Citat:
Ursprungligen postat av
magicjoe
...och enbart i en värld där moral existerar kan man säga att mord faktiskt är fel. Nu existerar inte det mänskliga påhittet moral - detta då alla inte delar samma verklighetsbild - därför kan man inte säga att något som mord är fel. Givetvis är det fel för dig och för mig. Det betyder emellertid inte att det är fel; För de som mördar är mord rätt. De tycker antagligen att vår uppfattning om att mord är fel är helvrickad, just eftersom det är så deras verklighet faktiskt ser ut. Vilka är vi att säga att deras verklighetsbild är mer rubbad än vår? När det gäller abort är det helt acceptabelt så länge det är det rätta att göra för kvinnan det berör.
Erfarenheten sager - bortsett fran alla forestallningar om moral - att det ar kontraproduktiv att gora oratt. Vi maste folja kanslan i sadana har fall, ja egentligen i alla bedomningar. Enda fram till kristendomen, anda fran hinduismen genom det klassiska greklande till stoicismen och Marcus Aurelius var det en sjalvklar sak att vara handlingar har foljder. Man kunde kalla det karmalagen.
Det som sker nar man ojektifierar verkligheten och glommer kanslan ar att man blir i behov av bedovning vilket i sin tur leder till att an en sloja lagger sig over en och att man blir annu okunnigare...det ar en ond cirkel och det galler att bryta av den har cirkeln och ta det som en man eller en kvinna.
Vi har idag i var vetenskapligt-kristna tidsalder allt for latt for att smita undan vart ode och bedova oss vilket gor att an en okunnighetens sloja lagger sig over oss, for det ar det som sker om vi gar emot kanslan och det som ar ratt.
Darfor tycker jag ditt inlagg missar malet, aven om det i ovrigt ar korrekt att en relativist kan tycka sig sta bortom moralen om han sa tycker.
Det ar alltsa inte en moralisk fraga i forsta hand, eller egentligen tycker jag att en sadan diskussion for oss till sokratism och fragan om det ratta finns eller inte vilket jag finner onodigt, da det ar garanterat att vara handligar har foljder i vara liv.
Man kan se det som ren egoism att foda barnet, lol. For det ar pa det sattet som jag har beskrivit. Det ar synd om kvinnor som har blivit overtalade att gora nat sa hemskt som abort. Men det vetenskapliga samfundet kommer aldrig att ta pa sig ansvar for det, lika lite som den tar pa sig ansvaret for allt lidande som t o m en sa havdar dom enkel sak som en blindtarmsoperation.
Det hela ar egentligen groteskt. Manniskan maste lara sig se igenom alla dessa logner och forlita sig pa sin kansla och vagra. Vi ar ensamma med oss sjalva. Jag har sett personer som river i vaggarna om dom ar ensamma en stund i ett litet rum och inte far sin lugnande medicin....man skall ta det som en man och kampa. Man skall kunna vara lugn i sig sjalv och ma bra.
Och aven om du har gjort hemska saker skall du inte ge upp utan kampa med dig sjalv, du har allt att vinna. Se dig sjalv, lyssna inte pa strunt, lev rent, sunt och rattfardigt utan illusioner.