2014-05-06, 19:20
  #36013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Hjälp med fråga 9 http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass1matematiskproblemlosningxyz20140405.5.3c8 8950e1450435e903ec.html

I och med den stora entusiasmen du visade ska jag försöka få fram något motsvarande.

9*1/10 = 9/10

1=10/10

(9/10) /(10/10-1/10) = (9/10)/(9/10) = 1.

Om du inte klarar av det sådana där uppgifter bör du verkligen sätta dig med en grundläggande bok.
Citera
2014-05-06, 19:50
  #36014
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
I och med den stora entusiasmen du visade ska jag försöka få fram något motsvarande.

9*1/10 = 9/10

1=10/10

(9/10) /(10/10-1/10) = (9/10)/(9/10) = 1.

Om du inte klarar av det sådana där uppgifter bör du verkligen sätta dig med en grundläggande bok.


Ah men det var ju bra att du svarade på fel fråga, noob
Citera
2014-05-06, 20:11
  #36015
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Ah men det var ju bra att du svarade på fel fråga, noob
81^(1/m) = 9^n

9 upphöjt till ett visst tal är samma sak som 81 upphöjt till 1 delat på ett annat tal. Om vi skriver om potensen 81(1/m) så dess bas är 9 istället så ska ju då exponenten vara samma sak som n:

81 = 9^2 => 81^(1/m) = (9^2)^(1/m) = 9^(2/m)

2/m = n

mn = 2
Citera
2014-05-06, 21:21
  #36016
Medlem
en.svensk.nigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Någon här som har Skype och vill gå igenom provfrågorna?
Får skapa ett nytt skype-konto i så fall men kan hända att jag kan iövermorgon
Citera
2014-05-06, 21:22
  #36017
Medlem
Ska man vara nöjd med ett resultat på 1.1? Det var trots allt första gången jag gjorde det och gjorde det mest för att se vad jag var kapabel till.
Citera
2014-05-06, 21:55
  #36018
Medlem
Fyfan vad ångest jag har

Fick 66/80 på kvantitativa, vilket gav mig 1.8
Fick 50 på verbala, vilket gav mig 1.1

Det jobbiga är att utbildningen jag vill söka till hade 1.5 förra året (civ.ingenjör datateknik KTH), och mitt resultat blev 1.45
Det som gör det ännu jobbigare är att gränsen för 1.9 på kvantitativa delen var 67, och på verbala för 1.2 var 51. Dvs att om jag fick 1 poäng mer på vilken del som helst hade ja fått 1.5
1 poäng på vardera del och jag hade hamnat på 1.55

Aja, får hoppas att intagningsgränserna sjunker, och ja, jag är invandrare, vilket förklarar mitt dåliga resultat på verbala delen.
__________________
Senast redigerad av friendmeatfb 2014-05-06 kl. 22:35.
Citera
2014-05-06, 22:07
  #36019
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendmeatfb
Fyfan vad ångest jag har

Fick 66/80 på matten, vilket gav mig 1.8
Fick 50 på kvantitativa, vilket gav mig 1.1

Det jobbiga är att utbildningen jag vill söka till hade 1.5 förra året (civ.ingenjör datateknik KTH), och mitt resultat blev 1.45
Det som gör det ännu jobbigare är att gränsen för 1.9 på kvantitativa delen var 67, och på verbala för 1.2 var 51. Dvs att om jag fick 1 poäng mer på vilken del som helst hade ja fått 1.5
1 poäng på vardera del och jag hade hamnat på 1.55

Aja, får hoppas att intagningsgränserna sjunker, och ja, jag är invandrare, vilket förklarar mitt dåliga resultat på verbala delen.

Skit i datateknik på KTH, läs Elektroteknik istället, alternativt IT ifall du vill syssla lite med programmering. D på KTH läser typ minst matte av alla program dessutom ingen fysik/hårdvara öht. Bara mjukvara och diverse flumkurser. E däremot är en gedigen utbildning, rekommenderar starkt!

Finns matte och fysikprov på KTH också som är en bättre urvalsmetod för framtida civilingenjörsstudenter än HP och betyg.

Justja, bara så att du vet så är den kvantitativa delen samma som matte delen.
__________________
Senast redigerad av r4ll3 2014-05-06 kl. 22:09.
Citera
2014-05-06, 22:19
  #36020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Skit i datateknik på KTH, läs Elektroteknik istället, alternativt IT ifall du vill syssla lite med programmering. D på KTH läser typ minst matte av alla program dessutom ingen fysik/hårdvara öht. Bara mjukvara och diverse flumkurser. E däremot är en gedigen utbildning, rekommenderar starkt!

Finns matte och fysikprov på KTH också som är en bättre urvalsmetod för framtida civilingenjörsstudenter än HP och betyg.

Justja, bara så att du vet så är den kvantitativa delen samma som matte delen.
Oj, insåg att jag skrev fel nyss, ja jag vet skillnaden mellan verbala och matte delen, det var ett slarvfel gjort av mig. Dessutom har jag redan sökt så det är lite försent att ändra på sina val. Och jag är ändå inte ett stort fan av fysik
Och jag tror inte det där med att datateknik läser minst matte av alla program riktigt stämmer, åtminstone inte enligt den här länken.
http://www.kth.se/polopoly_fs/1.304681!/Menu/general/column-content/attachment/jamf_datait.pdf
__________________
Senast redigerad av friendmeatfb 2014-05-06 kl. 22:35.
Citera
2014-05-06, 22:26
  #36021
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Ska man vara nöjd med ett resultat på 1.1? Det var trots allt första gången jag gjorde det och gjorde det mest för att se vad jag var kapabel till.

Jag tror 0.9 är rikssnittet, så du skrev ju bättre än mer av hälften av dem som skrev provet. Däremot är det svårt att svara på om du bör vara nöjd eftersom det är nåt du måste fråga dig själv, du bör vara nöjd om ditt resultat låter dig komma in på den utbildning du vill in på samt om ditt mål nåddes. Det bör alltså inte handla om att jämföra sig med andra utan sig själv. Skriv provet igen och försök höja ditt resultat och satsa hela tiden på progression.
Citera
2014-05-06, 23:07
  #36022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Ah men det var ju bra att du svarade på fel fråga, noob


Hahaha
Citera
2014-05-07, 06:27
  #36023
Medlem
Fick 1,5 på högskoleprovet 1,6 verbala och 1,4 på kvantitativa. Det är så att jag skulle vilja plugga till läkare i KI och deras hp-gräns har legat på 1,75 i ett år drygt. Så tror ni gränserna kommer sjunka eller stiga inom den närmsta tiden och vad borde jag fixa för att känna mig någorlunda säker?
Citera
2014-05-07, 06:39
  #36024
Medlem
Mumin2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Fick 1,5 på högskoleprovet 1,6 verbala och 1,4 på kvantitativa. Det är så att jag skulle vilja plugga till läkare i KI och deras hp-gräns har legat på 1,75 i ett år drygt. Så tror ni gränserna kommer sjunka eller stiga inom den närmsta tiden och vad borde jag fixa för att känna mig någorlunda säker?

Med 1.5 kommer du inte särskilt långt med det målet. Men det är tillräckligt högt för att komma på intervju till Ki iallafall. Så glöm inte att anmäla dig i höst.

Minst 1.75 för att känna sig någorlunda säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in