Citat:
Ursprungligen postat av
RexNemorensis
Jag är inte svenskpartist men visst kan jag tycka att man om möjligt ändå borde ha varit där. Ca 200 eller hur många det nu var som gick med är faktiskt ett väldigt lågt antal deltagare. Att det inte var minst 1000 deltagare är tråkigt. Att det inte blev så beror såklart på att många som kanske borde ha varit där stannade hemma. Salemmarschen hade ju ca 2000 deltagare för mer än tio år sedan. Man tycker ju att antalet nationalister borde vara större idag än för tio år sedan.
Det där diskuterades faktiskt i något tidigt avsnitt av Radio Framåt. Kommer inte ihåg den diskussionen exakt, men bl.a. Dan bedömde att det finns fler nationalister idag men på grund av internetanonymitet så är det många som nöjer sig med att avreagera sig på internet och inget mer, medan fordom så var det fler av dem som »vaknade« som tog steget och blev aktiva nationalister. Lite så här typ:
http://www.anony.ws/i/2014/05/03/3yTP.jpg
Andra tongångar var det förr:
brickbot: (FB) Dags för Skinheadsen att träda fram?
Citat:
Nu är jag less på de politiskt korrekta vindflöjlar som sitter här och skall lära oss vad Skinheads egentligen är, eller rättare sagt var.
Skinheadskulturen uppstod mycket riktigt på 1960 talet, och man lyssnade på "Ska" och det fanns svarta Skinheads. Det ni glömmer att nämna är att dessa Skinheads knappast var politiskt korrekta! Ett vanligt helgnöje var att slå sönder områdets lokala "curry corner" och jaga Pakis. På 1970 talet började Nationalismen växa sig starkare och man började inse det orimliga i att låta Negrer vara Skinheads. De svarta började försvinna, Ska musiken byttes mot Oi. National Front hade stora skaror Skinheads i sina led. Det är helt normalt att arbetarklassen är de första som blir nationalister, de är de första som drabbas av mångkulturen.
Skitbandet och posörerna Sham 69 slutade spela live 1978, efter att nationellt sinnade Skinheads blir förbannade och stormar scenen, jag vill minnas att det var något anti-rasistiskt uttalande från sångaren Jimmy Pursey som fick folk att trippa.
1981 har vi Southall riots, där Skinheads och Pakis ryker ihop i ett grymt upplopp som varar i flera dagar, detta var i samband med en spelning med 4skins, Last Resort och The Business. 4 Skins bjuder senare in BBC till en privat spelning som skall visa att de inte alls är rasister. Publiken är speciellt inbjudna Skinheads som man tycker kan föra sig. Men när BBC reportern börjar från ut dem närmare om deras åsikter så kommer det snabbt fram vad de tycker om Pakis osv. 4Skins gitarist Paul Swain spelar senare med Skrewdriver. Redan i slutet av 1970 talet börjar det ryktas om att Skrewdriver är rasister- 1982 bekräftar Ian Stuart detta offentligt på en konsert genom att spela låten "white power". Jag kan alltså påvisa över 30 år av nationalism i Skinheadsrörelsen.
Skinheadsrörelsen kommer till Sverige runt 1980. Det är Punkare som tröttnat på alla pajasar som jämt får stryk på stan, samma typ av pajasar som är kläd-Skinheads idag! De första Skinheadsen hittar den nya stilen i England, när de åker dit för att träffa andra punkare. Snabbt blir Skinheads förknippade med rörelsen Bevara Sverige Svenskt (BSS). Om jag minns rätt har man varje lördag Flygbladsutdelningar vid T-centralen och det är fullt med Skinheads där.
De Svenska Skinheadsen var precis som de Engelska arbetarklass. Man kom från havererade hem, de flesta hade nog ingen normal familjebild. Man var redan i unga år härdade av livet. En del av dem firade till och med jul tillsammans i tunnelbanan! Ni förstår säkert från vilken miljö de kom.
Dessa Skinheads var definitivt inte politiskt korrekta. Det var inte obligatoriskt att vara Nationalist, men de flesta var nog det. Var de inte nationella, så sket de ändå fullständigt i hur "vuxenvärlden" såg dem. Skinheadsen var slagskämpar, även om man fick stryk så var idealet att aldrig vika ner sig. Detta var det som gav Skinheadsen deras rykte. Man vann många slagsmål i underläge just för att man inte backade. Initieringen var en rejäl omgång kompanistryk, precis som de första svenska Skinheadsen råkade ut för när de första gångerna besökte England. Veklingarna försvann, de hårda dök upp igen. Eventuellt fick de då en omgång stryk till, eller så accepterades de.
Runt 1993 kom Ultima Thule vågen, helt plötsligt började medelklassungar attraheras av Skinheads stilen. Det gav upphov till de strömningar som tillslut ledde till dagens förkastliga kläd Skinheads.
Dagens kläd-Skinheads består nog mest av priviligerad ungdom. Det är rätt kläder som gäller! Jag lovar att de spenderar mer på sina jävla kläder på en månad, än vad ett 1980 tals Skinheads gjorde under ett år. Dessutom saknar de helt heder, och är krypande appologeter som är livrädda för att kallas rasister! Jag hade gärna sett dem på 1980, eller början av 1990 talet- de hade fått sjukt mycket stryk av andra Skinheads.
När det gäller original Skinheadsen (alltså inte de här vämjeliga klädsnobbarna), så är det ju så att segrarna skriver historien. Segrarna i det här fallet är etablisemanget. Nog fan fanns det gott om idioter, och trashankar. Men en sak kan ni vara säker på- svartskallarna strök efter väggarna när de såg Skinheads på 1980 talet. Det finns en gammal historia om hur en Skinskalle (sedemera en av grundarna till VAM) kommer gående mot Slussen och ser ett annat Skinhead- stå och skriva "SKINHEADS RULES" över hela väggen. Bakom Skinskallen som klottrar så står ett stort gäng Svartingar. När han skrivit klart vänder han sig om och säger högt åt blattarna "Och vad fan skall ni göra åt det här?" Svartingarna höll käften och tittade ner i backen... Det finns ingen orsak att försköna dåtidens Skinheads, men man tog fighten! Vad tror ni skulle hända idag om ett gäng svartskallar såg en svensk skriva något liknande på en vägg?
Om något årtal eller liknande är felaktigt så ber jag om ursäkt, jag skrev detta till stor del ur minnet.