Citat:
Ursprungligen postat av
PissingContest
Förvisso sant i många fall, men samtidigt är det ofta oerhört träffande när t.ex. Afrosvenskarna gör officiella uttalanden. Samma sak gäller stora delar av den autonoma vänstern. Vita människor görs i svepande termer till syndabockar för precis all ondska i världen och man propagerar för åtgärder som är allt annat än fördelaktiga för etniska vita.
Sedan den här tråden startade för ett drygt år sedan har vi sett en formlig explosion av rasretorik från delar av den
antirasistiska sidan. Från "kritiska vithetsstudier" där vit hud (och att tillhöra
normen) ska
problematiseras till rent förakt i diverse twitterflöden riktat mot vit hud, vitt beteende, vita människors deltagande... och så denna eviga strukturella rasism och dess rasifierade offer.
Så givetvis. De må påstå att
vit inte syftar på ras, utan är en social konstruktion. Men vad spelar det för roll när det i realiteten är liktydigt med (majoritetsbefolkningens) hudfärg.
Så ja. På det sätt som många i den här delen av den antirasistiska rörelsen uttrycker sig ÄR ord som antivit inte en missvisande beskrivning.
Jag vidhåller dock att jag inte ser poängen med att gå omvägen och börja tala om kodord... vaddå, kodord. Kalla saker och ting vid deras rätta namn. Dessa personer sätter då inte sina argument under skäppan.
Citat:
Att "svenssons" kallar sig antirasister beror väl på att de helt enkelt inte anser sig själva vara rasister samt tror att det är en god sak att stödja organisationer som kallar sig antirasistiska. Här är termen antivit naturligtvis malplacerad i avseendet "medvetet ställningstagande" och det blir således fel om man ströslar med detta epitet på alla ställen i alla debatter.
Jag håller med.
Citat:
Att däremot avfärda tesen "antirasist är ett kodord för antivit" helt är i min mening ett misstag. Det finns gott om antivita, men de kallar sig i min erfarenhet alla för "antirasister".
Kodord? Vems kodord? Antirasisternas som döljer sin lömska antivita agenda med ett förskönande ord eller rasisterna som genomskådat det hela? Märklig mening.