Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Sedan den här tråden startade för ett drygt år sedan har vi sett en formlig explosion av rasretorik från delar av den antirasistiska sidan. Från "kritiska vithetsstudier" där vit hud (och att tillhöra normen) ska problematiseras till rent förakt i diverse twitterflöden riktat mot vit hud, vitt beteende, vita människors deltagande... och så denna eviga strukturella rasism och dess rasifierade offer.
Så givetvis. De må påstå att vit inte syftar på ras, utan är en social konstruktion. Men vad spelar det för roll när det i realiteten är liktydigt med (majoritetsbefolkningens) hudfärg.
Så ja. På det sätt som många i den här delen av den antirasistiska rörelsen uttrycker sig ÄR ord som antivit inte en missvisande beskrivning.
Jag vidhåller dock att jag inte ser poängen med att gå omvägen och börja tala om kodord... vaddå, kodord. Kalla saker och ting vid deras rätta namn. Dessa personer sätter då inte sina argument under skäppan.
Jag håller med.
Kodord? Vems kodord? Antirasisternas som döljer sin lömska antivita agenda med ett förskönande ord eller rasisterna som genomskådat det hela? Märklig mening.
Jag skulle säga att våra åsikter, som vanligt, ligger hyfsat nära varandra strax utanför ”åsiktskorridorens” skarpt dragna gräns.
Jag väljer därför att endast kommentera ditt sista stycke.
”Kodord” listas i SAOL men har ingen träff i SAOB, synonymer.se ger endast ”lösen” (kanske borde ge ”lösenord” istället/också).
Vi kan däremot säkert enas om att betydelsen att ”tala eller skriva i kod” inte ligger utanför ordets egentliga/ursprungliga betydelse och att detta kan innebära att låta ett ord ha en alternativ betydelse?
Så,
vems kodord?
Jo, den som objektivt betraktar många prominenta ”antirasisters” ord och handlingar kan lätt få uppfattningen att de egentligen inte är så intresserade av rasism som av rasism utövad av just vita.
Ponera att någon säger sig vara motståndare av skatter men i ord och handling endast verkar mot kyrkoskatten. Är det då riktigt att säga att denne är ”anti-skatt”, eller bör man benämna denne som en motståndare av kyrkan, en ”anti-teist”? (ja, i brist på bättre ord använde jag anti-teist)
För det är detta jag ser i ”antirasisterna”, en vilja att lägga ut texten om deras antipati mot rasister för att sedan endast rikta sin antipati mot vita, rasister eller ej (här kommer den ”strukturella rasismen” in, den som kan smetas på exakt alla vita helt oavsett deras havanden eller göranden).
Medvetet eller ej använder de ordet ”antirasist” felaktigt, eller vidlyftigt, på ett sätt som skapar illusionen av att de har humanistiska mål och intensioner.
Frågan ”vems kodord?” blir därmed närmast semantisk eftersom det ÄR en omskrivning eller ett ”kodord” och vi egentligen endast diskuterar eventuellt uppsåt.
Vad gäller uppsåtet kan vi konstatera att ”antirasisterna” knappast själva skulle välja att kalla sig antivita även om de säkert vet med sig att det är precis vad de är. Därför blir det också riktigt att kalla ”antirasist” ett kodord för antivit i de fall de så kallade ”antirasisterna” de facto är antivita, de gör ett medvetet val att inte kalla sig antivita och väljer ordet ”antirasist” som ett slags eufemism/kodord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
När man säger: X is a codeword for Y så framför man: X betyder Y - fast det inte sägs rent ut. I svenskan brukar man inte använda formuleringen: X är ett kodord för Y; det är svengelska
Sen när blev ”svengelska” ett problem för ”antirasisterna”? Det utgör i så fall en ”kulturberikning” där det Svenska språket berikas med ytterligare en betydelse för ordet ’kodord’. ”Antirasisterna” borde hylla denna breddning av det Svenska språket som den berikning den faktiskt är!