2014-05-03, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Det är som alltid ett vägsjäl där man måste välja väg. Väljer du Putins väg eller Sveriges väg i framtiden? och varför gör du just det?
Jag är svensk och försvarar Sverige så det är ju självklart att jag väljer dess väg. Vad har detta med Putin att göra, är han på väg hit med sina små gröna män? Du försöker göra som Bush då han ville kriga i Irak, "antingen är du med oss eller emot".

Om jag är sur på regeringen för att dom inte gör som jag vill går jag ju inte ut och bränner bilar och kräver att dom avgår och att mitt folk tar över utan väntar till nästa val. Fast skulle vi få galna fascister i regeringen som kommit dit på underliga vägar så vet man ju inte och då bryr jag mig inte om vad Putin eller Obama säger.
2014-05-03, 03:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Oerhört trevligt att äntligen se Ukraina börja vidta nödvändiga åtgärder för att bekämpa de pro-ryska terroristerna (även kända som fredliga demonstranter som attackerar helikoptrar med luftvärnsrobotar). Det var på tiden, minst sagt. Givetvis bör denna operation ha påbörjats och slutförts för länge sedan. Däremot förstår man ukrainarnas frustration/rädsla för Ryssland och dess egna quislingar inom polis/militär/säkerhetstjänst. Dagens handlingar från Ukrainas sida ingjuter dock självförtroende för hela Europa. Ryssland hör hemma i Ryssland och inte en centimeter mer västerut.

Beträffande händelserna i Odessa så kan vi ingenting annat än spekulera ännu. Dock är det ytterst märkligt att samma tillvägagångssätt vidtas som i Kiev, fackföreningshuset sätts i brand med aktivister inne?
Kan tänka mig att du glädjs över de militära åtgärderna trots de snöpliga förlusterna av två helikoptrar. Så förväntar du dig ytterligare erövringar? Ett tiotal vägspärrar verkar var tagna idag. Tror du att det blir fler imorgon?

Eller stoppar de fega fascisterna svansen mellan bena och är borta imorgon? Vad tror du? Vågar du komma med en förutspåelse?
2014-05-03, 03:08
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Mitt främsta hopp för den ryska civilisationen, ryska folket och freden i världen, är Majdan i Moskva.

Tror jag på det? Nej.
Det ryska folket är inte tillräckligt fritt. Ukraina utsattes för försök till avdemokratisering, men det tolererade de inte. Ukrainarna har en smärtgräns. De är tillräckligt fria för att känna var denna smärtgräns går och göra motstånd. Ukrainarna har bevisat att de är sanna européer.

Demokrativänner i Ryssland ses däremot som femtekolonnare. Det är inte heller någon tillfällighet att kända ryska personligheter som uttryckt avsky för den ryska invasionen har utmålats som "förrädare" i Ryssland. Jag tror dessvärre att propagandan sitter för djupt för att Majdan ska kunna inträffa i Ryssland. Det säkra, det stabila, det trygga är det bästa. Att det innebär total underkastelse, träldom och förslavning, det spelar ingen roll. Hellre det än moralisk dekadens och homosexuellt förfall som i Europa? Dessvärre är detta opinionen i Ryssland... Jag lider med det ryska folket.

Jag tror det ganska krasst är så att så länge ryssar tjänar på att vara herrefolket över närliggande länder och befolkningar så tycker de att det är ganska bekvämt. De går Putins ärenden för de känner sig viktiga precis som herre folk i andra länder, Hitlers Tyskland. Man måste trycka till Ryssland ekonomiskt för gör man inte det kommer Ryssland att välja samma väg som Kina. Majoriteten där bryr sig inte om demokrati för utvecklingen går ju framåt och man tjänar pengar. Samma sak i Ryssland. Ryssar tycker att man visst bör ta och styra upp Ukraina efter ryska intressen. Så länge man kommer undan med det kommer det att vara så.

Vad skall till för att förändra det här?
2014-05-03, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
OT

Är det demokratiskt att kräva/tvinga demokrati i alla länder?

Demokrati är ingen mänsklig rättighet för övrigt. Personligen anser jag att demokrati är en av de bästa möjliga styrelseskick men inte det perfekta. Och speciellt inte den offensiva demokratin. Jag har redan sett hur den demokratiska världen har levererat sin demokrati till mindre demokratiska delar av världen.
Det var en klurig fråga. Nej det är ingen mänsklig rättighet men önskvärd i brist på annat och ofta bättre än ingen. Jag tror nog att folket i Ukraina vill ha sin demokrati och inte Rysslands eller USA:s form av den och därav denna konflikt.
2014-05-03, 03:17
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Jag tror det ganska krasst är så att så länge ryssar tjänar på att vara herrefolket över närliggande länder och befolkningar så tycker de att det är ganska bekvämt. De går Putins ärenden för de känner sig viktiga precis som herre folk i andra länder, Hitlers Tyskland. Man måste trycka till Ryssland ekonomiskt för gör man inte det kommer Ryssland att välja samma väg som Kina. Majoriteten där bryr sig inte om demokrati för utvecklingen går ju framåt och man tjänar pengar. Samma sak i Ryssland. Ryssar tycker att man visst bör ta och styra upp Ukraina efter ryska intressen. Så länge man kommer undan med det kommer det att vara så.

Vad skall till för att förändra det här?

Dessvärre har du rätt avseende den ryska opinionen om situationen i Ukraina. Utifrån de opinionssiffror vi har sett så har ryssarna stöttat invasionen av Ukraina och majoriteten förklarat sig villiga att, vid behov, kriga mot Ukraina.

Jag tänker dock mest på att ryssarna själva (de facto) hade tjänat på Majdan. Det är inte heller någon tillfällighet att flera ryska oppositionella var på Majdan i Kiev (satte upp tält med ryska flaggor) och stödde revolutionen i Ukraina. Dessa människor kan ses som Rysslands demokratiska och intellektuella framkant. Dessvärre utgör de en minoriteten i, det för övrigt, hjärntvättade imperiet. Det är också det som är det främsta problemet. Folket själva uppmuntrar en fortsatt förslavning och hjärntvättning. Det finns inte tillräckligt med kraft för att skapa Majdan i Moskva.
2014-05-03, 03:25
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Kan tänka mig att du glädjs över de militära åtgärderna trots de snöpliga förlusterna av två helikoptrar. Så förväntar du dig ytterligare erövringar? Ett tiotal vägspärrar verkar var tagna idag. Tror du att det blir fler imorgon?

Eller stoppar de fega fascisterna svansen mellan bena och är borta imorgon? Vad tror du? Vågar du komma med en förutspåelse?

Jag hoppas att de fega ryska fascisterna stoppar svansen mellan bena och är borta imorgon. Förmodligen lär detta inte hända, då dessa 'fredliga' ryska demonstranter inte lär vilja ge upp sina luftvärnsrobotar utan motstånd. Då hoppas jag att den ukrainska staten gör det nödvändiga för landets suveränitet och Europas säkerhet. Det är upp till Ukraina nu att bevisa att de är en sann europeisk stat som kan försvara sina medborgare från terrorister. Mitt hopp är att terrorn slåss ner så att befolkningen i östra Ukraina kan fortsätta sin lugna tillvaro och barnen kan ha ett normalt sommarlov. Mitt hopp är att samtliga terrorister och quislingar avtjänar sina straff enligt ukrainsk lagstiftning. Mitt hopp är att landet utvecklas i demokratisk, europeisk riktning, utan ryska terrorister och övriga sabotörer.

Jag antar att du själv törstar efter fler människooffer? Fler stater som faller isär och går i diktaturens händer? Lite action? RUSSIA?
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-03 kl. 03:27.
2014-05-03, 03:31
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Just nu verkar det snarare vara så att de Rysslandsunderstödda grupperingarna verkar börja inse att de är rätt så ensamma.

Och när ukrainarna väl en gång rensat ut infiltratörerna och förrädarna i de militära/polisiära befälsleden så är det inte lika roligt längre att vara självutnämnd borgmästare, förskansad med en handfull medlöpare i ett hus i en stad där ingen längre vill ha dig kvar. Och ingen hjälp från Putin vid horisonten.
Det är bra. Börja fantisera om framtiden. Det är allt ni runkar kan görs. I framtiden kommer det att gå så illa för Ryssland och till slut går det helt åt helvete och där gick det för runkaren. Det är alltid samma orgasmiska slut.

Den förståndige betraktaren kan med en enda blick konstatera att kuppen oåterkallelig har slitit isär Ukraina. Nu gäller det för intressenter att hjälpa spillrorna att göra det bästa möjliga av saken.
2014-05-03, 03:41
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Den förståndige betraktaren kan med en enda blick konstatera att kuppen oåterkallelig har slitit isär Ukraina. Nu gäller det för intressenter att hjälpa spillrorna att göra det bästa möjliga av saken.

Argumentet börjar bli lite svagt nu.

Om jag vore rysskramare så hade jag nog istället kört på att "ukrainska militären försöker slå ner de fredliga demonstranterna, ryssar försvarar sig", eller något i den stilen. Det är nog det längsta man kan komma med. Det där med "kuppmakare" är lite uttjatat nu och inte riktigt aktuellt. Ska man tala om kuppmakare så ska man ju faktiskt kunna bevisa att det varit en ren statskupp, där nya aktörer tagit över den beslutande makten, dessutom ska dessa aktörer ha åsamkat någon skada mot någon. Men för Rysslands del har ingenting av det tyvärr skett. Du får nog därför börja vara lite mer kreativ eller ladda upp med lite härliga fräscha ryska versioner. Kuppmakare börjar bli lite uttjatat.... Det va häftig version för någon månad sen, men du får nog vara lite mer proaktiv om du ska propagera för invasioner och annekteringar.
2014-05-03, 03:47
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jag hoppas att de fega ryska fascisterna stoppar svansen mellan bena och är borta imorgon. Förmodligen lär detta inte hända, då dessa 'fredliga' ryska demonstranter inte lär vilja ge upp sina luftvärnsrobotar utan motstånd. Då hoppas jag att den ukrainska staten gör det nödvändiga för landets suveränitet och Europas säkerhet. Det är upp till Ukraina nu att bevisa att de är en sann europeisk stat som kan försvara sina medborgare från terrorister. Mitt hopp är att terrorn slåss ner så att befolkningen i östra Ukraina kan fortsätta sin lugna tillvaro och barnen kan ha ett normalt sommarlov. Mitt hopp är att samtliga terrorister och quislingar avtjänar sina straff enligt ukrainsk lagstiftning. Mitt hopp är att landet utvecklas i demokratisk, europeisk riktning, utan ryska terrorister och övriga sabotörer.

Jag antar att du själv törstar efter fler människooffer? Fler stater som faller isär och går i diktaturens händer? Lite action? RUSSIA?
Hoppas kan man alltid men som det verkar var erövringarna inte ens tänkta att hållas. I morgon har folket kontroll över den igen. Det var en straffexpedition men man kan fråga sig vilka som blev mest straffade.

Martyrerna i Odessa har inte dött förgäves. Kuppmakarna och deras anhängare kommer att straffas för den fega mordbranden. De skall brinna i helvetet för evigt för detta.
2014-05-03, 03:54
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Argumentet börjar bli lite svagt nu.

Om jag vore rysskramare så hade jag nog istället kört på att "ukrainska militären försöker slå ner de fredliga demonstranterna, ryssar försvarar sig", eller något i den stilen. Det är nog det längsta man kan komma med. Det där med "kuppmakare" är lite uttjatat nu och inte riktigt aktuellt. Ska man tala om kuppmakare så ska man ju faktiskt kunna bevisa att det varit en ren statskupp, där nya aktörer tagit över den beslutande makten, dessutom ska dessa aktörer ha åsamkat någon skada mot någon. Men för Rysslands del har ingenting av det tyvärr skett. Du får nog därför börja vara lite mer kreativ eller ladda upp med lite härliga fräscha ryska versioner. Kuppmakare börjar bli lite uttjatat.... Det va häftig version för någon månad sen, men du får nog vara lite mer proaktiv om du ska propagera för invasioner och annekteringar.
Ordbajs.

Om du för ett ögonblick tror att statsbildningen Ukaina skall förbli som den var före kuppen så är du mer än lovligt naiv. Allt är sönderslagit. Vill det sig illa så blir det mycket, mycket värre.
2014-05-03, 07:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ordbajs.

Om du för ett ögonblick tror att statsbildningen Ukaina skall förbli som den var före kuppen så är du mer än lovligt naiv. Allt är sönderslagit. Vill det sig illa så blir det mycket, mycket värre.
Att föra krig mot sin egen befolkning är ju inget sätt att bygga en nation för framtiden på; har kuppmakarna ens gjort ett seriöst försök att förhandla med "separatisterna"?
2014-05-03, 08:01
Medlem
Accumulos avatar
Med reservation för att jag inte läst de senaste ~100 sidorna i tråden samt att detta gränsar till spekulativa fantasier:

Med avseende på de senaste dagarnas utveckling, vilken riktning tror ni händelse hade tagit om Bush suttit på presidentposten? Hade hans stab börjat spänna linan hårdare eller hade linan varit fortsatt slak?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in