Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-05-05, 13:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Får inte ihop det där.
Det beror på att män och kvinnor tjänar lika mycket för samma arbete, men män och kvinnor jobbar inte med samma saker och lika mycket.

Tidigare var lika lön för lika arbete något feminister kämpade för, men då detta uppnåddes så räckte det inte. Nu är målet lika lön för OLIKA arbete.

Det är dock helt frivilligt att börja jobba i dessa branscher, men det är feminister inte intresserade av att höra.
Citera
2014-05-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Får inte ihop det där. Om vi leker med tanken att skillnaden uttryck i procent är 6% och i belopp 3 mkr så skulle det tala för att männen i genomsnitt tjänar 50 mkr (50.000.000 kr) och kvinnor tjänar 47 mkr (47.000.000 kr) under sitt liv.
(6% av 50 mkr är 3 mkr)

Om en persons yrkesliv är 40 år blir årslönen 1,25 mkr för män och 1,175 mkr för kvinnor.
Detta innebär då en månadslön på ca 104 tkr respektive ca 98 tkr.
Mellan tummen och pekfingret innebär detta en timlön på ca 500 kr för både män och kvinnor.
Verkar det rimligt?

hörru Kalle.
1-4% ( eller 6%) är den oförklarliga löneskillnaden. en nuffra man får då man tar bort alla tänkbara variabler mellan löneskillnaderna män/ kvinnor...som ex. utbildning, privat offentlig sektor, yrkesval etc. Du kan säkert hitta nån sida som förklarar hur man räknar. Olika institutioner räknar på olika sätt.

Livsinkomst är exakt vad kvinnor tjänar kontra vad män tjänar. Även här finna olika sätt att räkna
ex kan man räkna rätt av...eller man tar hänsyn till olika arbetstid etc.

Går alltså inte blanda ihop dessa räknesätt och få fram en lön. Funkar inte matematiskt.
Lite som att blanda äpplen och päron.
Citera
2014-05-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vem som tramsar blir allt tydligare.

Men det beror på att du inte kan läsa. Jag har, för femtioelfte gången, inte påstått något sådant. Skall jag behöva kalla dig lögnare i varje inlägg eller?
Som sagt, jag vet att du inte kan läsa.

JämOs stora undersökning, den största i Sverige,är inte "trams". "En del hävdar" är däremot rent trams.

Hur ska det gå att förklara för dig? Alla andra har fattat för länge sen. Men ok, jag gör ett försök till.

Foliehatt A hävdar att Grupp X styr över världen och förtrycker alla andra.

Foliehatt B hävdar att Grupp Y stör över världen och förtrycker alla andra.

Foliehatt A hävdar att man därför bör införa kvotering och hatpropaganda.

Foliehatt B hävdar att man därför bör införa kvotering och hatpropaganda.

Foliehatt A tror på en judisk konspiration.

Foliehatt B tror på patriarkatet.

Fattar du nu?

Ja, vi pratar enkom Sverige. Och vi pratar om varför det är ok med hatpropaganda och kvotering, tex.

Du påstår att det är ok för att feminister jobbar med "jämlikhet", vilket du tydligt demonstrerat att även det är en direkt lögn.

Som sagt...

Jaha? Det är helt frivilligt att inte jobba.

Om du vill lösa "problemet" att kvinnor inte jobbar lika mycket som män så får du ju göra HELT ANDRA åtgärder än vad feminister håller på med.

Eller som jag redan skrivit flera gånger: Om ni kämpar för lika lön för OLIKA arbete så var åtminstone ärliga nog att säga det.

Din läsförståelse är bara för hemsk.

Det finns inte en enda länk som visar det. Din bristande läsförståelse börjar bli hemskt jobbig att ha som faktor i argumentationen.

Läs om, läs rätt. Jag skriver frågan en gång till:

Bevisa att alla världens män tjänar mer än alla världens kvinnor.

Detta betyder att du skall bevisa att SAMTLIGA MÄN I VÄRLDEN har en inkomst som är högre än SAMTLIGA KVINNOR I VÄRLDEN, dvs det finns INGEN KVINNA NÅNSTANS som tjänar MER än NÅGON MAN ALLS.

Detta motbevisas ju enkelt genom att Gudrun Schyman tjänar mycket mer än vad jag gör. Eller att du tjänar mer än en man som monterar elektronik i Kina.

Vad jag menar har du uppenbarligen ingen som helst aning om.

Du är HELT OTROLIG.

Hela den här diskussionen talar för sig själv och det finns inget mer att tillägga. Du bör lära dig läsa innan du någonsin skriver ett inlägg igen, mest för din egen skull.

Spelar ingen roll om man vill kalla det patriarkat eller inte. Den ekonomiska, formella makten i världen ligger hos män, lagar i flertalet länder diskriminerar kvinnor framför män. Sociala, religiösa etc strukturer i världen diskriminerar kvinnor. Detta är ett faktum som ytterligt få kan ignorera.
Gör man det får man fasen komma in med motbevis på att det inte ser ut så. Och ex. förklara varför
det saknas 38 miljoner kvinnor i Kina. OM det nu inte råder någon obalans mellan könen i världen ( kina inbegripet) varför gör man abort på just flickfoster tror du? kan du förklara det utifrån något annat tänkesätt än den feministiska förklaringsmodellen?

Måste säga att du gjort mig besviken, verkade först som du hade något i skallen men sorry det har du klart bevisat att du inte har.

så jag stannar här. Finns ingen vits diskutera med folk som inte klarar debattera.
Citera
2014-05-05, 13:26
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Spelar ingen roll om man vill kalla det patriarkat eller inte. Den ekonomiska, formella makten i världen ligger hos män

Men även om kvinnor som Thatcher eller Hillary Clinton kommer till makten ändrar det ju inget i den existerande globala hierakin.
Citera
2014-05-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Men även om kvinnor som Thatcher eller Hillary Clinton kommer till makten ändrar det ju inget i den existerande globala hierakin.

Nej? vad vill du ha sagt?

Krävs rätt många hillary, merkel, thatcher för att det ska hända saker.
Citera
2014-05-05, 13:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag hatar inte. Däremot ogillar jag odemokratiska människor, som t.ex. feminister.
Citera
2014-05-05, 13:38
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Nej? vad vill du ha sagt?

Krävs rätt många hillary, merkel, thatcher för att det ska hända saker.

Och de flesta länder i världen har långt mer traditionella könsroller än sverige så det kommer ta längre tid än att inrikta kampen mot den ekonomiska hierarkin där även folk i dessa mer traditionella länder kan ta upp kampen.

Det är ett sidospår.

Demokratiserar man ekonomin kommer kvinnor också automatiskt få mer makt.
Citera
2014-05-05, 13:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Spelar ingen roll om man vill kalla det patriarkat eller inte. Den ekonomiska, formella makten i världen ligger hos män, lagar i flertalet länder diskriminerar kvinnor framför män. Sociala, religiösa etc strukturer i världen diskriminerar kvinnor. Detta är ett faktum som ytterligt få kan ignorera.
Vem har ignorerat det?

För att påminna dig IGEN: Vi pratar om dagens Sverige.
Citat:
Gör man det får man fasen komma in med motbevis på att det inte ser ut så.
Om någon hade påstått att kvinnor inte förtrycks i Saudiarabien eller Kina så får de såklart komma med motbevis om varför det skulle stämma.

Nu påstår ingen det. Däremot påstår jag att kvinnor inte förtrycks i dagens Sverige.

Och jag har kommit med en hel rad motbevis.

Edit, forts: Frågan handlar då om detta inbillade förtryck i Sverige rättfärdigar apartheid-politik. Feminister påstår detta.

Jag frågade om judars makt och pengar rättfärdigar apartheid-politik. Men det vägrar du svara på.
Citat:
Måste säga att du gjort mig besviken, verkade först som du hade något i skallen men sorry det har du klart bevisat att du inte har. så jag stannar här. Finns ingen vits diskutera med folk som inte klarar debattera.
Gör du så. Enklast att lägga ner såklart, när du inte ens kan läsa vad jag skriver, ljuger om vad jag påstår om och om igen, använder "läs på" som källhänvisning och så vidare.

"Inte klarar debattera" måste vara årets skämt. Du har fan inte debatterat nånting.
Senast redigerad av Celeno 2014-05-05 kl. 13:42.
Citera
2014-05-05, 13:44
Medlem
Citat:
Och de flesta länder i världen har långt mer traditionella könsroller än sverige så det kommer ta längre tid än att inrikta kampen mot den ekonomiska hierarkin där även folk i dessa mer traditionella länder kan ta upp kampen.

Det är ett sidospår.

Demokratiserar man ekonomin kommer kvinnor också automatiskt få mer makt.

Visst, demokrati och ex. sekularisering är absolut förutsättningar. Men det räcker oftast inte helt utan det krävs även en feministisk rörelse.
Citera
2014-05-05, 13:46
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Visst, demokrati och ex. sekularisering är absolut förutsättningar. Men det räcker oftast inte helt utan det krävs även en feministisk rörelse.

Möjligtvis men om priset är en splittrad opinion mot den ekonomiska hierarkin så motverkar feminism sina egna intressen.
Citera
2014-05-05, 13:51
Medlem
Citat:
Möjligtvis men om priset är en splittrad opinion mot den ekonomiska hierarkin så motverkar feminism sina egna intressen.

och varför skulle feminism innebära en "splittrad opinion"?

Om du inne på den gamla idén om att kvinnorna stjäl "ordet" från arbetarna, så kan vi absolut ta den diskussionen men frågan är hur mycket on t vi är då? Vill du ta det så gå PM eller starta en ny tråd kanske.
Citera
2014-05-05, 13:53
Medlem
durruttis avatar
Citat:
och varför skulle feminism innebära en "splittrad opinion"?

Det jag säger. Feminism lockar lika mycket marknadsliberala feminister som själva vill bli en ny Thatcher snarare än att kämpa emot en ekonomisk hierarki.
Senast redigerad av durrutti 2014-05-05 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in