2014-04-30, 11:58
Medlem
Här är mitt personliga brev, kan väl tilläggas att jag redan arbetar i butiken i fråga men som optikerassistent, och måste ändå söka via deras hemsida.

Jag söker tjänsten som optiker hos er butik i xxx. Just nu går jag sista terminen på Optikerprogrammet och kommer vara färdig optiker i juni, legitimationen dröjer upp till tre veckor efter kursavslut 6/6. Jag är mycket intresserad av att arbeta hos er eftersom jag trivs väldigt bra på xxx och tror att jag kan tillföra en positiv stämning till säljteamet.

Just nu är jag anställd som optikerassistent och jag lär mig mycket om att sälja glas och vad kunderna frågar efter. Jag har tidigare haft två veckor praktik på xxx och två veckor på xxx och kommer ha två veckor praktik till innan jag är färdigutbildad.

Det jag kan erbjuda er och era kunder är bland annat punktlighet och gott kundbemötande, något som jag har lärt mig vikten av i mitt arbete både på hemtjänsten och som optikerassistent. Mina mest framstående egenskaper är att jag kan behålla ett lugn i alla situationer och att jag är väldigt kreativ i mitt problemlösande.

Mina främsta arbetsuppgifter på hemtjänsten har varit att ge vård i hemmet med god kvalité och trygghet, att skapa samt bibehålla goda vårdrelationer. Något som också är väldigt viktigt som optiker.

En av de viktigaste sakerna jag har lärt mig på hemtjänsten, xxx och när vi har haft patientpass på Sankt Eriks Ögonsjukhus är att hålla en bra balans mellan att vara personlig och professionell i kontakten med kunder.

Jag ser verkligen fram emot att börja jobba hos er och utnyttja mina kunskaper och erfarenheter till fullo.

Jag hoppas att ni finner min ansökan intressant och att vi kan träffas för ett personligt samtal.
Citera
2014-04-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Att lista och kort beskriva uppsatser och arbeten man genomfört vid universitetskurser i CV. Bra eller dåligt?

Beror väl lite grann på varför du vill ta med detta i ditt cv, vore det till exempel relevant för de jobb som du söker/vill söka? Överlag så räcker det dock med att endast skriva högskoleprogram och fristående kurser som man har läst. Om det inte finns någon särskild anledning att nämna arbeten och uppsatser.
Citera
2014-04-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekah
Just nu är jag anställd som optikerassistent och jag lär mig mycket om att sälja glas och vad kunderna frågar efter. Jag har tidigare haft två veckor praktik på xxx och två veckor på xxx och kommer ha två veckor praktik till innan jag är färdigutbildad.

Praktikdelen (speciellt det som anger var du har praktiserat tidigare) bör tas med i cv:t istället. Om du inte tänker ta med vad dessa praktikplatser lärde dig och vilka erfarenheter du fick därifrån. Sådant hör hemma i ett personligt brev.

Citat:
Det jag kan erbjuda er och era kunder är bland annat punktlighet och gott kundbemötande, något som jag har lärt mig vikten av i mitt arbete både på hemtjänsten och som optikerassistent. Mina mest framstående egenskaper är att jag kan behålla ett lugn i alla situationer och att jag är väldigt kreativ i mitt problemlösande.

Vore bra om du kunde ge exempel. Kanske kan du beskriva hur du är kreativ i ditt problemlösande och visa på ett exempel i arbetslivet? Samma sak med lugnet, kundbemötande och punktlighet. Annars blir det bara intetsägande text.

Citat:
Mina främsta arbetsuppgifter på hemtjänsten har varit att ge vård i hemmet med god kvalité och trygghet, att skapa samt bibehålla goda vårdrelationer. Något som också är väldigt viktigt som optiker.

Din arbetsgivare (du jobbar ju redan där, fast som optikerassistent) vet säkert redan hur viktigt det är. Men du får gärna ange varför du tycker att det är viktigt med dessa saker även som optiker.
Citera
2014-04-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Praktikdelen (speciellt det som anger var du har praktiserat tidigare) bör tas med i cv:t istället. Om du inte tänker ta med vad dessa praktikplatser lärde dig och vilka erfarenheter du fick därifrån. Sådant hör hemma i ett personligt brev.

Vore bra om du kunde ge exempel. Kanske kan du beskriva hur du är kreativ i ditt problemlösande och visa på ett exempel i arbetslivet? Samma sak med lugnet, kundbemötande och punktlighet. Annars blir det bara intetsägande text.

Din arbetsgivare (du jobbar ju redan där, fast som optikerassistent) vet säkert redan hur viktigt det är. Men du får gärna ange varför du tycker att det är viktigt med dessa saker även som optiker.

Tack så mycket!
Citera
2014-04-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Beror väl lite grann på varför du vill ta med detta i ditt cv, vore det till exempel relevant för de jobb som du söker/vill söka? Överlag så räcker det dock med att endast skriva högskoleprogram och fristående kurser som man har läst. Om det inte finns någon särskild anledning att nämna arbeten och uppsatser.

Jo, fast arbetet man söker kan ju spänna ganska brett och kan man visa på bred kompetens är det väl inte negativt? Jag vet att många tjatar om att man ska hålla sig på två sidor, men kan man inte lägga in ens uppsatser som bilaga?
Citera
2014-04-30, 14:34
Medlem
Citat:
Jo, fast arbetet man söker kan ju spänna ganska brett och kan man visa på bred kompetens är det väl inte negativt? Jag vet att många tjatar om att man ska hålla sig på två sidor, men kan man inte lägga in ens uppsatser som bilaga?

Cv:t bör inte överskrida två sidor och det personliga brevet bör inte vara mer än 1 sida. Dessa rekommendationer finns där av en anledning. En arbetsgivare eller rekryterare vill inte läsa en massa onödig text som inte alls är relevant. Tänk på att de kan ha ont om tid och få in många ansökningar. Risken är stor att de inte läser allt, speciellt inte extra bilagor med skoluppsatser. Det är alltså bättre att hålla det kort och enkelt, och bara ta med det som är relevant.

Räcker det inte med att visa på bred kompetens genom att ange vilka utbildningar (inkl. kurser) som du har läst? Vill arbetsgivaren eller rekryteraren veta mer i ett senare skede, så kan du berätta mer då.
Citera
2014-05-02, 10:38
Medlem
VinterFlickans avatar
Hur få in att det är positivt med kostutbildning inom barnomsorgen?

Hej!

Jag söker jobb inom barnomsorgen och tänkte skriva något om att min kostutbildning kan vara bra eftersom det idag finns många allergier osv. Det är ju köket som fixar allt men det är ju personalen som ska ha ett annat smör till gluten, ge rätt mjölk bla bla bla... Men hur jag än skriver så tycker jag det låter som att personalen är dumma och inte kan något! Någon som har tips på en mening som låter bra?
Citera
2014-05-02, 12:17
Medlem
VinterFlickans avatar
En till fråga!

I Finland går man en grundutbildning och sedan en inriktning (om man vill jobba med barn, äldre, tandskötare och några andra val). Jag vet av egen erfarenhet att många väljer en av de inriktningarna som finns på den skolan de går grundutbildningen istället för att gå inriktningen som de helst velat gå. Jag har valt att gå den inriktningen jag ville gå på en annan skola (och då har det ju krävts mer av mig...) och detta borde ju ses som något positivt?

Hur får jag fram det? Är det kanske bättre att säga det vid den ev. intervjun? Eller ska jag inte ta upp det alls?
Citera
2014-05-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinterFlickan
En till fråga!

I Finland går man en grundutbildning och sedan en inriktning (om man vill jobba med barn, äldre, tandskötare och några andra val). Jag vet av egen erfarenhet att många väljer en av de inriktningarna som finns på den skolan de går grundutbildningen istället för att gå inriktningen som de helst velat gå. Jag har valt att gå den inriktningen jag ville gå på en annan skola (och då har det ju krävts mer av mig...) och detta borde ju ses som något positivt?

Hur får jag fram det? Är det kanske bättre att säga det vid den ev. intervjun? Eller ska jag inte ta upp det alls?

Vad är det för typ av utbildning där man senare väljer inriktning? Gymnasieutbildning inom vård, eller vad då? Varför skulle det vara mer positivt att läsa just din inriktning på en annan skola? Bar för att det krävs mer av dig? På vilket sätt då?

Citat:
Ursprungligen postat av VinterFlickan
Hur få in att det är positivt med kostutbildning inom barnomsorgen?

Hej!

Jag söker jobb inom barnomsorgen och tänkte skriva något om att min kostutbildning kan vara bra eftersom det idag finns många allergier osv. Det är ju köket som fixar allt men det är ju personalen som ska ha ett annat smör till gluten, ge rätt mjölk bla bla bla... Men hur jag än skriver så tycker jag det låter som att personalen är dumma och inte kan något! Någon som har tips på en mening som låter bra?

Räcker det inte med att skriva på cv:t att du har denna kostutbildning? Det hade varit en helt annan sak om det faktiskt hade varit så att du skulle jobba i köket eller liknande, men handlar det om 'enkla' saker som mjölk så är det inte lika viktigt att framhäva kostutbildningen. Satsa på att framhäva dig själv när det gäller barndelen och andra arbetsuppgifter.
Citera
2014-05-02, 20:20
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Nej, som universitetsstuderande finns det inte en chans att du behöver två sidor. Håll dig till en och tänk inte ens tanken att ha med bilagor med små arbeten du gjort. Nämn titeln på din uppsats om du känner att den var tillräckligt bra.
Citera
2014-05-04, 11:06
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!

Jag ska söka tre jobb (en tjänst barnskötare mindre barn, en tjänst barnskötare större barn och ett assistentjobb på daghem) i samma kommun. Jag förstår att jag ska skriva 3 olika personliga brev. Men hur är det med CV? Tänkte på att jag brukar börja med en underrubrik "Yrkesambitioner/mål". Blir det fel att hitta på något som passar alla tre tjänster eller blir det fel att skicka sex worddokument till personen som tar hand om det?

Vad tycker ni kloka?
Citera
2014-05-06, 11:35
Medlem
Om det står att man ska ange ett visst refernsnummer, ex abc123, var ska man skriva detta då?
skriver man detta i det personliga brevet enligt
Personligt brev
namn efternamn
adress
tel
email
ref nr: abc123

eller bör man kanske skriva "ansökan till tjänst xxx med ref nr abc123
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto