2014-05-03, 19:21
Medlem
TigerKids avatar
Vad sägs om att bryta ut juridikbiten och lägga i juridikdelen? Då kommer kanske någon utbildad och reder ut det hela.
Citera
2014-05-03, 19:21
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Ne, de e nog sant, men tror du att de framkommer VEM flickan är? Eller har man helt ignorerat barnen och enbart pratat med mamman? Hur funkar de med snatteri, åker man med till stationen eller bara ett kort förhör på plats? Måste ju reda ut om det var Y som var med eller om de var ett annat stackars flickebarn? :((
. Beloppet på varorna bestämmer om det är snatteri el stöld och i detta fall klassificerades det till stöldnivå och inte snatteri , förhöret med tolk lär ha gjorts hos polisen, alt blev hon kallad till förhör senare om hon kunde identifiera sig, annars blev hon förd till polishuset direkt och isåfall kontaktades maken så barnen blev hämtade vid affären, om hon inte ringde dit honom själv vill säga.
Citera
2014-05-03, 19:25
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Britta Svensson må ha fel i sak kring socialtjänstlagen som verkar attan så snårig för vem som helst. (flera av era inlägg gör mig mest förvirrad)

Men i sin krönika idag så tar hon till och med upp (om än i undertext) att tvång förekommer när man skickar iväg barn som ensamkommande fast de är tänkta att fungera som ankarbarn.

DET ÄR FÖRSTA GÅNGEN jag ser det i media och BS är härmed min idol för dagen.

För jag vet att många ankarbarn far illa. Riktigt illa. Och det som nu skett kan vara det mest obehagliga exemplet på det. Det ska fan inte behövas ett mord på en liten flicka för att det ska bli tydligt och tillåtas att debatteras.
Jag har inte koll på Socialtjänstlagen men detta är min erfarenhet av Britta Svensson generellt, då hon skrivit om sådant jag har lite koll på.
Citera
2014-05-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Håll isär föräldrabalken med socialtjänstlagen.
Läs först detta och återkom. Det har inget med SoL att göra fatta det nu.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm

När det ensamkommande barnet beviljats uppehållstillstånd ska socialnämnden i den kommun där barnet vistas väcka talan om eller anmäla behov av en särskilt förordnad vårdnadshavare hos domstolen, om inte särskilda skäl talar emot det (10 § Lgeb).

Suck...

FB trumfar inte ut SoL här, de sammarbetar. JA, socialnämnden ska väcka talan om förordnad vårdnad, det är riktigt. INNAN DESS SKA UTREDNINGAR GÖRAS enligt SoL 6kap.!!!!!!!!!!!!
Citera
2014-05-03, 19:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Suck...

FB trumfar inte ut SoL här, de sammarbetar. JA, socialnämnden ska väcka talan om förordnad vårdnad, det är riktigt. INNAN DESS SKA UTREDNINGAR GÖRAS enligt SoL 6kap.!!!!!!!!!!!!

Soc: Vi har agerat riktigt
En person som var med är kritisk till att flickan fick bo kvar:
– Jag anser inte att en person som lämnar en sjuåring på det här sättet är en lämplig vårdnadshavare. Man hade möjlighet att agera när vi slog larm. Och så blev det så här i stället.
Anette Gladher, tillförordnad chef för socialtjänsten i Karlskrona, förklarade i går att socialtjänsten har agerat riktigt mot flickan.
– Under den här perioden har ärendet handlagts enligt våra rutiner. Socialtjänsten har agerat enligt gällande lagar ända fram tills veckan efter påsken. Då brast vi i och med att faxet från polisen blev liggande, säger hon.
Åklgaren har begärt att paret ska häktas, häktningsförhandlingar kommer att hållas i mo
rgon.

Pappan: Varför har ingen berättat?
Familjen trodde att flickan hade det bra – fick dödsbud efter två dagar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab

SoL 11 kap. Handläggning av ärenden
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-03 kl. 19:32.
Citera
2014-05-03, 19:29
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Ne, de e nog sant, men tror du att de framkommer VEM flickan är? Eller har man helt ignorerat barnen och enbart pratat med mamman? Hur funkar de med snatteri, åker man med till stationen eller bara ett kort förhör på plats? Måste ju reda ut om det var Y som var med eller om de var ett annat stackars flickebarn? :((
. Hon kan ju rent av varit så fräck och skickat hem flickan med den lille helt ensam, och sagt att hon skulle bli typ mött av en vuxen på vägen hem, till polisen... Med tanke på att flickan använts som både barnvakt och hushållsbiträde.
Citera
2014-05-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Soc: Vi har agerat riktigt
En person som var med är kritisk till att flickan fick bo kvar:
– Jag anser inte att en person som lämnar en sjuåring på det här sättet är en lämplig vårdnadshavare. Man hade möjlighet att agera när vi slog larm. Och så blev det så här i stället.
Anette Gladher, tillförordnad chef för socialtjänsten i Karlskrona, förklarade i går att socialtjänsten har agerat riktigt mot flickan.
– Under den här perioden har ärendet handlagts enligt våra rutiner. Socialtjänsten har agerat enligt gällande lagar ända fram tills veckan efter påsken. Då brast vi i och med att faxet från polisen blev liggande, säger hon.
Åklgaren har begärt att paret ska häktas, häktningsförhandlingar kommer att hållas i mo
rgon.

Pappan: Varför har ingen berättat?
Familjen trodde att flickan hade det bra – fick dödsbud efter två dagar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab

Socialtjänsten agerar alltid i enlighet med deras rutiner. Så var försvaret när 10 andra barn dog av status epileptikus... Det förklarar ingenting.

Soc har dessutom gjort 3 utredningar och nämnden har gett medgivande. Dock är nämnden fortfarande ansvarig för flickans död! De har placerat flickan hos GM som uppenbart inte kan ta hand om barn! Men det avfärdar du också, förstår jag.
Citera
2014-05-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
. Hon kan ju rent av varit så fräck och skickat hem flickan med den lille helt ensam, och sagt att hon skulle bli typ mött av en vuxen på vägen hem, till polisen... Med tanke på att flickan använts som både barnvakt och hushållsbiträde.

Inte helt omöjligt att det kan ha gått till på det viset. Men som sagt, socialnämnden visste om vem flickan var redan innan hon utnyttjades till brott. Det spär ju på informationen att GM inte var så lämplig som MrMagoo och socialtjänsten anser.
Citera
2014-05-03, 19:35
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Åter igen! HUR vet du/ni att han inte gjort detta? Herregud detta är en människa i chock som precis fått veta att hans dotter bragta om livet och dessutom tusentals mil ifrån OCH av nära släktingar! Hur mer hjälplös kan man vara i den situationen. Dessutom erkänner även myndigheterna att de är brister i hur de hanterat ärendet. Hade jag vart hans situation hade jag satt eld på världen. Vi får väl hoppas att någon utav er inte hamnar i någon liknande sits där någon närstående råkar riktigt illa.

Märkligt att han inte anklagar sig själv för sin dotters död. Det är tydligen bara andra som bär ansvar. Man kan ju inte fullgöra sina föräldraplikter när man sänder iväg barn från sin familj.
Citera
2014-05-03, 19:38
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Märkligt att han inte anklagar sig själv för sin dotters död. Det är tydligen bara andra som bär ansvar. Man kan ju inte fullgöra sina föräldraplikter när man sänder iväg barn från sin familj.
Vet du vad han tänker?
Citera
2014-05-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN

Det enligt formulär 1A när det gäller såna. Allt ansvar är dumma svenskars fel, själva har de absolut inget fel gjort. och PK hejar på.
Citera
2014-05-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FadELynx
Någon som kan sammanfatta lite åt mig? Sitter via mobil, massa trådar

Vem/vilka dödade henne? Relation till BO? Vad isf? Hemskt det som hänt henne, så ung..

GM är förordnad vårdnadshavare till BO, som dessutom är "vänner" med den biologiska familjen. Vem/vilka som har bragt flickan om livet är ganska enkelt egentligen, det är socialnämnden. Vem som personligen har bragt flickan om livet är den stora huvudfrågan som polis, åklagare och sedan domstol får avgöra, det vet ingen just nu. Det enda vi vet är att socialnämnden står ansvarig för att ha godkänt GM som vårdnadshavare och låtit Tinget besluta om vårdnad.

Bristen hos socialnämnen är rätt tydlig då inte någon av barnen verkar vara i allmänt bra skick.

Vi vet också att ytterligare ett barn har fått sätta livet till i socialtjänstens försorg. Flickan får dock inte bli en i mängden av dödsfall inom socialtjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in