2014-05-05, 21:46
Bannlyst
Sweeps är ju faktiskt en av de svåraste teknikerna där man dels måste vara väldigt synkad med vänster och högerhanden. Dels måste man vara duktig att kunna dämpa strängarna.

Jag bytte faktiskt plektrum för att kunna sweepa/glida lite bättre med högerhanden. Det kan vara ett tips. Och att vara avslappnad och bara toucha strängarna.
Citera
2014-05-06, 01:25
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Med den där inställningen kommer du inte ta dig långt. Om du gör som de övriga sagt och ändrar din infallsvinkel från "Sånt e svårt" till att det ska bli kul med en utmaning så ska du se att det löser sig.

Öva lugnt och metodiskt. Försök anamma övningsstilen "aldrig spela fel". Hur gör man det då? Jo, se till att din hjärna kan rörelserna innan du försöker med fingrarna. Hjärnan -> fingrarna. Det kommer vara mycket mer effektivt än att bara hafsa dig fram och låta fingrarna hamna lite var de vill.

Så sant det du säger. Tack för tipset, blir att shredda lite gitarrsolon imorgonkväll efter repet!
Citera
2014-05-06, 01:26
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Sweeps är ju faktiskt en av de svåraste teknikerna där man dels måste vara väldigt synkad med vänster och högerhanden. Dels måste man vara duktig att kunna dämpa strängarna.

Jag bytte faktiskt plektrum för att kunna sweepa/glida lite bättre med högerhanden. Det kan vara ett tips. Och att vara avslappnad och bara toucha strängarna.

Bytte vad för plektrum?
Ja då är jag med i matchen om att det inte ska vara nånting enkelt.
Citera
2014-05-06, 07:07
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Bytte vad för plektrum?
Han bytte väl plektrum från det dåvarande till en annan sorts plektrum? Kanske annan tjocklek, storlek eller annat material.
Citera
2014-05-06, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Bytte vad för plektrum?

Jag körde med Fender 1.21 väldigt länge, men nu har jag bytt till tjocka jazzplektrum. Dom glider bättre över strängarna när man kör sweeps.

Här är en hyfsad instruktionsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=hkS1JfIy1o4
Citera
2014-05-06, 10:47
Medlem
Citat:

Allt är svårt till dess att du gjort det en miljon gånger. Sweeps är inte svårare att lära sig än någon annan teknik. Det är bara en teknik. Om du får för dig att det är svårt att lära sig, så visst fan blir det svårt.

Det som brukar vara mest utmanande med sweeps är just vändpunkten. Isolera den. Punktöva det.
Ta två lösa strängar (e & B), dämpa båda med vänster hand och spela:
e - NU NU N etc.
B - N UN UN
(N= nerslag, U= uppslag)

Bygg sedan successivt ut mönstret till att innefatta både fler strängar, samt arpeggion. Om du vill kommer du snart kunna spela 13b9-arpeggion över 6 strängar. Men det är rätt sällsynt i metal iofs.
Citera
2014-05-06, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Allt är svårt till dess att du gjort det en miljon gånger. Sweeps är inte svårare att lära sig än någon annan teknik. Det är bara en teknik. Om du får för dig att det är svårt att lära sig, så visst fan blir det svårt.

Det som brukar vara mest utmanande med sweeps är just vändpunkten. Isolera den. Punktöva det.
Ta två lösa strängar (e & B), dämpa båda med vänster hand och spela:
e - NU NU N etc.
B - N UN UN
(N= nerslag, U= uppslag)

Bygg sedan successivt ut mönstret till att innefatta både fler strängar, samt arpeggion. Om du vill kommer du snart kunna spela 13b9-arpeggion över 6 strängar. Men det är rätt sällsynt i metal iofs.

Just det här med "vändpunkten" (lägsta eller högsta tonen i mönstret), skiter jag numera att försöka vara exakt. Typ ett tre toners sweep, start från G->B->E, så så kör jag jämt G-B-E (som nedåtsweep) sen när jag ska tillbaka så slår jag an E:et igen. Det är inte helt "rätt" (om det nu finns något som är rätt) men det underlättar. Ofta kör man ju en pulloff på E:et, och då kan man börja sweepa nedåt med början på B-strängen.

Jag övar ofta 5-strängars sweeps från A till höga E, men aldrig alla 6 strängar. Det är för bökigt, och sabbar den stabila ankringen man har när man ligger på E:et.
Citera
2014-05-06, 18:23
Medlem
Zakyaths avatar
menar du att du spelar fel toner för att du inte orkar öva?
Citera
2014-05-06, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zakyath
menar du att du spelar fel toner för att du inte orkar öva?

Nej. Jag spelar rätt ton, fast två gånger på raken eftersom jag inte orkar hoppa över en sträng.

Sweeps är jävligt roliga att öva, men kanske inte så roligt att lyssna på.
Senast redigerad av frukostvin 2014-05-06 kl. 18:48.
Citera
2014-05-06, 18:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Öva 10.000 timmar, sen funkar det rätt bra.
Citera
2014-05-06, 18:58
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Nej. Jag spelar rätt ton, fast två gånger på raken eftersom jag inte orkar hoppa över en sträng.

Sweeps är jävligt roliga att öva, men kanske inte så roligt att lyssna på.

Har melodin du spelar inte den tonen två gånger på raken så spelar du ju fel ton. Aja, skrev inte kommentaren för att gnabbas. Tänkte bara skoja med dig lite, men det gick ju inte.
Senast redigerad av Zakyath 2014-05-06 kl. 19:01.
Citera
2014-05-06, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zakyath
Har melodin du spelar inte den tonen två gånger på raken så spelar du ju fel ton. Aja, skrev inte kommentaren för att gnabbas. Tänkte bara skoja med dig lite, men det gick ju inte.

Ingen fara. Jag har humor .. men inte efter jag skrivit en grej om hur jag plinkar gitarr.. då är det jävligt allvarligt...

Med det sagt. Rock on!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in