2014-04-28, 20:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
Folkrevolten i Östra Ukraina rullar på. Nu har de angripit den nye (judiske) guvernören Kolomoiskys bank i Donetsk:

http://www.presstv.ir/detail/2014/04/28/360447/prorussians-storm-kievbacked-bank/
Jo, men dagens stora nyhet måste ju ändå vara att i staden Donetsk så arrangerade och genomförde gruppen som är pro-Kiev en demonstration. RT rapportertar om det nedan. Oavsett hur de vinklar det är detta mycket intressant. Det har inte hänt tidigare. Jag spekulerade igår om att det inte kunde uteslutes men idag verkar det redan hänt. Folk har vågat sig ut på gatorna för att visa sin antipati mot separatisterna. Tyvärr slutade det i en våldsam sammandrabbning mellan de två grupperna.

http://rt.com/news/155424-donetsk-clashes-ukraine-protesters/, idag

jag tror inte guppen som är pro-Kiev behöver mycket momentum för att köra ut separatisterna i staden Donetsk. De är troligen i majoritet.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-28 kl. 20:35.
2014-04-28, 20:14
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Är Donetsk i händerna på separatister?
2014-04-28, 20:31
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
jag tror inte guppen som är pro-Kiev behöver mycket momentum för att köra ut separatisterna i staden Donetsk. De är troligen i majoritet.

Ingen högoddsare, men jag tippar på att Ryssland blir alltmer impopulärt i sydöstra Ukraina också, på grund av hur Kreml agerar.

Jag är ännu mer övertygad om att Ryssland hade stått riktigt högt i kurs där nu om de aldrig hade gått in på Krim osv, eftersom världen då hade diskuterat helt andra saker än rysk aggression - nämligen Kiev-övergångsregeringens legitimitet - vilket är vad Ryssland nu vill att världen ska diskutera! Och detta hade vilken snorunge som helst kunnat lista ut
2014-04-28, 20:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Är Donetsk i händerna på separatister?
Ja. Staden Donetsk är i stora delar i händerna på separatisterna.

Här är något mer om oroligheterna i Donetsk idag: http://www.reuters.com/article/2014/04/28/us-ukraine-crisis-donetsk-idUSBREA3R10T20140428, nyss
2014-04-28, 20:57
Medlem
Undrar om inte befolkningen i främst östra Ukraina är förbannade över hur Ryssland agerar i deras region och lika förbittrade över vad Kiev inte gör eller den försiktighet som präglat regeringen i Ukraina. Om inte Ryssland saboterar kommande val så får ju Ukraina en regering tillsatt efter alla demokratiska principer och kan agera därefter med hårdare tag mot Putintrogna separatister. Man har mer stöd från omvärlden med en fräsch nytillsatt regering och statschef om Ryssland skulle fortsätta jäklas. Natos förstärkning i öster borde ju få Putin att tänka ett varv till innan han ökar spänningen än mer. Om nu inte Putin vill få eftermälet att han sänkte Rysslands ekonomi genom sitt agerande.
2014-04-28, 20:57
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ingen högoddsare, men jag tippar på att Ryssland blir alltmer impopulärt i sydöstra Ukraina också, på grund av hur Kreml agerar.

Jag är ännu mer övertygad om att Ryssland hade stått riktigt högt i kurs där nu om de aldrig hade gått in på Krim osv, eftersom världen då hade diskuterat helt andra saker än rysk aggression - nämligen Kiev-övergångsregeringens legitimitet - vilket är vad Ryssland nu vill att världen ska diskutera! Och detta hade vilken snorunge som helst kunnat lista ut

Här har du helt rätt, Ryssland skulle ha kunnat gått vinnande ur detta, eller åtminstone haft rejält inflytande på vilken väg Ukraina skulle gå. Hade man bara haft is i magen, undvikit konfrontationer och tydligt berättat vilka intressen man ansett sig behöva värna hade Putin kommit ut som i kemvapenkrisen i Syrien.

Nu blir allt tvärtom. Ukraina blir allt mer alienerat för varje dag som går, Europa är i harnesk och land efter land vill göra sig av med beroendet av Ryssland samt öka försvarsutgifterna, och Kreml blir svagare och mer isolerat än på länge.
2014-04-28, 21:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Ja nu kanske pendeln slår över - åtminstone i Donetsk. Men Putin har säkert ett par kort till att spela. Han har spelat oväntat hittills. Och det stora - väntade kortet - kan han fortfarande spela: invasion. Absolut inte lika lätt som han gjorde det på Krim - lokalbefolkningen kommer inte vara lika entusiastiska eller medgörliga. Men en ev invasion kommer inte mötas med stort motstånd eller en kategori av västliga svar som Putin bryr sig särskilt mycket om. Sedan kan han arrangera fejkade folkomröstningar och väsentligen kapa åt sig t ex Donetsk och Lugansk på samma sätt som Krim. Men jag har hela tiden trott att Putins egentliga mål, trots pratet om federation, har handlat om att tvinga Kiev till underkastelse och att hela Ukraina återigen på något vis ska bli en vasallstat. Invaderar han östra Ukraina så tror jag det blir slutet på expansionen för Putin. Då tror jag han tvingas ge upp Kiev och Ukraina som helhet.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-28 kl. 21:12.
2014-04-28, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det är så svårt att förstå vad du menar när du inte skriver det rakt ut: Menar du att detta är ett mord som skulle få Putin att anfalla Ukraina, vilket var min poäng att det INTE är.
Jag menar att ett mord skulle legitimera en militärisk insats av ukrainsk sida. Precis som morden på Majdan legitimerade användning av Molotov mot polis.
Citat:
Det är en spekulation. En fullt rimlig sådan. För mig är det helt klart att Putin även fyllt sin egen ficka. Det förefaller helt naturligt att han skulle investera en stor del av sina tillgångar i väst. Det är så folk med pengar på fickan gör om de vill behålla sina slantar.
Nej, det är inte mycket rimligt. Pengar är för att få/ha makt, och Putin har makt. Pengar ger inte mer makt åt honom, däremot förlorar han makt, hjälper inte pengar, tycker du inte det. För den andra tillhör Putin en ringa kohort som har förutsättning att skriva om historien, tycker du inte det? För den tredje är han patriot av sitt land, tycker du inte det?
Alltså vad vinner han på att ha pengar/andra tillgångar i väst eller i öst eller i Ryssland?
Citat:
Jo, men dagens stora nyhet måste ju ändå vara att i staden Donetsk så arrangerade gruppen som är pro-Kiev en demonstration. RT rapportertar om det nedan. Oavsett hur de vinklar det är detta mycket intressant. Det har inte hänt tidigare. Jag spekulerade igår om att det inte kunde uteslutes men idag verkar det redan hänt. Folk har vågat sig ut på gatorna för att visa sin antipati mot separatisterna. Tyvärr slutade det i en våldsam sammandrabbning mellan de två grupperna.

http://rt.com/news/155424-donetsk-clashes-ukraine-protesters/, idag

Belägg? Proryska presidenter har alltid fått upp till 90% i östra Ukraina. Det säger ju en del. Om du menar att majoritet i öst är för en enad Ukraina håller jag med. Men samtidigt är majoritet emot den nya regering och vill ha kvar nära samband/kontakter med Ryssland.
2014-04-28, 21:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Nej, det är inte mycket rimligt. Pengar är för att få/ha makt, och Putin har makt. Pengar ger inte mer makt åt honom, däremot förlorar han makt, hjälper inte pengar, tycker du inte det. För den andra tillhör Putin en ringa kohort som har förutsättning att skriva om historien, tycker du inte det? För den tredje är han patriot av sitt land, tycker du inte det?
Alltså vad vinner han på att ha pengar/andra tillgångar i väst eller i öst eller i Ryssland?
Jag köper din invändning men Putin skulle i så fall vara en av mycket få despoter som använder sin makt utan att sko sig själv. Mitt antagande är fullt rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Belägg? Proryska presidenter har alltid fått upp till 90% i östra Ukraina. Det säger ju en del. Om du menar att majoritet i öst är för en enad Ukraina håller jag med. Men samtidigt är majoritet emot den nya regering och vill ha kvar nära samband/kontakter med Ryssland.
Det är naturligtvis en mycket svår fråga att svar på givet den oroliga situationen som råder idag. Det kan inte vara lätt att genomföra opinionsundersökningar. Och media på båda sidor präglas av propaganda. Det är därför jag är försiktig med mina ord och skriver troligen. Men belägg finns för mitt påstående. Enligt media som jag tror kan beskrivas som pro-kiev så vill 65% av medborgarna i Donetsk oblast fortsätta vara en del av Ukraina. Endast 18% vill bli en del av Ryssland:

Most residents of Donetsk - 65.7% - want to live in a united Ukraine, Russia seek to 18.2%.
These are the results of a poll conducted by the Institute for Social Research and Policy Analysis, said the Island .

The survey was conducted on the initiative of the Coalition of NGOs in Donetsk.

Thus half of the citizens of Donetsk - 50.2% - were in favor of maintaining a unitary government, which does not provide for the transition to the federal government.

However, 31.6% of the supporters of a unitary system believes that the region should be given broader economic and fiscal powers.

In turn, 15.5% of respondents said they would like to see Ukraine, which would be composed of several federal districts, one of which will have been developed.

Separation from Ukraine and Russia to join in the support of 18.2% of respondents, and only 4.7% of the citizens of Donetsk are willing to live in an independent republic from all of Donetsk.

Capture office buildings in the pro rallies positive about 16%.

77% of the citizens of Donetsk following methods considered wrong and those that are without positive goals.

In addition, 70% of respondents did not support the establishment of a Russian flag on office buildings in the city.

Almost 65% of the citizens of Donetsk generally negative about the former President of Ukraine Viktor Yanukovych and did not want his return to the country as president.

http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/9/7021883/, 9/4

Jag ser förstås brister i den här undersökningen. T ex så framgår det inte hur många som svarat. Återkom gärna med en undersökning som du finner mer rättvisande.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-28 kl. 21:54.
2014-04-28, 22:08
Bannlyst
Citat:
Jag köper din invändning men Putin skulle i så fall vara en av mycket få despoter som använder sin makt utan att sko sig själv. Mitt antagande är fullt rimligt.

Det är naturligtvis en mycket svår fråga att svar på givet den oroliga situationen som råder idag. Det kan inte vara lätt att genomföra opinionsundersökningar. Och media på båda sidor präglas av propaganda. Det är därför jag är försiktig med mina ord och skriver troligen. Men belägg finns för mitt påstående. Enligt media som jag tror kan beskrivas som pro-kiev så vill 65% av medborgarna i Donetsk oblast fortsätta vara en del av Ukraina. Endast 18% vill bli en del av Ryssland:

Most residents of Donetsk - 65.7% - want to live in a united Ukraine, Russia seek to 18.2%.
These are the results of a poll conducted by the Institute for Social Research and Policy Analysis, said the Island .

The survey was conducted on the initiative of the Coalition of NGOs in Donetsk.

Thus half of the citizens of Donetsk - 50.2% - were in favor of maintaining a unitary government, which does not provide for the transition to the federal government.

However, 31.6% of the supporters of a unitary system believes that the region should be given broader economic and fiscal powers.

In turn, 15.5% of respondents said they would like to see Ukraine, which would be composed of several federal districts, one of which will have been developed.

Separation from Ukraine and Russia to join in the support of 18.2% of respondents, and only 4.7% of the citizens of Donetsk are willing to live in an independent republic from all of Donetsk.

Capture office buildings in the pro rallies positive about 16%.

77% of the citizens of Donetsk following methods considered wrong and those that are without positive goals.

In addition, 70% of respondents did not support the establishment of a Russian flag on office buildings in the city.

Almost 65% of the citizens of Donetsk generally negative about the former President of Ukraine Viktor Yanukovych and did not want his return to the country as president.

http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/9/7021883/, 9/4

Jag ser förstås brister i den här undersökningen. T ex så framgår det inte hur många som svarat. Återkom gärna med en undersökning som du finner mer rättvisande.
Att de flesta vill tillhöra Ukraine behöver inte per automatik betyda att de är anti-Ryssland på något sätt alls. Majoriteten vill troligtvis tillhöra Ukraina men ha vänliga relationer till Ryssland som de ser som ett broderland och folk, de vill troligtvis därmed inte heller vara medlemmar i EU eller NATO.
2014-04-28, 22:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtigal
Att de flesta vill tillhöra Ukraine behöver inte per automatik betyda att de är anti-Ryssland på något sätt alls. Majoriteten vill troligtvis tillhöra Ukraina men ha vänliga relationer till Ryssland som de ser som ett broderland och folk, de vill troligtvis därmed inte heller vara medlemmar i EU eller NATO.
Visst är det så. Fast den omedelbara frågan som jag ser den handlar om huruvida de militanta separatisterna som ockuperar myndighetsbyggnader, tv-hus etc representerar majoriteten av lokalbefolkningen avseende mål och medel. Jag tror folk flest har lite till övers för ockupanterna och deras metoder. Men det är inte lätt att göra sin stämma hörd om det är beväpnade laglösa grupper man har att göra med. Fast idag vågade man alltså i Donetsk. Det kanske skedde med hjälp av tillresta från Maidan - men än så länge har jag inte hört sådana påståenden.
2014-04-28, 22:36
Bannlyst
Citat:
Visst är det så. Fast den omedelbara frågan som jag ser den handlar om huruvida de militanta separatisterna som ockuperar myndighetsbyggnader, tv-hus etc representerar majoriteten av lokalbefolkningen avseende mål och medel. Jag tror folk flest har lite till övers för ockupanterna öht. Men det är inte lätt att göra sin stämma hörd om det är beväpnade laglösa grupper man har att göra med. Fast idag vågade man alltså i Donetsk. Det kanske skedde med hjälp av tillresta från Maidan - men än så länge har jag inte hört sådana påståenden.
Det är svårt att säga, det bästa vore om Ukraina blev ett neutralt land med goda relationer till NATO och Ryssland men som det ser ut nu så kommer Ukraina antingen bli NATO medlemmar och helt kapa banden till Ryssland eller så kommer de bli en rysk vasall-stat.

Lokalbefolkningen i Donetsk vill nog helst tillhöra ett enat Ukraina som har goda relationer till Ryssland och det tror jag just nu kommer vara omöjligt. Så vi får om de helt enkelt tvingas acceptera att deras land Ukraina inte längre kommer ha bra relationer till Ryssland eller om de ställer sig helt emot det politiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in