Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Jag har inte sagt att jag har rätt i sak.
Min utgångspunkt är att ateister tror sig veta stensäkert vad som kan och inte kan finnas.
Detta belägger man med en sannolikhetslogik som inte kan styrkas.
Strawman.
Citat:
Om du öppnar för den möjligheten har du ju i princip redan accepterat gudskonceptet.
Om något är bestående - som universum - och detta bestående tillstånd gett upphov till allt vi känner till idag, är ju universum som tillstånd också en slags en skapare och därmed en övermakt.
Att ponera tillfälligt från ad hoc premisser betydar inte att dessa ad hoc premisser är "sanna" i sista hand.
Citat:
Då anländer vi till följande.
Nej, DU gör.
Citat:
Du ser universum som skaparen och livet dess skapelse.
Jag ser gud som skaparen, och universum och livet dess skapelse.
Grattis, du är inte ateist längre.
Var och én har SIN bevisbörda.
Citat:
Är man en riktig ateist tror man egentligen inte på en övermakt överhuvudtaget, mer än att allt bara är. I denna övertygelse förkastar man därmed möjligheten för en skapare. Det är ju det jag kritiserar.
Strawman igen.
Citat:
Om allt bara är finns det heller ingen djupare mening med varför allt bara är, mer än att allt måste vara så för att allt ska vara som det ska. Därmed frågar jag mig vad som är logiskt och ologiskt.
Det finns ingen "logik" i en hemmasnickrat ad hoc "mening".
Citat:
Jag kritiserar ateistens förklaringsmodell eftersom den saknar belägg för att kunna förkasta andra möjligheter (vilket ateism handlar mycket om idag).
Strawman.
Citat:
Det finns ingen vetenskaplig förklaringsmodell som är stark nog för att göra detta.
Strawman.
Citat:
Många ateister lider av urskiljningssvårigheter för vad vetenskap och ateism faktiskt säger.
"Disputera" då med dessa "många ateister" istället för att skapa strawmen du generaliserar omkring. (1)
Citat:
Man behöver inte bevisa en skapares existens för att den ska existera.
Jo, om man vill bevisa den.
Citat:
Det är inget konstigt att tro på en skapare för en uppkomst som ännu inte kunnat förklaras fullt ut.
Tro allt du orkar. Det är bevis som efterlysas.
Citat:
Det är minst lika konstigt att förkasta möjligheten när man omöjligen kan veta det.
Se (1).
Citat:
Och du, jag står inte i skuld till dig. Jag behöver inte BEVISA att gud existerar,
Vad gör du då på denna tråd? (2)
Citat:
om du inte kan BEVISA att möjligheten inte finns.
Se (1)
Citat:
Varför måste jag bevisa något jag tror på?
Se (2).
Citat:
Kan ateisten bevisa sin egen tro om att en skapare inte kan finnas? Well then.
Se (1).