Citat:
Ingemar Krusell, som var biträdande spaningschef i Palmeutredningen, höll särskilt i uppgifterna som rörde det så kallade polisspåret.
– Vi följde upp allt som gick men det fanns ingen substans i det. Allt var väldigt löst, säger han till Expressen.se.
Han tror inte heller på uppgifterna om att en ex-polis ska ha ombett "Johan" att skjuta Palme.
"En fyllegrej"
– På sin höjd måste det vara en fyllegrej. Att det skulle finnas en enskild polisman är så sanslöst, jag tror inte ett skit på det där för att prata klarspråk. Det grundas inte på några fakta, säger Ingemar Krusell.
Ingemar Krusell, som skrivit boken "Palmemordets nakna fakta", menar att Palmemordet är uppklarat och att Christer Pettersson är gärningsmannen.
– Vi som har kännedom om ärendet, om hur det verkligen såg ut på Sveavägen, vet vad vi har att röra oss med och vilka personer som fanns där. Och vi vet att Christer Pettersson fanns i hörnan, och vi vet att det är honom Lisbeth Palme identifierat utan tveksamheter, säger Ingemar Krusell.
Citat:
Tommy Lindström, tidigare chef på rikskriminalen, tror som Ingemar Krusell - det är inte troligt att polisspåret är lösningen på Palmemordet.
– Jag tror han (ex-polisen) kan ha uttalat det här, men sedan tror jag du får svårigheter att visa att han skickat ner någon till Sveavägen. Där ligger bekymret, och om jag minns detta rätt så kom man aldrig ner på mordplatsen med den här killen och spåret, säger han.
Han pekar på den avsky mot Palme som fanns hos vissa inom poliskåren på åttiotalet som ett möjligt motiv.
– Det är inte så konstigt att en polis under fyllan eller villan på den här tiden säger till kompisen, du är ju jägare - skjut Palme, säger Tommy Lindström.
– Motivbilden och snacket som har varit kan stämma, men jag tror inte de har börjat verkställa det. Då tror jag Palmegruppen hade hittat spår. Jag tror inte att de skulle ha gått på en miss här.
http://www.expressen.se/nyheter/forhordes-om-mordet-pa-olof-palme---flyttade/