2014-07-25, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Har upplevt ett nytt fenomen..

I min lokala matbutik (ganska liten butik) har Aftonbladet och Expressen flera gånger varit helt slut i tidningsställen.

Man skulle kunna se det som ett dåligt tecken ("tidningen säljer slut") men det verkar snarare vara så att man tar in relativt få exemplar per dag och sedan inte bryr sig om att fylla på då det inte säljer så mycket. Det händer aldrig att mjölk eller ketchup tar slut och inte fylls på..

Någon mer som har uppmärksammat att tidningen inte fylls på när de är slut?

Har upptäckt detta flera gånger nu så det börjar bli en ny trend.. Idag när jag kom in i butiken "saknades" både Aftonbladet och Expressen helt.. dessa ställ stod tomma..
Jepp samma här, ett nytt fenomen. Logiskt det är en dålig affär att kränga papperstidningar
Citera
2014-07-25, 12:50
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Moderaterna fortsätter med sitt korståg för att subventionera tidningar. Ni minns Lars Beckmans förslag om licensfinansierade tidningar?

Nu fortsätter Ulf Berg, riksdagsledamot med att låta Posten subventionera tidningsutdelningen i glesbygd. "Alla har rätt till en tidning på morgonen" menar Berg och anser att Posten ska bära det ansvaret genom att slå ihop postutdelning och tidningsutbärning. Att Posten kanske har byggt upp sitt distributionssystem så att man inte kan köra ut lantbrevbärarna klockan fyra istället för klockan 8 har inte fallit Berg in.

Naturligtvis är det demokratin som hotas om inte Posten kör ut tidningarna på morgonen.

Illusionen om att moderater på något sätt var för fri företagsamhet även i mediebranschen har nu fallit helt bort. Döende, icke efterfrågad journalistik ska subventioneras och distribueras statligt, kosta vad det kosta vill.
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund...ad-pa-morgonen
Röstar man i dagens läge fortfarande på Moderaterna har man faktiskt bara sig själv att skylla.
Citera
2014-07-25, 13:07
Medlem
Citat:
Nu fortsätter Ulf Berg, riksdagsledamot med att låta Posten subventionera tidningsutdelningen i glesbygd. "Alla har rätt till en tidning på morgonen" menar Berg och anser att Posten ska bära det ansvaret genom att slå ihop postutdelning och tidningsutbärning. Att Posten kanske har byggt upp sitt distributionssystem så att man inte kan köra ut lantbrevbärarna klockan fyra istället för klockan 8 har inte fallit Berg in.

Problemet är ju att antalet prenumeranter av papperstidningar sjunker konstant. Jag har svårt att se att det skall vara en bra idé att tvinga att posten delas ut kl 6 på morgonen på landsbygden bara därför att ett fåtal åldrande prenumeranter vill ha sin tidning till morgonkaffet. Precis som skrivits innan vore det bättre och mer hållbart att bygga ut bredbandet och ge alla en Ipad istället.
Citera
2014-07-25, 13:27
Medlem
jimmychrists avatar
Jag skrev faktiskt min c-uppsats på det här ämnet. Vi gjorde en enkät på ungdomar i gymnasieåldern, i både större tätorter och mindre samhällen. Det var överraskande många som uppgav att de tänkte prenumerera på lokaltidningen när de flyttade hemifrån, och det var just de lokala nyheterna som lockade.

Nästan alla i vår enkät var övertygade om att de skulle läsa nyheter på internet till förmån för på papper. Det här var precis innan iphonen slog igenom. Det troliga är väl att när pappersmedia såg sin upplaga sjunka på grund av just teknikskiftet, så mötte man det med besparingar på småorterna och gjorde sig alltså mindre attraktiva hos åtminstone våra respondenter.
Citera
2014-07-25, 13:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Moderaterna fortsätter med sitt korståg för att subventionera tidningar. Ni minns Lars Beckmans förslag om licensfinansierade tidningar?

Naturligtvis är det demokratin som hotas om inte Posten kör ut tidningarna på morgonen.

Illusionen om att moderater på något sätt var för fri företagsamhet även i mediebranschen har nu fallit helt bort. Döende, icke efterfrågad journalistik ska subventioneras och distribueras statligt, kosta vad det kosta vill.

Och här är deras debattartikel:
Citat:
DEBATT. De två moderata riksdagsledamöterna Ulf Berg och Lars Beckman vill att postlagen skrivs om så att tidningar och post kan delas ut tillsammans på morgonen. Detta för att den tryckta tidningen ska kunna överleva i glesbygden.

"Mycket talar för att post- och tidningsdistributionen i Sverige bör samordnas. Den dubbla distributionen av post och tidningar medför stora kostnader. I takt med färre brev och färre tidningsprenumeranter ser vi att posten och tidningsföretagen måste anpassa sig till en vikande marknad.

Vi måste ha en nyhetsgranskning som täcker hela Sverige, inte bara Stockholm. Denna utveckling tvingar många tidningar att dra ned och journalister får sluta. För dig som prenumerant innebär det att du många gånger kan läsa samma text i olika tidningar. Ett nödvändigt ont för tidningarna för att kunna överleva.
---

I takt med att glesbygden avfolkas fortsätter Posten se över den framtida servicen och förbereder sig för ytterligare neddragningar. Den dubbla distributionen av brev och tidningar kan inte längre bära sina kostnader. Att utreda hur vi säkerställer att det finns en vettig journalistik som fungerar som folkets demokratiska revisor kommer inte att bli helt enkel och kommer ta tid. Vi måste nu skyndsamt se till att post och tidningsdistribution kan ha en acceptabel servicenivå även på landsbygden. Moderaterna anser att det är i hög tid att bryta den nedåtgående trenden genom att post- och tidningsdistributionen samordnas."

http://www.dagensopinion.se/moderate...-och-tidningar
Citera
2014-07-25, 17:28
Medlem
Menveds avatar
Thomas Mattsson fortsätter att tjata om medieskatt som ska gå även till privata aktörer (läs Bonniers). Den här gången är det så patetiskt att jag väljer att inte citera utan uppmanar alla att läsa hela.

http://bloggar.expressen.se/thomasma...din-tv-licens/
Citera
2014-07-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Jag skrev faktiskt min c-uppsats på det här ämnet. Vi gjorde en enkät på ungdomar i gymnasieåldern, i både större tätorter och mindre samhällen. Det var överraskande många som uppgav att de tänkte prenumerera på lokaltidningen när de flyttade hemifrån, och det var just de lokala nyheterna som lockade.

Nästan alla i vår enkät var övertygade om att de skulle läsa nyheter på internet till förmån för på papper. Det här var precis innan iphonen slog igenom. Det troliga är väl att när pappersmedia såg sin upplaga sjunka på grund av just teknikskiftet, så mötte man det med besparingar på småorterna och gjorde sig alltså mindre attraktiva hos åtminstone våra respondenter.

Ja, ungefär så har jag tänkt. Lokaltidningar ägnar ofta flera sidor åt riksnyheter/övriga världen som de flesta bläddrar förbi. Ingen köper väl en lokalblaska för att läsa om vad monsunregnen ställer till med i Asien!

Man vill veta varför brandbilarna tutade på utav h-vete igår kväll och om Gretas grill har extrapris på 150 grams hamburgare till Lunch samt lokala prylannonser och liknande.

Det är den enda framtid som lokalpressen har. Inte att köpa in lite TT-nyheter o liknande köpta reportage/allmängiltiga tester.

.
Citera
2014-07-25, 17:40
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Thomas Mattsson fortsätter att tjata om medieskatt som ska gå även till privata aktörer (läs Bonniers). Den här gången är det så patetiskt att jag väljer att inte citera utan uppmanar alla att läsa hela.

http://bloggar.expressen.se/thomasma...din-tv-licens/
Citat:
och precis som det kan hävdas att enskilda artiklar eller program som görs av Expressen, Aftonbladet, DN eller Svenska Dagbladet är mer eller mindre bra eller till och med politiskt färgade

Vet han ens om att hans egen tidning kallar sig "obunden liberal" ? Ska man skratta eller gråta...
Citera
2014-07-25, 17:59
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Allt fler läser sina nyheter via läsplatta, telefon eller via datorn. Det innebär färre tidningar och därmed blir det betydligt dyrare per exemplar att trycka och distribuera tidningen.

Det var väl det enda som var rätt i den debattartikeln

En sak ni som tycks vara lite yngre missar är följande:
I ett samhälle med papperstidningar där kan politiker göra bort sig. Det spelar i stort sett ingen roll, dagen efter ligger ju tidningen i pappersinsamlingen ändå.

I ett samhälle där webben styr däremot, där är det betydligt mycket svårare att glömmas bort. Tänk Tobleroneaffären som exempel, Google ger 16600 träffar

Det finns alltså all anledning för politiker att vilja framhålla papperstidningen som den enda seriösa källan så långt det överhuvudraget går. Samtidigt som man behandlar internet som något katten hade släppat in. Problemet är bara att AB Sverige är helt beroende av internet, alla har någon form av internet redan. Det dessa två politiker bedriver i sin opinionsartikel är därför inget annat än en dödskamp som dessutom redan är förlorad.

(Att politikerna råkar vara moderater är förmodligen en tillfällighet bara, andra partiers politiker är med stor sannolikhet lika verklighetsfrämmande de)
Citera
2014-07-25, 18:16
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist

Detta är det som är problemet lokalnyheter lockar mest, undersökningen gjord 2001 men är gäller förmodligen även idag.
Jag vet inte hur framtidens journalistik kommer att se ut, men detta är jag beredd att betala för. Inte i form av en papperstidning dock.
Citera
2014-07-25, 18:41
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Journalisthipster på SvD ondgör sig över södermalms gentrifiering. Tydligen så är södermalm inte längre lika hipstervänligt och definitivt inte för journalister som önskar leva ett liv där hipsterns alla attiraljer finns inom 10 minuters gångväg.

Istället lyfts nu Gröndal fram som hipsterns framtida häckningsområde, där diverse obskyra kulturevenamg kan komma att avnjutas.

För oss som bor i Stockholm, vi kan se en utveckling redan idag av gentrifiering i GLAM. Men fortfarande i Gröndal har man sparat mycket av gamla 40- och 50-talskåkar d.v.s. en utmärkt grogrund för hipstern med låga hyror och möjligheter att starta alternativkafeér, gallerier, konstnärsverkstäder o.s.v.

Vänj er vid dessa artiklar som alla har syftet att långsamt förflytta zonen "Cool" allt längre söderut. Ni som följer denna tråd ser att jag så sent som igår länkade till en artikel där Skärholmen av alla ställen helt plötsligt hade fått en helt ny status.

Gammelmedia dör sotdöden och journalisthipstern har inte längre råd att bo på södermalm utan tvingas allt längre söderut.
Citera
2014-07-25, 19:18
Bannlyst
Är det så många som 100 som Thomas Mattsson ska sparka på Expressen?
Hade för mig att det "enbart" var ca 50 st.

Nog därför han börjat bli så defensiv den senaste tiden..

Skärmdump från www.resume.se
http://www.ladda-upp.se/bilder/boeoxmkqfalnl/

Någon som har tillgång till själva artikeln i resume?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in