Kul att höra om vad som händer i din tro BRT! Sedan du skrev till mig (i tid för ett tag sedan, men bara en liten bit upp i tråden) har jag tänkt mycket på treenighetsläran. Jag har grubblat över om Johannes kristologi är den samma som den niceanska. Inte minst har ordspråksbokens åtta varit i mina tankar. Kul att läsa om hur östkyrkans teologi har varit till hjälp för dig att få ihop de upplevda skillnaderna.
En fråga bara
Jag funderar över begreppen "Född av Fadern före all tid" samt "Född och icke skapad" från Niceanska trosbekännelsen. Det måste (väl?) syfta just på det du här beskriver? Alltså att det finns någon form av hierarki i treenigheten även om hierarkin varken består i skillnad i substans eller tidslig tillkommelse? Varför är då den östliga teologin att föredra? "Född av Fadern före all tid" är ju en självklar del även i västkyrkans teologi. Eller menar du att skillnaden mellan öst och väst bara är en fråga om hur man talar om en och samma trosuppfattning?
En fråga bara
Citat:
Vad jag däremot menar med detta är skillnaden i perspektiv, där man i de flesta (västliga) framställningar av treenigheten börjat med att klargöra att Gud är tre personer i ett väsen, för att sedan nämna personerna och att de är jämlika, eviga, osv. - vilket för mig verkar väldigt icke-bibliskt - så har många av de texter jag läst av östortodoxa teologer börjat i en ände som blir mer begriplig (för mig). Nämligen med att klargöra att den ende Guden är Fadern, att Fadern är "först" och att Sonen "sedan" evigt genereras från Gud medan Anden "sedan" evigt utgår från Gud (där alla "först" och "sedan" ej ska förstås som tid, utan som en typ av orsak och verkan, eller primär orsak och följder i evighet). Sedan blir det mer begripligt att tala om att enheten i väsen, att anledningen till att Guds Son och Guds Ande också är Gud i samma mening som Fadern - dock inte den primära orsaken i Gud - är att de genereras/utgår från hans väsen och således är tre separata personer som består av och i samma väsen, med en "hierarki" i aktivitet som återspeglar "hierarkin" i generationen/utsändandet.
Jag funderar över begreppen "Född av Fadern före all tid" samt "Född och icke skapad" från Niceanska trosbekännelsen. Det måste (väl?) syfta just på det du här beskriver? Alltså att det finns någon form av hierarki i treenigheten även om hierarkin varken består i skillnad i substans eller tidslig tillkommelse? Varför är då den östliga teologin att föredra? "Född av Fadern före all tid" är ju en självklar del även i västkyrkans teologi. Eller menar du att skillnaden mellan öst och väst bara är en fråga om hur man talar om en och samma trosuppfattning?