2014-05-05, 06:18
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio
Jag behöver faktiskt inte förklara någonting. Det är inte jag som har bestämt att heroin är en opiat. Inte heller varför andra opioider inte räknas som opiater. Eller hur, vad, varför opioider syntetiseras hit eller dit. Du får tro vad du vill, att heroin är en opioid. Så fortsätter jag, och alla andra, som tror att heroin är en opiat, att tro det. Heroin är en opiat. Inget du säger eller refererar till kan få mig att ändra uppfattning. Jag har valt att tro på alla de oberoende källor som säger att heroin är en opiat.

Att dom ger eufori i olika utsträckning är det väsentliga.

Nu är inte heroin helt syntetiskt, utan semi-syntetiskt. Återigen, du borde vända dig till vem som än sköter klassificeringen av opioider. Be dessa ändra att heroin ska vara en opioid. Tills dess är heroin för mig en opiat.

Om du läst så länge, vet du också att alla källor kan ifrågasättas. Du har inte gett en enda övertygande källa för att heroin är något annat än en opiat. Huruvida något är semi-syntetiskt spelar ingen roll. Utvunnet av (eller ifrån då) opiumvallmon. Eftersom både opium, morfin, kodein och heroin utvinns direkt, eller indirekt från och utav opiumvallmon, är de alla opiater.

Alla opioider du har räknat upp, oavsett om de finns naturligt i opiumvallmon eller inte, spelar inte heller någon roll. Är de inte utvunna, gjorda, syntetiserade, direkt eller indirekt från opiumvallmon, är det inte opiater. Vilka andra ämnen som ingår i processen för att göra en opiat spelar tydligen heller inte någon roll. Det är inte jag som har bestämt vad som ska vara opiater och opioider. Den "bestämmelse" som finns är rimlig.

Med kunskap och relativt enkla kemiska processer kan man tillverka heroin i hemmet direkt från opiumvallmon. Vilka andra ämnen kan man "relativt enkelt" tillverka i hemmet, utan opiumvallmo, dvs opioider? Eller vilka opioider kan du tillverka mha opiumvallmon? I ett labb eller annorstädes? Häng inte upp dig på formuleringen, i hemmet eller något annat, det är bara för att få en löpande text. Vilka opiater kan tillverkas och tillverkas från opiumvallmon? Vilka opioider tillverkas inte från opiumvallmon? Där är svaret.

Nämn gärna vilka andra ämnen, som idag, tillverkas direkt från opiumvallmon? Det spelar ingen roll hur något syntetiseras, om det är helt naturligt, eller semi-syntetiskt, är det från opiumvallmon, så är det en opiat. Vid invändningar, vänd dig till dom som bestämmer.

Metadon, fentanyl, oxykodon, oxymorfon, hydrokodon, hydromorfon med flera, görs inte av opiumvallmo. Då är det opioider. Allt som görs från opiumvallmo är opiater. Det är vare sig komplicerat eller märkligt.

En gång till, opium, kodein, morfin och heroin görs av opiumvallmon och är opiater. Allt som inte görs av opiumvallmon är opioider. Enkelt. Strunta i allt annat. Det är helt oväsentligt. Av opiumvallmo (oavsett andra kemiska ämnen, processer och synteser) opiater. Allt annat är opioider.

Jag har dessvärre lärt mig att du inte kan någonting angående detta. Heroin utvinns INTE UR OPIUMVALLMO. Det görs via en SYNTES av Morfin och ättiksyraanhydrid, säg mig... Är ättiksyraanhydrid en förekommande grej i Opiumvallmon? Eftersom din högst nedgångna trovärdighet svarar jag på det åt dig. NEJ! Detta är en väldigt enkel kännedom som nästan alla vet. Det hade inte varit syntetiskt om det utvunnits från Opiumvallmon...

Du verkar även ha noll koll på den slående likheten emellan Oximorfon, Oxikodon, Hydrokodon, Hydromorfon och Heroin vad det beträffar klassning opiat/opioid.

Man KAN ifrågasätta alla källor, men du måste ju ändå välja en linjär förklaring som verkar sensibel... Den du ger mig är fullständigt olinjär och ologisk, eftersom du inte visste något om Tebain och svenska wikipedias utlåtande om att Buprenorfin är en opiat (vilket det inte är).

Och vad i fridens namn har euforin något med något att göra? Det har ju bara med receptoraffinitet att göra... Då skulle man ju lika gärna kunna säga att huruvida det klassas som opiat/opioid är subjektivt, alla får du tycka vad de vill. Sedan är det ju högst intressant att veta vad du menar med detta... Jag har iaf prövat Heroin och det producerade ingen spektakulär upplevelse (jag snortade), är ganska övertygad om att Oxikodon är mer euforiserande via de två mest förekommande administrationsvägarna (näsa och mun). Oxikodon hade cirka 87% biotillgänglighet i munnen. Heroin har vadå, typ 25-30% som Morfin. Vad säger detta om Opioid/Opiat-frågan? Inget. Heroin har väldig liten affinitet för μ-receptorerna (som är brett omtalad när man pratar om opioiders euforiserande effekt). Ja, jag vet att Heroin blir inom någon minuts vistelse i kroppen till Morfin som har hög affinitet för μ-receptorerna.
Metadon är ju väldigt omtalad om sin förbindelse till denna grupp receptorer. Vet du vad den är? Helsyntetisk.

"Past the optimum point for extraction, various processes in the plant produce codeine, thebaine, and in some cases negligible amounts of hydromorphone, dihydromorphine, dihydrocodeine, tetrahydro-thebaine, and hydrocodone (these compounds are rather synthesized from thebaine and oripavine)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Morphine

En sak jag märkt är att du missat faktumet att jag sagt detta 2 ggr och fortgår med att säga att Heroin utvinns direkt ur vallmon (vilket jag är väldigt intresserad på att ha en källa på). När jag lägger fram en trovärdig källa som är väldigt genomgående med det mesta. Sedan är Hydromorfon och dess likar som också är syntetiska i folks ögon, likt Heroin.

Tl;dr: Utvinns Heroin ur vallmon? Nej. Vilka klassas som opioider endast? De som måste genomgå en syntes med hjälp av Opiater (i detta fallet Morfin) eller helsyntetiska.
Citera
2014-05-05, 21:07
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Jag har dessvärre lärt mig att du inte kan någonting angående detta. Heroin utvinns INTE UR OPIUMVALLMO. Det görs via en SYNTES av Morfin och ättiksyraanhydrid, säg mig... Är ättiksyraanhydrid en förekommande grej i Opiumvallmon? Eftersom din högst nedgångna trovärdighet svarar jag på det åt dig. NEJ! Detta är en väldigt enkel kännedom som nästan alla vet. Det hade inte varit syntetiskt om det utvunnits från Opiumvallmon...

Du verkar även ha noll koll på den slående likheten emellan Oximorfon, Oxikodon, Hydrokodon, Hydromorfon och Heroin vad det beträffar klassning opiat/opioid.

Man KAN ifrågasätta alla källor, men du måste ju ändå välja en linjär förklaring som verkar sensibel... Den du ger mig är fullständigt olinjär och ologisk, eftersom du inte visste något om Tebain och svenska wikipedias utlåtande om att Buprenorfin är en opiat (vilket det inte är).

Och vad i fridens namn har euforin något med något att göra? Det har ju bara med receptoraffinitet att göra... Då skulle man ju lika gärna kunna säga att huruvida det klassas som opiat/opioid är subjektivt, alla får du tycka vad de vill. Sedan är det ju högst intressant att veta vad du menar med detta... Jag har iaf prövat Heroin och det producerade ingen spektakulär upplevelse (jag snortade), är ganska övertygad om att Oxikodon är mer euforiserande via de två mest förekommande administrationsvägarna (näsa och mun). Oxikodon hade cirka 87% biotillgänglighet i munnen. Heroin har vadå, typ 25-30% som Morfin. Vad säger detta om Opioid/Opiat-frågan? Inget. Heroin har väldig liten affinitet för μ-receptorerna (som är brett omtalad när man pratar om opioiders euforiserande effekt). Ja, jag vet att Heroin blir inom någon minuts vistelse i kroppen till Morfin som har hög affinitet för μ-receptorerna.
Metadon är ju väldigt omtalad om sin förbindelse till denna grupp receptorer. Vet du vad den är? Helsyntetisk.

"Past the optimum point for extraction, various processes in the plant produce codeine, thebaine, and in some cases negligible amounts of hydromorphone, dihydromorphine, dihydrocodeine, tetrahydro-thebaine, and hydrocodone (these compounds are rather synthesized from thebaine and oripavine)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Morphine

En sak jag märkt är att du missat faktumet att jag sagt detta 2 ggr och fortgår med att säga att Heroin utvinns direkt ur vallmon (vilket jag är väldigt intresserad på att ha en källa på). När jag lägger fram en trovärdig källa som är väldigt genomgående med det mesta. Sedan är Hydromorfon och dess likar som också är syntetiska i folks ögon, likt Heroin.

Tl;dr: Utvinns Heroin ur vallmon? Nej. Vilka klassas som opioider endast? De som måste genomgå en syntes med hjälp av Opiater (i detta fallet Morfin) eller helsyntetiska.

Skippa #1923. Tiden gick ut, tillägg och ändring hann inte göras.

Och du missar en ytterst väsentlig sak, om du läste det jag refererar till, så hade du sett att det är inte jag som säger eller påstår något överhuvudtaget. Jag skriver fritt från det jag refererar till. Heroin är en opiat enligt det jag refererar till. Det spelar ingen roll hur du ser på saken, eller hur många olika källor du hänvisar till. Tillräckligt många, vilket jag redan nämnt, klassar heroin som en opiat. Bensin görs inte från råolja heller då antar jag? Heroin syntetiseras från/ur/av (eller vilket ord passar enligt dig?) opiumvallmon.

När en "opioid" kan extraheras/syntetiseras från/ur/av opiumvallmon, är det en opiat. Oavsett om opiaten är naturligt förekommande i opiumvallmon, eller semisyntetisk. Heroin är en semisyntetisk opiat. Oberoende referenser säger samma sak, heroin är en opiat. Varav svenska Socialstyrelsen ser på heroin som en opiat.

Hur många gånger, och oavsett formulering på det du skriver, jag säger och påstår ingenting. Jag refererar. Enligt de källor jag har läst är heroin en opiat.

Vad jag vet om opiater/opioider förändrar inte de källor jag hänvisar till. Att köra personangrepp i form av finlir och ordvrängeri förändrar inget heller.

Euforin har med att göra att det är oväsentligt för just euforin om det är en opiat eller opioid.

Nej jag har aldrig påstått att heroin utvinns direkt från/av/ur opiumvallmon. Vad jag har sagt är att heroin görs från/av/ur opiumvallmon. Det blir ganska retoriskt att du hakar upp dig på ordet "utvinns", och det bokstavligt. Sen försöker du med detta hävda att du har rätt, och jag har fel. För att du tror/anser att jag menar att heroin utvinns direkt från opium/opiumvallmon.

Inga opiater utvinns egentligen direkt från opium/opiumvallmon. Det är ju inte så att man lägger en bit opium på bordet, eller någon annanstans, och vips på något magiskt vis, delar biten sig. Sedan har vi en bit med morfin, en med kodein osv. Någon form av process/syntes, kemisk eller inte, vilket eller vilka ord tycker du är lämpliga för att undvika språklig (oavsiktlig eller medveten?) förbistring?

Visa gärna var någonstans jag har påstått att heroin görs direkt av opiumvallmon. För att spara dig tid - "Eftersom både opium, morfin, kodein och heroin utvinns direkt, eller indirekt från och utav opiumvallmon, är de alla opiater." Kanske är detta du har missförstått? Heroin står sist och följs av direkt, vilket syftar på de förstnämnda orden, indirekt syftar givetvis på det sista ordet - heroin.

Om heroin var en opioid, skulle inga problematiska heroinbrukare i Sverige få buprenorfin eller metadon. Socialstyrelsen bestämmelser, i dagsläge, gör att enbart problematiskt dokumenterat opiatbruk är godkänt för medicinsk behandling med buprenorfin/metadon. Vad har du att säga om det? En statlig myndighet håller alltså inte med dig. Inte för att det är ett bevis i sig. Bara att den breda uppfattningen är att heroin är en opiat utifrån defintionen "från opium/opiumvallmon".

Det är dessutom en "halvsyntes", inte helsyntes, som framställer heroin. Heroin är inte helsyntetiskt, som metadon. Heroin är semisyntetiskt. Eller motsäger du det också?

Lexikon skriver också så här om definitionen på en opiat:

Any of various sedative narcotics containing opium or one or more of its natural or synthetic derivatives.

Enligt denna vida allmänt erkända definition är och kan inte metadon vara ett derivat från opium/opiumvallmon. Inte heller fentanyl.

Det vanligaste sättet att framställa heroin (enligt dig?), är alltså inte genom att odla opiumvallmo, och sen göra heroin utav opiumvallmon? Just det är definitionen på en opiat - från opium/opiumvallmon. Jag påstår inte det. Flera oberoende källor på internet, samt skrivna litterära verk menar det.

Du verkar tolka källorna rent bokstavligt, alltså att det står att heroin är en opioid, så är det en opioid? Och att syntetiseringen verkar ha betydelse för definitionen på en opiat? Vidare verkar du mena att vilka andra opioider som finns naturligt i opiumvallmon, men inte framställs från opiumvallmon, har betydelse för själva definitionen på heroin? Sen försöker du förstärka att du har rätt genom att diskutera biotillgänglighet, receptorer och affinitet? Du försöker också hävda att du har rätt genom att påstå att jag "måste ju ändå välja en linjär förklaring som verkar sensibel..."? Att du tycker att "min" (vilket det inte är, jag refererar) förklaring är "fullständigt olinjär och ologisk"? För att du tror att jag inte vet något om "Tebain och svenska wikipedias utlåtande om att Buprenorfin är en opiat (vilket det inte är)."?

"Mitt", enligt dig, påstående, heroin är en opiat. Detta eftersom heroin kan framställas, tillverkas, extraheras, syntetiseras från opium/opiumvallmon. Som kodein, noskapin, papaverin, tebain och morfin. Denna defintion på en opiat är en vida bred och allmän, medicinsk, vetenskaplig och övrig defintion på en opiat. Det är alltså inte, som du påstår, och jättegärna retoriskt försöker vrida och vända det till, "min förklaring, mitt påstående."

Från din sida verkar det hela mer vara en retorisk argumentation där du själv, med hjälp av olika referenser, konstruerat "vad som är rätt"? Det som styrker det jag precis påstår är ju att du väver in saker i diskussionen som inte har med diskussionen att göra överhuvudtaget. Vilket är visat ovan. Samt, vad tror du att du vinner på subtila personangrepp, dina tillskrivelser om min person, min kunskap, utbildningsnivå, intelligens etc osv mm?
Senast redigerad av Bio 2014-05-05 kl. 21:09. Anledning: Tillägg och fortsättning på #1923
Citera
2014-05-06, 06:56
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Heroin syntetiseras från/ur/av (eller vilket ord passar enligt dig?) opiumvallmon.

Heroin syntetiseras av något som utvinns ur vallmon (Morfin). Det är en betydlig och den avgörande skillnaden... Morfin utvinns ur vallmon. Jag hoppas verkligen du förstår detta.. Heroin utvinns INTE ur vallmon. Du kan ju säga att den indirekt gör det... Men det kan du göra med de allra flesta opioider som dom omnämnda t.ex Oximorfon, Oxikodon, Hydromorfon och Hydrokodon för att nämna ett fåtal.
Citera
2014-05-06, 07:13
Medlem
Bios avatar
Citat:
Heroin syntetiseras av något som utvinns ur vallmon (Morfin). Det är en betydlig och den avgörande skillnaden... Morfin utvinns ur vallmon. Jag hoppas verkligen du förstår detta.. Heroin utvinns INTE ur vallmon. Du kan ju säga att den indirekt gör det... Men det kan du göra med de allra flesta opioider som dom omnämnda t.ex Oximorfon, Oxikodon, Hydromorfon och Hydrokodon för att nämna ett fåtal.

Visa gärna var någonstans jag har påstått att heroin görs direkt av opiumvallmon. "Eftersom både opium, morfin, kodein och heroin utvinns direkt, eller indirekt från och utav opiumvallmon, är de alla opiater." Det är en "halvsyntes", inte helsyntes, som framställer heroin. Heroin är inte helsyntetiskt, som metadon. Heroin är semisyntetiskt. Eller motsäger du det också?

Any of various sedative narcotics containing opium or one or more of its natural or synthetic derivatives. Eller någon liknande formulering. Saken är densamma.

Du verkar tolka källorna rent bokstavligt, alltså att det står att heroin är en opioid, så är det en opioid? Och att syntetiseringen verkar ha betydelse för definitionen på en opiat? Vidare verkar du mena att vilka andra opioider som finns naturligt i opiumvallmon, men inte framställs från opiumvallmon, har betydelse för själva definitionen på heroin? Sen försöker du förstärka att du har rätt genom att diskutera biotillgänglighet, receptorer och affinitet? Du försöker också hävda att du har rätt genom att påstå att jag "måste ju ändå välja en linjär förklaring som verkar sensibel..."? Att du tycker att "min" (vilket det inte är, jag refererar) förklaring är "fullständigt olinjär och ologisk"? För att du tror att jag inte vet något om "Tebain och svenska wikipedias utlåtande om att Buprenorfin är en opiat (vilket det inte är)."?

"Mitt", enligt dig, påstående - heroin är en opiat. Detta eftersom heroin kan framställas, tillverkas, extraheras, syntetiseras från/ur/av med hjälp av opium/opiumvallmon. Se definitionen igen - Any of various sedative narcotics containing opium or one or more of its natural or synthetic derivatives. Att du sedan använder detta för att hävda att fler opioider borde vara opiater, vad har det med att göra att heroin klassas som en opiat? Denna defintion på en opiat är en vida bred och allmän, medicinsk, vetenskaplig och övrig defintion på en opiat. Det är alltså inte, som du påstår, och jättegärna retoriskt försöker vrida och vända det till, "min förklaring, mitt påstående."

Det hela verkar från din sida mer vara en retorisk argumentation där du själv, med hjälp av olika referenser, konstruerat "vad som är rätt"? Det som styrker det jag precis påstår är ju att du väver in saker i diskussionen som inte har med diskussionen att göra överhuvudtaget. Vilket är visat ovan. Samt, vad tror du att du vinner på subtila personangrepp, dina tillskrivelser om min person, min kunskap, utbildningsnivå, intelligens etc osv mm?
Senast redigerad av Bio 2014-05-06 kl. 07:54. Anledning: Tillägg
Citera
2014-05-06, 08:51
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Visa gärna var någonstans jag har påstått att heroin görs direkt av opiumvallmon.

Citat:
När en "opioid" kan extraheras/syntetiseras från/ur/av opiumvallmon, är det en opiat. Oavsett om opiaten är naturligt förekommande i opiumvallmon, eller semisyntetisk. Heroin är en semisyntetisk opiat.

Citat:
Och att definitionen på en opiat är det är utvunnet utav opiumvallmo. Så oavsett vad någon säger, är det inte fel att anse heroin som en opiat. Väldigt många oberoende källor stödjer att heroin är en opiat.

Citat:
Eftersom heroin utvinns ur opiumvallmo. Vilket är den erkända definitionen på en opiat.

Varsågod. Tog mig ungefär 2 min att hitta det där. Finns säkert fler gånger då du hävdar indirekt eller direkt att Heroin utvinns ur vallmon.
Citera
2014-05-06, 11:00
Medlem
Bios avatar
Citat:
Varsågod. Tog mig ungefär 2 min att hitta det där. Finns säkert fler gånger då du hävdar indirekt eller direkt att Heroin utvinns ur vallmon.

Direkt ur, nä knappast...Du kör med ett retoriskt argument, ordtolkning. Jag har aldrig hävdat, någonstans, att heroin framställs direkt från opiumvallmo. Vilken givande diskussion, du försöker febrilt retoriskt vrida och vända på mina beskrivningar. För vad? Vad är syftet? Vad vill du bevisa och uppnå? Jag har aldrig hävdat någonstans att heroin framställs direkt från opiumvallmo. Från, ur, av, syntetiseras, extraheras, hur och på vilket sätt, vilket eller vilka ord tycker du är passande, lämpliga för att formulera och beskriva att heroin framställs, syntetiseras, extraheras, från, ur, av, med hjälp av opiumvallmo?

Var någonstans har jag hävdat "direkt"?

Citat:
Visa gärna var någonstans jag har påstått att heroin görs direkt av opiumvallmon.

Citat:
När en "opioid" kan extraheras/syntetiseras från/ur/av opiumvallmon, är det en opiat. Oavsett om opiaten är naturligt förekommande i opiumvallmon, eller semisyntetisk. Heroin är en semisyntetisk opiat.

Citat:
Och att definitionen på en opiat är det är utvunnet utav opiumvallmo. Så oavsett vad någon säger, är det inte fel att anse heroin som en opiat. Väldigt många oberoende källor stödjer att heroin är en opiat.

Citat:
Eftersom heroin utvinns ur opiumvallmo. Vilket är den erkända definitionen på en opiat.

Du får givetvis tro och anse vad du vill. Precis som jag och alla andra kan göra det.

Så,

Visa gärna var någonstans jag har påstått att heroin görs direkt av opiumvallmon. "Eftersom både opium, morfin, kodein och heroin utvinns direkt, eller indirekt från och utav opiumvallmon, är de alla opiater." Det är en "halvsyntes", inte helsyntes, som framställer heroin. Heroin är inte helsyntetiskt, som metadon. Heroin är semisyntetiskt. Eller motsäger du det också?

Any of various sedative narcotics containing opium or one or more of its natural or synthetic derivatives. Eller någon liknande formulering. Saken är densamma.

"Mitt", enligt dig, påstående - heroin är en opiat. Detta eftersom heroin kan framställas, tillverkas, extraheras, syntetiseras från/ur/av med hjälp av opium/opiumvallmon. Se definitionen igen - Any of various sedative narcotics containing opium or one or more of its natural or synthetic derivatives. Att du sedan använder detta för att hävda att fler opioider borde vara opiater, vad har det med att göra att heroin klassas som en opiat? Denna defintion på en opiat är en vida bred och allmän, medicinsk, vetenskaplig och övrig defintion på en opiat. Det är alltså inte, som du påstår, och jättegärna retoriskt försöker vrida och vända det till, "min förklaring, mitt påstående."

Det hela verkar från din sida mer vara en retorisk argumentation där du själv, med hjälp av olika referenser, konstruerat "vad som är rätt"? Det som styrker det jag precis påstår är ju att du väver in saker i diskussionen som inte har med diskussionen att göra överhuvudtaget. Vilket är visat ovan. Samt, vad tror du att du vinner på subtila personangrepp, dina tillskrivelser om min person, min kunskap, utbildningsnivå, intelligens etc osv mm?

Så, kan du släppa det nu? Jag tror inte att heroin framställs "direkt" från opiumvallmo. Om du har tolkat det så utifrån det jag skrivit, sorry.
Senast redigerad av Bio 2014-05-06 kl. 11:29.
Citera
2014-05-06, 19:49
Medlem
Bios avatar
FASS klassar också heroin (N02AA naturliga opiumalkaloider, opiater - N02AA09 Diacetylmorfin) till naturliga opiumalkaloider, opiater.

http://www.fass.se/LIF/atcregister?atcCode=N02AA05

Ytterligare en bra formulering på vad en opiat är:

(...opiates are natural substances found in the opium poppy and the semisynthetic alkaloids derived from them...) WHO - Opiates and their alternates for pain and cough relief. Heroin är semi-syntetiskt, och ett derivat från opiumvallmon.
Senast redigerad av Bio 2014-05-06 kl. 19:58.
Citera
2014-05-07, 04:19
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
FASS klassar också heroin (N02AA naturliga opiumalkaloider, opiater - N02AA09 Diacetylmorfin) till naturliga opiumalkaloider, opiater.

http://www.fass.se/LIF/atcregister?atcCode=N02AA05

Ytterligare en bra formulering på vad en opiat är:

(...opiates are natural substances found in the opium poppy and the semisynthetic alkaloids derived from them...) WHO - Opiates and their alternates for pain and cough relief. Heroin är semi-syntetiskt, och ett derivat från opiumvallmon.

Jo, och den engelska wikipedian håller ju inte med om det.

"The term opiate refers only to the alkaloids found naturally in opium, but is often incorrectly used to describe all drugs with opium- or morphine-like pharmacological action, which are more properly classified under the broader term opioid."

Finns inget mer att diskutera, jag håller inte med din syn på saken... Du håller inte med min. Denna FAQ håller inte med din syn på saken för den delen heller.
Citera
2014-05-11, 18:14
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Jo, och den engelska wikipedian håller ju inte med om det.

"The term opiate refers only to the alkaloids found naturally in opium, but is often incorrectly used to describe all drugs with opium- or morphine-like pharmacological action, which are more properly classified under the broader term opioid."

Finns inget mer att diskutera, jag håller inte med din syn på saken... Du håller inte med min. Denna FAQ håller inte med din syn på saken för den delen heller.
Fass drivs av Lif som är branschorganisation för 80+ forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige.

Wikipedia drivs av vilken haschtomte som helst med tillgång till internet.
Citera
2014-05-12, 11:06
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Fass drivs av Lif som är branschorganisation för 80+ forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige.

Wikipedia drivs av vilken haschtomte som helst med tillgång till internet.

Du har inte läst referensspalten på Wikipedia någonsin, va? Det finns 134 referenser omnämnda och länkade.
Citera
2014-05-12, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Eller så kunde du bara sökt på black tar på wikipedia och läst ett par rader...
Black tar är en salig jävla röra..... Inte 6-mam, inte 6-am utan en blandning.

Hur vanligt är black tar i Sverige, några städer där det är särskilt vanligt förekommande?

De analyser jag sett på annat heroin visar ju också på en salig röra av massa olika opioidalkaloider + andra läkemedel.
Citera
2014-05-12, 19:35
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Hur vanligt är black tar i Sverige, några städer där det är särskilt vanligt förekommande?

De analyser jag sett på annat heroin visar ju också på en salig röra av massa olika opioidalkaloider + andra läkemedel.

INte vanligt, finns det så är det väl nån som beställt från USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in