Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Kanske för att lokala polisledningen är Janukovytj korrumperade bundsförvanter som ingår i ett stort kriminellt nätverk? Kanske att det hela ligger i deras intressen?
Kanske för att Ryssland skrämmer Ukraina och inte låter de bedriva en fullskalig anti-terroristoperation som återställer ordning och säkerhet i regionen? Kanske för att Ryssland hotar med ett fullskaligt krig?
Att polisen i östra och södra Ukraina inte är med på noterna är uppenbart. Men om det bara är ett fåtal så är det ju bara att rulla in med en massa pansarfordon och soldater i alla berörda städer och ställa sig så lojal polis får göra jobbet. Man behöver bara fredlig närvaro och om de få separatisterna då är galna nog att anfalla så tror jag inte ens ryssarna skulle protestera värst mycket om trupperna försvarar sig. Vad skulle ryssarna själv göra i sitt eget hemland i en liknade situation, jo samma sak.
Det verkar vara en mycket mer komplex situation i östra Ukraina än vi kan se och tydligen också för regeringen i Kiev, därav trevandet. Jag tror dom inte har stödet som krävs från en stor del av befolkningen, polis, underättlesetjänst och militär. Regionernas parti hade trots allt 30% av rösterna från valet 2012 och känner sig nog ganska överkörda. Dom bad också direkt den nya regeringen att inte verka destabiliserande men ingen lyssnade.
Jag vet inte om regeringen i Kiev är så rädd för ett krig med Ryssland, det låter ju inte så då dom pratar om världskrig och annat. Dom är nog mer rädd att förlora valet till andra. Men det är inte omöjligt att det är som du skriver.