Citat:
Ursprungligen postat av
BallsMan
Med tanke på att amerikanarnas samlade krigsmakt är överväldigande till sjöss, i luften och på marken så ponerar jag att:
Luftherravälde:
Utgångspunkterna skulle vara flygbaser i Turkiet och Afghanistan, samt flottan med sina hangarfartyg i Persiska Viken.
Här är amerikanarna helt ohotade, och kan utföra flygräd efter flygräd, kryssningsmissil efter kryssningsmissil.
Att jämna Irans flygbaser, militära och statliga installationer samt Irans infrastrukturella installationer borde gå rätt kvickt. (Några veckors dygnet-runt-bombande).
Till sjöss:
Återigen, här kan amerikanarna operera och utföra sin verksamhet helt ohotade i Persiska Viken.
Mig veterligen så har Iran absolut ingenting att sätta emot jänkarnas hangarfartyg, AEGIS-kryssare, jagare och atomubåtar.
På marken:
Utgångspunkten blir ju Afghanistan, Irak och/eller Turkiet...
(Amerikaner är väldigt duktiga på att få som de vill när det väl kommer till kritan, och med tanke på att det är Iran vi talar om, så har jag svårt att tänka mig annat)
Abrams-stridsvagnar har klart och tydligt visat sig vara effektiva i ökenmiljöer och har knockat ut tusentals föråldrade ryska/sovjetiska stridsfordon.
De få Abrams som fått smisk (då menar jag skadats så att de måste repareras, aldrig totalförstörts) har ju varit av IED's, vägbomber och dylikt - aldrig av någon gammal sunkig rysk t-72 vagn.
(SCUD-missiler är ju inget att hänga i granen heller direkt.)
Då amerikanarna har anammat Dj. Adolfs blixtkrigtaktik och lyckats nyttja den väl i Gulfkriget, Afghanistan och Irakkriget, så ser jag ingen annan utgång än att huvudparten av Irans militära styrka skulle decimeras väldigt fort.
Iran som samhälle skulle braka ihop lika kvickt utan el, rinnande vatten, kommunikation och andra infrastrukturella funktioner.
Det är väl som någon sade här att det skulle bli "lite Vietnam" (snarare Irak och Afghanistan) över det hela, d.v.s att själva kriget är väldigt fort överstökat, men att rebeller/lokala krigsherrar/klaner/partisaner/självmordsbombare/imamer/you name it skulle göra det riktigt surt för jänkarna.
Summa summarum:
Iran skulle pulvriseras på väldigt kort tid, men efterspelet skulle bli väldigt utdraget.
Och rena exekutionsförband/avrättningspatruller som ju amerikanarna använde sig av mot Vietcong under Vietnamkriget skulle inte fungera år 201x då omvärlden har en betydligt större insikt i vad som sker i militära konflikter.
Teknologin är inte allt i krig.
Det verkar som att du inte har studerat Iranska taktikerna ordentligt, utan baserat allt på Wikipedia.
Turkiet kan man använda som flygbas, samma sak för Saudiarabien och andra Gulfstater.
Iranska flygbaser kan du slå ut till en viss del, men majoriteten av den Iranska krigsmakten består av mobila enheter.
Du måste följa tusentals lastbilar som rör på sig dygnet runt.
Sjömålsrobotar är baserade på lastbilar.
Radarsystem är baserade på lastbilar.
Luftvärnsystem är baserade på lastbilar eller är mobila.
Allt viktigt kommer man inte kunna slå ut som fallet i Irak.
Till sjö kan ni inte gå in i Persiska Viken så länge alla sjömålsrobotar inte är utslagna.
Allt som går in i Persiska Viken under liknande förhållanden kommer sänkas.
Detta kommer ta minst ett par månader att slå ut en viss del av IRGC.
Sjökriget kan föras på räckvidd.
Det tar ett par veckor minst för att röja alla minor i Persiska Viken, IRGC skulle kunna lägga ut.
Detta gör bara saken långsammare, men fortfarande måste man bomba mål i Iran för att inte låta IRGC använda AshM förmågan.
Bombning av mobila mål blir inte lika enkelt.
Men vi hoppar över allt då du är säkert en av gänget och kommer hålla dig vid dina åsikter.
Vi börjar direkt med att du har landstigit eller kört in från Afghanistan.
Irak kommer aldrig låta dig använda dess mark som invasionsmaskin emot Iran.
Det finns 15 miljoner Basji på den Iranska marken.
Under Iran-Irak kriget tvekande inte någon om att gå in i strid.
Med andra ord är det Hizbollah x 10000.
Ja, 10000 gånger mer utrustning i alla avdelningar.
Stridsvagnar är för att stödja IRGC i sina operationer, inte för att bemöta fientliga stridsvagnar.
IRGC kommer inte stå vid kusten och vänta på att du närmar dig.
Du kommer till städer där allt är anpassad för att stå emot amerikansk invasion.
Tusentals minor kommer vara planterade framför varje stad.
Flygbombningar kan fungera där, men du måste fortfarande röja minorna.
Fienden är på räckvidd och har både luftvärnsystem och MLRS samt stridsvagnar till stöd.
Du röjer minor samtidigt som dina trupper attackeras av olika slags SSM.
Kom ihåg att kriget kommer sprida sig snabbt till grannländerna.
Varför tror du att Hizbollah Al-Hijaz var inaktiv så länge?
Hizbollah , Syrien och Irak kommer du gå i krig emot.
Amerikanerna är tillräckligt smarta för att förstå att denna kriget kommer vara en förstörelsen.
Varför tror du att amerikanerna inte har attackerat sedan 2004.. det är då hotet började.
Jag kan bara säga..
2018