Citat:
Ursprungligen postat av
Koiho
Jag tror inte att de flesta har något emot att jobba fredagskväll eller lördagskvällar rent generellt. Om de är schemalagda så att säga. Men är man ledig och inte ska arbeta alls dessa dagar/kvällar, så är det lätt att planera in annat. Då är det inte särskilt enkelt att bli uppringd av chefen med kort varsel och välja jobbet istället för det som man nu har planerat. Eller ska man alltid välja jobbet i första hand, även när man egentligen är ledig och har andra planer för dagen, när man blir uppringd av chefen? Emellanåt kanske man kan jobba ändå, men ska man alltid kunna det? Då syftar jag å varenda fredagskväll (eller lördagskväll) året runt, ifall du skulle behöva ringa in någon med kort varsel.
Som privatperson förstår jag absolut hur du tänker, men när jag i egenskap av kassachef behövde lösa en vakans blev jag självklart irriterad på timanställd personal som aldrig ville ställa upp på fredags- eller lördagskvällar. Många sa på intervjun att de gärna ville jobba så mycket som möjligt, men det gällde liksom inte butikens hela öppettider visade det sig sen.
Självklart var det okej att säga att ikväll har jag andra planer, men de här personerna svarade oftast inte ens när jag ringde en fredag eller lördag.
Det handlar ju lite om att ge och ta också. De som alltid ställde upp var också de man ringde i första hand när det fanns bra lediga pass eller en deltidstjänst ledig.
Sen är förstås inte min upplevelse allmängiltig för alla mataffärer.