Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Det är så svårt att förstå vad du menar när du inte skriver det rakt ut: Menar du att detta är ett mord som skulle få Putin att anfalla Ukraina, vilket var min poäng att det INTE är.
Jag menar att ett mord skulle legitimera en militärisk insats av ukrainsk sida. Precis som morden på Majdan legitimerade användning av Molotov mot polis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det är en spekulation. En fullt rimlig sådan. För mig är det helt klart att Putin även fyllt sin egen ficka. Det förefaller helt naturligt att han skulle investera en stor del av sina tillgångar i väst. Det är så folk med pengar på fickan gör om de vill behålla sina slantar.
Nej, det är inte mycket rimligt. Pengar är för att få/ha makt, och Putin har makt. Pengar ger inte mer makt åt honom, däremot förlorar han makt, hjälper inte pengar, tycker du inte det. För den andra tillhör Putin en ringa kohort som har förutsättning att skriva om historien, tycker du inte det? För den tredje är han patriot av sitt land, tycker du inte det?
Alltså vad vinner han på att ha pengar/andra tillgångar i väst eller i öst eller i Ryssland?
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Jo, men dagens stora nyhet måste ju ändå vara att i staden Donetsk så arrangerade gruppen som är pro-Kiev en demonstration. RT rapportertar om det nedan. Oavsett hur de vinklar det är detta mycket intressant. Det har inte hänt tidigare. Jag spekulerade igår om att det inte kunde uteslutes men idag verkar det redan hänt. Folk har vågat sig ut på gatorna för att visa sin antipati mot separatisterna. Tyvärr slutade det i en våldsam sammandrabbning mellan de två grupperna.
http://rt.com/news/155424-donetsk-clashes-ukraine-protesters/, idag
jag tror inte guppen som är pro-Kiev behöver mycket momentum för att köra ut separatisterna i staden Donetsk.
De är troligen i majoritet.
Belägg? Proryska presidenter har alltid fått upp till 90% i östra Ukraina. Det säger ju en del. Om du menar att majoritet i öst är för en enad Ukraina håller jag med. Men samtidigt är majoritet emot den nya regering och vill ha kvar nära samband/kontakter med Ryssland.