2014-04-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Varför skriva "Jag har inga problem med att jobba fredag- och lördagskvällar."? Vill man skriva att man är flexibel och kan arbeta närsomhelst så är det väl bättre att skriva "Jag har inga problem med att arbeta kvällar och helger". I många butiker så får man arbeta på kvällar, helger och röda dagar. Fast söker man butiksjobb överlag så får man vara beredd på att det är annorlunda arbetstider och inte kl. 7-16 måndag-fredag. Det är liksom underförstått, och behöver inte tas med i det personliga brevet. Om man frågar mig då.

Sant, håller med. Tar bort den meningen, den kändes onödig. Ja det är man ju självklart beredd på, då man tjänar bäst
Citera
2014-04-28, 17:24
Medlem
har tänkt att gå till ett par butiker för att lämna in en spontanansökan om ngn dag. Hur ser butikscheferna på detta? brukar de finna det irriterande eller ej? samt hur bör jag rubricera mitt pb? "Spontanansökan hos xxx", "ansökan till tjänst medarbeterare" eller bör jag skriva ngt annat?
tacksam för svar
Citera
2014-04-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Sant, håller med. Tar bort den meningen, den kändes onödig. Ja det är man ju självklart beredd på, då man tjänar bäst

Du gör givetvis som du vill. Min erfarenhet, när jag arbetade som kassachef, var dock att alla skrev när de sökte jobbet att de gärna ville jobba kvällar och helger. Men när jag försökte vid sjukdom ringa in någon som kunde stänga en fredagkväll var det ingen som svarade. Att skriva att man inte har något emot att arbeta dessa mindre populära tider skulle kunna ha gjort att jag ville träffa dig.

Dock ska jag tillägga att det är väldigt svårt att få anställning i matbutik utan tidigare kassaerfarenhet. De flesta ungdomar vi anställde hade t.ex. jobbat på McDonalds innan.
Citera
2014-04-28, 21:32
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
"ansökan till tjänst medarbeterare" eller bör jag skriva ngt annat?
tacksam för svar

'Ansökan till tjänst medarbeterare' är klockren.
Citera
2014-04-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Du gör givetvis som du vill. Min erfarenhet, när jag arbetade som kassachef, var dock att alla skrev när de sökte jobbet att de gärna ville jobba kvällar och helger. Men när jag försökte vid sjukdom ringa in någon som kunde stänga en fredagkväll var det ingen som svarade. Att skriva att man inte har något emot att arbeta dessa mindre populära tider skulle kunna ha gjort att jag ville träffa dig.

Dock ska jag tillägga att det är väldigt svårt att få anställning i matbutik utan tidigare kassaerfarenhet. De flesta ungdomar vi anställde hade t.ex. jobbat på McDonalds innan.

Jag tror inte att de flesta har något emot att jobba fredagskväll eller lördagskvällar rent generellt. Om de är schemalagda så att säga. Men är man ledig och inte ska arbeta alls dessa dagar/kvällar, så är det lätt att planera in annat. Då är det inte särskilt enkelt att bli uppringd av chefen med kort varsel och välja jobbet istället för det som man nu har planerat. Eller ska man alltid välja jobbet i första hand, även när man egentligen är ledig och har andra planer för dagen, när man blir uppringd av chefen? Emellanåt kanske man kan jobba ändå, men ska man alltid kunna det? Då syftar jag å varenda fredagskväll (eller lördagskväll) året runt, ifall du skulle behöva ringa in någon med kort varsel.
Citera
2014-04-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag tror inte att de flesta har något emot att jobba fredagskväll eller lördagskvällar rent generellt. Om de är schemalagda så att säga. Men är man ledig och inte ska arbeta alls dessa dagar/kvällar, så är det lätt att planera in annat. Då är det inte särskilt enkelt att bli uppringd av chefen med kort varsel och välja jobbet istället för det som man nu har planerat. Eller ska man alltid välja jobbet i första hand, även när man egentligen är ledig och har andra planer för dagen, när man blir uppringd av chefen? Emellanåt kanske man kan jobba ändå, men ska man alltid kunna det? Då syftar jag å varenda fredagskväll (eller lördagskväll) året runt, ifall du skulle behöva ringa in någon med kort varsel.

Som privatperson förstår jag absolut hur du tänker, men när jag i egenskap av kassachef behövde lösa en vakans blev jag självklart irriterad på timanställd personal som aldrig ville ställa upp på fredags- eller lördagskvällar. Många sa på intervjun att de gärna ville jobba så mycket som möjligt, men det gällde liksom inte butikens hela öppettider visade det sig sen.

Självklart var det okej att säga att ikväll har jag andra planer, men de här personerna svarade oftast inte ens när jag ringde en fredag eller lördag.

Det handlar ju lite om att ge och ta också. De som alltid ställde upp var också de man ringde i första hand när det fanns bra lediga pass eller en deltidstjänst ledig.

Sen är förstås inte min upplevelse allmängiltig för alla mataffärer.
Senast redigerad av Denisee 2014-04-29 kl. 18:55. Anledning: .
Citera
2014-04-29, 19:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Som privatperson förstår jag absolut hur du tänker, men när jag i egenskap av kassachef behövde lösa en vakans blev jag självklart irriterad på timanställd personal som aldrig ville ställa upp på fredags- eller lördagskvällar. Många sa på intervjun att de gärna ville jobba så mycket som möjligt, men det gällde liksom inte butikens hela öppettider visade det sig sen.

Självklart var det okej att säga att ikväll har jag andra planer, men de här personerna svarade oftast inte ens när jag ringde en fredag eller lördag.

Det handlar ju lite om att ge och ta också. De som alltid ställde upp var också de man ringde i första hand när det fanns bra lediga pass eller en deltidstjänst ledig.

Sen är förstås inte min upplevelse allmängiltig för alla mataffärer.

Fast något sådant är väl självklart att man säger på en intervju. Sen kan man såklart tycka att det är dåligt att folk inte ställer upp, men att koppla det till något dom (och alla andra) sa på intervjun blir lite märkligt.
Citera
2014-04-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fast något sådant är väl självklart att man säger på en intervju. Sen kan man såklart tycka att det är dåligt att folk inte ställer upp, men att koppla det till något dom (och alla andra) sa på intervjun blir lite märkligt.

Så jag skulle ha tänkt på intervjun att det förmodligen inte var sant menar du?

När jag har varit timanställd har jag alltid till en början varit mån om att ställa upp och visa mig villig att arbeta. Det har också så småningom lett till fasta tjänster, då jag på så sätt visat mig pålitlig.

Att göra tvärtom, säga att man vill jobba- men sen inte ställa upp när det behövs, leder oftast inte till så högt förtroende hos chefen.
Citera
2014-04-29, 19:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Så jag skulle ha tänkt på intervjun att det förmodligen inte var sant menar du?

När jag har varit timanställd har jag alltid till en början varit mån om att ställa upp och visa mig villig att arbeta. Det har också så småningom lett till fasta tjänster, då jag på så sätt visat mig pålitlig.

Att göra tvärtom, säga att man vill jobba- men sen inte ställa upp när det behövs, leder oftast inte till så högt förtroende hos chefen.

Menar mer att det inte har något som helst värde att säga en sån sak. På en intervju har du en extremt liten kostnad att säga en sådan sak. Därför kommer 100 % av alla som blir intervjuade säga att dom vill jobba mycket, således har påståendet inget värde eftersom du ändå inte kommer kunna skilja folk som vill jobba hårt från folk som inte vill det utifrån den frågan.

Sen har du ju såklart helt rätt i att dom som ställer upp kommer framstå som bättre/mer förtroendeingivande/whatever.
Citera
2014-04-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Menar mer att det inte har något som helst värde att säga en sån sak. På en intervju har du en extremt liten kostnad att säga en sådan sak. Därför kommer 100 % av alla som blir intervjuade säga att dom vill jobba mycket, således har påståendet inget värde eftersom du ändå inte kommer kunna skilja folk som vill jobba hårt från folk som inte vill det utifrån den frågan.

Sen har du ju såklart helt rätt i att dom som ställer upp kommer framstå som bättre/mer förtroendeingivande/whatever.

Visst är det så och därför är ett allmänt uppradande av egenskaper jag säger mig själv ha tämligen ointressant i ett personligt brev. Jag kan ju säga att jag är flexibel och stresstålig, men så länge jag inte har en tidigare arbetsgivare eller motsvarande som kan backa upp det påståendet säger det egentligen ingenting.

Det är förstås ett problem för ungdomar som söker sitt första jobb och också en anledning till att det är svårt att få anställning i en matbutik utan tidigare arbetslivserfarenhet. Kan man som arbetsgivare undvika att hamna i min situation med de flexibla anställda som inte alls visade sig leva upp till sin egen utsago gör man ju det. Dessutom har en arbetsplats som får in tio spontanansökningar i veckan så klart större möjligheter att välja bort folk.
Citera
2014-04-30, 10:41
Medlem
Att lista och kort beskriva uppsatser och arbeten man genomfört vid universitetskurser i CV. Bra eller dåligt?
Citera
2014-04-30, 11:31
Medlem
TheSituations avatar
Mitt utseende ligger mig inte i fatet, så att säga. Givetvis publicerar jag en bild på mig själv, poserandes i svindyr kostym och ser överlägsen ut.

Å andra sidan kompenserar jag upp det med ytterligare en bild på mig i det personliga brevet av mer informell karaktär där jag precis har bestigit Kilimanjaaro och ser härlig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in