Ursäkta att mitt svar dröjde, men jag fastnade i de vidriga bilderna från massakern i Odessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
1. En ökad federalisering är egenligen inte mig emot, även om jag rent allmänt tycker att det är klokt om länder håller ihop - de ska ändå kunna samarbeta sedan. (Efter att muren föll såg vi t ex hur Tjeckoslovakien valde splittring i två delar som sedan gick med i EU - troligen en split som var negativ eller åtminstone onödig.) Men ökad federalisering är också Putins linje. Och Putins målsättning är absolut inte att verka för att Donbas invånare får det som är bäst för dem - Putins målsättning är att verka för det som är bäst för Ryssland. Därmed är jag reflexmässigt skeptisk till att en federalisering är något som invånarna i Donbas verkligen önskar.
Det är just denna reflexmässiga reaktion hos våra politiker som orsakat det nuvarande krisen och i värsta fall kan störta oss alla i fördärvet.
Det är tanken att det som är bra för Ryssland måste vara dåligt för alla andra som är fel. Det går att hitta lösningar som alla vinner på. Putin föreslog en sådan lösning med ett trepartsavtal mellan Ryssland, EU och Ukraina. EU avvisade detta eftersom man var säker på att Ukraina skulle välja EU om de ställdes inför ett ultimatum. Janukovytj, som var en usel president men trots allt kunde räkna valde i stället Rysslands mer generösa erbjudande.
Sedan bröt helvetet lös. Ett helvete som EU - och särskilt då Sverige - bär ett stort ansvar för. Se mitt inlägg i Bildt-tråden:
http://www.flashback.org/p48660453#p48660453
Om EU inte ägnat sig åt denna sterila Kalla Krigetpolitik utan i stället satsat på samarbete både med Ryssland och med andra stater så hade vi kunnat undvika mycket onödigt lidande.
För att återgå till folket i Donbas, så vill de ha en federation oavsett vad Putin önskar. Att vägra dem de det enda som skulle kunna bidra till en fredlig lösning av konflikten bara därför att Putin eventuellt också vill ha det är ju en stendum politik.
Rent konkret så handlar en federation om rätten att välja sin egen guvernör - i stället för att påtvingas en av Kiev utsedd oligark eller gansterboss - samt rätten att välja vilka språk som ska talas i skolorna.
Däremot inte om att lämna Ukraina. En delstat i en federation kan inte ensidigt utträda ur federationen. Det var det som det amerikanska inbördeskriget handlade om.
Regimens propaganda om att federalisterna är separatister som vill stycka upp eller lämna Ukraina är alltså falsk. Men den håller på att bli en självuppfyllande profetia.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
En bra invändning. Det blir svårare för Kiev att backa mot ökat självstyre/självständighet ju flera som omkommer och skadas. Och jag ska kanske dämpa min säkerhet att folk där väljer ett enat Ukraina i ett val om självständighet. Att man väljer ökat självstyre i en federation med Ukraina i förh till status quo ser jag nästan som en självklarhet - inbördeskrig eller ej.
Jag hoppas att det fortfarande går att hitta en sådan lösning. Ungefär som Bosnien, fast utan inbördeskrig. Men jag är rädd att det tåget gått, då det redan har spillts för mycket blod. Vi kan i stället få ett Bosnien på steroider,
med inbördeskrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
I Lugansk har man faktiskt krävt folkomröstning om självständighet och vid jakande ytterligare en folkomröstning om ingående i den ryska federationen. Denna tvåstegsraket skulle vara mycket mer naturlig och logisk än den vägen som Krim valde, där man samtidigt valde självständighet och federation med Ryssland i samma folkomröstning.
http://glavcom.ua/news/200784.html, 21/4
Om det är sant så bekräftar det att den skärpta konflikten lett till mer tydliga krav på att få lämna Ukraina.