2014-05-01, 21:07
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmy__
Fast undersökningar (bland annat den nedan) visar att antalet falska anmälningar är mycket få och eftersom det dels är få som anmäler, samt att så oerhört lågt antal anmälningar leder till fällande domar är risken att bli felaktigt dömd för våldtäkt minimal. Jag skulle inte kalla 2 % "snart lika ofta som riktiga våldtäktsmän".

http://www2.amnesty.se/andranyheter....2?opendocument

Visst, men det hindrar förstås inte att exempelvis den skelögda surfarstilmannen med kapat finger i Gammliaskogen är en lokal klassiker. Polisen stoppade bl.a. tåg på väg från Umeå och genomsökte vagnarna, spanande efter detta -- för ovanlighetens skull ytterst detaljerade och särskiljande -- signalement!

Citat:
Mannen är omkring 35 år gammal. Han har ljusblont hår och skelar med vänster öga. Han har en 'surfarstil', lössläppt. Vid överfallet bar mannen en vit t-shirt och svara byxor. Översta leden på hans högra lillfinger är borta.

Naturligtvis var knee-jerkreaktionen att kvinnan talade sanning, delvis även i Flashbacktråden.

Naturligtvis blev det inga efterräkningar för falskanmälaren, trots att polisen för ovanlighetens skull gick ut och sa mer eller mindre i klartext att allt var hittepå. (Förmodligen delvis p.g.a. av historiken med den s.k. Hagamannen.)

Men du har ju förstås rätt i att knappast någon skulle kunna bli oskyldigt dömd, åtminstone i det fallet, eftersom det inte kunde finnas många som skulle kunna misstas för att ens avlägset likna denna "person".
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-05-01 kl. 21:17.
Citera
2014-05-02, 12:05
Medlem
Lawlines avatar
Polisen vädjar om tips i VK.

Citat:
Under torsdagen har en massa förhör hållits och polisen kommer att fortsätta hålla förhör med bland annat grannar som de inte fått tag i ännu. De tekniska bevis som samlats in har skickats till Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL).

De tar ett par veckor innan svaren har analyserats.

- Kvinna har gett ett knapphändigt signalement med tanke på hur det hänt. Vi kommer att höra henne igen, säger Jan-Erik Andersson, kriminalinspektör vid polisen som har hand om ärendet..

Detta stärker misstanken om att det är ytterligare en falskanmälan.

http://www.vk.se/1185719/vadjar-om-tips
Citera
2014-05-02, 19:58
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Detta stärker misstanken om att det är ytterligare en falskanmälan.

Fast uppenbarligen förekommer ju också sådana fall med högst detaljerade signalement (se ovan!).
Citera
2014-05-03, 09:03
Medlem
Polisen i Umeå jobbar lite omvänt

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...n-ett-overfall

"Polisen vill inte gå ut med kvinnans beskrivning av gärningsmannen då de rubricerar våldtäkten som ett överfall."
Citera
2014-05-03, 09:49
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejf
"Polisen vill inte gå ut med kvinnans beskrivning av gärningsmannen då de rubricerar våldtäkten som ett överfall."

Citat:
Igår natt anmälde en kvinna att hon våldtagits i ett radhusområde på Umedalen i Umeå. Nu misstänker polisen att det handlar om en överfallsvåldtäkt.

No shit Sherlock, vad var teorin då tidgare?

Lokal klantpolis i skön förening med lokala journalister på kretinnivå.
Citera
2014-05-03, 09:53
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Polisen rubricerar händelsen som en överfallsvåldtäkt och vill därför inte gå ut med det signalement kvinnan gett.

– Hon har lämnat ett vagt signalement, men det är inget vi går ut med i dagsläget. Dels så att folk inte låser upp sig på det och dels för att hon inte har kunnat lämna ett så detaljerat signalement när hon blev överfallen.

Man tar sig för pannan...
Citera
2014-05-03, 18:41
Medlem
inkorrektetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag kompletterar med en lika gammal utredning. Där säger en polis att var 5 anmälan var falsk eller felaktig. Då är vi en bra bit ifrån dina 2 %.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...,d.bGQ&cad=rja

ha ha ha .. så otroligt oseriös forskning du hänvisar till...(eller inte forskning.. den var rubricerad som undersökning)
Citera
2014-05-03, 18:46
Medlem
Lawlines avatar
Lika seriös/oseriös som den emmy__ länkade till.....

https://www.flashback.org/leave.php?...3Fopendocument
Citera
2014-05-03, 22:03
Medlem
Den här grejen känns spontant som en bluff. Är det inte hemskt ovanligt att överfallsvåldtäkter sker så här mitt inne i ett bostadsområde? Det finns en massa lämpligare om råden på Umedalen tycker man... där risken för upptäckt är miljarder gånger mindre...
Citera
2014-05-04, 13:33
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det här verkar faktiskt märkligt, baserat på var den påstådda våldtäkten ska ha ägt rum och Umeåkvinnornas rykte.

Jag gjorde en inte helt vacker bild baserad på Google Maps Streetview, jag har kollat runt husen som jag tror det rör sig om och har med hjälp av bilderna i VK fått det till att det bör röra sig om ett bostadsområde som enligt Google är ungefär Viggens väg 11, som ligger i korsningen Viggens väg/Rampljusallén:

http://s27.postimg.org/6o297y2lf/Viggens_v_g.jpg

Eftersom jag surfar från mobil kan jag inte länka Maps, den länkar av någon jävla anledning till en annan plats än den jag avser.

Det är i alla fall flera hus som verkar vara någon slags flerfamiljshistoria. Det finns flera fönster som vätter mot platsen. Det är bostäder på båda sidor mot gräsplätten. Det verkar inte vara så mycket liv och rörelse där och man borde då reagera på eventuella skrik, tumult, dunsar med mera. Det verkar inte alls vara ett idealt ställe för brottslig verksamhet och att en våldtäkt har kunnat fullbordas verkar minst sagt konstigt.

Jag kan som kvinna inte begripa varför i helvete man skulle hitta på en våldtäkt, det är fan min mardröm att behöva gå igenom en sådan utredning. Efterspelet är nästan mer skrämmande än själva våldtäkten.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-05-04 kl. 13:37.
Citera
2014-05-04, 13:45
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag gjorde en inte helt vacker bild baserad på Google Maps Streetview, jag har kollat runt husen som jag tror det rör sig om och har med hjälp av bilderna i VK fått det till att det bör röra sig om ett bostadsområde som enligt Google är ungefär Viggens väg 11, som ligger i korsningen Viggens väg/Rampljusallén:

http://s27.postimg.org/6o297y2lf/Viggens_v_g.jpg

Stämmer nog: Den avspärrning som syns på en av bilderna verkar ha varit mellan glipan i de två gula husen som syns här.
Citera
2014-05-04, 20:51
Medlem
BatmanLigists avatar
Låter osannolikt såvida inte kvinnan låg medvetslös från Valborgsbravaderna. Vi får hoppas på att det är ännu en falskanmälan och inte ännu en våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in