2014-04-30, 21:31
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Så du anser alltså att det är helt rätt att beskjuta amerikanska fartyg samt att lägga minor i internationella vatten?

Jo det är krigsbrott anfalla fartyg från ett neutralt land vilket Kuwait var oavsett vad nu tycker om det. Du hittar en del av det i Genevekonventionen andra delar ligger i just den FN konvention jag sa åt dig att läsa
Genevekonventionen?Jag förstår inte sambandet,du kanske kan lära mig det. Du misslyckades också med att visa vart det finns internationellt vatten i Persiska Viken.
Vad gjorde USA där överhuvudtaget?Förenta Staterna ligger ju på andra sidan jordklotet.
Från början tyckte jag inte att Iran gjorde rätt.Men när jag läste mulla-väktarens inlägg så förstod jag att Iran varnade för minor.Då måste man ju vara dum i huvudet om man medvetet utsätter sina styrkor för fara.

Citat:
Det var du som hävdade att IR sensorer inte dög. Jag visar att de duger utmärkt. Och vet du vad. Sateliterna fixar båda delar. Samtidigt.
Vart har jag påstått det?Jag skrev bara att skenmål kan lura hela krigsmaskinen.Jag tror USA vinner ett sådant krig men det blir ett högt pris man betalar.

Citat:
Nä, inte det minsta. Ska du få nån att tro att dit skenmål är ett riktigt mål så bör det ju vara rätt likt.

Som vanligt ett utalande utan några som helst fakta som stödjer det från ytterligare en självutnämd "expert" från Iran.

Ska man försöka lura en satelit att skenmålet är ett 500 tons fartyg så bör det liksom ha rätt längd, rätt bredd och ha värmekällor av rätt storlek på rätt plats. Annars klassas det just som ett skenmål och så struntar man i det.
Nej men man kan likväl lura satelliten med några Scud.
Jag undrar om du verkligen kan något om sånt.För helt ärligt verkar du så förvirrad.
Jag är ingen expert men min pappa arbetade i den iranska flottan.Han var en maskinist.
Han ogillade mullorna men trots det tjänstgjorde han under kriget.Mycket finns dock dokumenterat i hans dagböcker.Tror inte det är några snälla gubbar du försvarar med hjälp av tangentbordet.
Senast redigerad av Bahram 2014-04-30 kl. 21:45.
Citera
2014-04-30, 21:43
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Och så trodde man att man skulle kunna få en lite nyanserad och vettig diskussion med Bahram, ack så fel man hade. Redan efter några sidor är vi nu tillbaka på ruta ett, där Bahram kör samma stil som IR5, d.v.s. att Iran har en supermakts militära förmågor, emedan USA inte klarar av någonting.

Och nu har vi dessutom IR10... Om ytterligare ett år och 2-300 sidor kanske vi har IR15 och IR20 också.

Suck.
Jag försöker lära mig nåt här.Du skrev att Iran kan sänka hangarfartyget i P.V.Men sen säger en annan att Iran inte kan sänka det i P.V.Snälla du,ge mig rätt att vara förvirrad.
Citera
2014-04-30, 21:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag försöker lära mig nåt här.Du skrev att Iran kan sänka hangarfartyget i P.V.Men sen säger en annan att Iran inte kan sänka det i P.V.Snälla du,ge mig rätt att vara förvirrad.

Men snälla rara Bahram.

Vilket land som helst i världen som besitter tillräckligt mycket sprängmedel, vilket som helst, klarar av att rent tekniskt sänka ett hangarfartyg.

Om du tänker efter ett ögonblick så tror jag nog att du förstår att det inte är det det hela handlar om här, utan om huruvida Iran kan kraftsamla en sådan enorm slagstyrka som skulle krävas för att sänka ett operativt hangarfartyg med sin eskort, utan att USA får nys om detta i förväg, vilket är extremt osannolikt.

Vidare är det naturligtvis också så att om hotbilden höjs, så kommer man inte segla runt i områden där hangarfartyget löper stor risk att utsättas för skada, utan man kommer naturligtvis att hålla sig på avstånd.

Seriöst, det här är inte ett dugg svårt, utan väldigt basalt.
Citera
2014-04-30, 21:59
Bannlyst
Citat:
Därför seriösa debatörer utgår från Janes och liknande källor. De listar då Irans förmågor som tämligen obefintliga

Nä det är just det du inte kan. Hangarfartyget rör sig med mellan 20 och 30 knops fart. Dina ubåtar kan max gå i fem knop. Går du snabbare så hörs de och då kommer det en torped på fläcken.
Ja.
Men hur skulle Janes ha tillgång till information än från funderingar eller statens källor?
Ubåtarna är en av alternativerna.
AshM löser saken när det gäller Persiska Viken.

Citat:
Nä men det var de du nämde
Då förstod du mig fel.
Jag menade att man har både att tillgå.
Samtidigt skyddas dem delvis av luftvärnsystem placerade i passande ställen.
Citat:
Vilket man aldrig någonsin kommer att lyckas med. Skulle det börja grupperas robotramper längs kusten så höjs beredskapen. Börjar Iran dra ihop fartyg så höjs beredskapen, osv ...

Vad Iran skulle behöva är en 20-30 Aegisjagare plus ett antal hundra moderna stridsflygplan och en helt annan förmåga att inhämta och distribuera data.

Det är som sagt rätt imponerande att se vad USA har för förmåga på det området.
Man behöver inte gruppera om något.
ALLT är på plats.
Vad ska man gruppera?
Alla orginala C802 finns i ön Qhesm enligt satelliterna ju..
Inhemska versionen Noor och Qhader är ju placerade vid olika anläggningar.
Man kan inte backa upp varje gång IRGCN tränar? för att dem tar ut lastbilarna varje dag.
Eller vad?
Citera
2014-04-30, 22:08
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ja han känns mer och mer som en kopia på IR5.

Försök istället att acceptera att du ordbajsar.Orättvisa anklagelser leder ingen vart.
Citera
2014-04-30, 22:15
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Men snälla rara Bahram.

Vilket land som helst i världen som besitter tillräckligt mycket sprängmedel, vilket som helst, klarar av att rent tekniskt sänka ett hangarfartyg.

Om du tänker efter ett ögonblick så tror jag nog att du förstår att det inte är det det hela handlar om här, utan om huruvida Iran kan kraftsamla en sådan enorm slagstyrka som skulle krävas för att sänka ett operativt hangarfartyg med sin eskort, utan att USA får nys om detta i förväg, vilket är extremt osannolikt.

Vidare är det naturligtvis också så att om hotbilden höjs, så kommer man inte segla runt i områden där hangarfartyget löper stor risk att utsättas för skada, utan man kommer naturligtvis att hålla sig på avstånd.

Seriöst, det här är inte ett dugg svårt, utan väldigt basalt.
Jo.Absolut.Jag håller med dig.Men jag känner bara att det kommer ta mer tid från ett sånt avstånd.
Vad tror du?Hur länge?
Citera
2014-04-30, 22:22
Bannlyst
Citat:
Och så trodde man att man skulle kunna få en lite nyanserad och vettig diskussion med Bahram, ack så fel man hade. Redan efter några sidor är vi nu tillbaka på ruta ett, där Bahram kör samma stil som IR5, d.v.s. att Iran har en supermakts militära förmågor, emedan USA inte klarar av någonting.

Och nu har vi dessutom IR10... Om ytterligare ett år och 2-300 sidor kanske vi har IR15 och IR20 också.

Suck.
Din gissning var lyckad!
Grattis moderator

#IR15
#IR20

Snart IR25, hehe.
Senast redigerad av Massaraduvet 2014-04-30 kl. 22:33.
Citera
2014-04-30, 22:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massaraduvet
Din gissning var lyckad!
Grattis moderator

#IR15
#IR20

Snart IR25, hehe.
Nämen va fan!!!!!!!!!! Det borde finnas en spärr mot fler användarnamn som börjar på IR.
Citera
2014-04-30, 22:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jo.Absolut.Jag håller med dig.Men jag känner bara att det kommer ta mer tid från ett sånt avstånd.
Vad tror du?Hur länge?

Ta mer tid för vad? Vad tror jag om vadå? Hur länge för vadå?

Jag förstår inte vad du menar här, var god klargör.

Citat:
Ursprungligen postat av Massaraduvet
Din gissning var lyckad!
Grattis moderator

#IR15
#IR20

Snart IR25, hehe.

Då får vi ju sannerligen hoppas att det inte är samma användare och att den användaren/de användarna i sådana fall läst regelverket.
Citera
2014-04-30, 22:53
Medlem
paecmakers avatar
Bara för att få lite organisation på vad som följer med hangarfartyget så har jag här en lista på skeppen som är med i CSG 10(nuvarande csg utanför Iran och den är också från 2013) IAF enligt wikipedia men jag orkar inte leta efter andra källor.

USS Gettysburg (Ticonderoga klass)
USS San Jacinto (Ticonderoga klass)
USS Mason (Arleigh burke klass)
USS Bulkeley (Arleigh burk klass)
USNS Actic ( förrådsskepp(obeväpnar))

Till det så tillkommer då USAs femte flotta som verkar i och runt Indiska oceanen och den persiska gulfen(Vilken då har tillgång till ubåtar bland annat)).

http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_Strike_Group_Ten
Citera
2014-04-30, 23:11
Medlem
Först vill jag klargöra att jag inte har någon militär utbildning utan är en ren datorstolsgeneral. Med det sagt vill jag säga att jag ändå har ganska god koll på det tekniska om vad vi talar om.

Jag har lirat lite datorspel, inget som är representativt för verkligheten, men det gav i alla mig lite uppfattning om vad som krävs. Spelet heter Naval War Artic Circle och har just ett uppdrag som handlar att man ska sänka motståndarens hangarfartyg. Spelet är att se som en semi-simulator där jag spelade som Ryssland och motståndaren USA och Storbritannien.

Jag kan utifrån det säga att det tog tid och mycket resurser, enbart för att lokalisera skeppet. Det krävdes flertalet A-50 Shmel för att lokalisera farygsgruppen och sedan två attacker med TU-22M beväpnade med flertalet KH-15 robotar, omfattande elektronisk störning och 8 st SU-35 som eskort. Resultat ett skadat hangarfartyg ett sänkt eskortfartyg, två TU-22 nedskjutna och samtliga SU-35 nedskjutna. Inte förrän jag hade min flotta i närheten kunde jag rå på dem med, men mitt egna hangarfartyg sänkt som följd. Så vad kan vi säga, jo, att det är väldigt, väldigt svårt och något som jag inte skulle ge mig på om jag vore Iran. Återigen så är det ett datorspel, men tänkte att det kunde vara ett exempel.

http://www.forbes.com/sites/lorenthompson/2012/01/23/can-china-sink-a-u-s-aircraft-carrier/
Senast redigerad av Boatsman95 2014-04-30 kl. 23:16.
Citera
2014-05-01, 11:49
Medlem
Citat:
Genevekonventionen?Jag förstår inte sambandet,du kanske kan lära mig det.

Du frågade vart det stod att det var krigsbrott att anfalla en neutral stats resurser. Det står i genevekonventionen.

Citat:
Du misslyckades också med att visa vart det finns internationellt vatten i Persiska Viken.
Det står i havsrättskonventionen så även där har du fått ett korrekt svar.

Citat:
Vad gjorde USA där överhuvudtaget?Förenta Staterna ligger ju på andra sidan jordklotet.
Från början tyckte jag inte att Iran gjorde rätt.Men när jag läste mulla-väktarens inlägg så förstod jag att Iran varnade för minor.Då måste man ju vara dum i huvudet om man medvetet utsätter sina styrkor för fara.

USA har samma rätt som alla andra att segla i alla internationella vatten.
Lägger man minor i internationellt vatten så begår man krigsbrott så enkelt är det.

Men du kanske tycker att det vorde helt ok för USA att flyga över iran och fälla 10 000 ton minor över theran bara ma talade om att ingen någonsin kan gå ut i staden mer?

Citat:
Vart har jag påstått det?Jag skrev bara att skenmål kan lura hela krigsmaskinen.Jag tror USA vinner ett sådant krig men det blir ett högt pris man betalar.

Vilket de inte kan så länge inte skenmålen är bra nog. Dvs lika stora, lika tunga, med samma signatur både radar och IR mässigt. Dvs när man bygger i princip samma sak

Citat:
Nej men man kan likväl lura satelliten med några Scud.
Jag undrar om du verkligen kan något om sånt.För helt ärligt verkar du så förvirrad.
Jag är ingen expert men min pappa arbetade i den iranska flottan.Han var en maskinist.
Han ogillade mullorna men trots det tjänstgjorde han under kriget.Mycket finns dock dokumenterat i hans dagböcker.Tror inte det är några snälla gubbar du försvarar med hjälp av tangentbordet.

Nä det kan man inte.
En scud är en korträckviddig balistisk robot. Den ger inte alls samma signatur som en båt, en stridsvagn eller en mer långräckviddig robbot heller. Den senare är tyngre och har därmed större motorer vilket ger större IR signatur osv.

Den som är förvvirrad är du som inte har minsta lilla koll på verkligheten.
Jag gav dig tipset om att läsa både Genevekonvnetionen och havsrätten. Det var i all välmening så att du förstår reglerna på den internationella spelplanen. Det är den regelbok som gäller för resten av världen och bryter man mot den så blir det inte två minuters utvisning utan det blir Praying Mantis om man har tur och om man är riktigt korkad så kan det bli en kärnvapeninsats.

Militär personal som skjuter verkanseld är inte snälla alls. Deras mål är att utplåna de mål de har blivit tilldelade. Om du genom släkt tom har tillgång till erfarenheter från det så rekommenderar jag varmt att du tar lärdom av det så att du/ni inte behöver uppleva en repris av Praying Mantis eller en mer långtgående operation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in