Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 21:30
  #5401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vad sägs om detta:
ARBETSLIVSERFARENHET
2015 – 2016
Butikssäljare, dagligvaror. Netto ###
#Staden#
Mina ansvarsområden på Netto sträckte sig från traditionellt kassörsarbete till lagerarbete och påfyllning av varor. Under min tid på Netto ökade försäljningssiffrorna med X% och jag implementerade en process som ökade effektiviteten på lagret med X%. Personligen utvecklade jag min samarbetsförmåga och stresstålighet.
Lycka till!

Tackar uppskattas att du ville kolla genom det!

Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Vilt
Brukar du återkoppla till jobben du söker? Om inte, gör det. Ökar dina chanser och visar på att du fortfarande är intresserad.

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Jag har alltid fått för mig att höra dom inte av sig, förutom den gamla vanliga ''Tack för din ansökan mail'' så har dom gått vidare med någon annan. Men ska absolut lägga det i åtanke också.
Citera
2018-10-31, 10:06
  #5402
Medlem
Hej!

Jag har precis gjort en flytt till Norge och står utan jobb.
Jag har sökt en del jobb här som ingenjör (som jag jobbade som i Sverige) men utan att få några napp.
Därför tänkte jag att jag skulle gå runt till diverse butiker och annat och spontanansöka.
Nu till frågan, ska jag skriva med i mitt CV att jag är ingenjör eller kommer det bara ses negativt i den mening att de vet att jag kommer att söka mig vidare fortast möjligt?
Annars kommer ju frågan uppstå vad jag har gjort hela mitt liv.

Alla tankar uppskattas!

/Saksmak
Citera
2018-12-04, 18:12
  #5403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depor
Hur länge tycker ni man ska behöva jobba på ett jobb för att skriva med det på sitt CV? Exempelvis om jag har haft ett kortare uppdrag på bara någon vecka för ett företag, kan man ta med det på sitt CV?

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om erfarenheten är relevant för det jobb du söker bör du ta med den.

med ett tillägg: om man har många kortare anställningar ser det dåligt ut, för arbetsgivaren tror att man överger skeppet så fort det läcker lite, eller något bättre uppenbarar sig

fråga: ska precis, för första gången på länge, skriva ihop mitt eget CV för lite extrajobb, men har bara microsoft word, vilket kanske räcker, men jag är usel på programmet som sånt. finns det färdiga mallar att ladda ned någonstans, och blir detta bra? frågan är säkert ställd tusen gånger, men inte på humör att skumma igenom 451 sidor.
Citera
2018-12-04, 19:38
  #5404
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westcoastcrew
med ett tillägg: om man har många kortare anställningar ser det dåligt ut, för arbetsgivaren tror att man överger skeppet så fort det läcker lite, eller något bättre uppenbarar sig

fråga: ska precis, för första gången på länge, skriva ihop mitt eget CV för lite extrajobb, men har bara microsoft word, vilket kanske räcker, men jag är usel på programmet som sånt. finns det färdiga mallar att ladda ned någonstans, och blir detta bra? frågan är säkert ställd tusen gånger, men inte på humör att skumma igenom 451 sidor.
Finns massor med mallar eller gör ditt cv online...
https://www.google.se/search?complet...39.L8-9jGKZsio
Citera
2018-12-07, 22:18
  #5405
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Fick råd över mitt personligt brev och CV av gomonday. Riktigt jävla grymma. De gav mig riktigt jävla bra förslag och förkastade mitt befintliga CV och personliga brev helt befogat.

Nu är det så att jag tänkte ladda ner ett CV-mall vilket jag nu gjort. Den öppnas i Word-programmet men problemet är att mitt word är "låst". Antar väl att det är för att jag inte betalat för det.

Vad kan jag göra för att få det "gratis"?
Citera
2018-12-14, 12:48
  #5406
Medlem
Youthinkimsaxons avatar
Hur lägger man upp i CV/PB att man varit "frivilligt" arbetslös? Sa upp mig själv med andra ord då jag ärligt talat ledsnade på jobbet och inte stod ut längre (det var en bra arbetsplats men övervägde självmord).

Typ, skriver i CVt att jag var
"Arbetssökande 201x - 201x Sa upp mig från tidigare jobb och tog ett sabbatsår där jag ..."

Står helt stilla i skallen.

Eller ska jag lämna utrymmet blank så får de fråga under ev intervju?


Ska jag svara ärligt under en intervju att jag inte längre stod ut pga diverse orsaker (främst psykiska) men att jag jobbat på det och att jag nu känner mig redo att komma igång igen? Ta nästa steg i livet. Borde sökt hjälp ärligt talat och sjukskrivit mig men det är lätt att sitta här i efterhand.
__________________
Senast redigerad av Youthinkimsaxon 2018-12-14 kl. 13:01.
Citera
2018-12-14, 18:39
  #5407
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youthinkimsaxon
Hur lägger man upp i CV/PB att man varit "frivilligt" arbetslös? Sa upp mig själv med andra ord då jag ärligt talat ledsnade på jobbet och inte stod ut längre (det var en bra arbetsplats men övervägde självmord).

Typ, skriver i CVt att jag var
"Arbetssökande 201x - 201x Sa upp mig från tidigare jobb och tog ett sabbatsår där jag ..."

Står helt stilla i skallen.

Eller ska jag lämna utrymmet blank så får de fråga under ev intervju?


Ska jag svara ärligt under en intervju att jag inte längre stod ut pga diverse orsaker (främst psykiska) men att jag jobbat på det och att jag nu känner mig redo att komma igång igen? Ta nästa steg i livet. Borde sökt hjälp ärligt talat och sjukskrivit mig men det är lätt att sitta här i efterhand.

Hur långt uppehåll pratar vi om? Går den att förklara bort med att du "sökte dig själv" genom att resa runt i Asien/Australien eller motsvarande?

Kan ev vara bra att googla upp lite namn på städer man "besökt" om man får frågor.
Citera
2018-12-17, 13:35
  #5408
Medlem
Youthinkimsaxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Hur långt uppehåll pratar vi om? Går den att förklara bort med att du "sökte dig själv" genom att resa runt i Asien/Australien eller motsvarande?

Kan ev vara bra att googla upp lite namn på städer man "besökt" om man får frågor.
1,5 år lite drygt. Har ingen lust att ljuga så avstår det, men att tänja på sanningen går väl.

Är det helt uteslutet att erkänna att man inte borde tagit så lång tid på sig, men fortfarande ville bort från just det monotona jobbet som var mentalt påfrestande i det stadiet av mitt liv? Att människor tar sig samman och kommer igen är ju inte helt okänt.
Citera
2018-12-21, 11:49
  #5409
Medlem
Tror det är bäst att vara ärlig, säg som det är att du hade hamnat på ett ställe du inte trivdes på och sa upp dig själv trots att planen framåt inte var helt utstakad. Och att du sedan tagit ett drygt år på dig att komma fram till nästa steg och att du funderat på om du ska studera eller söka arbete, men nu vill ha ett nytt jobb där du kan bidra med dina erfarenheter.
Citera
2018-12-25, 21:27
  #5410
Medlem
Tja!

Jag är en relativt nyexaminerad ingenjör som börjat tröttna på mitt arbete och det känns som att det är dags att söka sig vidare. Det låter enklare sagt än gjort då jag har tänkte på detta i flera veckor men inget resultat än, har nämligen problem med att skriva ett personligt brev.

Är det någon här som har använt ett av de tusentals tjänster som annonserar granskning av CV och personligt brev som faktiskt håller hög kvalitet? Jag kan nämligen betala bara för att få en riktigt bra feedback på vad som ska förbättras och hur ett personligt brev ska se ut/börja.
Citera
2019-01-07, 11:04
  #5411
Medlem
Nu när jag har lite ledig tid tänkte jag gå runt i affärer i området där jag bor och ge mitt CV till dom personligt. Så har två frågor ifall någon kan kolla igenom mitt CV en sista gång och hur man ska inleda konversationen när man väl kommer in i affären och ge lite tips. Tackar på förhand!

Citat:
##NamnEfternamn###

mobil: ### | e-post: ###


ARBETSLIVSERFARENHET
2017 – 2018
Butikssäljare, dagligvaror. Netto ###
###
Mina ansvarsområden på Netto sträckte sig från traditionellt kassörsarbete till lagerarbete och påfyllning av varor. Under min tid på Netto implementerade jag en process som ökade effektiviteten på lagret. Personligen utvecklade jag min samarbetsförmåga och stresstålighet.

KURSER & PRAKTIK
2018-08-27 -2018-09-28
fyra veckors praktik på Frode Laursen AB

SPRÅKKUNSKAPER
Engelska - Behärska språket flytande i tal och skrift
__________________
Senast redigerad av pyssen87 2019-01-07 kl. 11:08.
Citera
2019-01-07, 14:22
  #5412
Medlem
Någon gav mig ett tips förut. Man ska inte skriva hur länge man var på en arbetsplats, särskilt då inte om det bara varade i veckor eller månader. Detta är för att få arbetsgivare som läser CVet ska bli nyfikna och ringa upp och fråga. Håller ni med om det? Är det ett bra tips?
__________________
Senast redigerad av Xavian 2019-01-07 kl. 14:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback