Citat:
Ursprungligen postat av
Belavia
Treenigheten går inte att förstå med förnuftet, ändå klingar det väldigt sant för mig!
Enligt treenigheten är Gud Ett, men består ändå av tre distinkt skilda väsen, fadern, sonen och den helige anden. 3=1, 1=3 alltså.
I Kristendomen är människan skapad till Guds avbild! Alltså borde vi kunna applicera treenigheten på människan!
Vad motsvarar i så fall fadern, sonen och den helige anden, när det kommer till människan?
Det här är något som fascinerar mig, och som jag upplever som sant, vi är liksom EN enhet, men som på något sätt är uppdelad i flera! Ser fram emot att höra era förslag.
Det är ju bara trams det där.
Varken i Markus, Lukas eller Matteus påstår sig Jesus vara Guds son.
Det är bara i tramsevangeliet Johannes han hävdar något sådant.
Hade han gjort det och det var allmänt känt hade han blivit stenad på plats och ställe.
Med det sagt skall man ha klart för sig att många trodde att han var gudomlig dock.
Men det är en helt annan sak.
Gudomlig kunde han ha blivit genom att Gud tog honom till sig som sin son genom adoption enligt dåtida synsätt och man debatterade om det skedde vid dopet genomfört av Johannes eller vid hans återuppståndelse.
Men att Gud skulle ha kommit ner på jorden och gjort Maria med barn är nog mest en historietradition från greker och romarna där deras gudar regelbundet avlade barn med dödliga.
Så glöm treenigheten troligen var den en reaktion mot judisk kritik mot att kristendomen var polyteistisk då de dyrkade tre väsenden. Genom att hitta på att de alla var Gud kunde man komma runt det och leva mycket gott som präster, biskopar och påvar....