Har sökt in till juridikprogrammet vid Lunds universitet. Vet inte om jag kommer in, men tänkte höra mig lite för här om det blir så. Är det någon som studerar juridik där och kan berätta lite om hur folket är? Jag är lite orolig för att inte passa in och inte trivas med människorna om det "bara" är snobbar och glidare, då jag är en väldigt normal tjej som avskyr översittare och människor som tror att de är bättre än alla andra. Finns det normala människor på juristprogrammet i Lund eller är jag körd?
Bland juriststudenter så finns det en överrepresentation av folk som bryr sig om sitt yttre (vill du se motsatsen så uppsök lämpligen den sociologiska institutionen), och detta förväxlas med att vara ytlig. Därutöver har juriststudenter över lag starka åsikter om det mesta, inte minst i samhälleliga frågor. Du kommer dock uppleva att det finns allt från hard core kommunister till tokliberaler. Kort och gott, vi är som folk i allmänhet (fast lite bättre )
Har sökt in till juridikprogrammet vid Lunds universitet. Vet inte om jag kommer in, men tänkte höra mig lite för här om det blir så. Är det någon som studerar juridik där och kan berätta lite om hur folket är? Jag är lite orolig för att inte passa in och inte trivas med människorna om det "bara" är snobbar och glidare, då jag är en väldigt normal tjej som avskyr översittare och människor som tror att de är bättre än alla andra. Finns det normala människor på juristprogrammet i Lund eller är jag körd?
Det går en massa myter om jurister. Det enkla svaret är att du antagligen kommer hitta goda vänner om du bara är lite social. Pluggar du dessutom i Lund kommer stan krylla av potentiella vänner.
Absolut! Satsar på givna AB-kurser även om ämnet i sig är ointressant.
Då kan vi prata fördjupningskurser inför HT14. Kurserna som finns är följande (enligt fördjupningskurser HT14). Har exkluderat övriga kurser och kurser som kräver att man läst andra kurser innan.
Period 1
Comparative European Legal History - Christian Häthén E
Förvaltningsrättslig fördjupningskurs - Bengt Lundell
Skadestånds- och försäkringsrätt - Eva Lindell-Frantz
Allmän avtalsrätt - Ola Svensson
Familjerätt i ett komparativt och EU-rättsligt perspektiv - Eva Ryrstedt
Allmän företagsbeskattning - Mats Tjernberg
Konflikt och kontrakt - Peter Westberg
Ekonomisk brottslighet - Helén Örnemark
Enforcement of EU Law - Sanja Bogojevic (engelska)
Fördjupningskurs i allmän folkrätt, med tonvikt på internationellt våld och fredlig lösning av internationella tvister - Ulf Linderfalk
Law and Religion - går som läskurs på halvfart - Kjell-Åke Modéer (engelska
Period 2
Environmental Law, Market and Trade - Sanja Bogojevic (engelska)
Human Rights Law (OBS! Denna kurs kan enbart läsas av studenter som aktivt deltagit i undervisningen på folkrättskursen, JUFN10, under period 1) - Ida Elisabeth Koch
Teman i offentlig rätt - Bengt Lundell
Kollektiv arbetsrätt - Birgitta Nyström
Offentlig upphandling - Henrik Norinder
Praktisk process och tvistelösning i den sociala dimensionen: arbetsrätt - Per Norberg
Praktisk process och tvistelösning i den sociala dimensionen: familjerätt/socialrätt - Per Norberg
Aktiebolagsrätt - Torsten Sandström
Internationell beskattning - Maria Hilling
Straffansvar och straffpåföljder med särskilt fokus på det kriminella våldet Helén Örnemark Hansen
Scandinavian Legal Thinking - Uta Bindreiter (engelska)
EU Competition and Procedure Law - Henrik Norinder (engelska)
Legal History of Minorities - Christian Häthén (engelska)
Global Legal Cultures - Kjell-Åke Modéer (engelska)
Min spontana känsla är att utbudet är extremt skralt. Även om det inte lockar mig är det kul att det erbjuds en kurs i folkrätt. Tror jag ser totalt fyra-fem kurser som jag kan tänka mig att läsa. Jag är på din idé om att plocka klockrena AB-kurser, men min filosofi är att man ändå hugger AB om man läser något som intresserar en. Har aldrig hört om någon fördjupningskurs som ska vara särskilt svår.
Hur tänker du här?
Senast redigerad av FrasseFloyd 2014-04-30 kl. 02:01.
Anledning: länkfix