag tycker ändå jag druckit bättre IPA. Eller så var det helt enkelt tolkningen av stilen som inte föll mig i smaken. I vilket fall som helst låter det som jag bör ge både Jai Alai och Cigar City i allmänhet en andra chans vid tillfälle.
Citera
2014-05-07, 08:48
  #8194
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det låter faktiskt till och med som om det kulle kunna smaka bra och inte bara vara en kul grej då. Jag får hålla ögonen öppna efter gurköl när jag rör mig på bättre ölpubar och hoppas att det dyker upp något på systemet snart. Eller finns det något gurköl i BS kanske?

Vad gäller Cigar City måste jag bara passa på att gnälla lite och säga att jag inte riktigt förstår hypen. Visst, det enda jag druckit från de är Jai Alai när den kom tidigare år, och visst drack jag den inte under ens i närheten av idealiska förutsättningar, men jag tyckte inte alls den var så speciell. Är jag efter på något sätt eller var den alldeles för hypad?

Jag har bara druckit gurksaisonen. Hypade eller ej, den gav mersmak att testa fler av deras öl. Gurka blir bättre i öl än man kanske kan tro. En del grejer de brygger verkar vara rena experimenten eller rent av chansningar. De har haft, eller om de har dem kvar, brown ales smaksatta med olika svamp, kantarell bland annat. Vad ska det hela sluta mån tro? Imperial Vitlöksstout?
Citera
2014-05-07, 09:12
  #8195
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Jag har bara druckit gurksaisonen. Hypade eller ej, den gav mersmak att testa fler av deras öl. Gurka blir bättre i öl än man kanske kan tro. En del grejer de brygger verkar vara rena experimenten eller rent av chansningar. De har haft, eller om de har dem kvar, brown ales smaksatta med olika svamp, kantarell bland annat. Vad ska det hela sluta mån tro? Imperial Vitlöksstout?
vitlöksöl? det är ju lika gammalt som hjulet.
Citera
2014-05-07, 12:16
  #8196
Medlem
Ni som köpt hem To Øl Final Frontier DIPA. Var fick ni tag i den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in