2014-05-06, 19:38
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ja, men spelar roll för vad?

Det är ospecificerat av mig eftersom det inte var det jag svarade på. Svaret är allmängiltigt oavsett område. Du kan alltså välja helt själv om du vill eller så kan du låta bli helt och hållet och nöja dig med att jag skrev att man kan diskutera om det spelar roll.
2014-05-06, 20:44
Medlem
NyanNyans avatar
Att rapportera om brott begångna av vita och hävda att det finns en arvsynd vita bör stå till svars för kallas för antirasism och medmänsklighet.
Att rapportera om brott begångna av icke-vita och hävda att det finns en arvsynd en icke-vit grupp bör stå till svars för kallas hat eller generalisering.
2014-05-06, 21:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlp
Fattar inte hur du kan fasta så mycket på just "kodord".

Pissingcontest har förklarat ett antal gånget för dig nu.

Antirasist=för mångkultur=vitas undergång

Svårare än så är det inte.

Även fast antirasist är någonting bra nånting som alla borde vara så används det i ett ont syfte.
Ja ja, likheten är kanske sann, jag vill bara att folk ska använda ord korrekt.
2014-05-06, 21:19
Medlem
retepm.s avatar
Tydligen lever ni i total förnekelse ni antivita. Vad tror du blir resultatet av er politik startad av megajuden Palme?
2014-05-06, 22:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Med andra ord faller ditt prat om medmänskligt ansvar platt. Det var bara en ursäkt du hittade på.

Men det är ju inte bara en person. Det handlar om många, det finns t.ex. många indier. Vad det handlar om är att medvetet göra det till att svenskar ska ha mycket svårare att få kvalificerade jobb. Till och med i Sverige. Antivit.

Vita människor parasiterar på resten av mänskligheten menar du. Antivit.

Enligt din "teori" här (du tror inte på detta själv) så var svarta fattigast i Sydafrika, för där finns det vita människor. Den teorin är uppenbart felaktig. Du är antivit.

Betala oss? Som vi lever på nåder av resten av världen. Antivit.

Gör den det? Ökar den ständig i förhållande till BNP? Nej, det gör den inte. Du hittade på vartefter du skrev igen. För vilken gång i ordningen. Du ville bara smutskasta svenskar genom att hitta på nåt skitsnack. Antivit.

Dessa mekanismer känner vi som antivit propaganda. Ungefär vad du håller på med.
Nej då, de som kommer hit får vi ta hand om (om de har rätt att stanna). De som är kvar där kan vi ju inte gör något åt. Medmänsklighet ja, men självklart oss själva i första hand.

Uhm... Jag vet inte hur det skulle göra att svenskar har svårare att få jobb. Det där får du förklara.

Nej, vita människor parasiterar inte. Vi äger. Det är inte samma sak!

Jag vet inte hur det jag säger skulle innebära fattigdom för en viss del av sydafrikaner. Du får återigen förklara dina tankevurpor.

Nej, återigen, betala oss för att vi skapat ett system där pengar flödar till oss.

Den ökar ständigt och snabbare än BNP, vad jag vet. Du får gärna visa källa på motsatsen.

Nej, en demokrati kan fungera på många sätt. Glöm inte att Hitler kom till makten via (till största delen) demokratiska metoder. Likaså var Storbritannien en demokrati även när landet upprättade kolonier.
2014-05-06, 22:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ja, de är antivita. För rasism=vit. När de säger "rasist" - vad syftar de då på? FI eller SD? När de menar att något land är strukturellt rasistiskt, gissa vilken om det landet har en stor andel vita eller ej?

Uppenbarligen inte. Du "ser alltså framför dig" att en aftonbladetjournalist och en miljöpartist funderar på om den andra kaaanske är antirasist. Detta när båda förutsätter att den andre är det. Du ser ingenting. Möjligen att du gör dig själv blind.

Det där är något du låtsades att du själv tänkte dig.
Jag tror att de syftar på SD/SvP. Men nej, mitt exempel var hur kodord används. Om de inte används på liknande sätt är de inte kodord.
2014-05-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej då, de som kommer hit får vi ta hand om (om de har rätt att stanna). De som är kvar där kan vi ju inte gör något åt. Medmänsklighet ja, men självklart oss själva i första hand.

Hur man kan beteckna svensk invandringspolitik som "oss själva i första hand" är en mysterium. I synnerhet i ljuset av vad du skrivit i övrigt. Hur som helst, att något av detta skulle handla om medkänsla är nu klarlagt vara bluff och båg.

Citat:
Uhm... Jag vet inte hur det skulle göra att svenskar har svårare att få jobb. Det där får du förklara.

Att jobben går till indier och kineser - som har lite mer modesta lönekrav i stället för till svenskar, och sen ooops.. då vart hela den sektorn ett indiskt/kinesiskt gebit - i Sverige! De tenderar att vara aningen etnocentriska dessa asiater. Det är rena rama krigföringen mot Sverige. Arabinvandring är att föredra framför detta - med marginal.

Citat:
Jag vet inte hur det jag säger skulle innebära fattigdom för en viss del av sydafrikaner. Du får återigen förklara dina tankevurpor.

Ditt påstående var att existensen av vita människor gör andra fattigare (kalla det "ägande" parasiterande att vi får "betalt" eller vad du nu vill). Det förhåller sig tvärtom, vilket är uppenbart. Antyder man något annat är man antivit.

Citat:
Nej, återigen, betala oss för att vi skapat ett system där pengar flödar till oss.

Säg detta om judar så är du antisemit. Alltså är du antivit.

Citat:
Den ökar ständigt och snabbare än BNP, vad jag vet. Du får gärna visa källa på motsatsen.

Vad du vet? Du vet ingenting. Du hittade bara på vartefter du skrev.

https://www.landguiden.se/Statistik/Ekonomi?id=505#countries=SWE

Citat:
Nej, en demokrati kan fungera på många sätt. Glöm inte att Hitler kom till makten via (till största delen) demokratiska metoder. Likaså var Storbritannien en demokrati även när landet upprättade kolonier.

Vad är poängen med detta? Det var en magisk kraft som tvingade vita Sydafrikaner att rösta som de gjorde? Är det på samma sätt en magisk kraft som tvingar på invandring till alla vita länder? Göm dig inte bakom "demokratiska processer". Det skulle inte hålla i en rättegång.
2014-05-06, 22:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Att vara uttalat och högljutt emot all rasism, oavsett hur mild/allvarlig den är, kan kallas antirasism. Men om man börjar göra skillnad utifrån vem som drabbas och försöka försvara/förminska rasistiska handlingar blir det svårare.

Om man istället ensidigt undlåter att agera mot eller fördöma rasism riktad mot en enda grupp har det i princip upphört att vara antirasism och istället blivit rasism riktad mot denna grupp.
"Antirasistiska" organisationer av olika sorter har i en förkrossande majoritet av fallen en grupp de gemensamt anser inte vara utsatt för rasism samt helt klart vara den dominerande utövaren av rasism. Du och alla andra här inne vet precis vilken grupp det handlar om och det är därför ingen säger att "antirasism är ett kodord för antiasiat". Det är så uppenbart vilken grupp som "alltid" är förövare och "aldrig" offer att hjärnan domnar.

Ta den senaste twitter-stormen om att vita beskrivs som offer för våld/rasism i Sydafrika. De vita har en kollektiv skuld och får vad de förtjänar enligt en mängd uttalade "antirasister".
Om man försöker vända på den steken och säga att somalier har en kollektiv skuld när var femte 15-17 åring är misstänkta för mängder av rån med överdrivet våld heter det istället att man är "rasist" som "drar alla över en kam".
Du kan som vit inte ha rätt i den debatten annat än om du erkänner din strukturella rasism och lovar anslag och särbehandling.

Samtidigt är rasistiskt våld mot vita utövat av icke-vita ett reelt problem som vita ungdomar dagligen utsätts för i Sverige och i princip resten av alla historiskt vita västländer.

Att mängden och graden av våld som utövas av icke-svenskar mot svenskar idag är högre än motsatsen kan påstås vara säkerställt bortom allt rimligt tvivel. Men trots att gärningsmän upprepade gånger i intervjuer klargjort att de har åtminstone delvis rasistiska motiv förblir detta i debatten handlingar sprungna ur socioekonomiska omständigheter. Och alla vet att dessa ju beror endast på de vita svenskarnas strukturella rasism och aldrig på att våldsamma människor tenderar att ha sämre socioekonomisk status generellt.

Nu blev detta lite längre än tänkt men du vet att det är sant och det vet även "antirasisterna". Bakom alla cirkelargument finns endast en sanning;
"antirasist är ett kodord för antivit!"

(som sagt gäller detta inte varje dussin-antirasist som "likar" på facebook eller retweetar ibland, men det är helt sant för en skrämmande andel av de drivande inom organisationer som utger sig för att vara "antirasistiska")
Personligen har jag en rätt internationell syn på rasism och vet att det är mest sällsynt i den "vita" delen av världen, Europa och nordamerika. Jag har rest en del och har märkt att folk ute i världen är ibland helt ohöljt rasistiska. Har blivit behandlad på sätt som omedelbart skulle resultera i anmälan här i Sverige, om någon svensk gjorde så mot en invandrare, bara för att jag är vit. Men utomlands går det inte att anmäla sådant!

Visst finns det en kollektiv skuld i Sydafrika, men skuld är känslor, inte verklighet. Att säga att dom förtjänar våldet är rasism.

Det du nämner om hur det går till i Sverige däremot, visst finns det oroande saker. Som jag ser det är en vanlig form av rasism i Sverige inte riktad mot invandrare utan mot svenskar. Att den inte talas om är säkert väl ment, men destruktivt.

Så visst finns det de du kallar "antivita". Men det är inget kodord. Använd språket rätt.
2014-05-06, 22:34
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Förvisso sant i många fall, men samtidigt är det ofta oerhört träffande när t.ex. Afrosvenskarna gör officiella uttalanden. Samma sak gäller stora delar av den autonoma vänstern. Vita människor görs i svepande termer till syndabockar för precis all ondska i världen och man propagerar för åtgärder som är allt annat än fördelaktiga för etniska vita.
Sedan den här tråden startade för ett drygt år sedan har vi sett en formlig explosion av rasretorik från delar av den antirasistiska sidan. Från "kritiska vithetsstudier" där vit hud (och att tillhöra normen) ska problematiseras till rent förakt i diverse twitterflöden riktat mot vit hud, vitt beteende, vita människors deltagande... och så denna eviga strukturella rasism och dess rasifierade offer.

Så givetvis. De må påstå att vit inte syftar på ras, utan är en social konstruktion. Men vad spelar det för roll när det i realiteten är liktydigt med (majoritetsbefolkningens) hudfärg.

Så ja. På det sätt som många i den här delen av den antirasistiska rörelsen uttrycker sig ÄR ord som antivit inte en missvisande beskrivning.

Jag vidhåller dock att jag inte ser poängen med att gå omvägen och börja tala om kodord... vaddå, kodord. Kalla saker och ting vid deras rätta namn. Dessa personer sätter då inte sina argument under skäppan.
Citat:
Att "svenssons" kallar sig antirasister beror väl på att de helt enkelt inte anser sig själva vara rasister samt tror att det är en god sak att stödja organisationer som kallar sig antirasistiska. Här är termen antivit naturligtvis malplacerad i avseendet "medvetet ställningstagande" och det blir således fel om man ströslar med detta epitet på alla ställen i alla debatter.
Jag håller med.
Citat:
Att däremot avfärda tesen "antirasist är ett kodord för antivit" helt är i min mening ett misstag. Det finns gott om antivita, men de kallar sig i min erfarenhet alla för "antirasister".
Kodord? Vems kodord? Antirasisternas som döljer sin lömska antivita agenda med ett förskönande ord eller rasisterna som genomskådat det hela? Märklig mening.
2014-05-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kodord? Vems kodord? Antirasisternas som döljer sin lömska antivita agenda med ett förskönande ord eller rasisterna som genomskådat det hela? Märklig mening.

Vad är det dolda?

Varför hakar du upp dig på det här med kodord? Jag har förklarat varifrån det kommer två gånger i tråden minst. Jag vet att du har läst det. Då blir frågan: varför fortsätter du så här? Jag har svårt att se några anledningar som inte är unkna.
2014-05-06, 22:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sedan den här tråden startade för ett drygt år sedan har vi sett en formlig explosion av rasretorik från delar av den antirasistiska sidan. Från "kritiska vithetsstudier" där vit hud (och att tillhöra normen) ska problematiseras till rent förakt i diverse twitterflöden riktat mot vit hud, vitt beteende, vita människors deltagande... och så denna eviga strukturella rasism och dess rasifierade offer.

Så givetvis. De må påstå att vit inte syftar på ras, utan är en social konstruktion. Men vad spelar det för roll när det i realiteten är liktydigt med (majoritetsbefolkningens) hudfärg.

Så ja. På det sätt som många i den här delen av den antirasistiska rörelsen uttrycker sig ÄR ord som antivit inte en missvisande beskrivning.

Jag vidhåller dock att jag inte ser poängen med att gå omvägen och börja tala om kodord... vaddå, kodord. Kalla saker och ting vid deras rätta namn. Dessa personer sätter då inte sina argument under skäppan.

Jag håller med.

Det har blivit populärt att tala om "koder" - t.ex. talas det om barnet som ska "knäcka koden" = lära sig läsa mao förstå vad bokstäverna betyder.

https://www.google.se/#q=kn%C3%A4cka+koden+l%C3%A4sning

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/invandrare-knacker-den-svenska-koden
2014-05-06, 22:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Du verkar tro att du är universums medelpunkt. Om du vore det, ja, då vore det en strid om definitioner. Men du är inte universums medelpunkt. Det är ett pågående folkmord. För dig är det en strid om definitioner - men du är bara nån obetydligt flashback-skribent.
"Antirasism är ett kodord för antivit" är ett fånigt uttryck. Du får lära dig hantera att vissa tycker det utan att bli alldeles emotionell över att så är fallet.
Citat:
Om någon är antivit, varför då kalla dem rasist? Det blir totalt meningslöst. Det är enklare att bara säga va de är i stället för att sedan komma med en långdragen förklaring.

För vad är en "rasist" - jo, det är dess minsta gemensamma nämnare. Det är någon som inte vill att vita ska utsättas för folkmord. Det är alltså dåligt att vara emot folkmord enligt dig? Bara vissa folkmord?

Så det vore mindre omständig och förklaringskrävande att kalla antivita för "rasist" - det vore mer tydligt att man ska associera antivita med t.ex. SD? Det tror jag inte ens att du själv tror på.
Vad gäller uttrycket "antivit" är jag inte emot det i alla situationer (som jag skrev i svaret ovan till PissingContest). Men jag tror att det är ett uttryck som har en svag förankring i den allmänna debatten och att det ibland kan finnas en poäng att kalla saker och ting vid deras rätta namn - dvs den retorik som förs avseende vithetsnormer/rasifiering etc ÄR rasism/exempel på en rasistisk retorik.

Kodord, är som tidigare konstaterat ett illa valt ord.

Får väl också tillägga att kritik mot ditt uttryck inte innebär att man är för folkmord. Så var det klarlagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in