2014-04-29, 20:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Du glömmer något viktigt nu. Putler är ond, punkt slut! Det välkända beviset räcker gott och väl för dem flesta skribenterna här

För den första är han inte en despot, åtminstone i avsevärt mindre utsträckning än Bushs, Klintons, Reigans klaner i USA. För det andra nämn någon större maktinnehavare som har sina tillgångar utomlands. Förstår jag dig rätt att du nu jämför Putin med Saddam/Yanukovych? För den tredje, om det nu stämmer innebär det en stor fiasko för CIA som hade på sig 15 år och fortfarande inte har hittat ett skit. Kan det nu stämma?

Jag förstår inte varför du lägger fokus på separatisterna. Vanligt folk gillar inte och har aldrig gillat revolutioner. Det vill säga att de flesta förmodligen hatar både separatister och statskuppensregeringen. Vem bär ansvaret? Jo, den nya regeringen. Vem kan ta slut på det? Jo, Ryssland, vilket innebär att den nya regeringen måste börja ta den diplomatiska vägen. Dvs i första hand förhandla med separatisterna och Ryssland, inte med NATO. => Folkomröstningar bör hållas över alla delar i Ukraina.
Konstigt att du inte begriper det. Det är intressant och viktigt att veta hur stort stöd de som tagit makt våld har i de aktuella områdena. Det är specifikt intressant om man vill jämföra med förutsättningarna som fanns för att Krim skulle bli en del av Ryssland.

Jag är naturligtvis även mycket intresserad av Kievs och Kremls roll i den här konflikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
I den här artikeln (Politico) syftar man på flera undersökningar (källan anges dock inte alltid)
Bland annat står det att

Vilket stärker min tes att befolkningen är emot såväl statskuppsregeringen som separatisterna. Tänk om hela 15% vill ansluta sig till Ryssland (i undersökningen gjort av Kiev), hur många då sympatiserar utan att vilja ansluta sig?
Nu när jag grävt fram en källa på din begäran och du duplicerat bedriften med väsentligen samma innehåll varför medger du inte att jag har rätt i att flertalet i östra Ukraina sympatiserar ej med de militanta separatisterna samt vill fortsätta vara en del av Ukraina?

Det viktiga är inte att östukrainarna varken stöder Kiev-regimen eller separatisterna. Att de heller ej ger Kiev sitt stöd är inte särskilt förvånande (och de vill ändå fortfarande vara en del av Ukraina). Det viktiga är att det är ett stort nederlag för separatisterna som tagit över viktiga byggnader etc att de har så lågt stöd bland lokalbefolkningen. Dvs de representerar i liten utsträckning de som de utger sig för att representera. Som jämförelse hade Maidan-demonstranterna ett mycket stort stöd för att störta Janukovytj - särskilt i Kiev och i västra Ukraina.

Eftersom separatisterna har så lågt stöd kan folket resa sig mot dem. Det anade vi en början på igår när vi i Donetsk såg hur folk för första gången vågade demonstrera mot separatisterna.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-29 kl. 21:07.
2014-04-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ryska duman har det senaste året behandlat ett förslag som gäller visumfri transit för västerlänningar i upp till 72 timmar på ryska flygplatser (liknande det Kina har) och som ska träda i kraft den 1 juni.

Det intressanta för tråden är att man nu har plötsligt utökat den planerade visumfriheten till 14 dagar i regionerna Krasnodar Krai (Svartahavskusten med bl.a. Sotji) och...Krim! I första hand för kurortsresor och medicinsk rehabilitering. Väntar på första läkarrådet till patienter om att "jag tror det vore bra för dig att åka till Krim ett tag"

Skämt åsido ett tecken på att Krim snabbt behöver pengar, gissar jag.

Generellt sett så har man insett att visumreglerna försvårar såväl affärer som turism. Sedan har du helt rätt i att Krim behöver pengar snabbt. Dessutom vill man nog kunna visa upp ett blomstrande Krim om ett år i jämförelse med övriga delar av Ukraina. Detta skulle vara ett ypperligt sätt att på fredlig väg"söndra" Ukraina.
2014-04-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoloPrinsen
Fungerar mobilnätet felfritt i ukraina, någon som vet? Har haft svårt att få kontakt senaste dagarna jag provat.
Sydöstra delen rör det sig om i mitt fall.
MVH PP
Läste om att det var störningar i mobilnätet och sedan försvann det helt dagen då ukrainska armé attackerade Slavyansk. Tror att det var i torsdags förra veckan.
2014-04-29, 22:43
Medlem
När ryssland agerar som dom gör så blir det alltid verkningar som ringarna på vattnet. Företag, turister, affärsförbindelser mm tappar mark eller upphör. Just ordet ryskt blir negativt vilket påverkar synen på landet hos dom flesta. Europas länder har utan tvivel börjat agera för sin långsiktiga säkerhet
vilket givetvis påverkar relationerna med Ryssland negativt framöver. Så även om handel med Ryssland inte är särskilt stor så lär den minska om Ukrainakrisen inte blir löst till just Ukrainas bästa.
Att rövarband härjar i Östra Ukraina med Moskvas goda minne ger inte Putin pluspoäng eller aktning som politiker precis.
2014-04-29, 23:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
När ryssland agerar som dom gör så blir det alltid verkningar som ringarna på vattnet. Företag, turister, affärsförbindelser mm tappar mark eller upphör. Just ordet ryskt blir negativt vilket påverkar synen på landet hos dom flesta. Europas länder har utan tvivel börjat agera för sin långsiktiga säkerhet
vilket givetvis påverkar relationerna med Ryssland negativt framöver. Så även om handel med Ryssland inte är särskilt stor så lär den minska om Ukrainakrisen inte blir löst till just Ukrainas bästa.
Att rövarband härjar i Östra Ukraina med Moskvas goda minne ger inte Putin pluspoäng eller aktning som politiker precis.
"Rövarband" är det ordet som Carl Bildts lake.... - jag menar anhängare, använder, men det är knappast det ordet som folket i Östra Ukraina skulle använda. Då skulle det snarare heta "frihetskämpe"...
2014-04-29, 23:20
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
"Rövarband" är det ordet som Carl Bildts lake.... - jag menar anhängare, använder, men det är knappast det ordet som folket i Östra Ukraina skulle använda. Då skulle det snarare heta "frihetskämpe"...

Säkert i de egna leden skulle det heta "frihetskämpe". FARC-gerillan, Al-Queda och Revolutionära fronten är tre goda exempel på militanta organisationer som alla kallar sig för "frihetskämpar" på ett eller annat sätt...

Vad man sedan kallar sig och vad som faktiskt stämmer överens med verkligheten är dock två vitt skilda saker.
2014-04-30, 00:15
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:

Ja Bildt vänder o vrider verkligheten som det passar hans agenda och kallar Kiev oppositionella för mer än så och tycker att våld ska sättas in mot ett fåtalet våldsverkare som saknar stöd hos befolkningen.

Nu är det är det inte så enkelt då fåtalet är tusentals personer och försök har gjorts och misslyckats på grund av ett massivt motstånd och Kiev erkänner att de har misslyckats på flertalet punkter där bl a polis o militär vägrar men Bildt han mässar enträget på..det är humor.
2014-04-30, 00:37
Medlem
En till mindre trevlig nyhet, Korea nr 2?
Russia’s aviation watchdog warns of flight safety hazard over Ukraine due to GPS failures

http://en.itar-tass.com/world/729948
2014-04-30, 01:32
Medlem
bernad_laws avatar
Tramserier raderat. Håll topic! /Mod
2014-04-30, 01:49
Medlem
HappySadHarrys avatar
Bra filmklipp från Lugansk som ger en lite annan förståelse vad som händer än de väl valda snuttar som svenska TV-nyheter visar.

http://youtu.be/ARhEd8m9QZw
2014-04-30, 03:50
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:

Jag tror knappast alla människor ser dem som frihetskämpar. Har du glömt att det även är Ukrainare som lever där?

Nazi SS dödade människor på löpande band för sitt eget lebensraum .... kallar du dem också för frihetskämpar?
2014-04-30, 03:55
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Putin lyssnar på sitt folk som den härskare han är. bra eller dåligt är upp till ketchupkerry att lösa.
För övrigt DD-kupa menar du att sverige är ett fritt land? (hint FRA)

Well well, tycker du att Ryssland är ett friare och mycket bättre land kan du väl flytta dit. Du tror inte Putin har övervakning där han anser sig behöva? Putin dödar vilken rysk journalist som helst närhelst han anser sig ha behov för det.

Ett tips till en kommunist råtta som dig vore att försöka skapa ett flashback inne i Ryssland, bosätt dig i Moskva, och posta lite Putin kritiska kommentarer där. Undrar hur lång tid det skulle ta innan du får gratis boende resten av ditt patetiska liv i någon av Putins "semesterorter"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in