2014-05-21, 07:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det fanns ingen orsak att skicka hela bagagerumsmattan till SKL, det som var av intresse att ta reda på var om blodet tillhörde VB som fanns i bagageutrymmet, som det också gjorde.
Det fanns en blodfläck som var utskuren från mattan och den blodfläcken skall inte ha varit större än att den knappt syntes med blotta ögat, sannolikt den enda blodfläcken på hela mattan.

Jag håller inte med dig. Genom att mäta t ex. avstånd mellan besudlingar, deras utbredning, riktningar osv., och jämföra med kroppsdelarnas längd och form, samt beakta övriga fynd som t ex. handskarna och plastpåsen kan man ev. skapa sig en uppfattning om hur kroppen eller delar har legat i bilen, eller ens har legat i bilen. En förutsättning för rekonstruktion av ett händelseförlopp.

Man har inte ens tagit mått på bagageutrymmet, teknikern antar att kroppen har fått plats i utrymmet.
Citera
2014-05-21, 07:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Stämmer det så låter det inte bra i mina öron. Även om jag ändå har svårt att se att det skulle vara en jättestor sak.

Det tyngsta beviset är väl en jättestor sak? Att det beviset inte återges på ett noggrant sätt är anmärkningsvärt tycker jag.
Citera
2014-05-21, 07:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Stämmer det så låter det inte bra i mina öron. Även om jag ändå har svårt att se att det skulle vara en jättestor sak.
Polisen anger inte blodmängden, utan rätten får bedöma den från en bild som visar mer blod än vad det i själva verket är. Ger det, tillsammans med handen, misstanke om korruption? Eller vill du ha fler indicier?
Citera
2014-05-21, 08:16
Medlem
Citat:
Det är det nog ingen som vet. Det behövs tydligen inte så mycket för att få Bluestar att lysa. Men å andra sidan var det väl synligt för blotta ögat också.

Kan det komma från näsblod eller annan mindre blödning.
Är det från en stor skada som kräver snabb läkarvård för att inte avlida.
Väldigt viktigt. Jag är inte alls främmande för att åklagarna saltar på extra om möjlighet bjuds.
Å tack vare bilderna anser jag att det bjöds.
Citera
2014-05-21, 08:21
Medlem
Citat:

Är du värkligen allvarlig här?
Citera
2014-05-21, 08:23
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen anger inte blodmängden, utan rätten får bedöma den från en bild som visar mer blod än vad det i själva verket är. Ger det, tillsammans med handen, misstanke om korruption? Eller vill du ha fler indicier?
Nej, det ger mig helt ärligt inga misstankar om korruption.

Handen tycker jag bara det är löjligt att hänga upp sig på. Nu vet jag inte om teorin med att det är för att släcka lyset håller. Men om den inte gör det så kan det vara något annat lika som låter lika självklart när man väl får reda på det.

OM bilden på blodet är missvisande så är det såklart inte bra. Men att utifrån det underlag vi har dra slutsatsen att det är medveten manipulation tycker jag är felaktigt.

Men jag tror jag börjar förstå hur vi i tråden kan komma till så olika slutsatser hela tiden. Om vissa har grundinställningen att polisen är oärlig och inkompetent och andra som t.ex. jag har grundinställningen att polisen är ärlig och kompetent så är det ju inte så konstigt om vi kommer till helt olika slutsatser när det t.ex. gäller KJs skuld.
Citera
2014-05-21, 08:28
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är du värkligen allvarlig här?
Ja, det är jag. Men här kan jag ha förståelse för de som inte håller med mig.

Tror du på allvar det hade påverkat domen om rätten hade sett en bild med lite mindre lysande Bluestar. Det tror inte jag. Hade jag trott att det kunde ha någon som helst betydelse för domen så hade det varit mycket allvarligt.

Sen tror jag inte heller att polisen medvetet manipulerat bilden för att ge en felaktig bild av blodmängden. Hade jag trott det så hade det såklart också varit mycket allvarligt. OM bilden visar en felaktig bild av blodets utbredning så tror jag det beror på inkompetens.
Citera
2014-05-21, 08:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, det ger mig helt ärligt inga misstankar om korruption.

Handen tycker jag bara det är löjligt att hänga upp sig på. Nu vet jag inte om teorin med att det är för att släcka lyset håller. Men om den inte gör det så kan det vara något annat lika som låter lika självklart när man väl får reda på det.

OM bilden på blodet är missvisande så är det såklart inte bra. Men att utifrån det underlag vi har dra slutsatsen att det är medveten manipulation tycker jag är felaktigt.

Men jag tror jag börjar förstå hur vi i tråden kan komma till så olika slutsatser hela tiden. Om vissa har grundinställningen att polisen är oärlig och inkompetent och andra som t.ex. jag har grundinställningen att polisen är ärlig och kompetent så är det ju inte så konstigt om vi kommer till helt olika slutsatser när det t.ex. gäller KJs skuld.

Du kan inte tänka dig ett tredje alternativ, att det kan finnas enskilda tjänstemän som är oärliga eller inkompetenta och att det bör beaktas vid en bevisvärdering om det finns omständigheter som är oförklarade och som dessutom inte har en uppenbar rimlig förklaring?
Citera
2014-05-21, 08:34
Medlem
Blodet i bagageutrymmet var inte synligt för blotta ögat.
Enligt domen sid 78.
Därför kan inses att det måste ha rört sig om mycket små mängder blod i bagageutrymmet, utan det som fanns i större mängd var på listen.
Citera
2014-05-21, 08:38
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan inte tänka dig ett tredje alternativ, att det kan finnas enskilda tjänstemän som är oärliga eller inkompetenta och att det bör beaktas vid en bevisvärdering om det finns omständigheter som är oförklarade och som dessutom inte har en uppenbar rimlig förklaring?
Jag är övertygad om att det finns inkompetenta och oärliga tjänstemän även inom rättsväsendet. Men jag tror de som medvetet skulle manipulera bevis är väldigt få. Och det krävs mer än en hand som vi inte vet orsaken till för att jag skall misstänka manipulation i ett enskilt fall.

Och det var ju precis det mitt ursprungliga inlägg handlade om. Att jag tycker att det finns många här i tråden som så fort det är något som är konstigt eller om det saknas fakta så anklagar man polisen för inkompetens och i vissa fall, även om det inte gäller just dig, OY korruption.
Citera
2014-05-21, 08:39
Moderator
OYs avatar
Citat:

Tror du på allvar det hade påverkat domen om rätten hade sett en bild med lite mindre lysande Bluestar. Det tror inte jag. Hade jag trott att det kunde ha någon som helst betydelse för domen så hade det varit mycket allvarligt.

Sen tror jag inte heller att polisen medvetet manipulerat bilden för att ge en felaktig bild av blodmängden. Hade jag trott det så hade det såklart också varit mycket allvarligt. OM bilden visar en felaktig bild av blodets utbredning så tror jag det beror på inkompetens.

Poängen är inte vad vi tror att domstolen skulle ha tänkt om blodmängden var mindre, ingen kan veta om utgången hade blivit annorlunda om bilderna hade varit överensstämmande med verkligheten och visat enbart de reagenser som påvisade blod. Jag tycker att det är allvarligt om domstolarna har påverkats av en snedvriden bild, det är inte rättvist mot den åtalade och numera dömde styckdräparen.
Citera
2014-05-21, 08:40
Medlem
Citat:

Vem drabbas av den eventuella inkompetensen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in