Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Kan jag då i fortsättning hänvisa till er bägge ,Pad och Kommendanten, när någon debattör menar att "evolutionen inte har någon riktning"?
Det går utmärkt det, och jag skulle bli mycket förvånad om någon av dem skulle ha några invändningar mot vad jag och kommendanten skrivit. Mick har ju redan flaggat för att han är på vår linje.
Citat:
Jag har för mig att t ex Mick3, Wooten har hävdat att evolutionen inte har någon riktning. Undrar om inte du t o m du Pad har hävdat att evolutionen inte har någon riktning i något inlägg. Men jag kommer inte ha tid att leta upp ett sådant inlägg. Så smidigast är om du bara förklarar om du någon gång kan ha hävdat att evolutionen inte har någon riktning. (Och försök nu att förstå mig rätt.)
Du blandar ihop slutmål med riktning. Riktningen kommer alltid stakas ut av det naturliga urvalet, det är inte samma sak som att det finns en färdig plan för var man är på väg. Förutsättningar ändras med tiden, och då slår man också in på en ny riktning. Arter uppkommer eller dör och börjar eller slutar konkurrera om resurser och levnadsutrymme.
Som jag sagt innan, skulle vi backa bandet 50 miljoner år och låta en parallell jord utvecklas på nytt så skulle resultatet se annorlunda ut jämfört med vår jord, men du skulle fortfarande se liknande lösningar på samma problem, tjock päls i kalla klimat, fiskar med strömlinjeformade kroppar, djur med bra kamouflage eller gift för att inte bli uppätna. Det är ju DET som är riktningen, en kontinuerlig förändring för att matcha förhållandena där en art lever.
Citat:
Stödet jag eftersökte från välutbildade biologer (som du vill göra en grej av) var ju att evolutionen inte skulle ha någon riktning.
Försöker du antyda att kommendanten inte är välutbildad nog? Det är en simpel ja/nej-fråga, och följdfrågan blir givetvis hur mycket utbildning du själv har för att vara kompetent att avgöra den frågan? Har du studerat fler eller färre år av relevanta ämnen än kommendanten på universitetsnivå?
Citat:
Jag vill nog påstå att man i litteraturen kan finna gott stöd för att evolutionsbiologer tydligt menar att evolutionen inte har någon riktning.
Vad har du hittat för biologer som inte anser att det naturliga urvalet kommer att peka ut vilken riktning en art kommer utvecklas i. Visa dem gärna den här tråden så får vi se om de håller med dig eller oss. Jag väntar med popcorn.
Men dina tidigare försök till appeal to authority har ju gått sådär.
Citat:
Att man sedan t o m i samma bok ändå kan mena att det naturliga urvalet skulle kunna styra och rikta vilka egenskaper som uppkommer och hur dessa egenskaper förändras och utvecklas kan vara lite i o f s vara lite dubbeltydigt.
Det kanske är ett läsförståelserelaterat problem? Jag har inga problem alls att se vad de menar.
Citat:
Skulle tro att ni, Kommendanten och Pad, med flit låter ordet riktning betyda olika saker som ni tycker det passar.
stebe2
Du tror mycket, men eftersom det bara verkar vara du som inte hela tiden förstått precis hur vi menat så är det väl snarare troligt att problemet ligger hos dig.