2014-04-29, 17:55
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Ja det ryktas de kommer att tillföra två nya personer till sanktionslistan om ovanstående inträffar!

Varför ska de gå över gränsen? Bättre för dom som är nu konstant kaoz, polisen vet inte vilken fraktion de ska stödja, militären känner inte för att riskera livet utan vill hellre chilla och dricka sprit, "borgmästaren" är en man i cammo och rånarluva som ingen vet vad han heter.
2014-04-29, 18:03
Bannlyst
Den här konflikten kommer att sluta med ett tiotal folkomröstningar runt om i "Ukraina". Det är bland det sista Janukovytj sa, d v s att alla invånare runt om i "Ukraina" borde kräva folkomröstningar för mer självständighet eller i vissa berättigade fall en annektering till Ryssland. Kiev och några intilliggande provinser kommer att bilda det som maximalt kan kallas för "Ukraina" rent historiskt och språkligt. Många provinser i södra och östra "Ukraina" kommer att bli nya republiker med olika stark koppling till Ryssland. I ett framtida perspektiv kanske vissa västra delar åter hamnar under polsk, ungersk m m styre.

Det absolut viktigaste aspekten i och med hela konflikten är att Ryssland brutit med the New World Order.
2014-04-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Varför ska de gå över gränsen? Bättre för dom som är nu konstant kaoz, polisen vet inte vilken fraktion de ska stödja, militären känner inte för att riskera livet utan vill hellre chilla och dricka sprit, "borgmästaren" är en man i cammo och rånarluva som ingen vet vad han heter.

Jag instämmer i ditt påstående, det är lätt att komma in men det är ett helsicka att komma ut ur ockupationer Jag är säker på ryssarna minns fortfarande sitt Afghanistan äventyr. De har väl amerikanarnas äventyr i Irak fortfarande kvar i minnet. Eller USA:s långsiktiga projekt i Afghanistan, som kännetecknas av: "Afghanistan again at bottom of corruption index"
http://www.stripes.com/news/afghanistan-again-at-bottom-of-corruption-index-1.255682
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-29 kl. 18:23. Anledning: ord
2014-04-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Separatisterna står för egoism. De vill att regionernas framtid ska se ut på deras sätt, vilket jag inte gillar ett dugg. En minoritet ska inte få bestämma ödet över en majoritet.

Om vi bortser för tillfället från minoritet och majoritet i denna fråga om egoism. Om då separatisterna står för egoism som du skriver, är inte just ditt ogillande att separatisternas framtid ska se ut på deras sätt, sprunget ur din egen egoism? Kan man tala om andras egoism om den egna egoismen dominerar frågan? Ja det kan man om man lär sig något av det och sedan tar tillfället i akt och förbättra sig när man upptäcker bristen. Endast kommunister talar om att det är fel att tillrättavisa någon, om man själv inte klarat av att förbättra detsamma. Vem är felfri? Ingen är felfri och därför blir även att förbjuda tillrättavisning, som kommunisterna gör fel och är ont. För du vill väl inte bli betraktat som kommunist trots att du ständigt försvarar bolsjevikerna? Jag vill fortfarande tro att du endast är något förvirrad och därför finns fortfarande för dig möjligheten att förbättra dig och ta avstånd från de kommunistiska tankegångarna som förgiftat så många i världen. Det kinesiska folket har verkligen blivit förgiftade av bolsjevikernas kommunism som partiet t.o.m. har utvecklat vidare sedan den kom till makten år 1949. Fundera sedan vidare över varför det ska upprätthållas en kamp mellan de kommunistiska tankarna om minoritet och majoritet? Mao bara älskade proletariatets demokratiska diktatur, för då kunde han med denna demokratiska modell kontrollera massorna på ett effektiv sätt. Var det inte just det som hände under den kommunistliknande revolutionen i Kiev och i en äkta kommunistrevolt måste det även dö människor och även den ingrediensen fattades inte i Kiev. Till slut måste man se skillnad på det genuint sanningssökande hjärtat och de hycklande lögnerna sprungna ur egoismen, som ingen framtid har.
Senast redigerad av Seisma 2014-04-29 kl. 18:27.
2014-04-29, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Ja, Ryssland stod även bakom Majdan, skapade ett revolutionärt tillstånd i landet, ett maktvakuum, tvingade Kiev föra nationaliserande politik, kollapsade Regionernas parti och störtade Janukovytj. Tror du på det också? Det har fortfarande inte presenterats några reella bevis.
Du glömmer något viktigt nu. Putler är ond, punkt slut! Det välkända beviset räcker gott och väl för dem flesta skribenterna här

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag köper din invändning men Putin skulle i så fall vara en av mycket få despoter som använder sin makt utan att sko sig själv. Mitt antagande är fullt rimligt.
För den första är han inte en despot, åtminstone i avsevärt mindre utsträckning än Bushs, Klintons, Reigans klaner i USA. För det andra nämn någon större maktinnehavare som har sina tillgångar utomlands. Förstår jag dig rätt att du nu jämför Putin med Saddam/Yanukovych? För den tredje, om det nu stämmer innebär det en stor fiasko för CIA som hade på sig 15 år och fortfarande inte har hittat ett skit. Kan det nu stämma?
Citat:
Visst är det så. Fast den omedelbara frågan som jag ser den handlar om huruvida de militanta separatisterna som ockuperar myndighetsbyggnader, tv-hus etc representerar majoriteten av lokalbefolkningen avseende mål och medel. Jag tror folk flest har lite till övers för ockupanterna och deras metoder. Men det är inte lätt att göra sin stämma hörd om det är beväpnade laglösa grupper man har att göra med. Fast idag vågade man alltså i Donetsk. Det kanske skedde med hjälp av tillresta från Maidan - men än så länge har jag inte hört sådana påståenden.
Jag förstår inte varför du lägger fokus på separatisterna. Vanligt folk gillar inte och har aldrig gillat revolutioner. Det vill säga att de flesta förmodligen hatar både separatister och statskuppensregeringen. Vem bär ansvaret? Jo, den nya regeringen. Vem kan ta slut på det? Jo, Ryssland, vilket innebär att den nya regeringen måste börja ta den diplomatiska vägen. Dvs i första hand förhandla med separatisterna och Ryssland, inte med NATO. => Folkomröstningar bör hållas över alla delar i Ukraina.
2014-04-29, 18:41
Medlem
grosves avatar
Jag förstår inte varför Putin bryr sig om Ukraina, nu när han har blivit världens rikaste politiker och lär vara god för upp till 200 miljarder dollar enligt Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18791653.ab
2014-04-29, 18:47
Medlem
Copterss avatar
Och kaoset fortsätter i Ukraina med nya "demonstranter" som kräver självständighet för just sin stad. Jag chansar på att det kommer vara exakt samma situation om ett år.
2014-04-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grosve
Jag förstår inte varför Putin bryr sig om Ukraina, nu när han har blivit världens rikaste politiker och lär vara god för upp till 200 miljarder dollar enligt Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18791653.ab

Tro nu inte på en massa skvaller och illasinnade rykten. Det går inte att skapa sanktioner mot en person som inget har, men det går fortfarande att skapa illasinnade rykten med avsikten att rättfärdiga och få mandat att genomföra sanktioner. Trots saknad av bevis sprider man ryktet om att Putin har privata intressen i samtliga ryska företag som drabbas av sanktionerna. Här bryter man mot det mest grundläggande och det är att ingen ska betraktas vara skyldig förrän motsatsen har bevisats. Fina förebilder vi har, eller hur? Hur många låter sig fångas i att följa med i denna häxjakt. Vad kom först, lögnen eller hyckleriet?
2014-04-29, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grosve
För att han vill bli världens rikaste (Wikipedia) person genom tiderna så klart
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-29 kl. 20:17.
2014-04-29, 20:00
Bannlyst
Citat:
Det är naturligtvis en mycket svår fråga att svar på givet den oroliga situationen som råder idag. Det kan inte vara lätt att genomföra opinionsundersökningar. Och media på båda sidor präglas av propaganda. Det är därför jag är försiktig med mina ord och skriver troligen. Men belägg finns för mitt påstående. Enligt media som jag tror kan beskrivas som pro-kiev så vill 65% av medborgarna i Donetsk oblast fortsätta vara en del av Ukraina. Endast 18% vill bli en del av Ryssland:

Jag ser förstås brister i den här undersökningen. T ex så framgår det inte hur många som svarat. Återkom gärna med en undersökning som du finner mer rättvisande.
I den här artikeln (Politico) syftar man på flera undersökningar (källan anges dock inte alltid)
Bland annat står det att
Citat:
The good news is that the separatists are actually quite isolated, according to recent accounts by the Organization for Security and Cooperation in Europe’s monitoring mission in eastern Ukraine. Even Kerry, despite his stern rhetoric, has indicated that fewer than 30 buildings have been occupied. And a recent poll conducted by the Kyiv International Institute of Sociology found that the majority of southeastern Ukraine’s residents do not favor joining Russia; 70 percent want to remain in Ukraine, and only 15 percent support secession; 60 percent do not approve of armed separatists seizing government buildings.

There is no doubt that Russia has been trying to destabilize Ukraine in the wake of the annexation of Crimea and that both sides could yet tumble into full-scale military conflict. But Russia is not the only factor shaping public opinion toward the central government in Kyiv, the Ukrainian capital.

From the outside, the Kyiv government is usually depicted as a band of selfless reformers. In fact, the differences in how it is perceived across the country are vast, with 78 percent of western Ukrainians but only 16 percent of easterners registering their approval in one recent poll.Easterners (and southerners, for that matter) see a cabinet dominated by former prime minister and current presidential candidate Yulia Timoshenko and her Fatherland political party, whose base of support is in the pro-European west of the country. Both the Party of Regions and Vitaly Klitchko’s UDAR party refused to join the government, leaving it dangerously low on eastern support.
Vilket stärker min tes att befolkningen är emot såväl statskuppsregeringen som separatisterna. Tänk om hela 15% vill ansluta sig till Ryssland (i undersökningen gjort av Kiev), hur många då sympatiserar utan att vilja ansluta sig?

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Här har du helt rätt, Ryssland skulle ha kunnat gått vinnande ur detta, eller åtminstone haft rejält inflytande på vilken väg Ukraina skulle gå. Hade man bara haft is i magen, undvikit konfrontationer och tydligt berättat vilka intressen man ansett sig behöva värna hade Putin kommit ut som i kemvapenkrisen i Syrien.

Nu blir allt tvärtom. Ukraina blir allt mer alienerat för varje dag som går, Europa är i harnesk och land efter land vill göra sig av med beroendet av Ryssland samt öka försvarsutgifterna, och Kreml blir svagare och mer isolerat än på länge.
Kanske så, kanske inte
En sak kan vi väl hålla med om är att det dummaste hittills i den här konflikten var vad den nya regeringen gjorde. Nämligen var den allra första lagen som de röstade igenom inriktad mot ryska språket. I ett sådant land och i ett sådant läge
Tycker du inte det?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-29 kl. 20:16.
2014-04-29, 20:26
Medlem
Zeunerts avatar
Tusentals antiKiev demonstranter/aktivister bara i Luhansk.....

En djävla soppa som våra ledare satt oss i då de spikat Kiev kuppregimen som Ukrainas folkvilja, rättmätiga företrädare och makthavare.

Diverse förklaringar över att täcka upp för Kievregimen låter allt ihåligare för var dag som går.
2014-04-29, 20:51
Medlem
Savoys avatar
Ryska duman har det senaste året behandlat ett förslag som gäller visumfri transit för västerlänningar i upp till 72 timmar på ryska flygplatser (liknande det Kina har) och som ska träda i kraft den 1 juni.

Det intressanta för tråden är att man nu har plötsligt utökat den planerade visumfriheten till 14 dagar i regionerna Krasnodar Krai (Svartahavskusten med bl.a. Sotji) och...Krim! I första hand för kurortsresor och medicinsk rehabilitering. Väntar på första läkarrådet till patienter om att "jag tror det vore bra för dig att åka till Krim ett tag"

Skämt åsido ett tecken på att Krim snabbt behöver pengar, gissar jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in