2014-05-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Men vad är det för meningslöst dravel du skriver?

Det är helt otroligt hur foliehattar egentligen tänkter. "Aha, Nuland sa att Ukraina fick 5 miljarder, det betyder att de sponsrat revolutionen". Sen skriver någon en artikel som lägger fram informationen på detta sätt, och sen kommer miljontals foliehattar att tro på det.

Men kan du åtminstone försöka leta fram fakta? Det som Nuland hänvisade till är USAID, d.v.s. USA:s biståndsprogram, precis som Sida har ett i Sverige. Under åren 1992-2013 har de givit Ukraina ca 5 miljarder dollar i bistånd, varav största delen gavs på 90-talet. Samtidigt erhöll Ryssland ca 20 miljarder dollar.

Då är det väl bara att leverera källan. Det klarar väl du eller någon annan som skriver på kontot av att göra. Länk tack!
2014-05-06, 17:59
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Din ryska propaganda biter inte på vanligt hederligt folk med sunda åsikter. Men visst gör du ett tappert försök, det medges. Men vi här i väst har ju yttrandefrihet så även dom mest radikala åsikter får framföras. Det är skillnaden mellan väst och Ryssland.

Är det dig själv du menar i tredje person? Den sjukdomen har ett namn: MYTOMANI.

Dina inlägg är så infantila, att bilden av en tonårig mobbad finnig sängvätare kommer upp varje gång varje gång jag läser ditt vettlösa pladder.

Är dessa snorungar du menar med "vanligt hederligt folk med sunda åsikter"?

https://www.youtube.com/watch?v=bhQ6pEsOjE0

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
2014-05-06, 18:00
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Då är det väl bara att leverera källan. Det klarar väl du eller någon annan som skriver på kontot av att göra. Länk tack!

Men för i helvete, kan ni inte göra någonting själva?

Vem frågar jag. Klart ni inte kan. Ni kan bara svälja propaganda rakt av och köpa allt som sägs, såvida det passar er världsbild. Att ha ett kritiskt förhållningssätt och kunna göra egna undersökningar hör inte till er starkaste sida.

Jag tänker inte sitta och leta fram information åt dig. Lite får du faktiskt göra själv. Är du intresserad att i detalj se vem som erhöll vad, när, och för vilka ändamål, så kan du gå igenom statistiken på USAID:s officiella hemsida. Här hittar du total sammanställning av det totala antalet amerikanska skattemedel som gått utomlands för diverse projekt.

Top Recipient in Europe and Eurasia: RUSSIA

http://gbk.eads.usaidallnet.gov/data/fast-facts.html
http://gbk.eads.usaidallnet.gov/query/do?_program=/eads/gbk/tablesByCountry&cocode=4RUS
http://gbk.eads.usaidallnet.gov/data/detailed.html
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-06 kl. 18:07.
2014-05-06, 18:02
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Döh? Att dina "vanliga ukrainare" ser en smula ut som SS kanske? Kuppen är iscensatt av neocons i USA inte Putin (som inte är kommunist), för det första, och sen "vita" är dom väl på båda sidor?
Du länkar till nån efterbliven länk som ingen kommer att klicka på. Detta är ett diskussionsforum, säg vad du vill ha sagt istället.
Med vanliga ukrainare menar jag mina kristna bröder därnere, dvs både vita ryssar och vita ukrainare som bor i Ukraina.
2014-05-06, 18:04
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Men för i helvete, kan ni inte göra någonting själva?

Vem frågar jag. Klart ni inte kan. Ni kan bara svälja propaganda rakt av och köpa allt som sägs, såvida det passar er världsbild. Att ha ett kritiskt förhållningssätt och kunna göra egna undersökningar hör inte till er starkaste sida.

Jag tänker inte sitta och leta fram information åt dig. Lite får du faktiskt göra själv. Är du intresserad att i detalj se vem som erhöll vad, när, och för vilka ändamål, så kan du gå igenom statistiken på USAID:s officiella hemsida. Här hittar du total sammansättning av det totala antalet amerikanska skattemedel som gått utomlands för diverse projekt.

Top Recipient in Europe and Eurasia: RUSSIA

http://gbk.eads.usaidallnet.gov/data/fast-facts.html
http://gbk.eads.usaidallnet.gov/query/do?_program=/eads/gbk/tablesByCountry&cocode=4RUS

Ja nästa regimskifte kommer bli Putin själv om man ska tro det här:

Why Neocons Seek to Destabilize Russia
"Any propaganda war starts by planting stories that your target is getting rich, whether he is or isn’t, the latest move in demonizing Vladimir Putin. But the larger question is what might happen if the neocons succeed in destabilizing nuclear-armed Russia, asks Robert Parry."
http://consortiumnews.com/2014/04/27/why-neocons-seek-to-destabilize-russia/

Sen propaganda avhandlas här:
Who’s the Propagandist: US or RT?
The U.S. State Department, which has been caught promoting a series of false or dubious stories about Ukraine, is trying to give some substance to Secretary of State John Kerry’s counter-complaint that Russia’s RT network is a “propaganda bullhorn” promoting Russian President Vladimir Putin’s “fantasy.”
http://consortiumnews.com/2014/05/01/whos-the-propagandist-us-or-rt/

Bra journalist Robert Parry synd att vi inte ser sånt i vår MSM.
2014-05-06, 18:07
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Du länkar till nån efterbliven länk som ingen kommer att klicka på.

Nej då är det ju risk du lär dig något.

Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Med vanliga ukrainare menar jag mina kristna bröder därnere, dvs både vita ryssar och vita ukrainare som bor i Ukraina.

Och vad jag sa är att alla är vita både ryssar och ukrainare så jag ser inte relevansen med färgfetichismen?
Senast redigerad av durrutti 2014-05-06 kl. 18:09.
2014-05-06, 18:11
Medlem
venems avatar
Citat:
Ehhh.... Du kan seriöst inte påstå att det där skulle vara "bevisen" mot Högra sektorn?
Är det inte pinsamt att posta såna "bevis"?

På liknande sätt kan man skriva en artikel och anklaga Putin/FSB/GRU för false flag operation. Ja, bevisen för att det är Ryssland som ligger bakom är inte mindre än att det är någon annan som ligger bakom. Jag skulle även påstå att bevisen för att det är Ryssland/pro-ryssar som ligger bakom är ännu högre. Du glömmer att nämna att det var en helt fredlig pro-ukrainsk demonstration tills den anfölls av beväpnade proryssar som med skarp ammunition hade ihjäl flera ukrainare på öppen gata? Så om något så verkar det vara väldigt välplanerat från den proryska sidan.

Som det ser ut i dagsläget så är det en tragisk olycka, och det är väldigt sorgligt att du försöker skapa poäng för Ryssland med hjälp av tragiska dödsfall. Skamligt.

Nämen lille gubben!
Detta e inte alls pinsamt att posta om man ser hur du hela tiden hänvisar till amerikanska mainstream källor vars land står bakom juntan.
Skarp ammunition?? Det syns ngt helt annat på bilder vad anti-kiev "trupper" har för vapen.
Ytterliggare fins det ingen klarhet vad som hände innan eller det du beskriver "Du glömmer att nämna att det var en helt fredlig pro-ukrainsk demonstration tills den anfölls av beväpnade proryssar som med skarp ammunition hade ihjäl flera ukrainare på öppen gata?" Detta har jag oxa läst i pro-juntan tidningar! Dock faktum e faktum- och det dog massa anti-kiev ukrainare.
Och som vanligt så e det enligt dej Ryssland som står bakom dödande av deras egna stödjare. Bra tänkt! Kanske du ska genomgöra liknande analys som författaren av artikelm gjorde? med bilder och konkreta bevis?

Ytterligare att påstå att jag "försöker skapa poäng för Ryssland med hjälp av tragiska dödsfall", är rena idiotism. Att anklaga Högra Sektorn för deras mord e enligt dig pro-Ryskt eller hur, lille gubben?
2014-05-06, 18:19
Medlem
Reguluss avatar
Ursäkta att mitt svar dröjde, men jag fastnade i de vidriga bilderna från massakern i Odessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. En ökad federalisering är egenligen inte mig emot, även om jag rent allmänt tycker att det är klokt om länder håller ihop - de ska ändå kunna samarbeta sedan. (Efter att muren föll såg vi t ex hur Tjeckoslovakien valde splittring i två delar som sedan gick med i EU - troligen en split som var negativ eller åtminstone onödig.) Men ökad federalisering är också Putins linje. Och Putins målsättning är absolut inte att verka för att Donbas invånare får det som är bäst för dem - Putins målsättning är att verka för det som är bäst för Ryssland. Därmed är jag reflexmässigt skeptisk till att en federalisering är något som invånarna i Donbas verkligen önskar.

Det är just denna reflexmässiga reaktion hos våra politiker som orsakat det nuvarande krisen och i värsta fall kan störta oss alla i fördärvet.

Det är tanken att det som är bra för Ryssland måste vara dåligt för alla andra som är fel. Det går att hitta lösningar som alla vinner på. Putin föreslog en sådan lösning med ett trepartsavtal mellan Ryssland, EU och Ukraina. EU avvisade detta eftersom man var säker på att Ukraina skulle välja EU om de ställdes inför ett ultimatum. Janukovytj, som var en usel president men trots allt kunde räkna valde i stället Rysslands mer generösa erbjudande.

Sedan bröt helvetet lös. Ett helvete som EU - och särskilt då Sverige - bär ett stort ansvar för. Se mitt inlägg i Bildt-tråden:

http://www.flashback.org/p48660453#p48660453

Om EU inte ägnat sig åt denna sterila Kalla Krigetpolitik utan i stället satsat på samarbete både med Ryssland och med andra stater så hade vi kunnat undvika mycket onödigt lidande.

För att återgå till folket i Donbas, så vill de ha en federation oavsett vad Putin önskar. Att vägra dem de det enda som skulle kunna bidra till en fredlig lösning av konflikten bara därför att Putin eventuellt också vill ha det är ju en stendum politik.

Rent konkret så handlar en federation om rätten att välja sin egen guvernör - i stället för att påtvingas en av Kiev utsedd oligark eller gansterboss - samt rätten att välja vilka språk som ska talas i skolorna.

Däremot inte om att lämna Ukraina. En delstat i en federation kan inte ensidigt utträda ur federationen. Det var det som det amerikanska inbördeskriget handlade om.

Regimens propaganda om att federalisterna är separatister som vill stycka upp eller lämna Ukraina är alltså falsk. Men den håller på att bli en självuppfyllande profetia.

Citat:
En bra invändning. Det blir svårare för Kiev att backa mot ökat självstyre/självständighet ju flera som omkommer och skadas. Och jag ska kanske dämpa min säkerhet att folk där väljer ett enat Ukraina i ett val om självständighet. Att man väljer ökat självstyre i en federation med Ukraina i förh till status quo ser jag nästan som en självklarhet - inbördeskrig eller ej.

Jag hoppas att det fortfarande går att hitta en sådan lösning. Ungefär som Bosnien, fast utan inbördeskrig. Men jag är rädd att det tåget gått, då det redan har spillts för mycket blod. Vi kan i stället få ett Bosnien på steroider, med inbördeskrig.

Citat:
I Lugansk har man faktiskt krävt folkomröstning om självständighet och vid jakande ytterligare en folkomröstning om ingående i den ryska federationen. Denna tvåstegsraket skulle vara mycket mer naturlig och logisk än den vägen som Krim valde, där man samtidigt valde självständighet och federation med Ryssland i samma folkomröstning.

http://glavcom.ua/news/200784.html, 21/4

Om det är sant så bekräftar det att den skärpta konflikten lett till mer tydliga krav på att få lämna Ukraina.
2014-05-06, 18:21
Bannlyst
Så här diskuteras branden på nätet , det som är bra är att båda sidor anser att det var en ren provokation, åsikter går isär vem var bakom :

Dilute flow fans in the days of football matches - their routine work, nothing unusual. They do it for many years. And this time not only divorced, and standing together with the attackers and covered their retreat.

And what is more believable ? That some group of idiots who , as I understand it , still not identified, first stood together with the police and then attacked a crowd of football fans , a significantly higher number of them ? Yes, it is objectively. For what purpose ? This is a great question. In my opinion , the most likely purpose was to provoke riots against antimaydan ( namely its symbolism intrusive demonstrated unknown assailants blindfolded persons ) . Do you think that this group tried to disperse the multitudes ultras ? Well, that is your business ...

I admit that when the planned provocation , its task was placed demolition of tents on the Kulikovo field hands "victims" fans may antimaydanovtsev beating . Such victims is likely no one wanted to stop the raging crowd but were not able to stop , or may not want .

That I laid out - is also objectivity, objectivity terrible . But the sense , as I see it , a little - instead of so many dead all stop and think how you get here , continues injecting hatred and anti-Russian hysteria. Well , it's your country , if you believe that it is possible to achieve unity of hatred for each other - flag in your hands , beat more ...

That is, you believe that they there burned? Must disappoint you - those who drove them there, entered the building and were there, and then there was a fire.

https://www.youtube.com/watch?v=lkqfL8gf1Qg&feature=youtu.be
Senast redigerad av katoman 2014-05-06 kl. 18:29.
2014-05-06, 18:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
chefen för Ukrainas nationella säkerhetsråd Andrij Parubij

http://en.wikipedia.org/wiki/Andriy_Parubiy

Korrekt. Andriy Parubiy grundade tillsammans med Oleh Tyahnybok Ukrainas Socialnationalistiska parti, som var Svobodas mer öppet nazistiska föregångare.

Han lämnade dock partiet och gick i stället med i Viktor Jusjtjenkos parti, som han sedan övergav för Julia Tymoshenkos parti. En hoppjerka eller opportunist, alltså. Svårt att veta vad han egentligen står för, även om han började sin politiska bana som nazist.

Jag räknade alltså inte med honom, men kanske borde jag ha gjort det.
2014-05-06, 18:46
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
USA är både klumpiga, dumma och inkompetenta som har vistats tydligt i all utrikespolitik i decennier. Det sorgliga är svenska knähundar som bildt och de andra vovvarna som riskerar att dra in oss i krig med sin jävla hets.

Nu får du fan skärpa dig!

Jag motbevisar dina gelikars och Rysslands lögner i den video som länkades med lögner om att protestanterna på maidan besköts bakifrån: http://www.liveleak.com/view?i=a25_1393030880

Detta var mitt svar:
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Kolla 12.26 igen, man ser tydligt att skottet kommer framifrån, inte minst på ingångshålet i skölden som böjer plåten kring hålet just inåt. Hålen i träden som syns är utgångshålen som den ryska psyopsen försöker påstå är ingångshål och att det därmed skjuts bakifrån.

Denna videon finns med inlagd grafik och text som försöker förvränga det som händer, precis som du gör. Det är så pinsamt dåligt när man klart ser vad som är ingångshål och utgångshål, och denna faktan är tvärtemot det den ryska psyopsen påstår i videon.

Er proryska psyopsing är fan pinsamt dålig ibland. Vi är inte blinda ryssar som ni kan förtrycka och tala omkull med er vidriga propaganda. Dom enda medhåll ni får är från svenska nazister och invandrare som i sitt USA-hat automatiskt gillar Putler.

Och du svara med ett kort raljerande om USA!!?

Är det så lätt att motbevisa er, och sedan har du inte ens stake nog att erkänna dig motbevisad utan då tiger du ihjäl detta eller svarar med något helt annat.

Nä fy fan vad dåliga och genomskinliga ni jävla proryssar är, äkta propaganda i sin renaste form!
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-05-06 kl. 18:49.
2014-05-06, 19:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Sedan när fick SD 4 ministerposter i regeringen?

Ska du jämnföra Svoboda med SD, ska du göra det ordentligt.

Dessutom är Svobodas svenska motsvarighet inte SD utan det nazistiska Svenskarnas Parti, som de också haft kontakter med.

Att jämföra Svoboda med SD är ohederligt. Det fanns iofs nazister med när SD grundades, men dessa har sedan länge lämnat partiet eller blivit utrensade. Man kan tycka illa om SD av olika skäl, men de är inte nazister.

Svoboda leds däremot av precis samme Oleh Tyahnybok som var med och grundade dess öppet nazistiska föregångare Ukrainas Socialnationalistiska parti.

Edit: en än mer relevant jämförelse vore därför: sedan när är tre svenska ministrar och dessutom riksåklagaren SvP:are?
Senast redigerad av Regulus 2014-05-06 kl. 19:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in