2014-04-28, 23:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Japp, i en bil av tre. Människan får peka ut en person bland åtta foton. Ibland misslyckas människan. Misslyckas hundar?
Uppgiften är inte jämförbar. Hunden ska inte känna igen en individ, utan känna igen liklukt. De flesta människor klarar av att identifiera vem som är död om de får en bild på en död människa och sju bilder på levande.
Citera
2014-04-28, 23:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hundar missar för det första klart mindre än vad mänskliga vittnen, också trovärdiga mänskliga vittnen, gör. För det andra handlar validiteten i testet inte på att hundar aldrig gör fel. Det behövs inte för att identifikationen ska vara säkerställd bortom rimligt tvivel. Hunden valde det enda av 63 utfall som KJ kunde åka dit på. Det får nog anses vara bortom rimligt tvivel bara i och med testupplägg och utfall - utan att på något sätt blanda in förarens uppgifter om Unos track record.
Bra, där fick vi ett mått på rimligt tvivel, 1/63 = 1,6 % sannolikhet. Har du något belägg för det?
Citera
2014-04-28, 23:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Bra, där fick vi ett mått på rimligt tvivel, 1/63 = 1,6 % sannolikhet. Har du något belägg för det?
Det är ganska vanligt att man talar om 98-99% säkerhet, dvs 1-2% slumpchans, i doktrin. Jag är ganska säker på att t ex Diesen anger det intervallet någonstans.
Citera
2014-04-28, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är ganska vanligt att man talar om 98-99% säkerhet, dvs 1-2% slumpchans, i doktrin. Jag är ganska säker på att t ex Diesen anger det intervallet någonstans.
Ganska säker låter som ett dassigt belägg. Och har du förtroende för Diesen?
Citera
2014-04-28, 23:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Bluestar syns inte innan man lyser på det med en UV-lampa. Hunden känner ju alltid fyrahundradrittontusen olika dofter i det doftuniversum han lever, men han är tränad att bortse från alla utom ett litet fåtal när han markerar.

Har du källa på det fetade?
Citera
2014-04-28, 23:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Uppgiften är inte jämförbar. Hunden ska inte känna igen en individ, utan känna igen liklukt. De flesta människor klarar av att identifiera vem som är död om de får en bild på en död människa och sju bilder på levande.
Det handlar inte om att känna igen döda människor. Valmöjligheten finns för att människor och hundar kan misslyckas. Tre bilar för att en hund kan misslyckas. Åtta foton för att en människa kan misslyckas. Lik förbannat misslyckas människan ibland. Misslyckas hunden?
Citera
2014-04-28, 23:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det märks att du inte är så hemma på hur man för sökhundar, hade du varit det hade du nog reagerat. Jag har jobbat med hundar främst spår/sök i närmare 40år,
Jobbat. Professionellt?

Citat:
är jävlar i mig ingen baksäteshundförare, det får stå för dig.
Någon som kritiserar en sökinsats av ett proffs utifrån en förutfattad mening i en skuldfråga drar på sig kraftiga och rätt svåravskakbara misstankar för att vara det, i alla fall. Och är det inte ett bra ord?

Citat:
Du svarade aldrig på min fråga. Tror du att KJ blivit fälld utan liklukten i skuffen?
Frågan är flertydig. Tror jag att KJ hade blivit fälld om Uno hade sökt, men inte markerat? Förmodligen inte. Tror jag att KJ hade blivit fälld utan liksök öht? Ja, det tror jag.
Citera
2014-04-28, 23:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Definitivt inte. Någon som jag tror kan ha mer att berätta är denna J Bi*agen. Han har även klippt ihop två snuttar på YouTube till minne av VB. Sen denna Franc*ska som Micael visade sin moderna och militäriska kniv för kanske hade haft mer att berätta. Hela historien saknar mordvapen, mordplats, styckningsplats och styckningsverktyg.

OCH, det viktigaste - tidpunkt när "dråpet" begicks ..
Citera
2014-04-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det är lätt att förtala människor när man får vara anonym. Jag undrar hur många som offentligt skulle våga stå för sina mordanklagelser mot MB.

Vad pratar du om förtal? Vi citerar vad MB sagt själv i förhör. Han erkänner ju dessutom själv i offentliga handlingar att han ljuger, har humörproblem, är otrogen, och är kvinnomisshandlare. Det har han ju erkänt.

Vi diskuterar huruvida åklagarna kunde välja att gå in i KJs återvändsgränd. Istället för att utreda båda två lika grundligt. Åklagarna har dessutom fel i mycket de påstår, de gissar och spekulerar hej vilt, vilket domstolarna svalt.

Det är vad vi diskuterar här. Felaktigheter i fuppen, som visar på andra spår som inte är tillräckligt utredda.

Om mb vill stämma någon så kommer antagligen byken dras fram rejält, kanske nya bevis kommer fram, nya vittnen som kommer leda till att KJ frisläpps. Det är ju ingen som hittar på saker som är osanna, däremot spekuleras det ungefär som åklagarna också gör mot KJ.

Många incidenter och bevis pekar mot ett helt annat håll, vilket åklagarna undanhåller, trots att de ska redovisa både för- och nackdelar gentemot KJ.
Citera
2014-04-28, 23:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Har du källa på det fetade?
Nej, för det är fel. Jag tänkte i kors. BlueStar är en vidareutveckling av luminol, och fungerar med kemiluminescens - inte via flourescens. Men fortsatt gäller att BlueStar inte syns i dagsljus annat än ganska direkt efter påläggning. Det luorescenta ljuset klingar visserligen av långsammare än luminol, men det är fortfarande fråga om antal timmar snarare än antal dygn.
Citera
2014-04-28, 23:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Vad pratar du om förtal? Vi citerar vad MB sagt själv i förhör. Han erkänner ju dessutom själv i offentliga handlingar att han ljuger, har humörproblem, är otrogen, och är kvinnomisshandlare. Det har han ju erkänt.
Detta är i sig, ska man ha klart för sig, inget som helst argument mot att det skulle röra sig om förtal. Om MB skulle identifiera skribenterna här i tråden, och vara intresserad av att driva enskilda åtal, skulle ett större antal skribenter ligga risigt till.
Citera
2014-04-28, 23:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det handlar inte om att känna igen döda människor. Valmöjligheten finns för att människor och hundar kan misslyckas. Tre bilar för att en hund kan misslyckas. Åtta foton för att en människa kan misslyckas. Lik förbannat misslyckas människan ibland. Misslyckas hunden?
Inte så ofta att det, med korrekta kontroller, utgör rimligt tvivel, är väl rättsväsendets syn på den saken. Och den förefaller mig personligen rimlig.

I själva verket bör det ju vara så att man väljer så många kontroller att man tycker sig kunna vara säker bortom rimligt tvivel - annars vore ju hela övningen rätt meningslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in