2014-05-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Det ser ut som om Aftonbladet har gjort ett riktigt genidrag (obs ej sarkasm). Citat taget ifrån politism-tråden:

Både jag och andra har ju tidigare i denna tråd påpekat att chansen för många tidningar är att få ner personalkostnaderna samt påpekat att sannolikheten är att Aftonbladet mfl alltmer förvandlas till någon form av bloggportaler.

Även om det ur ett perspektiv kan uppfattas som om huvudfokus är att agera draghjälp åt det misslyckade politism-projektet så innebär det att aftonbladet har tre stycken texter som de inte har betalat för på normalt sett. Just nu är en av de texterna dessutom skriven av en "praktikant" på politism. Sannolikt helt obetald med andra ord.

Torun Carrfors har därmed fått sitt livs egoboost genom att gå från total nobody till indirekt skribent på aftonbladets ledarsidor. Vad hon troligen inte inser är att hon är en del i avprofessionaliseringen av ledarsidorna. Det kommer i framtiden att bli svårt att motivera för chefsredaktörerna att ha en stab högavlönade tyckare alá Åsa Linderborg när de kan få texter till rena REA-priserna eller helt gratis.

Min gissning är att framtidens tyckare gör ett par korta år på ledarsidorna innan de inser att pengarna är för små för att betala räkningarna alternativt har så stora inkomster på andra håll att de endast är tyckare av rent egoistiska uppmärksamhetsskäl (Jan Guillou mfl).

Vad tror ni andra i tråden är det ett första steg mot avprofessionalisering eller är jag helt ute och cyklar i rabatterna?

Gissar att huvudsyftet med politism är att etablera en site dit Aftonbladets politiska ledning kan förpassas efter valet. Politism kommer att drivas av LO och Schibsted löser ut LO ur Aftonbladet, och då har man fria händer att skapa en ren nätbaserad nöjes/underhållnings/sporttidning, dvs det som läsarna efterfrågar.

Som många konstaterat i tråden så har politik och kultur ingen dragningskraft, det är inget "klickmonster".
Det betyder krass att det är en förlustverksamhet i tidningen och ägarna vill givetvis bli av med den. Men det går inte så länge som LO styr över politik och kultur. Lösningen blir därför att ge LO/Lindeborg/mfl en egen "tidning" där man kan husera fritt, och sedan dumpa över den på LO.
Citera
2014-05-05, 10:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Gissar att huvudsyftet med politism är att etablera en site dit Aftonbladets politiska ledning kan förpassas efter valet. Politism kommer att drivas av LO och Schibsted löser ut LO ur Aftonbladet, och då har man fria händer att skapa en ren nätbaserad nöjes/underhållnings/sporttidning, dvs det som läsarna efterfrågar.

Som många konstaterat i tråden så har politik och kultur ingen dragningskraft, det är inget "klickmonster".
Det betyder krass att det är en förlustverksamhet i tidningen och ägarna vill givetvis bli av med den. Men det går inte så länge som LO styr över politik och kultur. Lösningen blir därför att ge LO/Lindeborg/mfl en egen "tidning" där man kan husera fritt, och sedan dumpa över den på LO.
Det där var ju en, för mig, helt ny & överraskande tanke.
Hoppas du har rätt, det skall i så fall bli spännande.
Citera
2014-05-05, 10:41
Medlem
lampross avatar
Citat:

Och Politism är sannerligen inget "klickmonster". Aftonbladet har hårdpluggat den på sistone, länkat och stått i. Politism är ändå långt efter en sajt som Motpol, som inte drivs av någon miljonbudget.

Jag kollade igår detta på Alexa, för vad det är värt. Politism som uppdaterar minst en gång per dag är där på plats 4.560. Medan högersajten Motpol, som i gynnsamma fall har något nytt varannan dag och ofta bara en gång per vecka (OK, nyss var det rätt mycket nytt) är på plats 1.482.

Detta skrev jag nyss i Politism-tråden, kan jag nämna for the record.

- - -

En miljonbudgeterad vänstersajt slagen på kockout av en gerillamässig högersajt. Så hur ska man få Aftonbladets ledar- och kulturskribenter att lockas till Politism? Att locka med en fet lön räcker inte, en sajt måste ha trafik.

Maltemannens tanke i sig är nog plausibel. PK-vänstern, hittills trygga inom printvärlden, försöker "ställa om till nätet". Men som Politism visar är det svårt eftersom nätets logik är en annan än MSM:s. Nätet är gerilla, låg- eller nollbudget, ingen stor logistik, att röra sig bland folket som fisken i vattnet och upprätta dialog. MSM är storskalighet, uniformitet, "one size fits all" och enkelriktad kommunikation.

My two cents.
Citera
2014-05-05, 11:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Tvitterstorm = 5 (vänster)människor. Då handlar det knappast om 17% av befolkningen.

När man läser detta inlägg så blir begreppet Twitterstorm, om möjligt, ännu mer urvattnat.
Citat:
Ursprungligen postat av Funkofoben
Socialdemokraterna har tagit "fulkampanjerna" till en ny nivå:
http://minfil.org/08t9f0b9b3/sossarna.jpg

Det ni ser där är att man anslutit sina sympatisörer till Thunderclap och använder alla personers konton till att spamma twitter med förskrivna tweets direkt från Sveavägen 68. Samma tweet går ut exakt likadant i exakt samma stund från alla konton.

Socialdemokraternas ledning har alltså satt i system att använda privatpersoners konton för att sprida partibudskap. Inget utrymme för egna tankar, utan partibudskapet ska ut på bred front oavsett medel.

Media kommer INTE att belysa att Socialdemokraternas ledning kör ut förskrivna budskap på automatik via vanliga användares konton. Det kommer aldrig att ske, trots att det är rätt uppenbart äckligt i mina ögon.

Är detta ett ok sätt att kampanja på?
Kan inte sossar tänka själva?
Citera
2014-05-05, 11:23
Medlem
gubbroras avatar
Efter att ha läst igenom de senaste dagarnas inlägg förändras inte min bild av vad tråden kommit fram till. Papperstidningarna går mot nedläggning, allt färre är beredda att betala för ett allt sämre innehåll.

De traditionella mediahusen dominerar fullständigt på nätet men för många av dom lurarar faran att man i stor utsträckning lever på displayannonsering något som över tid kommer att minskas, ju fler som går över till ad-blocks och liknande lösningar. Om man inte hittar lösningar för att täcka minskande bannerannonseringar kommer nästa kris att drabba "tidningssajterna".

Ytterligare ett media som står inför stora förändringar är TV där den traditionella vertikl-tv står inför en långsam död. Allt fler kommer att gå över till olika playtjänster och vi kommer att se allt fler lösningar av typ Netflix från produktionsbolag och formatägare.

Jag ser två stora problem med detta. Dels kommer det att bli allt svårare att få tag på bra journalistik med ett svenskt perspektiv dels riskerar folk att bli dummare och mer inskränkta.

Antagligen finns det någon lösning på att förmedla bra artiklar på nätet men ingen har visat i tråden på något sådant exempel. Bloggar är inget alternativ, hobbyskribenter är inte heller något fullgott alternativ. Twitter är för barn och jag-svaga människor som söker bekräftelse. Om vi blir utan andra infallsvinklar än våra egna kommer vi helt enkelt inte utveckla vår kunskap och vårt tänkande. Det gör att sajter som avpixlat eller politism enbart fyller en funktion för dom närmast sörjande som söker sig dit för att få sina åsikter bekräftade, inte att utveckla ny kunskap eller sitt egna tänkande. Jag ser heller inget alternativ i att lägga ner timmar varje dag på nätet för att samla ihop kunskap som ersätter en kvalificerad dagstidning.

Därför vore det intressant att se om några av skribenterna i tråden har några tankar på hur informationsproduktionen och distributionen kommer att se ut framöver
Citera
2014-05-05, 11:43
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det gör att sajter som avpixlat eller politism enbart fyller en funktion för dom närmast sörjande som söker sig dit för att få sina åsikter bekräftade, inte att utveckla ny kunskap eller sitt egna tänkande.
Att göra nymedia liktydigt med "avpixlat och politism" ser jag inte som seriöst. Politism har ungefär lika många läsare som en populär privatblogg. Avpixlat däremot är del av internethögern. Internethögern är Fria Tider, Realisten, Exponerat, Gotiska klubben (GK har 1000-2000 läsare per dag, långt mer än t.ex Politism), Motpol, Tobbies medieblogg och Flashback. Flashback är till över 50% Sverigevänligt.

Enligt uppgift har denna internethöger 500.000 läsare per dag. Jag har ingen källa till detta men siffran angavs, vill jag minnas, av en regimföreträdare som ville slå larm.

- - -

Detta är internethögern. Den är formellt sett en gerilla. Ekonomiskt sett betyder det slim logistik. MSM däremot är som en stormaktsarmé med stor underhållsapparat.

MSM kan inte ställa om till nätet. Internethögern däremot är född på nätet och rör sig naturligt där.

Informationsproduktion och -distribution kommer att ske på nätet i framtiden. Du vet väl hur en tidningsredaktion ser ut? Folk sitter och skriver på datorer. Med ett knapptryck läggs nyhetstexten ut på nätet. Varför ska man då gå omvägen via print? Idag görs det bara för att det, med inkörd logistik, ger vinst. Nystartade mediekanaler som går omvägen via print gör det bara eftersom presstödet finns.

- - -

Huruvida webbens nyhetsaktörer ska "klara intäktskrisen" så är frågan fel ställd. För gammelmediaskribenter att gå över till webb är svårt. De måste ju ha 30-40.000 i månaden, tjänstebil osv. Nymedia har inte det tänket. Man är en gerilla som har underhållet buret. MSM är en stormaktsarmé, fast i tänket med stor underhållsapparat.

Tänk om, tänk webb. Se inte framtidens nyhetsapparat som "hur ska MSM kunna ställas om". Se det hur man via nätet och "shoestring budget" ändå kan konkurrera. Finansiärer behövs men inte i den storleksordning som gällde förr.

För att belysa att finanserna inte är allt kan vi se just på Politism, som nämndes i början av detta inlägg. Politism fick 6 miljoner kronor av LO för att ta upp kampen mot rasismen. Har det lyckats? Nej, dessa idéer om antirasism, som är ett kodord för antivit, har ingen bäring på dagens internetpublik. Den söker sig självmant till annorlunda budgeterade, eller noll-budgeterade sajter som Avpixlat, Fria Tider och Flashback. Dvs internethögern.
Senast redigerad av lampros 2014-05-05 kl. 11:55.
Citera
2014-05-05, 12:12
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Att göra nymedia liktydigt med "avpixlat och politism" ser jag inte som seriöst. Politism har ungefär lika många läsare som en populär privatblogg. Avpixlat däremot är del av internethögern. Internethögern är Fria Tider, Realisten, Exponerat, Gotiska klubben (GK har 1000-2000 läsare per dag, långt mer än t.ex Politism), Motpol, Tobbies medieblogg och Flashback. Flashback är till över 50% Sverigevänligt.

Enligt uppgift har denna internethöger 500.000 läsare per dag. Jag har ingen källa till detta men siffran angavs, vill jag minnas, av en regimföreträdare som ville slå larm.

- - -

Detta är internethögern. Den är formellt sett en gerilla. Ekonomiskt sett betyder det slim logistik. MSM däremot är som en stormaktsarmé med stor underhållsapparat.

MSM kan inte ställa om till nätet. Internethögern däremot är född på nätet och rör sig naturligt där.

Informationsproduktion och -distribution kommer att ske på nätet i framtiden. Du vet väl hur en tidningsredaktion ser ut? Folk sitter och skriver på datorer. Med ett knapptryck läggs nyhetstexten ut på nätet. Varför ska man då gå omvägen via print? Idag görs det bara för att det, med inkörd logistik, ger vinst. Nystartade mediekanaler som går omvägen via print gör det bara eftersom presstödet finns.

- - -

Huruvida webbens nyhetsaktörer ska "klara intäktskrisen" så är frågan fel ställd. För gammelmediaskribenter att gå över till webb är svårt. De måste ju ha 30-40.000 i månaden, tjänstebil osv. Nymedia har inte det tänket. Man är en gerilla som har underhållet buret. MSM är en stormaktsarmé, fast i tänket med stor underhållsapparat.

Tänk om, tänk webb. Se inte framtidens nyhetsapparat som "hur ska MSM kunna ställas om". Se det hur man via nätet och "shoestring budget" ändå kan konkurrera. Finansiärer behövs men inte i den storleksordning som gällde förr.

För att belysa att finanserna inte är allt kan vi se just på Politism, som nämndes i början av detta inlägg. Politism fick 6 miljoner kronor av LO för att ta upp kampen mot rasismen. Har det lyckats? Nej, dessa idéer om antirasism, som är ett kodord för antivit, har ingen bäring på dagens internetpublik. Den söker sig självmant till annorlunda budgeterade, eller noll-budgeterade sajter som Avpixlat, Fria Tider och Flashback. Dvs internethögern.

Nu skriver jag inte att "nymedia är liktydigt med avpixlat och politism" Du slänger dig med diverse marginalsajter och siffror men det bekräftar enbart min bild av de sajter som du räknar upp som marginella aktörer på hobbynivå som vänder sig till likasinnade som nöjer sig med att få sina åsikter bekräftade och inte är mottagliga för andra åsikter och infallsvinklar. Med andra ord, för att dom ska fungera krävs att sajterna drivs ideellt för människor som inte är villiga eller har resurser att betala för det som skrivs.

Du verkar tro att människor med kunskap och förmåga ska arbeta gratis. Har du någon som helst aning om vilka kunskaper som krävs för att t.ex skriva om jordbrukspolitiken i eu, eller om den svenska regionalpolitiken utvecklingen i ryssland etc. Det mesta som är gratis är inte värt att lägga tid på. Det är ju inte en tillfällighet att Sverige får allt sämre resultat i pisa undersökningen eller att dom som börjar på kth i allt större utsträckning saknar grundläggande matematikkunskaper. Det är en modern tanke att kunskap ska fås utan ansträngning.

Vet inte om du arbetar men om du gör det varför ska du ha lön men inte en kompetent journalist ?
Sedan tror jag att den sjukliga fixering som vissa har när det kommer till religion, ras nationalism är kontraproduktiv. Ni kommer aldrig att bli väsentligare än vänstern utan vara en liknande egendomlig sekt utan betydelse. Nationalismen försvann med de punschdrickande grosshandlarna för mer än 100 år sedan.

en det är tydligt att du inte har svaret på min fråga, hur kvalificerad information ska kunna produceras och tillgängliggöras i framtiden
Citera
2014-05-05, 12:15
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Politik och kultur har en stor dragningskraft och var tidigare avgörande i valet av tidning. Man vill inte läsa fel ledare helt enkelt och politik berör alla. Att ljugmedia sedan satsat allt HBTQ/U har visat sig vara fel val i efterhand, hade folket genusneutraliserats skulle de idag ha en enorm trafik. Problemet är något ljugmedia skapat själva genom att urvattna allt förutom falukorvsätande B-kändisar och liknande skit. De har helt enkelt inget att falla tillbaks på, jämför ledarsidorna från 90 talet med vad ni har idag och fundera på var ni känner er hemma...
Citera
2014-05-05, 12:21
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Nu skriver jag inte att "nymedia är liktydigt med avpixlat och politism" Du slänger dig med diverse marginalsajter och siffror men det bekräftar enbart min bild av de sajter som du räknar upp som marginella aktörer på hobbynivå som vänder sig till likasinnade som nöjer sig med att få sina åsikter bekräftade och inte är mottagliga för andra åsikter och infallsvinklar. Med andra ord, för att dom ska fungera krävs att sajterna drivs ideellt för människor som inte är villiga eller har resurser att betala för det som skrivs.

Du verkar tro att människor med kunskap och förmåga ska arbeta gratis. Har du någon som helst aning om vilka kunskaper som krävs för att t.ex skriva om jordbrukspolitiken i eu, eller om den svenska regionalpolitiken utvecklingen i ryssland etc. Det mesta som är gratis är inte värt att lägga tid på. Det är ju inte en tillfällighet att Sverige får allt sämre resultat i pisa undersökningen eller att dom som börjar på kth i allt större utsträckning saknar grundläggande matematikkunskaper. Det är en modern tanke att kunskap ska fås utan ansträngning.

Vet inte om du arbetar men om du gör det varför ska du ha lön men inte en kompetent journalist ?
Sedan tror jag att den sjukliga fixering som vissa har när det kommer till religion, ras nationalism är kontraproduktiv. Ni kommer aldrig att bli väsentligare än vänstern utan vara en liknande egendomlig sekt utan betydelse. Nationalismen försvann med de punschdrickande grosshandlarna för mer än 100 år sedan.

en det är tydligt att du inte har svaret på min fråga, hur kvalificerad information ska kunna produceras och tillgängliggöras i framtiden
Svenska journalister är inte kompetenta och folket blir mer bildade när de slipper läsa nyheter ifrån svagbegåvade journalisters perspektiv.
Citera
2014-05-05, 12:29
Medlem
lampross avatar
Citat:
Du verkar tro att människor med kunskap och förmåga ska arbeta gratis. Har du någon som helst aning om vilka kunskaper som krävs för att t.ex skriva om jordbrukspolitiken i eu, eller om den svenska regionalpolitiken utvecklingen i ryssland etc. (...) Vet inte om du arbetar men om du gör det varför ska du ha lön men inte en kompetent journalist ?
Så här: jag är öppen med min identitet. Jag heter Lennart Svensson. Jag är verksam i media, bland annat i Nya Tider. Den tidningen jobbar traditionellt med honorar etc. Men den är ett komplement till nymedia/webb där honararen är sällsyntare.
Citat:
Nu hamnar vi Off Topic men i alla fall. Nationalism, vad är det? – Nationalismen är högst aktuell i dagens debatt anser jag. Europas folk reser sig mot globalistväldet. I protest mot massinvandring och mångkulturism hävdar Europas traditionella befolkning sin självbestämmanderätt.

Själv ser jag mig som svensk nationalist, i kamp mot PK-regimen. Sverige har i och för sig alltid varit fritt och självständigt. Men nu är denna frihet hotad. PK-ismen vill asfaltera landet med mångkulturism, byta ut flaggan mot Prideflaggan och alstra bort de etniska svenskarna.

I detta läge måste man protestera. Som svensk måste man hävda sin nationella bestämmanderätt. Vi svenskar existerar och har rätt till detta land. På samma sätt som greker har rätt till Grekland, tyskar till Tyskland, norrmän till Norge, ester till Estland, polacker till Polen osv osv.
Citera
2014-05-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där var ju en, för mig, helt ny & överraskande tanke.
Hoppas du har rätt, det skall i så fall bli spännande.

Det är givetvis ren spekulation från min sida men det finns en rationell tanke bakom.

Till skillnad från papperstidningen så är har nättidningen väldigt goda möjligheter att följa upp hur en specifik journalist eller en specifik del av tidningen går, eftersom det går att mäta hur många klick som en artikel genererar, och till och med hur stora annonsintäkter man får via klick på banners. Papperstidningen däremot går bara att följa upp som helhet, dvs det är svårt att säga vilket innehåll i papperstidningen som är värdefullt och vad som ingen läser.

Det leder till att nätjournalisterna kan rangordnas efter sitt marknadsvärde, dvs hur stora intäkter de genererar. Marknadsvärdet kommer skilja sig avsevärt från journalisternas eget rangordningssystem, där tex utrikeskorrespondent, ledarskribent osv är de finaste posterna man kan ha. De som har störst marknadsvärde på Aftonbladet är sportjournalister och skvallerskribenter. Lägst värde har politik och kultur. På tex Svd har ekonomi högst marknadsvärde. Sporten är redan outsourcad till AB. osv.

Schibsted som äger Aftonbladet är en börsnoterad koncern som har ett avkastningskrav från ägarna. Så länge som en tidning som Aftonbladet kan leverera vinst så lägger sig ingen i verksamheten. Men när marginalerna börjar krympa så kommer ägarna kräva åtgärder.

Det som gäller för en vinstdrivande verksamhet är då att göra sig av med de olönsamma delarna. I Aftonbladets fall politik och kultur. Men det går inte hursomhelst eftersom LO styr över dessa delar. Det logiska blir då att försöka göra sig av med delarna på det vanliga sättet, dvs skapa en egen enhet där verksamheten man vill bli av med samlas, och sen lägger man ner eller avyttrar den.

Politism tycker jag verkar vara den typen av enhet. Då är det också logiskt att AB promotar politism även om det genererar trafik utanför den egna siten. Det är ren inrikespolitik.
Citera
2014-05-05, 13:04
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Det här är bland det roligaste jag har läst i år http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/05/hds-kampanj-alska-papper .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in