Citat:
Ursprungligen postat av
Pad
Det är givetvis olika riktningar för olika arter beroende på deras levnadssituation. En delfin utvecklas inte i samma riktning som en gråsugga eller en älg.
Alla arter utvecklas i den riktning som det naturliga urvalet dikterar hela tiden, det är inte samma sak som att det skulle finnas en färdig plan för var de är på väg eller att det skulle finnas något slutmål.
Självklart gör det det, annars skulle vi ju inte se att de flesta fiskar utvecklat strömlinjeformade kroppar eller att djur på kalla platser är bra på att hantera kyla.
Som sagt, visa den här tråden för några välutbildade biologer och notera om de håller med dig eller oss. Ditt snack om att de borde hålla med dig är inte värt något, särskilt inte som de med relevant utbildning på forumet inte direkt höll med dig sist du försökte en appeal-to-authority.
Du ignorerade återigen ett antal frågor, så det står väl ganska klart vem av oss som tycker det är jobbigt att diskutera och medge saker... Och Mick är självklart välkommen att förtydliga om han anser sig hålla med oss eller dig. Det har ju hänt förr att du trott att folk hållit med dig som senare inte gjort det.
Jag väntar för övrigt fortfarande på att du ska be om ursäkt eller lägga fram belägg för det du påstått.
Du snurrar till det och försöker förvilla. Det är uppenbart.
1) Håller du med mig, Mick3 och biologer som menar att enligt evolutionsteorin så har evolutionen inte någon övergripande riktning eller slutligt mål?
2) Håller du med om att den neodarwinistiska evolutionsteorin menar att det naturliga urvalet på något indirekt sätt kan påverka , styra och rikta så att egenskaper uppkommer och hur de förändras och utvecklas?
3) Och menar du att inte de flesta välutbildade biologer skulle hålla med mig om dessa två slutsatser?
Vilka frågor menar du att jag ignorerar?
Jag försöker så noga jag kan svara på alla inlägg och frågor.
Angående att delfiner, älgar och gråsuggor inte utvecklas i samma riktning. Så är det ju så att olika populationer av delfiner, älgar och gråsuggor över hela jorden kan ha helt olika överlevnadskrav eller kriterier för att få mest avkomma helt beroende på vilka omständigheter som just nu råder i den miljö de just nu befinner sig i.
Och sedan behöver du grundligt gå igenom för dig själv åtminstone hur urvalet ska kunna på något indirekt sätt styra och rikta så att kvävebaskombinationer uppkommer som blir information som kodar för nya egenskaper som matchar miljön där urvalet sker samt att urvalet på något indirekt sätt skall kunna styra och rikta att mutationer sker som ändrar dessa kvävebaskombinationer så att informationen förändras och utvecklas så att den kodar för bättre och bättre anpassade och utvecklade egenskaper.
Håll i minnet att mutationerna inte har någon möjlighet att servera urvalet alla 10^1 800 000 000 olika möjliga kvävebasvarianter.
Och urvalet fokuserar ju inte och selekterar ju inte för en egenskap i taget utan urvalet är utifrån summan av alla olika tänkbara egenskaper som en organism består av och hur denna summa påverkar mängden avkomma.
stebe2