2014-04-19, 12:24
Medlem
Jag har ett sommarjobb. Jag skulle vilja söka jobb under tiden, men ändå ha med sommarjobbet på cv:t när jag söker jobb i sommar. Vad är bästa sättet att göra det på? Just nu är jag sugen på att skriva startmånaden och sedan att jobbet är pågående. När jag har slutat jobbet så skrivs slutmånaden i cv:t. Är det rätt väg att gå?

Det känns fel att börja söka nya jobb precis när man har fått det, samtidigt är sommarjobbet ganska kort. Det hade varit bättre om det till exempel hade pågått från maj - september. Då hade det varit enklare att söka jobb i juli-september med gott samvete. I jämförelse med att söka nytt jobb redan i maj, vilket är så jag upplever situationen med mitt korta sommarjobb. Vad brukar arbetsgivare tycka om sådant?
Citera
2014-04-19, 12:34
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag har ett sommarjobb. Jag skulle vilja söka jobb under tiden, men ändå ha med sommarjobbet på cv:t när jag söker jobb i sommar. Vad är bästa sättet att göra det på? Just nu är jag sugen på att skriva startmånaden och sedan att jobbet är pågående. När jag har slutat jobbet så skrivs slutmånaden i cv:t. Är det rätt väg att gå?

Det känns fel att börja söka nya jobb precis när man har fått det, samtidigt är sommarjobbet ganska kort. Det hade varit bättre om det till exempel hade pågått från maj - september. Då hade det varit enklare att söka jobb i juli-september med gott samvete. I jämförelse med att söka nytt jobb redan i maj, vilket är så jag upplever situationen med mitt korta sommarjobb. Vad brukar arbetsgivare tycka om sådant?

Det är absolut rätt väg att gå.

Sedan är det absolut inga konstigheter att du söker jobb samtidigt som du sommarjobbar. Alla förstår ju att du vill ha jobb efter sommarjobbet så både din nuvarande arbetsgivare och ställena du söker till kommer ju förstå din situation. Finns inget att ha dåligt samvete över i mina ögon.
Citera
2014-04-23, 10:16
Medlem
Tjockstarks avatar
Nån vass jävel där ute som kan bolla lite med mitt cv och persbrev?
Citera
2014-04-23, 22:10
Medlem
Vad tycker ni om detta personliga brev som jag kommer lämna till butikschefer i matbutiker?

Citera
2014-04-25, 00:45
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Vad tycker ni om detta personliga brev som jag kommer lämna till butikschefer i matbutiker?

Bra att du anknyter dina påstådda egenskaper till praktiska exempel så att de har en grund (något som andra verkar glömma är en förutsättning när man påstår sig vara något) - helt klart godkänt.
Citera
2014-04-25, 04:18
Medlem
Dest88s avatar
Citat:

I första stycket har du formuleringen "övertygad om att jag kan bidra med en god arbetsinsats" två gånger. Jag skulle ändra det. Jag skulle helt enkelt ta bort sista meningen i första stycket. Andra stycket var mycket bättre.
Senast redigerad av Dest88 2014-04-25 kl. 04:24.
Citera
2014-04-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Bra att du anknyter dina påstådda egenskaper till praktiska exempel så att de har en grund (något som andra verkar glömma är en förutsättning när man påstår sig vara något) - helt klart godkänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
I första stycket har du formuleringen "övertygad om att jag kan bidra med en god arbetsinsats" två gånger. Jag skulle ändra det. Jag skulle helt enkelt ta bort sista meningen i första stycket. Andra stycket var mycket bättre.

Okej tack för feedbacken!

Dest88 - perfekt att du såg det, var upprepning där. Tack igen.
Citera
2014-04-25, 14:40
Medlem
Citat:

Du kanske kan korta ned det något? När jag läser det upplever jag att du enbart radar upp 15 positiva egenskaper hos dig själv. Det räcker nog med 3-4 sådana.
Citera
2014-04-25, 15:08
Medlem
Citat:

Skriv hellre att du har inga problem med att jobba fredag- och lördagskvällar. Det är ett bättre bevis på din flexibilitet än att du själv uppfattar dig som flexibel.

Att du behandlar kunder vänligt och korrekt samt är stresstålig är så att säga en förutsättning för att klara av och få behålla jobbet. Jag har lite svårt att se kopplingen hur att arbeta med problemlösning i skolan gör dig till en bättre kassamedarbetare? Vilka prioriteringar menar du att du ska göra när kön växer?
Citera
2014-04-26, 11:53
Medlem
KSEs avatar
Söker just nu praktik och har skrivit mitt personliga brev, jag har en lite fråga om min sista mening.
Jag studerar just nu men har tidigare jobbat med helt annat i flera år,
jag avslutar mitt personliga brev på följande sätt, det fetade:

"Genom min utbildning på XXX hoppas jag nu byta spår i arbetslivet och även kunna bidra med min kvalitet på just ert företag

Med vänlig hälsning

XXX"

Ska jag skippa delen med att byta spår i arbetslivet, lr hur skulle jag kunna förbättre just den meningen?
Citera
2014-04-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Skriv hellre att du har inga problem med att jobba fredag- och lördagskvällar. Det är ett bättre bevis på din flexibilitet än att du själv uppfattar dig som flexibel.

Att du behandlar kunder vänligt och korrekt samt är stresstålig är så att säga en förutsättning för att klara av och få behålla jobbet. Jag har lite svårt att se kopplingen hur att arbeta med problemlösning i skolan gör dig till en bättre kassamedarbetare? Vilka prioriteringar menar du att du ska göra när kön växer?

Okej tack för feedbacken. Ser det bättre ut nu?

Citera
2014-04-27, 21:25
Medlem
Varför skriva "Jag har inga problem med att jobba fredag- och lördagskvällar."? Vill man skriva att man är flexibel och kan arbeta närsomhelst så är det väl bättre att skriva "Jag har inga problem med att arbeta kvällar och helger". I många butiker så får man arbeta på kvällar, helger och röda dagar. Fast söker man butiksjobb överlag så får man vara beredd på att det är annorlunda arbetstider och inte kl. 7-16 måndag-fredag. Det är liksom underförstått, och behöver inte tas med i det personliga brevet. Om man frågar mig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in