2014-05-05, 14:29
Medlem
Namibia1s avatar
Har suttit och lyssnat på en ljudfil från TR -inspelning nr 1med KJ och reagerade på en sak ca 30min in.
24/2 sov VB hos KJ sedan hämtar Sonny henne... är det samma Sonny som VB anmält för hot tidigare?
Förhöret med VBs mamma så nämns att 2012 ska VB ha hotats av en Sonny som är thailändare som VB hade anmält.
Vem är denna Sonny? Någon bodensare som vet vem han är?
Citera
2014-05-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Även om dom är raderade så ligger dom kvar tills de att dom skrivs över av nya. Om MB har ledigt utrymme i mobilen så kommer nya SMS att läggas där och de gammla finns kvar fram tills att det nya utrymmet är använt.

Det har fortfarande inte gått fram till dig att man lyckats återskapa andra gamla SMS?
Tror du att det slumpat sig så att allt som är till och från VB (ca 80% av MBs alla smskontakter, obs har ej fup så 80% är taget ur luften) har mirakulöst skrivits över men sms som har med jobb och fiskeknivar dom har man lyckats återskapa.
bland annat ett SMS där MB vill vara ledig en måndag. Observera att mobilen togs 8/5 så smset är troligast inte skrivet efter mån 6/5.

MrFold kanske har koll på hur stor sannolikheten är på just detta, att gamla och obetydliga sms om fiske, knivar, ledighet och träning har gått att återskapa men inte ett endaste litet sms från eller till VB. Fold ha nu i åtanke att MB endast sparar viktiga sms så som tider, inköpslistor, mm borde det inte då ha slumpat sig så att "80%" av de återskapade smsen borde ha varit till eller från VB?
Det har gått fram till mig. Som jag skrev så är nog tidsfaktorn avgörande. Det tycks som att MB gjort något med mobilen den 30/4 eftersom samtalslistorna raderats då. Eventuellt har han väl även raderat SMS. Troligen har han raderat SMS från VB löpande och de sista torde ha raderats den 4/5. Enligt utredningen så hade MB bara 14 SMS i mobilen den 6/5 så han har ju fortsatt att radera löpande utifrån att han den 4 maj fick 31 st SMS, den 5/5 fick 12 st SMS, och den 6/5 fick hela 60 st SMS. Det framgår ju ingenstans, såvitt jag kan se bör tilläggas, hur gamla de återskapade SMS:en är, om nu inte bilaga 1 och 2 till undersökningen är tillgängliga.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-05-05 kl. 14:37.
Citera
2014-05-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vill inte vara petig, men hon lämnade väl KJ kl 21.00?
Helt rätt. Skrev ur minnet.
Citera
2014-05-05, 14:39
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det har gått fram till mig. Som jag skrev så är nog tidsfaktorn avgörande. Det tycks som MB gjort något med mobilen den 30/4 eftersom samtalslistorna raderats då. Eventuellt har han väl även raderat SMS. Troligen har han raderat SMS från VB löpande och de sista torde ha raderats den 4/5. Enligt utredningen så hade MB bara 14 SMS i mobilen den 6/5 så han har ju fortsatt att radera löpande utifrån att han den 4 maj fick 31 st SMS, den 5/5 fick 12 st SMS, och den 6/5 fick hela 60 st SMS. Det framgår ju ingenstans, såvitt jag kan se bör tilläggas, hur gamla de återskapade SMS:en är, om nu inte bilaga 1 och 2 till undersökningen är tillgängliga.

5/5 skickade MB själv ett SMS till VB... BORTA
Skriver själv ur minnet nu men har man inte återskapat några av de SMS MB skickade på morgonen 5/5 ang möten på klubben mm
MB smsade VB på em 5/5.
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-05 kl. 14:43.
Citera
2014-05-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det var väl därför hovrätten lyckades göra alla missnöjda genom att döma för dråp?
Hovrätten visade att det finns rättssäkerhet i landet, nu kommer det sannolikt bli en ny rättegång vid Hovrätten i Umeå, sedan kan du alltid gissa vad som händer med dråpdomen.
Citera
2014-05-05, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Hovrätten visade att det finns rättssäkerhet i landet, nu kommer det sannolikt bli en ny rättegång vid Hovrätten i Umeå, sedan kan du alltid gissa vad som händer med dråpdomen.
Varför ska det bli en ny rättegång i hovrätten?
Citera
2014-05-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Varför ska det bli en ny rättegång i hovrätten?
Den som vill ha en ny rättegång där Hovrätten meddelat dom får ansöka om resning hos Högsta domstolen.
Om resning beviljas tas rättegången om i den domstol som senast domde i målet, som blir Hovrätten i Umeå.
Jag skulle tro att KJ kommer att begära resning i målet.
Citera
2014-05-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
5/5 skickade MB själv ett SMS till VB... BORTA
Skriver själv ur minnet nu men har man inte återskapat några av de SMS MB skickade på morgonen 5/5 ang möten på klubben mm
MB smsade VB på em 5/5.
Jag har fortfarande inte hittat uppgift om när de SMS som återskapats är skickade/mottagna men det är korrekt att MB skickat ett SMS till VB kl. 16.12 den 5/5. Uppgiften stämmer väl bra med FB-konversationen den 6/5, "nu dissar du mig". Stämmer väl in i mönstret också att MB var van vid att VB svarade på hans meddelanden med vändande post men nu hade han inte fått respons på ca 24 timmar. Tycker det låter som någon som fortfarande inte kan låta bli att frestas av lite äventyr vid sidan om och som nu är oroad att han måste leta rätt på något nytt vänsterprassel.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-05-05 kl. 15:05.
Citera
2014-05-05, 15:02
Medlem
Citat:
Den som vill ha en ny rättegång där Hovrätten meddelat dom får anska om resning hos Hgsta domstolen.
Om resning beviljas tas rättegången om i den domstol som senast domde i målet, som blir Hovrätten i Umeå.
Jag skulle tro att KJ kommer att begära resning i målet.
Det finns en gräns där det måste vara tillåtet att kalla någon för idiot. Domen kan fortfarande överklagas och om det blir en rättegång så blir den självklart i Högsta Domstolen. Resning är ett extraordinärt rättsmedel för att i EFTERHAND rätta till felaktigheter.
Citera
2014-05-05, 15:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag vet inte vad du har for erfarenhet av hundar, men jag har själv en spårhund en mycket bra sådan, är ingen liksok hund eller liknande.
När jag har hunden kopplad foljer den mig som en skugga och jag kan naturligtvis styra hunden när den är kopplad.
När jag losgor den från kopplet soker den intensivt, då får den signalen att den skall soka.
Därfor har jag svårt att forstå det här soket med hunden Uno när den är kopplad och skall soka, jag anser då skall hunden vara losgjord från kopplet.
Sedan måste man ha klart for sig att en hund kan markera fel och den kan inte alls markera, en hunds markering är aldrig något bevis, men kan leda till bevis. Hunden kan ses som ett mycket bra hjälpmedel ingenting annat.
Att det fanns bevis att lik forvarats i KJ:s bil skuff finns inget bevis for det, utan kan ses som ett önsketänkande.

Om jag säger att jag jobbar i hundbranchen i Karlsborg, lyssnar du på mig då? Du försöker att övertyga mig genom att berätta om att du har en spårhund. Problemet med dig är att du troligtvis inte har full förståelse för vilka mekanismer som gör hunden lämplig att använda i människans tjänst. Du är möjligen bra på att återberätta vad andra har sagt till dig, men förståelsen besitter du inte, särskilt inte om vi lägger till kriminaltekniska undersökningar och lite annat.

Vad spårar din hund, morgontidningen?

EDIT;En bra hund går att styra även okopplad. Är det säkert att du har en spårhund, kolla en gång till, står kanske fårhund?
Senast redigerad av OY 2014-05-05 kl. 15:24.
Citera
2014-05-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man bör också observera att VB (med täcknamnet JEW) fortfarande fanns inlagd som mottagare i MB:s mobil - medan VB var 100% utraderad i KJ:s.
Även KJ hade kontakten kvar!
Citera
2014-05-05, 15:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Även KJ hade kontakten kvar!

Varför är det misstänkt att han raderade sms dem emellan, fanns inget komprometterande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in