Citat:
Ursprungligen postat av
KvasiOrko
Har du några misstankar över att Antabusen kan ha gett dig en del problem som ökad ångest, allmänt risig känsla i kroppen osv, något du märkte gick över när du slutade med den?
Ja, faktiskt. Läste ju såklart om biverkningar, så kan väl ha varit en del placebo, men jag mår definitivt bättre nu när jag slutat, kanske indirekt genom att jag känner "Jag klarar det här", men stundvis kände jag mig typ smutsig, vet inte hur jag bättre ska förklara, var på en nära släktings bröllop, och det var, hands down, bland det jobbigaste jag gjort i mitt liv. Alla frågar varför jag drack alkoholfritt, tjatar om varför jag inte dricker.. ? Viftade bort det med att träningen går bra, men ville bara sjunka genom jorden, tyvärr.
Det var väl både direkt och indirekt av antabusen, men jo, jag upplever nästan att jag fick lite smårisig känsla av den stundtals, märktes inte när jag var på bra humör och mådde allmänt gott, men ibland kändes det av lite, om det är placebo eller inte vet jag inte. Skulle nog märkt bättre skillnad idag då jag nästan är helt befriad från ångest, till skillnad från i början av kuren.
Är ju svårt som fan att säga om ångesten beror direkt på antabusen eller om det är indirekt, tex att veta att alkoholen inte finns där som tröst och som ett skyddsnät när ångesten smyger sig på, det var ju nästan en skrämmande känsla när jag tog första tabletten, men jag gissar på en blandning av både och.
Blev lite mycket text nu, men för att avsluta det hela: Att börja den där antabuskuren var ett av de bästa valen i mitt liv. Visst, det var bara strax över 40 dagar, men det räckte för att jag skulle inse att jag kan klara mig utan alkohol, och att det känns bättre att hantera motgångar utan alkohol (efteråt.Är väldigt säker på att jag suttit med flaskan idag om jag inte fått det där uppehållet med hjälp av antabusen. Så helt klart värt det, tveka inte om du endast funderar över bieffekterna som den kan ge, för det är värt det i slutändan!