2014-05-06, 12:36
  #27445
Medlem
Sist jag fick studiemedel(med lån) var november 2013. Ska jag börja betala tillbaka i höst då eller? Men jag ska studera i höst?
2014-05-06, 12:59
  #27446
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Usel fond som ökat med 17% på ett år...
Ja? Vad var det jag skrev som var otydligt?

Det är en fond som underpresterar mot SIX30RI på både 10, 5 och 3 år sikt, men tar 1.25% för besväret. En usel fond med andra ord.

Avanza Zero följer SIX30RI och tar 0% för detta. Varför skall jag betala Ylwa 1.25% när hon gör ett sämre jobb än en dator som automatiskt viktar om?

Vad är det som är så bra med denna fond, eller DNB, som gör att jag vill dränera 1.25% av mitt kapital varje år helt i onödan?

Nån service hon levererar? Nåt framtida löfte hon kommer att leva upp till? Nån insider-information du har du vill dela med dig?

Är det DU som är Ylwa, kanske?
2014-05-06, 13:13
  #27447
Medlem
Limekurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja? Vad var det jag skrev som var otydligt?

Det är en fond som underpresterar mot SIX30RI på både 10, 5 och 3 år sikt, men tar 1.25% för besväret. En usel fond med andra ord.

Avanza Zero följer SIX30RI och tar 0% för detta. Varför skall jag betala Ylwa 1.25% när hon gör ett sämre jobb än en dator som automatiskt viktar om?

Vad är det som är så bra med denna fond, eller DNB, som gör att jag vill dränera 1.25% av mitt kapital varje år helt i onödan?

Nån service hon levererar? Nåt framtida löfte hon kommer att leva upp till? Nån insider-information du har du vill dela med dig?

Är det DU som är Ylwa, kanske?

Jag är ingen aktiehaj och låter hellre någon annan placera mina pengar mot en avgift så länge jag går med vinst, när det dessutom är så hög avkastning är jag nöjd. Vet inte vad SIX30RI är och förstår inte hur en fond som det går bra för kan vara dålig, jag handlar aktier och fonder i nordnet och Avanza zero finns ej där, vilket såklart låter bättre om den är lika bra utan avgift.
2014-05-06, 13:25
  #27448
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Sist jag fick studiemedel(med lån) var november 2013. Ska jag börja betala tillbaka i höst då eller? Men jag ska studera i höst?

"Men jag ska studera i höst?" - du ställer det som en fråga. Men jag antar att du menar att du SKA studera i höst, med studiemedel antar jag.


Återbetalningsskyldig blir du 6 månader samt ett årsskifte efter den senast godkända studiemedelsveckan. Om du får studiemedel för höst 2014 kommer du tidigast bli återbetalningsskyldig årsskiftet 2015/2016.
2014-05-06, 13:28
  #27449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
"Men jag ska studera i höst?" - du ställer det som en fråga. Men jag antar att du menar att du SKA studera i höst, med studiemedel antar jag.


Återbetalningsskyldig blir du 6 månader samt ett årsskifte efter den senast godkända studiemedelsveckan. Om du får studiemedel för höst 2014 kommer du tidigast bli återbetalningsskyldig årsskiftet 2015/2016.

Oj, förlåt. Det ska vara en punkt där. Det var ett påstående.

Jag fick studiemedel från april 2013- november 2013. Ska jag då betala tillbaka i höst?

Jag läste det här: http://www.csn.se/lattlast/betala-tillbaka/hur-mycket-ska-du-betala-1.4714

Jag uppfattar det som att jag ska betala tillbaka på hösten då jag slutade få studiemedel under hösten( november 2013).
2014-05-06, 13:35
  #27450
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Jag är ingen aktiehaj och låter hellre någon annan placera mina pengar mot en avgift så länge jag går med vinst, när det dessutom är så hög avkastning är jag nöjd. Vet inte vad SIX30RI är och förstår inte hur en fond som det går bra för kan vara dålig, jag handlar aktier och fonder i nordnet och Avanza zero finns ej där, vilket såklart låter bättre om den är lika bra utan avgift.
Det är helt ok att vara nybörjare, det är vi alla någon gång och i viss mån alltid i jämförelse med de som har mer erfarenhet.

Jag råder dig dock att läsa på. På kort sikt spelar det mindre roll, men på kort sikt ska du inte ha pengar i marknaden överhuvudtaget.

På lång sikt så ger du bort större delen av dina pengar till banken, helt i onödan.
2014-05-06, 13:44
  #27451
Medlem
Limekurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är helt ok att vara nybörjare, det är vi alla någon gång och i viss mån alltid i jämförelse med de som har mer erfarenhet.

Jag råder dig dock att läsa på. På kort sikt spelar det mindre roll, men på kort sikt ska du inte ha pengar i marknaden överhuvudtaget.

På lång sikt så ger du bort större delen av dina pengar till banken, helt i onödan.


Okej det kanske inte är optimalt för en erfaren som skulle kunna köpa/sälja aktier som ger bra med vinst. Men för en oerfaren måste du väll ändå erkänna att det är ett bra alternativ. Om banken går med vinst på fonden när det går bra är det ju såklart att de lägger ner mer jobb för att hålla uppe fondens värde. Win-Win situation
2014-05-06, 13:56
  #27452
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Okej det kanske inte är optimalt för en erfaren som skulle kunna köpa/sälja aktier som ger bra med vinst. Men för en oerfaren måste du väll ändå erkänna att det är ett bra alternativ. Om banken går med vinst på fonden när det går bra är det ju såklart att de lägger ner mer jobb för att hålla uppe fondens värde. Win-Win situation
Det hade varit en win-win-situation om detta stämde, och kanske tror folk att det är så det ligger till.

Men nej. För det första så har fonden underpresterat, så just i detta specifika fall så är det win-loose till bankens fördel och din nackdel.

För det andra så kan ingen bank slå index med särskilt många procent, så skillnaden i deras vinst blir obefintlig. Det finns inte mycket till incitament (ingen alls, vinstmässigt) på att försöka. Möjligtvis för att behålla kundbasen, men folk verkar ju stanna ändå.

För det tredje, för att slå index måste förvaltaren öka risken, och risk är något som förvaltare ogillar. Särskilt om de måste förklara för kunden varför fonden dök mer än index. De flesta fonder följer därför index väldigt nära, trots "aktiv förvaltning".

För det fjärde, 90% av alla fonder underpresterar mot index.

Jag kan skriva mycket mer om det här men sök och du skall finna.
2014-05-06, 13:59
  #27453
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Oj, förlåt. Det ska vara en punkt där. Det var ett påstående.

Jag fick studiemedel från april 2013- november 2013. Ska jag då betala tillbaka i höst?

Jag läste det här: http://www.csn.se/lattlast/betala-tillbaka/hur-mycket-ska-du-betala-1.4714

Jag uppfattar det som att jag ska betala tillbaka på hösten då jag slutade få studiemedel under hösten( november 2013).

Slutar du få stöd i november räknar du fram 6 månader, därefter ska ett årsskifte passera. Alltså, tar du inget mer studiemedel under hösten 2014 t.ex, så blir du återbetalningsskyldig 2015-01-01.
2014-05-06, 15:25
  #27454
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Okej det kanske inte är optimalt för en erfaren som skulle kunna köpa/sälja aktier som ger bra med vinst. Men för en oerfaren måste du väll ändå erkänna att det är ett bra alternativ. Om banken går med vinst på fonden när det går bra är det ju såklart att de lägger ner mer jobb för att hålla uppe fondens värde. Win-Win situation
Yes det är bättre att spara i den än att inte spara alls/madrassen, men som sagt köp Avanza Zero istället om du vill ha ett optimalt sparande utan att göra/betala ett skit
2014-05-06, 16:29
  #27455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det är inte Kill and fill (Hur skulle det se ut?)

Det sär självklart Fill and Kill

Jag kopierade hans text, men självfallet har du rätt. Men det förändrar inget i sakfrågan. Det är ingen fördel i orderkön.
2014-05-06, 17:19
  #27456
Medlem
jettesnels avatar
Kan jag ändra min ansökan och ta lån för förra månaden? Jag har för mig att man kan ändra inom 4 veckor eller något liknande. Så om jag ändrar min ansökan och skriver att jag vill ta lån för 8 veckor så kommer jag att få lån för denna och föregående månad?

Tacksam för snabbt svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in