Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Minst en person som varit i poliesens sökarljus har haft en 357 magnum revolver som han dock flummat bort. Sålde den (långt efter mordet, påstår han) till en okänd person på en resturang, eftersom han behövde pengar. Ingen av dom andra figurerna som varit aktuella i utredningen har vad jag vet anmält vapen som försvunna.

Ja CGÖ han kunde inte redogöra för var hans ombyggda 38:a tagit vägen! Han hade också sådan ammunition hemma vid tillslaget mot "kontoret"!
Citera
2014-03-17, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ang vapen-kulor:

a) Ange källor till påståenden

b) Tala i större usträckning om varför motståndares argument är felaktiga

F.ö tycker jag att allt som rör teknikbiten borde tas upp i en undertråd

Det har tagits upp för många år sedan med bland annat folk som är kunniga i ämnet inte googlande idioter! För övrigt framgår det av dokumentationen som är offentlig.

Vilket är motivet att ständigt komma med obestyrkta påståenden om motsatsen!

Påstår man att hela den tekniska sammnställningen är falsk bör man kunna styrka det inte tvärt om. Det finns bara två skäl att ständigt återkomma med sådana påståenden utan att kunna styrka det! Trådsabotage eller monumental pubertal dumhet!
Citera
2014-03-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
"det här med ingångshål och utgånghål" är inte mina ord, utan hela inlägget är citat från olika experter.

Vi kan ju börja med den gula hinnan.... förklaring?

Sluta tramsa som om vi var 12år gamla. Allt finns i i den tekniska sammanställningen. Hävdar du något annat så åligger det dig att bevisa det inte motsatsen. Den där argumentationstekniken känner vi igen allt för väl! Men ok vi vet var vi har dig och ignorefunktionen är aktiverad och vi vet var du hör hemma i debbatten!
Citera
2014-03-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De upphittade kulorna är nästan helt oskadade trots att åtminstone en av dem avfyrades in mot Tunnelgatan och bör ha träffat något hårt. Är det någon som har gjort en provskjutning som under liknande förhållanden visar på en så oskadad kula?

Håll dig till sanningen och läs den tekniska sammanställningen. Kulorna är inte nästan helt oskadade. Tvärt om har de rejäla skador som visar att de träffat hårda föremål under tumling... troligen en stenyta.

Det är fortfarande inte fria amatörmässiga gissningar som gäller utan fakta!
Citera
2014-03-17, 01:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja CGÖ han kunde inte redogöra för var hans ombyggda 38:a tagit vägen! Han hade också sådan ammunition hemma vid tillslaget mot "kontoret"!

Ja, just ja. Men det var ingen 357a om man skall vara noga. Lite märkligt att just han tappar bort en puffra, han som var så vapen intresserad. Man kan ju tycka att han borde ha råkoll på sina revolvrar. Eller hade han så många som låg och drällde överallt så den liksom bara försvann? Eller så har han lånat ut den till någon som i sin tur slarvade/kastade bort den.

Är det föresten lagligt att låna ut vapen? Alltså till folk som har licens, förståss, inte till vem som helst.
Citera
2014-03-17, 01:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Ja, men notera att Frånstedt alldeles innan ditt citat har sagt att "de som har funnits där runtomkring med walkie talkie" syftandes på området runt mordplatsen vid mordnatten. Det borde innebära att "där i närheten" i ditt citat åsyftar samma plats, dvs området runt sveavägen på mordnatten. Jag tycker att det är rimligt att tolka det som att "Barbro" till Frånstedt säger att observationerna kan ha varit av honom själv eller av gruppens andra medlemmar.

Jag tycker man bör lägga vikt vid hur Olle Frånstedt avslutar, :"så det slog mig då att att dom här människorna som nämndes i utredningen om personer med walkietalkies det kan ha varit den här gruppen och det var ju då möjliga Palmemördare"

Om Barbro berättat att det är Barbro och/eller hans mannar som är WT i samband med mordet så är det konstigt att det "slog" Frånstedt att det kunde vara Barbro och/eller hans mannar som var WT i samband med mordet.

Nej. Jag tror att Frånstedt talar ur Barbros perspektiv även där. Jag tror att det är ett tidigare samtal som återges, ett samtal som tidsmässigt ligger före MOP. Ett samtal som Frånstedt drar sig till minnes när han får nyheter från Sverige gällande WT iakttagelser.
Han kopplar samman det historiska samtalet med Barbro, med samtida WT iakttagelser och drar slutsatsen att det kan vara den gruppen som är i farten.
Citera
2014-03-17, 02:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Jo, det är exakt vad man gör.

Annars behöver man ju hämta kulor med samma isotop, det vill säga, kulor gjutna i samma omgång som kulorna som användes vid mordet. Då hamnar man med kulor i samma kaliber, från samma låda. Helt enkelt likadana kulor.

Då försvinner ju också hela syftet med att byta ut kulorna. För man står ju med exakt samma situation ändå. Kulor på mordplatsen, kopplade till ett vapen av aktuell kaliber som måste försvinna. Och då kan man ju lika gärna slänga originalvapnet i Östersjön direkt, istället för att gå igenom det enorma krånglet med att byta ut kulorna, bara för att sedan kasta ett exakt likadant vapen i Östersjön och sedan få exakt samma slutresultat, men nu med risken att bli röjda genom de falska kulorna.

Sammanfattningsvis går man alltså igenom en enormt krånglig process, för att nå ett osäkrare slutresultat.

Obegripligt, allt som allt.
Om de hade placerat ut kulor med annan blyisotop än den som fanns på kläderna så hade det varit helt meningslöst. Att placera ut kulor från ett redan förintat vapen bäddar för att det förmodade mordvapnet inte kan återfinnas.

Sedan kan det tänkas att någon ville behålla det verkliga mordvapnet, utan att behöva att riskera något. Med tanke på vilka krafter som tycks ha varit inblandade på ett hörn, så kanske någon miljardär var beredd att betala en stor summa pengar för vapnet.
Citera
2014-03-17, 02:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det har man provat. Till och med att man försökte efterlikna underlaget med snö/is på betongplattor. Detta finns beskrivet tidigare i tråden.

Den kula som hittades nära mordplatsen har sannolikt vänt på sig och slog i backen med bakändan först. Den kan också ha slagit i husväggen, det var det ju aldrig någon som kollade upp. Men största skadan är i bak, om jag inte missminner mig fullständig.

Kulan som gick igenom LPs kläder och gav en strykare hittades ju ett stycke undan. Jag vet inte om passagen genom kläderna är tillräckligt för att få kulan att börja tumla. Troligen så är det det.

När det gäller den gula kulören så är det lite svårt att säga något om den då kulorna har tvättats.
Den kula som hittades närmast hittades väl bakom en pelare, vilket antyder att den sparkats runt hit och dit i modden av allt folk som stog och hängde vid avspärrningen.

Så här säger f.d. polisen WIncent Lange i den illaluktande tidningen DN:
- Jag gjorde provskjutningar och undersökte noga hur sådana här kulor beter sig, och de skador som kulorna faktiskt har kan ha uppstått när de sköts mot paret Palme. Däremot har de inte gått mot några väggar - då hade de mycket riktigt blivit mer deformerade, säger Lange.
Min lilla fet-markering.
Citera
2014-03-17, 06:23
Medlem
Citat:
Ja, just ja. Men det var ingen 357a om man skall vara noga. Lite märkligt att just han tappar bort en puffra, han som var så vapen intresserad. Man kan ju tycka att han borde ha råkoll på sina revolvrar. Eller hade han så många som låg och drällde överallt så den liksom bara försvann? Eller så har han lånat ut den till någon som i sin tur slarvade/kastade bort den.

Är det föresten lagligt att låna ut vapen? Alltså till folk som har licens, förståss, inte till vem som helst.

Jo det var en 38:a som han modifierat att kunna skjuta 357 med!
Citera
2014-03-17, 06:37
Medlem
kato85s avatar
Jag nämner bara ett namn som man bör syna på djupet:

Kommendörkapten Hans Von Hofsten och hans krets av sammansvurna, högerextrema marinofficerare.
(själv varit i marinen i kkrona så jag vet vad jag pratar om, dessa officerare finns fortf. kvar)
Citera
2014-03-17, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag tycker man bör lägga vikt vid hur Olle Frånstedt avslutar, :"så det slog mig då att att dom här människorna som nämndes i utredningen om personer med walkietalkies det kan ha varit den här gruppen och det var ju då möjliga Palmemördare"

Om Barbro berättat att det är Barbro och/eller hans mannar som är WT i samband med mordet så är det konstigt att det "slog" Frånstedt att det kunde vara Barbro och/eller hans mannar som var WT i samband med mordet.

Nej. Jag tror att Frånstedt talar ur Barbros perspektiv även där. Jag tror att det är ett tidigare samtal som återges, ett samtal som tidsmässigt ligger före MOP. Ett samtal som Frånstedt drar sig till minnes när han får nyheter från Sverige gällande WT iakttagelser.
Han kopplar samman det historiska samtalet med Barbro, med samtida WT iakttagelser och drar slutsatsen att det kan vara den gruppen som är i farten.

Det är säkert en kombination av MO och den information han får av "Barbro"!
Citera
2014-03-17, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om de hade placerat ut kulor med annan blyisotop än den som fanns på kläderna så hade det varit helt meningslöst. Att placera ut kulor från ett redan förintat vapen bäddar för att det förmodade mordvapnet inte kan återfinnas.

Sedan kan det tänkas att någon ville behålla det verkliga mordvapnet, utan att behöva att riskera något. Med tanke på vilka krafter som tycks ha varit inblandade på ett hörn, så kanske någon miljardär var beredd att betala en stor summa pengar för vapnet.

Tyvärr svävar du som vissa andra ut i rena fantasier här. Med tanke på din historik av ockulta konspirationer och järtecken i skyn kanske man inte förvånar sig över det! Detta är ett fenomen som uppstår när kulorna stöps. Man stöper inte flera olika sorters ammunition samtidigt. Inte heller kan man förutse att det skulle finnas blyrester på offren som analyserades. Ytterst få personer kände ens till fenomenet. Kanske en handfull i hela landet. Konspiratörerna måste alltså vara en konspiration av högteknologiska brottstekniker för att ens komma på iden att försöka göra något sådant. Dessutom måste de vara osynliga för att kunna samla in de "verkliga" kulorna" Det är dessutom inte praktiskt ogenomförbart att tillverka kulor med rätt skador ens med en långvarig och mycket initierad analys med stordator.

Du är som så många gånger för helt ute och flyger i fantasins rymder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in