Citat:
Ursprungligen postat av
SwirlyShirley
...text...
Jag behöver faktiskt inte förklara någonting. Det är inte jag som har bestämt att heroin är en opiat. Inte heller varför andra opioider inte räknas som opiater. Eller hur, vad, varför opioider syntetiseras hit eller dit. Du får tro vad du vill, att heroin är en opioid. Så fortsätter jag, och alla andra, som tror att heroin är en opiat, att tro det. Heroin är en opiat. Inget du säger eller refererar till kan få mig att ändra uppfattning. Jag har valt att tro på alla de oberoende källor som säger att heroin är en opiat.
Att dom ger eufori i olika utsträckning är det väsentliga.
Nu är inte heroin helt syntetiskt, utan semi-syntetiskt. Återigen, du borde vända dig till vem som än sköter klassificeringen av opioider. Be dessa ändra att heroin ska vara en opioid. Tills dess är heroin för mig en opiat.
Om du läst så länge, vet du också att alla källor kan ifrågasättas. Du har inte gett en enda övertygande källa för att heroin är något annat än en opiat. Huruvida något är semi-syntetiskt spelar ingen roll. Utvunnet av (eller ifrån då) opiumvallmon. Eftersom både opium, morfin, kodein och heroin utvinns direkt, eller indirekt från och utav opiumvallmon, är de alla opiater.
Alla opioider du har räknat upp, oavsett om de finns naturligt i opiumvallmon eller inte, spelar inte heller någon roll. Är de inte utvunna, gjorda, syntetiserade, direkt eller indirekt från opiumvallmon, är det inte opiater. Vilka andra ämnen som ingår i processen för att göra en opiat spelar tydligen heller inte någon roll. Det är inte jag som har bestämt vad som ska vara opiater och opioider. Den "bestämmelse" som finns är rimlig.
Med kunskap och relativt enkla kemiska processer kan man tillverka heroin i hemmet direkt från opiumvallmon. Vilka andra ämnen kan man "relativt enkelt" tillverka i hemmet, utan opiumvallmo, dvs opioider? Eller vilka opioider kan du tillverka mha opiumvallmon? I ett labb eller annorstädes? Häng inte upp dig på formuleringen, i hemmet eller något annat, det är bara för att få en löpande text. Vilka opiater kan tillverkas och tillverkas från opiumvallmon? Vilka opioider tillverkas inte från opiumvallmon? Där är svaret.
Nämn gärna vilka andra ämnen, som idag, tillverkas direkt från opiumvallmon? Det spelar ingen roll hur något syntetiseras, om det är helt naturligt, eller semi-syntetiskt, är det från opiumvallmon, så är det en opiat. Vid invändningar, vänd dig till dom som bestämmer.
Metadon, fentanyl, oxykodon, oxymorfon, hydrokodon, hydromorfon med flera, görs inte av opiumvallmo. Då är det opioider. Allt som görs från opiumvallmo är opiater. Det är vare sig komplicerat eller märkligt.
En gång till, opium, kodein, morfin och heroin görs av opiumvallmon och är opiater. Allt som inte görs av opiumvallmon är opioider. Enkelt. Strunta i allt annat. Det är helt oväsentligt. Av opiumvallmo (oavsett andra kemiska ämnen, processer och synteser) opiater. Allt annat är opioider.