Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Ja, Ryssland stod även bakom Majdan, skapade ett revolutionärt tillstånd i landet, ett maktvakuum, tvingade Kiev föra nationaliserande politik, kollapsade Regionernas parti och störtade Janukovytj. Tror du på det också? Det har fortfarande inte presenterats några reella bevis.
Du glömmer något viktigt nu. Putler är ond, punkt slut! Det välkända beviset räcker gott och väl för dem flesta skribenterna här
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Jag köper din invändning men Putin skulle i så fall vara en av mycket få despoter som använder sin makt utan att sko sig själv. Mitt antagande är fullt rimligt.
För den första är han inte en despot, åtminstone i avsevärt mindre utsträckning än Bushs, Klintons, Reigans klaner i USA. För det andra nämn någon större maktinnehavare som har sina tillgångar utomlands. Förstår jag dig rätt att du nu jämför Putin med Saddam/Yanukovych? För den tredje, om det nu stämmer innebär det en stor fiasko för CIA som hade på sig 15 år och fortfarande inte har hittat ett skit. Kan det nu stämma?
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Visst är det så. Fast den omedelbara frågan som jag ser den handlar om huruvida de militanta separatisterna som ockuperar myndighetsbyggnader, tv-hus etc representerar majoriteten av lokalbefolkningen avseende mål och medel. Jag tror folk flest har lite till övers för ockupanterna och deras metoder. Men det är inte lätt att göra sin stämma hörd om det är beväpnade laglösa grupper man har att göra med. Fast idag vågade man alltså i Donetsk. Det kanske skedde med hjälp av tillresta från Maidan - men än så länge har jag inte hört sådana påståenden.
Jag förstår inte varför du lägger fokus på separatisterna. Vanligt folk gillar inte och har aldrig gillat revolutioner. Det vill säga att de flesta förmodligen hatar både separatister och statskuppensregeringen. Vem bär ansvaret? Jo, den nya regeringen. Vem kan ta slut på det? Jo, Ryssland, vilket innebär att den nya regeringen måste börja ta den diplomatiska vägen. Dvs i första hand förhandla med separatisterna och Ryssland, inte med NATO. => Folkomröstningar bör hållas över alla delar i Ukraina.