2014-04-30, 07:45
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Då kan vi prata fördjupningskurser inför HT14. Kurserna som finns är följande (enligt fördjupningskurser HT14). Har exkluderat övriga kurser och kurser som kräver att man läst andra kurser innan.

Jag läste ju när du bara var en ung juridicumvalp, min gode Frassefloyd, men det glädjer mig att du har klamrat dig fast genom åren.

På min tid fanns ju det idiotiska profileringssystemet, så jag (som läste profilering offentlig rätt) hade aldrig något val egentligen. Ångrar bittert att jag läste båda fördjupningsterminerna på fakulteten. Läs en flumkurs som rättssociologi eller kriminologi. Huvudsaken är att man lär sig nånting.

Egen erfarenhet:
Förvaltningsrättslig fördjupningskurs ska man läsa fullt införstådd med att BL av någon anledning i princip inte delar ut AB:n på just den kursen. Vi hade ett AB på 20 pers (och det var den första fördjupningskursen) samtidigt som det såg tvärtom ut på andra fördjupningskurser där ett BA i princip sågs som en förolämpning. Det ska tilläggas att jag ansågs som något slags halvauktoritet på området (å andra sidan hopplöst kass på oändligt många fler).

BL har därefter teman i offentlig rätt vilken är betydligt slappare med kanske 50% AB. Kursen handlar om just några teman i Off.R: Judikalisering (att poliitikens område krymper till förmån för juridiken och en viss diskussion om vad man egentligen håller på med. Jag vill minnas att man faktiskt pratade om juridisk metod under ett av de tre seminarierna. Vad det tredje var minns jag inte ens. Men kursen är lite mer åt det statsvetenskapliga hållet (BL är ju därifrån eg., ej jur.dr.).

Det är inte ett säkert kort för AB.

En bra kurs som går på vårkanten (eller gick) är däremot förvaltningsprocessrätten. Den är nog inte heller en av de slappare kurserna egentligen (eller så tog jag den på för stort allvar) men jag lärde mig faktiskt en hel del, vilket verkade ovanligt på fördjupningskurserna.

[quote=FrasseFloyd|48585186]Min spontana känsla är att utbudet är extremt skralt.
Lund är förmodligen sämst i Sverige på detta. Faktiskt.

Citat:
Jag är på din idé om att plocka klockrena AB-kurser, men min filosofi är att man ändå hugger AB om man läser något som intresserar en. Har aldrig hört om någon fördjupningskurs som ska vara särskilt svår.

Din filosofi stämmer som huvudregel, men minns att du är på juridicum. Min tredje FK blev inställd med två veckors varsel och istället slängde de ihop en en kurs med förvaltningsgänget och utbytesstudenter. Det enda vi hade gemensamt var frånvaron av kursmaterial eller egentligt intresse. Dock en sund inställning till exjobbet sen!

Om ni vill göra något ni har nytta av så väck från fakulteten. Tror BL fortfarande har den där kursen med arbetsplatsanknutet utredningsarbete eller whatever den heter. Dvs du får ordna en praktikplats och jobba praktiskt i upp till 20 veckor, sedan skriver man en alibiuppsats för att ha gjort någonting akademiskt för att motivera CSN. När jag gick ut juristlinjen i Lund hade jag aldrig ens skrivit ett avtal. Tro mig, ni kommer få bättre kunskaper och dessutom kontakter om ni ordnar en praktikplats. Överhuvudtaget ta varje chans tilll kontakt med verklighetens folk efter t6.

My five cents.
Citera
2014-04-30, 08:17
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Då kan vi prata fördjupningskurser inför HT14. Kurserna som finns är följande (enligt fördjupningskurser HT14). Har exkluderat övriga kurser och kurser som kräver att man läst andra kurser innan.

Min spontana känsla är att utbudet är extremt skralt. Även om det inte lockar mig är det kul att det erbjuds en kurs i folkrätt. Tror jag ser totalt fyra-fem kurser som jag kan tänka mig att läsa. Jag är på din idé om att plocka klockrena AB-kurser, men min filosofi är att man ändå hugger AB om man läser något som intresserar en. Har aldrig hört om någon fördjupningskurs som ska vara särskilt svår.

Hur tänker du här?
Ja, jag är väl inte heller direkt överväldigad av utbudet. Om jag ska gå på intresse så låter Evas, Peters och Henriks kurser mest intressanta, men hur svåra de är vet jag icke.
Citera
2014-04-30, 09:00
Medlem
Tja!

Läser T1 på UU. En månad kvar till min första tentamen i juridik. Någon som har tips inför just denna tenta? Hur stor vikt lägger rättande vid den juridiska argumentationen? Hur mycket måste man kunna utantill för att skriva AB på tentan.

Mvh
Citera
2014-04-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xadsir23
Tja!

Läser T1 på UU. En månad kvar till min första tentamen i juridik. Någon som har tips inför just denna tenta? Hur stor vikt lägger rättande vid den juridiska argumentationen? Hur mycket måste man kunna utantill för att skriva AB på tentan.

Mvh

Gör gamla tentor så vet du precis vad du måste kunna, lycka till!
Citera
2014-04-30, 13:37
Medlem
Skulle någon kunna vara så vänlig och lägga ut vårens JIK-tenta från SU?
Citera
2014-05-01, 02:24
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Jag läste ju när du bara var en ung juridicumvalp, min gode Frassefloyd, men det glädjer mig att du har klamrat dig fast genom åren.
Det minns jag. Kommer ihåg att jag emellanåt såg någon som såg gammal ut på Juridicum och tänkte att det kanske var du.

Citat:
På min tid fanns ju det idiotiska profileringssystemet, så jag (som läste profilering offentlig rätt) hade aldrig något val egentligen. Ångrar bittert att jag läste båda fördjupningsterminerna på fakulteten. Läs en flumkurs som rättssociologi eller kriminologi. Huvudsaken är att man lär sig nånting.
Har hört talas om det. Verkar ha varit urbota dumt och jag kan ju bara tacka och ta emot för att jag slipper. Hade antagligen också sökt mig till offentlig profilering om jag varit tvungen att välja på det viset.

Citat:
Egen erfarenhet:
Förvaltningsrättslig fördjupningskurs ska man läsa fullt införstådd med att BL av någon anledning i princip inte delar ut AB:n på just den kursen. Vi hade ett AB på 20 pers (och det var den första fördjupningskursen) samtidigt som det såg tvärtom ut på andra fördjupningskurser där ett BA i princip sågs som en förolämpning. Det ska tilläggas att jag ansågs som något slags halvauktoritet på området (å andra sidan hopplöst kass på oändligt många fler).

BL har därefter teman i offentlig rätt vilken är betydligt slappare med kanske 50% AB. Kursen handlar om just några teman i Off.R: Judikalisering (att poliitikens område krymper till förmån för juridiken och en viss diskussion om vad man egentligen håller på med. Jag vill minnas att man faktiskt pratade om juridisk metod under ett av de tre seminarierna. Vad det tredje var minns jag inte ens. Men kursen är lite mer åt det statsvetenskapliga hållet (BL är ju därifrån eg., ej jur.dr.).

Det är inte ett säkert kort för AB.
När du nu säger det så känner jag igen den beskrivningen. Förvaltningsrätt verkar roligt, så det kan faktiskt bli fördjupningskursen i ämnet bara för att. Betygen känns knappast viktigare för mig än att ämnet verkar givande. Teman i offentlig rätt verkar iofs. rolig, men den får nog stå tillbaka trots allt. Har många vänner som läst den, och på dem verkar det som om man lika gärna kan läsa A-kursen i statsvetenskap och istället använda de 15 högskolepoängen på Juridicum till något annat.

Citat:
En bra kurs som går på vårkanten (eller gick) är däremot förvaltningsprocessrätten. Den är nog inte heller en av de slappare kurserna egentligen (eller så tog jag den på för stort allvar) men jag lärde mig faktiskt en hel del, vilket verkade ovanligt på fördjupningskurserna.
Kul! Som jag nyss nämnde så gillar jag förvaltning. Förvaltningsprocessen verkar dessutom vara en god ingång för en sådan som jag som inte vet vad jag ska syssla med.

Citat:
Lund är förmodligen sämst i Sverige på detta. Faktiskt.
Föga oväntat.

Citat:
Om ni vill göra något ni har nytta av så väck från fakulteten. Tror BL fortfarande har den där kursen med arbetsplatsanknutet utredningsarbete eller whatever den heter. Dvs du får ordna en praktikplats och jobba praktiskt i upp till 20 veckor, sedan skriver man en alibiuppsats för att ha gjort någonting akademiskt för att motivera CSN. När jag gick ut juristlinjen i Lund hade jag aldrig ens skrivit ett avtal. Tro mig, ni kommer få bättre kunskaper och dessutom kontakter om ni ordnar en praktikplats. Överhuvudtaget ta varje chans tilll kontakt med verklighetens folk efter t6.

My five cents.
Kanske det bästa tipset jag fått inför min utbildningssituation hittils. Möjligheten finns kvar och det känns ganska rimligt att göra som du säger. Att komma bort från Juridicum och göra något riktigt vere fascinerande.

Tack för svaren!

P.S. Trevlig signatur. Inspirerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ja, jag är väl inte heller direkt överväldigad av utbudet. Om jag ska gå på intresse så låter Evas, Peters och Henriks kurser mest intressanta, men hur svåra de är vet jag icke.
Då resonerar vi ganska lika. Vi kanske blir kursar till hösten.
Citera
2014-05-01, 17:39
Medlem
Vad vill alla aktiva i denna tråd arbeta med när de är klara? Ting räknas inte som svar, då det är tillfälligt, sådant svar måste kombineras med vad man vill göra efteråt. Kan vara kul att höra!
Citera
2014-05-01, 18:15
Medlem
eXtremos avatar
När vi ändå är inne och petar på fördjupningskurser kan jag posta våra valmöjligheter i Uppsala. Vissa av 15-poängarna ges bara på A- respektive B-perioden av terminen, så utbudet ser större ut än det är. Och RoA:n är obligatorisk.

Höstterminen 2014

30 hp Aktiemarknadsrätt
30 hp Arbetsrätt
30 hp EU Commercial Law and Litigation
30 hp Europeisk miljörätt
30 hp Företagsbeskattning
30 hp Information och rätt – Immaterialrätt, yttranderätt och Internet
30 hp Kommersiell avtals-och processrätt
30 hp Polisrätt
30 hp Rätt och psykologi
30 hp Straff och andra sanktioner med anledning av brott
30 hp WTO Law

15 hp Barnrätt
15 hp Fastighetsrätt
15 hp Criminal Law Theory
15 hp Garanti och försäkring
15 hp Företagens mervärdesskatt och inkomstskatt
15 hp International Commercial Arbitration
15 hp Intellectual Property Rights and Human Rights
15 hp International Taxation
15 hp Introduction to European Law1
15 hp Introduction to Swedish Law1
15 hp Kommersiell förvaltningsrätt
15 hp Likabehandling och diskriminering
15 hp Perspectives on European Private Law
15 hp Medical Law
15 hp Migrationsrätt
15 hp Sak- och insolvensrätt
15 hp Redovisningsrätt och företagsekonomi, halvfart, 7,5 hp
15 hp Rättshistoria och allmän rättslära (RoA)
15 hp Special Topics of Public International Law
15 hp Comparative Legal History and Contemporary Jurisprudence (RoA på engelska)

Vårterminen 2015

30 hp Advanced EU-Law and the Internal Market
30 hp Aktiebolagsrätt
30 hp Brott och brottmål
30 hp EU Constitutional Law
30 hp Folkrätt och internationella organisationer
30 hp Förhandling och medling
30 hp Förmögenhetsrättslig familjerätt
30 hp Grundläggande rättigheter i Europa – Teori och praktik
30 hp Internationell skatterätt
30 hp Kommersiella och privata fastigheter – rättshandlingar i praktiken
30 hp Kommersiell kontraktsrätt
30 hp Rättsvetenskaplig civilrätt
30 hp Socialrätt – individ och system

15 hp Civilprocessföring
15 hp European Labour Law
15 hp Comparative Constitutional Law
15 hp European Tax Law
15 hp Democracy and Human Rights in European Context
15 hp Europeiska Unionens internationella privaträtt
15 hp Economic Foundations of Private Law
15 hp Förvaltningsprocess och skatteprocess
15 hp EU Criminal Law
15 hp Genus och rätt
15 hp Fighting Crime Together
15 hp Introduction to American Law
15 hp Media, kommunikation och avtal
15 hp Makt och rätt – konstitutionella problem i dagens samhälle
15 hp Mergers & Acquisitions
15 hp Miljörätt
15 hp Mänskliga rättigheter, humanitär rätt och asylrätt
15 hp Praktisk immaterial- och marknadsrätt
15 hp Rättssociologi
15 hp Straffrättens allmänna del m.m.
15 hp Skadeståndsrätt
15 hp Rättshistoria och allmän rättslära (RoA)
15 hp The Modern Law of Russia
15 hp Comparative Legal History and Contemporary Jurisprudence (RoA på engelska)
Citera
2014-05-02, 10:14
Medlem
Sandtags avatar
Håller på att överväga mellan jurist och psykologprogrammen, fick 1.5-6 på hp (lite oklart då jag var osäker på om jag kryssade i 3p rätt) och kommer i princip ingenstans i mitt beslut om vad det blir. Läser jag jurist så är det med målet att bli domare, exakt hur svårt är det alla AB? Vad krävs för vidareutbildning osv?

Inom psykologin är jag intresserade av just brottspsykologi, finns det likartade kurser till juristprogrammet? Hur svårt är det att få AB i snitt i kurserna? Jag har alltid haft bra läshuvud och lätt att förstå, har även jobbat med översättning/korrekturskrivning/marknadsförning så är van med att plöja igenom stora texter väldigt snabbt (Vissa jobb hade ett omfång av 100k ord+).

Vilka jobb kan man få om man inte väljer att inrikta sig på affärsjuridik (det som intresserar mig minst) och vad ligger lönen på de sämre jobben samt vad är dessa (Alltid bra att veta vad man minst kan få)?

Vilka dubbelexamen kan vara värda att ha i åtanke för bredare möjligheter efter examen? Har förstått att affärsjurist/ekonom lär vara det optimala vilket jag har i åtanke då matte C-E varit räkmacka på basåret även om affärsjuridik verkar torrast.

Många frågor men det är ett av de viktigare besluten jag kommer att göra då jag i princip lär vara säker att komma in på jurist men kommer att vara reserv inom psykologprogrammet.
Citera
2014-05-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Håller på att överväga mellan jurist och psykologprogrammen, fick 1.5-6 på hp (lite oklart då jag var osäker på om jag kryssade i 3p rätt) och kommer i princip ingenstans i mitt beslut om vad det blir. Läser jag jurist så är det med målet att bli domare, exakt hur svårt är det alla AB? Vad krävs för vidareutbildning osv?

Inom psykologin är jag intresserade av just brottspsykologi, finns det likartade kurser till juristprogrammet? Hur svårt är det att få AB i snitt i kurserna? Jag har alltid haft bra läshuvud och lätt att förstå, har även jobbat med översättning/korrekturskrivning/marknadsförning så är van med att plöja igenom stora texter väldigt snabbt (Vissa jobb hade ett omfång av 100k ord+).

Vilka jobb kan man få om man inte väljer att inrikta sig på affärsjuridik (det som intresserar mig minst) och vad ligger lönen på de sämre jobben samt vad är dessa (Alltid bra att veta vad man minst kan få)?

Vilka dubbelexamen kan vara värda att ha i åtanke för bredare möjligheter efter examen? Har förstått att affärsjurist/ekonom lär vara det optimala vilket jag har i åtanke då matte C-E varit räkmacka på basåret även om affärsjuridik verkar torrast.

Många frågor men det är ett av de viktigare besluten jag kommer att göra då jag i princip lär vara säker att komma in på jurist men kommer att vara reserv inom psykologprogrammet.

Utbildningarna och de framtida yrkena som du jämför är totalt skilda från varandra. Om du inte kan känna efter vilken av dessa utbildningar du helst vill plugga får du nog fundera ett varv till.

Till dina frågor:

Att få 100% AB genom hela programmet är oerhört svårt, av alla som började med mig var det endast 2 st. av 260 (eller om det var 240) som lyckades med detta. Du behöver dock inte 100% AB för att kunna sitta ting (början av domarbanan, bara att googla hur den ser ut), 70% är ett riktmärke.

"Brottspsykologi", här är det kriminologi som ligger närmare till hands än juridik om du är intresserad av detta.

Jobb kan vara brottmålsadvokat, diverse handläggare, jurist på myndighet etc, finns egentligen hur mycket som helst. Löner får du titta upp själv.

Om du inte är intresserad av affärsjuridik känns en examen i ekonomi tämligen menlös.
Citera
2014-05-02, 11:02
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Utbildningarna och de framtida yrkena som du jämför är totalt skilda från varandra. Om du inte kan känna efter vilken av dessa utbildningar du helst vill plugga får du nog fundera ett varv till.

Till dina frågor:

Att få 100% AB genom hela programmet är oerhört svårt, av alla som började med mig var det endast 2 st. av 260 (eller om det var 240) som lyckades med detta. Du behöver dock inte 100% AB för att kunna sitta ting (början av domarbanan, bara att googla hur den ser ut), 70% är ett riktmärke.

"Brottspsykologi", här är det kriminologi som ligger närmare till hands än juridik om du är intresserad av detta.

Jobb kan vara brottmålsadvokat, diverse handläggare, jurist på myndighet etc, finns egentligen hur mycket som helst. Löner får du titta upp själv.

Om du inte är intresserad av affärsjuridik känns en examen i ekonomi tämligen menlös.
Tack för bra svar! Nu klarnade det lite i alla fall även om jag fortfarande är rätt osäker, en sak är säker i vilket fall och det är att det blir några strökurser inom kriminologi vad jag än väljer.
Citera
2014-05-02, 11:32
Medlem
Zenon.s avatar
Här är de fördjupningskurser som är valbara på GU om det finns ett intresse att jämföra med andra lärosäten. Notera att det går att nischa sig mot sjörätt (det är ju ändå Göteborg vi talar om) samtliga perioder.

HT Period 1

Komparativ Bolagsrätt 15hp
Ersättningsrätt 15hp
Konstitutionell rätt och förvaltningsrätt 15hp
International Law in the Maritime Context 15hp
Civilprocessrätt 15hp
EU Procedural Law 15hp

HT Period 2

Börsrätt 15hp
Intellectual Property Law and Innovation 15hp
Praktisk humanjuridik och välfärdsrätt 30hp
General Shipping Law and Regulatory Maritime Law 15hp