2014-05-01, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså, man kan bevisa Jesu existens ungefär med samma säkerhet som många historiska kungar och regenter i obetydliga riken under samma tid.

Det är anmärkningsvärt eftersom Jesus bara var en predikant som avrättades på ett kors. Vi har en en omfattande dokumentation utifrån icke-kristna källor om rörelsens framväxt, och utan den faktiska personen Jesus har vi få alternativ som förklaring.

Denna typ av argumentum ad populum sägar egentligen inte så mycket. Det enda som kan "bevisas" på detta sätt är att rörelser växar fram.
Citera
2014-05-01, 19:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Är det mer logiskt att allt omkring dig skapats av ingen som helst anledning?

Ät det verkligen så svårt för dig att förstå vad ett "argument from ignorance" är? Att ett kunskapsgap inte bara kan fyllas med godtyckliga "förklaringer".
Citera
2014-05-01, 19:59
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du förstår väl att det handlar om att man använder era egna argument, ersätter Gud med något annat övernaturligt och vänder det mot er. Varpå ni får tuppjuck och blir arga för att vi förlöjligar er. Är det då inte argumenten som är löjliga och varför fortsätter ni med de löjliga argumenten som gör er så irriterade?

Det ni fyrkantiga tomtar inte begriper är att ni inte är i någon fördelaktig sits att förlöjliga någon.
Ni kan omöjligen veta vad som är mer troligt än något annat när det handlar om den ursprungliga faktorn till all uppkomst.

Fortfarande, vad är det som är så självklart att en skapare inte kan finnas - och vad i dina vetenskapliga förklaringar kan avvisa detta? Ni sitter i era studentkorridorer, googlar Stephen Hawking och tror att ni vet hur det ligger till. DET om något är löjligt.
Citera
2014-05-01, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den frågan ställer sig bättre till de som dikterar vad som är logiskt och inte.
Ateister som påstår att det är "ologiskt" att världen skapats av en högre makt.
Men logiskt att den skapats av ingen som helst anledning, av ingenting mer än "vetenskapen" - ett tillstånd som bara är.

Titta ut genom fönstret och studera omgivningen. Titta dig i spegeln, begrunda dig själv som skapelse. Bara det att du kan tänka, resonera och känna. Kom in i matchen.

Försök förstå och relatera till vad logik ÄR, och undvik vänligen att skapa generaliserande strawmen omkring ateismen.
Citera
2014-05-01, 20:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Vad är det som säger att det skapats?

Citat:
Du menar att det bara uppkommit? Av sig självt? Hur då, varför?

Falsk dikotomi.

Citat:
Tänk på frågeställningen: "vad är logiskt"

Börja själv med att förstå vad logik är.
Citera
2014-05-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Bevis betyder att du visar för andra med hjälp av annat än dina egna ord att det som hände verkligen hände. Om du skulle säga så i rätten, så skulle du aldrig få rätt i det.
Tror du att det bara finns rättsliga bevis? Ett bevis är ett skäl för att tro på något. Det behöver inte vara särskilt starka skäl. Beviset behöver inte vara helt säkert. Bara i matematiken finns helt säkra bevis.
Citera
2014-05-01, 20:09
Avslutad
Citat:
Det ni fyrkantiga tomtar inte begriper är att ni inte är i någon fördelaktig sits att förlöjliga någon.

Du har fått seriösa svar och det enda du kontrar med är att förlöjliga andra. Har bett dig ett antal gånger nu att komma med ett seriöst resonemang som du grundar din världsbild på.
Citera
2014-05-01, 20:09
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Försök förstå och relatera till vad logik ÄR, och undvik vänligen att skapa generaliserande strawmen omkring ateismen.

Okej, förklara du vad logik ÄR i sammanhanget.

(If I had a nickel...)
Citera
2014-05-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Subjektiva bevis kan vara bevis för subjektet, även om många sätter lite för stor tilltro till sin hjärna som är väldigt lättlurad.
Dock så delar vi denna värld med andra och då måste vi enas om vad som är objektivt sant och vilka verktyg vi skall ta till för att avgöra detta. Då räcker inte subjektiva upplevelser särskilt långt i detta fall.
Så du kan inte övertygas om att jag hade det tråkigt igår om jag säger det? För dig krävs det något mera?
Citera
2014-05-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om du säger det på samma sätt, så blir det genast suspekt.
Jag såg en älg igår, och jag har bevis men jag tänker inte visa det åt dig.
Det är som en femårings lögn.

Om man drar det till sin spets dessutom, så ersätt Gud med en drake, enhörning, bamse eller något annat vi inte känner till (till skillnad från en Bentley), så blir det genast löjeväckande att argumentera på det viset.

Läs igenom din egen text och ersätt Gud med något övernaturligt du själv inte tror på.

Varför är det suspekt att jag såg en Bentley?
Citera
2014-05-01, 20:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte sagt att jag har rätt i sak.
Min utgångspunkt är att ateister tror sig veta stensäkert vad som kan och inte kan finnas.
Detta belägger man med en sannolikhetslogik som inte kan styrkas.

Strawman.

Citat:
Om du öppnar för den möjligheten har du ju i princip redan accepterat gudskonceptet.
Om något är bestående - som universum - och detta bestående tillstånd gett upphov till allt vi känner till idag, är ju universum som tillstånd också en slags en skapare och därmed en övermakt.

Att ponera tillfälligt från ad hoc premisser betydar inte att dessa ad hoc premisser är "sanna" i sista hand.

Citat:
Då anländer vi till följande.

Nej, DU gör.

Citat:
Du ser universum som skaparen och livet dess skapelse.
Jag ser gud som skaparen, och universum och livet dess skapelse.
Grattis, du är inte ateist längre.

Var och én har SIN bevisbörda.

Citat:
Är man en riktig ateist tror man egentligen inte på en övermakt överhuvudtaget, mer än att allt bara är. I denna övertygelse förkastar man därmed möjligheten för en skapare. Det är ju det jag kritiserar.

Strawman igen.

Citat:
Om allt bara är finns det heller ingen djupare mening med varför allt bara är, mer än att allt måste vara så för att allt ska vara som det ska. Därmed frågar jag mig vad som är logiskt och ologiskt.

Det finns ingen "logik" i en hemmasnickrat ad hoc "mening".

Citat:
Jag kritiserar ateistens förklaringsmodell eftersom den saknar belägg för att kunna förkasta andra möjligheter (vilket ateism handlar mycket om idag).

Strawman.

Citat:
Det finns ingen vetenskaplig förklaringsmodell som är stark nog för att göra detta.

Strawman.

Citat:
Många ateister lider av urskiljningssvårigheter för vad vetenskap och ateism faktiskt säger.

"Disputera" då med dessa "många ateister" istället för att skapa strawmen du generaliserar omkring. (1)

Citat:
Man behöver inte bevisa en skapares existens för att den ska existera.

Jo, om man vill bevisa den.

Citat:
Det är inget konstigt att tro på en skapare för en uppkomst som ännu inte kunnat förklaras fullt ut.

Tro allt du orkar. Det är bevis som efterlysas.

Citat:
Det är minst lika konstigt att förkasta möjligheten när man omöjligen kan veta det.

Se (1).

Citat:
Och du, jag står inte i skuld till dig. Jag behöver inte BEVISA att gud existerar,

Vad gör du då på denna tråd? (2)

Citat:
om du inte kan BEVISA att möjligheten inte finns.

Se (1)

Citat:
Varför måste jag bevisa något jag tror på?

Se (2).

Citat:
Kan ateisten bevisa sin egen tro om att en skapare inte kan finnas? Well then.

Se (1).
Citera
2014-05-01, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Så du kan inte övertygas om att jag hade det tråkigt igår om jag säger det? För dig krävs det något mera?

Är du allvarlig när du inte förstod det enkla i begreppet "extra ordinary claims, demands extra ordinary evidence"?

Det du påstår är inte på något sätt extra ordinärt och jag kräver inte heller därför extra ordinär bevisning utan kan ta dig på orden för det du säger. Inte för att det spelar någon roll om du nu ljuger eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in