Citat:
Ursprungligen postat av
IcaBanken
Min bästa vän studerar juristprogrammet i Lund. Bara snobbiga översittare som är hemskt dryga. Min vän hänger mest med studenter från andra program/kurser. Alla tror dem är något, och man bli direkt mobbad om man dem upptäcker ens svagheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dafel
Samtliga juriststudenter jag har träffat har varit motbjudande personer.
Jag har också suttit i samma arbetssal som ett gäng juridikstudenter när de har grupparbeten och det är ofattbart hur kalla och dryga dom är även mot sina kamrater. Det verkar för mig vara någonslags konstant tävling om bland annat att konstant formulera sig på ett sånt komplext vis det går, trycka ner andra personers förslag och en allmänt självisk ton.
Kan såklart bara haft otur.
Grejen är att de flesta åker hem och pluggar och lever sina liv. Bor ni i en universitetsstad har ni förmodligen sprungit på mängder av juriststudenter utan att se någon skillnad mellan vederbörande och en naturvetare eller teknolog.
Men ja, på min tid (för några år sen) fanns det absolut en överrepresentation av puckon. Någon direkt mobbing eller att någon sagt eller gjort något direkt elakt har jag dock inte varit med om.
Värt att notera, åtminstone i Lund, är att många av de unga män i pastellfärgade skjortor, loafers och dyra solglasögon som uppehåller sig i solen utanför juridicum i själva verket är ekonomer som hänger i juridicums lässalar (motiv oklart). Under min korta kårtid ville vi slänga ut dem men fakulteten påpekade i ganska klara ordalag att det skulle tolkas som en apartheidmanöver.
Betvivlar inte att det ser likadant ut idag.
Hursomhelst, studentkollektivet är mycket mer heterogent än vad ni tror. Till och med jag fick ju kompisar - det säger väl allt.