2014-05-02, 11:32
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Heroin är en opioid. Morfin är en opiat.

Nej...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Opiat

Skillnaden på opiater och opioider är att opiater är ämnen som kommer direkt ifrån opiumvallmon, eller är syntiserade ifrån dessa.
Opioider är sådana som kommer ifrån andra växter, eller är helsyntetiska.
Citera
2014-05-02, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Nej...

Skillnaden på opiater och opioider är att opiater är ämnen som kommer direkt ifrån opiumvallmon, eller är syntiserade ifrån dessa.

Menar du alltså att petidin, ketobemidon, oxykodon, hydrokodon, hydromorfon, oxymorfon m.fl är opiater eftersom de är semisyntetiska? Vet inte alls själv, kanske är det så?
Citera
2014-05-02, 21:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Menar du alltså att petidin, ketobemidon, oxykodon, hydrokodon, hydromorfon, oxymorfon m.fl är opiater eftersom de är semisyntetiska? Vet inte alls själv, kanske är det så?
Nej, ursäkta jag hade fel där.
Citera
2014-05-02, 21:28
Medlem
Bertil85s avatar
Heroin = Syntetisk opiat då?
Citera
2014-05-02, 23:40
Medlem
RadHorses avatar
herregud det är en opioid.. det är resultatet av naturligt utvunnet morfin som sedan kompletterats med andra ämnen
Citera
2014-05-03, 08:04
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Nej...

Heroin är en opioid. Den är halvsyntetisk. Så länge en syntes uppenbaras är det en opioid. Opioider är också Hydromorfon, Oxymorfon m.fl... Trots att dessa återfinns i väldigt små mängder i opiumvallmon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin

^ om vi ändå ska kasta runt wikipedia-artiklar.
Senast redigerad av SwirlyShirley 2014-05-03 kl. 08:07.
Citera
2014-05-03, 10:07
Medlem
Bios avatar
Citat:
Heroin är en opioid. Den är halvsyntetisk. Så länge en syntes uppenbaras är det en opioid. Opioider är också Hydromorfon, Oxymorfon m.fl... Trots att dessa återfinns i väldigt små mängder i opiumvallmon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin

^ om vi ändå ska kasta runt wikipedia-artiklar.

Du får givetvis anse det. Precis som alla andra få tro att heroin är en opiat. Eftersom heroin utvinns ur opiumvallmo. Vilket är den erkända definitionen på en opiat.

Här är en källa till, som har mycket historia och en massa referenser, http://www.druglibrary.org/schaffer/heroin/opiates.htm

Opioider är alla andra ämnen, ej utvunna ur opiumvallmo, som binder till opiatreceptorer i hjärnan/kroppen. Opioider syntetiserade av "thebain" är inte opiater.

Så vad är heroin då? Syntetiserat från thebain, eller något annat ämne som inte är opiumvallmo? Ja heroin är semisyntetiskt, men fortfarande gjort av opiumvallmo.

Nämn fler opiater gjorda av opiumvallmo?

Eftersom LARO i Sverige endast ges vid opiatberoende, inte opioider än så länge. Förklara gärna då varför heroinbrukare får LARO?

Utdrag ur Socialstyrelsen riktlinjer:

"From den 1 mars 2010 har tidigare SOSFS ersatts av SOSFS 2009:27 (M) där endast opiatberoende dvs beroende av heroin, morfin och opium är kvalificerande för substitutionsbehandling. Man har i den nya lagstiftningen exkluderat beroende av syntetiska opioider såsom fentanyler, buprenorfin, oxycontin mfl. Denna grupp av missbrukare får därför sedan mars 2010 nej vid ansökan om behandling enligt de nya reglerna."

Så, heroinbrukare ska alltså inte få LARO, eftersom vissa anser att heroin är en opioid? Nu är det inte så. Heroin är i allra högsta grad en opiat. Oavsett vad vissa väljer att tro.

Red.
Huruvida något är semisyntetiskt eller inte, spelar ingen roll för definitionen av opiater och opioider. Opioider är alla andra ämnen som inte är gjorda av opiumvallmo. Syntesen spelar ingen roll.

Angående hydromorfon, oxykodon m.fl, syntetiseras inte från opiumvallmo. Därför är det opioider.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85

Semisyntetisk.

Citat:
Ursprungligen postat av RadHorse
herregud det är en opioid.. det är resultatet av naturligt utvunnet morfin som sedan kompletterats med andra ämnen

Nej. Opioider är alla andra ämnen som inte är gjorda från opiumvallmo och binder till opiatreceptorer. Det har ingenting att göra med huruvida ämnet är naturligt eller semisyntetiskt. Så länge det är gjort av opiumvallmo.

För sakens skull. Vad kallas med ett annat ord processen i vallmo där opium bildas? Och de ingående ämnena i opium? Det sker kemiska synteser i naturen, och har gjort i miljoner år. Det sker även synteser i kroppen hela tiden. Är vi människor konstgjorda?

Återigen, alla får givetvis tro precis vad dom vill. Det blir inte mindre eller mer sant eller falskt för det.
Senast redigerad av Bio 2014-05-03 kl. 10:26.
Citera
2014-05-03, 14:25
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio
Opioider är alla andra ämnen, ej utvunna ur opiumvallmo, som binder till opiatreceptorer i hjärnan/kroppen. Opioider syntetiserade av "thebain" är inte opiater.

Alla opiater är opioider, men alla opioider är inte opiater. Tebain är dimetylmorfin, varför skulle denna regel appliceras hårdare på dimetyl- än metyl- och basformen morfin? Finns ingen logik bakom det.
Läser man Morfinartikeln på engelska står det klart och tydligt att det funnits både bl.a Oximorfon och Hydrokodon i Opiumvallmon, Oximorfon likt Oxikodon är ett derivat av Tebain. Dessa faller båda under gruppen opioider trots dess förekommelse (om än i små mängder) som opioider.

Det finns många uppfattningar, men den mest logiska jag hittar är att Heroin INTE är en opiat eftersom mycket felaktigt så utvinns den inte ur opiumvallmon. Den görs ifrån Morfin som i sin tur finns i opiumvallmon.

Hydrokodon kan du göra av Kodein likväl som Morfin kan bli Heroin. Oximorfon kan göras av Tebain. Du kan göra Tebain till Heroin om du vill vara krånglig. Alla ovanstående är ganska nära besläktade.

Kan tillägga en enklare version

http://simple.wikipedia.org/wiki/Heroin

"Heroin (also called Diacetylmorphine or Diamorphine) is a drug. It is an opioid - a type of drug which acts like morphine in the body."

Ctrl + F, Opiate: 0 träffar.

En annan länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Opiate

"The term opiate refers only to the alkaloids found naturally in opium, but is often incorrectly used to describe all drugs with opium- or morphine-like pharmacological action, which are more properly classified under the broader term opioid."
Senast redigerad av SwirlyShirley 2014-05-03 kl. 14:43.
Citera
2014-05-03, 15:42
Medlem
Bios avatar
Citat:
Alla opiater är opioider, men alla opioider är inte opiater. Tebain är dimetylmorfin, varför skulle denna regel appliceras hårdare på dimetyl- än metyl- och basformen morfin? Finns ingen logik bakom det.
Läser man Morfinartikeln på engelska står det klart och tydligt att det funnits både bl.a Oximorfon och Hydrokodon i Opiumvallmon, Oximorfon likt Oxikodon är ett derivat av Tebain. Dessa faller båda under gruppen opioider trots dess förekommelse (om än i små mängder) som opioider.

Det finns många uppfattningar, men den mest logiska jag hittar är att Heroin INTE är en opiat eftersom mycket felaktigt så utvinns den inte ur opiumvallmon. Den görs ifrån Morfin som i sin tur finns i opiumvallmon.

Hydrokodon kan du göra av Kodein likväl som Morfin kan bli Heroin. Oximorfon kan göras av Tebain. Du kan göra Tebain till Heroin om du vill vara krånglig. Alla ovanstående är ganska nära besläktade.

Kan tillägga en enklare version

http://simple.wikipedia.org/wiki/Heroin

"Heroin (also called Diacetylmorphine or Diamorphine) is a drug. It is an opioid - a type of drug which acts like morphine in the body."

Ctrl + F, Opiate: 0 träffar.

En annan länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Opiate

"The term opiate refers only to the alkaloids found naturally in opium, but is often incorrectly used to describe all drugs with opium- or morphine-like pharmacological action, which are more properly classified under the broader term opioid."

Sant, alla opiater är opioider, men alla opioider är inte opiater. Överens om något iallafall. Som du såg så är den officiella uppfattningen i Sverige, hos myndigheter och sjukvård att heroin är en opiat. Många andra länder ser också på heroin som en opiat. Ett flertal referenser bekräftar det. Och att definitionen på en opiat är det är utvunnet utav opiumvallmo. Så oavsett vad någon säger, är det inte fel att anse heroin som en opiat. Väldigt många oberoende källor stödjer att heroin är en opiat.

Logik? Vad spelar logik för roll? Semisyntetiskt eller ej, är det utvunnet ur vallmo är det en opiat. Ingenting kan motsäga det. Det spelar ingen roll vad som kan syntetiseras från eller ur vad. Är det inte från opiumvallmo är det en opioid. Är det från opiumvallmo är det en opiat. Heroin är defintionmässigt en semisyntetisk opiat.

Tips, googla opiates + heroin

Heroin utvinns inte direkt ur opiumvallmo. Jag har inte placerat heroin i gruppen opiater. Så egentligen borde väl alla invändningarna tas upp med vem som än sköter dessa definitioner.
Senast redigerad av Bio 2014-05-03 kl. 15:56.
Citera
2014-05-03, 21:35
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Sant, alla opiater är opioider, men alla opioider är inte opiater. Överens om något iallafall. Som du såg så är den officiella uppfattningen i Sverige, hos myndigheter och sjukvård att heroin är en opiat. Många andra länder ser också på heroin som en opiat. Ett flertal referenser bekräftar det. Och att definitionen på en opiat är det är utvunnet utav opiumvallmo. Så oavsett vad någon säger, är det inte fel att anse heroin som en opiat. Väldigt många oberoende källor stödjer att heroin är en opiat.

Logik? Vad spelar logik för roll? Semisyntetiskt eller ej, är det utvunnet ur vallmo är det en opiat. Ingenting kan motsäga det. Det spelar ingen roll vad som kan syntetiseras från eller ur vad. Är det inte från opiumvallmo är det en opioid. Är det från opiumvallmo är det en opiat. Heroin är defintionmässigt en semisyntetisk opiat.

Tips, googla opiates + heroin

Heroin utvinns inte direkt ur opiumvallmo. Jag har inte placerat heroin i gruppen opiater. Så egentligen borde väl alla invändningarna tas upp med vem som än sköter dessa definitioner.

Med semisyntetiskt i åtanke så borde ju alla oxi- och hydrosubstanser också vara opiater, det är dom inte.

"Hydrocodone is a semi-synthetic opioid derived from codeine."

"Oxycodone is a semi-synthetic opioid synthesized from poppy-derived thebaine."

Om man är ett fan av Wikipedia-artiklar, så håller inte svenska wikipedia med dig om att tebain inte har någon opiat-klassad substans. Svenska wikipedia föreslår att buprenorfin är en opiat, vilket får mig helt att ifrågasätta den källan. Utifrån det jag nyss postade kan man lätt härleda till att Heroin INTE är en opiat.

Morfin med två acetylgrupper finns inte i opiumvallmon, punkt slut.

När man söker på Heroin fick jag upp t.ex "One of the most widely abused street drugs and dangerous opiates is heroin, a semi-synthetic opiate"

Syntetisk opiat är ett annat namn för opioid.

"Because heroin is not available for prescription or similar use, there are no brand names. Heroin is strictly a black market or illegal product"

Vilket får mig direkt att ifrågasätta källan eftersom jag vet att både Danmark och England använder Heroin inom sjukvård/rehabilitering. Finns till och med bilder på "Diamorphine-"ampuller på google om du orkar leta.

Jag har läst om opioider i flera år nu. Kalla mig envis, men jag har aldrig hittat en vettig källa som säger att Heroin är en opiat... Såvida du inte övertygar mig att Hydrokodon är en opiat också... Kodein är trots allt precis lika mycket en opiat som Morfin är... Använder vi semisyntesteorin som mark för denna teori är man bittert misstagen. Kan plocka fram en handfull av opioider som INTE är opiater men är semisyntetiserade, så det håller inte.

Du känner till Black Tar Heroin, va? Den heter nämligen MAM(Monoacetylmorphine som även är en metabolit till Heroin) som har en acetylgrupp mindre än Heroin (därav Mono istället för Di) och är således inte en konventionell form av Heroin som folk refererar till i folkmun. Om man tar semisyntesen som försvar så är denna svarta tjära alltså en opiat. Låt mig tillägga att syntesen är väldigt lik. Så försvarar du Heroins rätt att kallas opiat kallar du BTH Opiat. I mitt huvud är det absurt.

Edit:
Citat:
Semisyntetiskt eller ej, är det utvunnet ur vallmo är det en opiat. Ingenting kan motsäga det.

Jodå, jag motsäger det hur mycket som helst. Du vet att man tillägger ättiksyraanhydrid vid proceduren att framställa Heroin, va?

Hur försvarar du att man utvinner Morfin tillsammans med ättiksyra i Opium?
Senast redigerad av SwirlyShirley 2014-05-03 kl. 21:48.
Citera
2014-05-03, 21:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85

Citat:
Med semisyntetiskt i åtanke så borde ju alla oxi- och hydrosubstanser också vara opiater, det är dom inte.

"Hydrocodone is a semi-synthetic opioid derived from codeine."

"Oxycodone is a semi-synthetic opioid synthesized from poppy-derived thebaine."

Om man är ett fan av Wikipedia-artiklar, så håller inte svenska wikipedia med dig om att tebain inte har någon opiat-klassad substans. Svenska wikipedia föreslår att buprenorfin är en opiat, vilket får mig helt att ifrågasätta den källan. Utifrån det jag nyss postade kan man lätt härleda till att Heroin INTE är en opiat.

Morfin med två acetylgrupper finns inte i opiumvallmon, punkt slut.

När man söker på Heroin fick jag upp t.ex "One of the most widely abused street drugs and dangerous opiates is heroin, a semi-synthetic opiate"

Syntetisk opiat är ett annat namn för opioid.

"Because heroin is not available for prescription or similar use, there are no brand names. Heroin is strictly a black market or illegal product"

Vilket får mig direkt att ifrågasätta källan eftersom jag vet att både Danmark och England använder Heroin inom sjukvård/rehabilitering. Finns till och med bilder på "Diamorphine-"ampuller på google om du orkar leta.

Jag har läst om opioider i flera år nu. Kalla mig envis, men jag har aldrig hittat en vettig källa som säger att Heroin är en opiat... Såvida du inte övertygar mig att Hydrokodon är en opiat också... Kodein är trots allt precis lika mycket en opiat som Morfin är... Använder vi semisyntesteorin som mark för denna teori är man bittert misstagen. Kan plocka fram en handfull av opioider som INTE är opiater men är semisyntetiserade, så det håller inte.

Du känner till Black Tar Heroin, va? Den heter nämligen MAM(Monoacetylmorphine som även är en metabolit till Heroin) som har en acetylgrupp mindre än Heroin och är således inte en konventionell form av Heroin som folk refererar till i folkmun. Om man tar semisyntesen som försvar så är denna svarta tjära alltså en opiat. Låt mig tillägga att syntesen är väldigt lik. Så försvarar du Heroins rätt att kallas opiat kallar du BTH Opiat. I mitt huvud är det absurt.

Då hade jag nästan rätt. Intressant ämne; opiater och opioider; vilka som är det och så.
Citera
2014-05-04, 08:15
Medlem
Bios avatar
Citat:
...text...

Jag behöver faktiskt inte förklara någonting. Det är inte jag som har bestämt att heroin är en opiat. Inte heller varför andra opioider inte räknas som opiater. Eller hur, vad, varför opioider syntetiseras hit eller dit. Du får tro vad du vill, att heroin är en opioid. Så fortsätter jag, och alla andra, som tror att heroin är en opiat, att tro det. Heroin är en opiat. Inget du säger eller refererar till kan få mig att ändra uppfattning. Jag har valt att tro på alla de oberoende källor som säger att heroin är en opiat.

Att dom ger eufori i olika utsträckning är det väsentliga.

Nu är inte heroin helt syntetiskt, utan semi-syntetiskt. Återigen, du borde vända dig till vem som än sköter klassificeringen av opioider. Be dessa ändra att heroin ska vara en opioid. Tills dess är heroin för mig en opiat.

Om du läst så länge, vet du också att alla källor kan ifrågasättas. Du har inte gett en enda övertygande källa för att heroin är något annat än en opiat. Huruvida något är semi-syntetiskt spelar ingen roll. Utvunnet av (eller ifrån då) opiumvallmon. Eftersom både opium, morfin, kodein och heroin utvinns direkt, eller indirekt från och utav opiumvallmon, är de alla opiater.

Alla opioider du har räknat upp, oavsett om de finns naturligt i opiumvallmon eller inte, spelar inte heller någon roll. Är de inte utvunna, gjorda, syntetiserade, direkt eller indirekt från opiumvallmon, är det inte opiater. Vilka andra ämnen som ingår i processen för att göra en opiat spelar tydligen heller inte någon roll. Det är inte jag som har bestämt vad som ska vara opiater och opioider. Den "bestämmelse" som finns är rimlig.

Med kunskap och relativt enkla kemiska processer kan man tillverka heroin i hemmet direkt från opiumvallmon. Vilka andra ämnen kan man "relativt enkelt" tillverka i hemmet, utan opiumvallmo, dvs opioider? Eller vilka opioider kan du tillverka mha opiumvallmon? I ett labb eller annorstädes? Häng inte upp dig på formuleringen, i hemmet eller något annat, det är bara för att få en löpande text. Vilka opiater kan tillverkas och tillverkas från opiumvallmon? Vilka opioider tillverkas inte från opiumvallmon? Där är svaret.

Nämn gärna vilka andra ämnen, som idag, tillverkas direkt från opiumvallmon? Det spelar ingen roll hur något syntetiseras, om det är helt naturligt, eller semi-syntetiskt, är det från opiumvallmon, så är det en opiat. Vid invändningar, vänd dig till dom som bestämmer.

Metadon, fentanyl, oxykodon, oxymorfon, hydrokodon, hydromorfon med flera, görs inte av opiumvallmo. Då är det opioider. Allt som görs från opiumvallmo är opiater. Det är vare sig komplicerat eller märkligt.

En gång till, opium, kodein, morfin och heroin görs av opiumvallmon och är opiater. Allt som inte görs av opiumvallmon är opioider. Enkelt. Strunta i allt annat. Det är helt oväsentligt. Av opiumvallmo (oavsett andra kemiska ämnen, processer och synteser) opiater. Allt annat är opioider.
Senast redigerad av Bio 2014-05-04 kl. 09:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in