2014-04-27, 15:57
Medlem
fridaynightouts avatar
Foliehattar brukar skriva om att "USA sponsrade Ukrainas revolution".
Som grund för detta påstående brukar de hänvisa till att USAID sponsrat Ukraina med 5 miljarder dollar. En totalsumma för perioden 1992-2013, där majoriteten av biståndet erhölls på 90-talet.

Men... Vad det tystas om här är att Ryssland fick närmare 20 miljarder dollar från USAID under samma tidsperiod.

Inte heller nämner man Sidas internationella bistånd (Sveriges motsvarighet till USAID). Förra året fick exempelvis Ryssland över 600 miljoner kronor av Sida.

Hur ska vi tolka det? Och varför skriver ni inte om det?
Min gissning är att ni inte riktigt vet vad USAID, Sida eller bistånd för den delen går ut på. Kan min gissning stämma?
2014-04-27, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Tvättäkta terrorister som ägnar sig åt brottsliga gärningar och sätter skräck i befolkningen. Det är allt som denna "pro-ryska separatism" handlar om. Självklart är det ingen folkrörelse, inga massiva folkliga demonstrationer, då stödet för Ryssland är minimalt. Det är bara några få beväpnade terrorister som tystar sina meningsmotståndare och låter sina barbariska handlingar tala högt.

Riktiga barbarer!

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article40744.ab

Mannen som talar i videon är Igor Strelkov som länge varit efterlyst av den ukrainska säkerhetstjänsten och som jag tidigare skrivit om här (Russian military intelligence agent (GRU) known for leading Russian covert operations in eastern Ukraine). Han döljer inte ens vem han är längre.
Hur menar du? I klippen säger ju han inget speciellt? Är något annat du syftar på?
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De kommer aldrig att få någon amnesti, det är ju ett som är säkert.

Hoppas att detta blir ett uppvaknande för alla proryssar i denna tråd.
Vilka? De som var med och dödade i Slovjansk? http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ukrainas-arme-in-i-slovjansk_3492174.svd
Citat:
Ukrainska bepansrade arméfordon har kört in i Slovjansk, som hållits av proryska rebeller. Hårda strider ska ha rasat och upp emot fem separatister dödades vid en vägspärr, enligt inrikesdepartementet.
Japp, folket kommer inte att glömma det. Förhoppningsvis.
2014-04-27, 15:59
Medlem
En prorysk grupp ska ha tagit över den regionala tv stationen i Donetsk.
2014-04-27, 16:02
Bannlyst
Citat:
Som grund för detta påstående brukar de hänvisa till att USAID sponsrat Ukraina med 5 miljarder dollar. En totalsumma för perioden 1992-2013, där majoriteten av biståndet erhölls på 90-talet.

Men... Vad det tystas om här är att Ryssland fick närmare 20 miljarder dollar från USAID under samma tidsperiod.

Inte heller nämner man Sidas internationella bistånd (Sveriges motsvarighet till USAID). Förra året fick exempelvis Ryssland över 600 miljoner kronor av Sida.

Min gissning är att ni inte riktigt vet vad USAID, Sida eller bistånd för den delen går ut på. Kan min gissning stämma?

Hmm... Ryssland har ju stängd ner skiten, inte sant?
Biståndet gick till västvänlig opposition, inte Ryssland. Eller?
2014-04-27, 16:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hur menar du? I klippen säger ju han inget speciellt? Är något annat du syftar på?

Vilka? De som var med och dödade i Slovjansk? http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ukrainas-arme-in-i-slovjansk_3492174.svd

Japp, folket kommer inte att glömma det. Förhoppningsvis.

Nej, inte de. Det är lika bra att du inser att det är någon form av maffia som med ryskt stöd begår allvarliga brott i östra Ukraina.
2014-04-27, 16:07
Medlem
Citat:
Tvättäkta terrorister som ägnar sig åt brottsliga gärningar och sätter skräck i befolkningen. Det är allt som denna "pro-ryska separatism" handlar om. Självklart är det ingen folkrörelse, inga massiva folkliga demonstrationer, då stödet för Ryssland är minimalt. Det är bara några få beväpnade terrorister som tystar sina meningsmotståndare och låter sina barbariska handlingar tala högt.

Riktiga barbarer!

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article40744.ab

Mannen som talar i videon är Igor Strelkov som länge varit efterlyst av den ukrainska säkerhetstjänsten och som jag tidigare skrivit om här (Russian military intelligence agent (GRU) known for leading Russian covert operations in eastern Ukraine). Han döljer inte ens vem han är längre.
Det är ju det jag menar, det skulle inte behövas så mycket polis och militär då för att återställa ordning. Så varför görs det inte?
2014-04-27, 16:14
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ju det jag menar, det skulle inte behövas så mycket polis och militär då för att återställa ordning. Så varför görs det inte?

Kanske för att lokala polisledningen är Janukovytj korrumperade bundsförvanter som ingår i ett stort kriminellt nätverk? Kanske att det hela ligger i deras intressen?

Kanske för att Ryssland skrämmer Ukraina och inte låter de bedriva en fullskalig anti-terroristoperation som återställer ordning och säkerhet i regionen? Kanske för att Ryssland hotar med ett fullskaligt krig?
2014-04-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, inte de. Det är lika bra att du inser att det är någon form av maffia som med ryskt stöd begår allvarliga brott i östra Ukraina.
Ingen kommentar till mig utan till Lille.Stockholm men kan inte låta bli att svara.
Var det inte alldeles nyss ryska agenter och spetsnaz som du och andra trodde sprang omkring?
Men jag håller med om att det förmodligen är maffia och korrupta företagsledare som vill behålla dom ryska kontakterna och kontrakten som till stor del ligger bakom och sponsrar med både vapen och pengar. Samma sak för maffian och de korrupta i västra Ukraina fast dom ser fler möjligheter i väst. Mellan dessa grupper har vi som vanligt det enkla folket som får lida och som ville något helt annat med euromajdan.
2014-04-27, 16:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ingen kommentar till mig utan till Lille.Stockholm men kan inte låta bli att svara.
Var det inte alldeles nyss ryska agenter och spetsnaz som du och andra trodde sprang omkring?
Men jag håller med om att det förmodligen är maffia och korrupta företagsledare som vill behålla dom ryska kontakterna och kontrakten som till stor del ligger bakom och sponsrar med både vapen och pengar. Samma sak för maffian och de korrupta i västra Ukraina fast dom ser fler möjligheter i väst. Mellan dessa grupper har vi som vanligt det enkla folket som får lida och som ville något helt annat med euromajdan.

Det är en blandning. Den där "borgmästaren" tycks vara maffiaboss, mest.
2014-04-27, 16:34
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hmm... Ryssland har ju stängd ner skiten, inte sant?
Biståndet gick till västvänlig opposition, inte Ryssland. Eller?
Fel, och fel igen.
Ryssland fortsätter att ta emot bistånd från Sverige, USA och en massa andra demokratiska nationer. För svensk del har vi betalt Ryssland massor av pengar för att bygga reningsverk och annan infrastruktur, och alldeles häromdagen var vi ju på väg att betala ytterligare några tiotal miljoner skattekronor till Krim.

Putin blev uppmärksammad vid en presskonferens för några år sedan på att S:t Petersburg nedlät sig till att ta emot allmosor från Sverige, och han sade då att det skulle inte vara aktuellt i framtiden. Jag gissar att det fortfarande pågår, eftersom bistånd till byggprojekt är en väldigt bekväm metod för lokala politruker att stjäla pengar för egen vinning.

Ukraina har tagit emot mängder av pengar för att städa upp i Tjernobyl (ett rysk-konstruerat kärnkraftverk som exploderade eftersom den rysk-etniska personalen stängde av alla säkerhetssystem).
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-04-27 kl. 16:38.
2014-04-27, 16:46
Medlem
Citat:

Statsfientlig verksamhet kan ju vara en möjlighet. Kan min gissning stämma? Det kan bero på detta att det inte skrivs så mycket om det.
2014-04-27, 16:51
Medlem
Citat:
Kanske för att lokala polisledningen är Janukovytj korrumperade bundsförvanter som ingår i ett stort kriminellt nätverk? Kanske att det hela ligger i deras intressen?

Kanske för att Ryssland skrämmer Ukraina och inte låter de bedriva en fullskalig anti-terroristoperation som återställer ordning och säkerhet i regionen? Kanske för att Ryssland hotar med ett fullskaligt krig?
Att polisen i östra och södra Ukraina inte är med på noterna är uppenbart. Men om det bara är ett fåtal så är det ju bara att rulla in med en massa pansarfordon och soldater i alla berörda städer och ställa sig så lojal polis får göra jobbet. Man behöver bara fredlig närvaro och om de få separatisterna då är galna nog att anfalla så tror jag inte ens ryssarna skulle protestera värst mycket om trupperna försvarar sig. Vad skulle ryssarna själv göra i sitt eget hemland i en liknade situation, jo samma sak.

Det verkar vara en mycket mer komplex situation i östra Ukraina än vi kan se och tydligen också för regeringen i Kiev, därav trevandet. Jag tror dom inte har stödet som krävs från en stor del av befolkningen, polis, underättlesetjänst och militär. Regionernas parti hade trots allt 30% av rösterna från valet 2012 och känner sig nog ganska överkörda. Dom bad också direkt den nya regeringen att inte verka destabiliserande men ingen lyssnade.

Jag vet inte om regeringen i Kiev är så rädd för ett krig med Ryssland, det låter ju inte så då dom pratar om världskrig och annat. Dom är nog mer rädd att förlora valet till andra. Men det är inte omöjligt att det är som du skriver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in