2014-04-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Hur är söktrycket i år till juristprogrammen?

Har sett tidigare i artiklar där de tagit upp om det varit extra mycket, tänkte om någon sett något?

http://www.dagensjuridik.se/2014/04/ny-statistik-landets-popularaste-juridikutbildning
Citera
2014-04-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
http://www.dagensjuridik.se/2014/04/ny-statistik-landets-popularaste-juridikutbildning

Så man kan förvänta sig att antagningspoängen ökar ? : (
Citera
2014-04-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Så man kan förvänta sig att antagningspoängen ökar ? : (

Nja, det är väll sådär det brukar se ut. Några större skillnader bör det inte vara fråga om.
Citera
2014-04-28, 20:27
Medlem
Tiggeroos avatar
Har sökt in till juridikprogrammet vid Lunds universitet. Vet inte om jag kommer in, men tänkte höra mig lite för här om det blir så. Är det någon som studerar juridik där och kan berätta lite om hur folket är? Jag är lite orolig för att inte passa in och inte trivas med människorna om det "bara" är snobbar och glidare, då jag är en väldigt normal tjej som avskyr översittare och människor som tror att de är bättre än alla andra. Finns det normala människor på juristprogrammet i Lund eller är jag körd?
Citera
2014-04-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiggeroo
Har sökt in till juridikprogrammet vid Lunds universitet. Vet inte om jag kommer in, men tänkte höra mig lite för här om det blir så. Är det någon som studerar juridik där och kan berätta lite om hur folket är? Jag är lite orolig för att inte passa in och inte trivas med människorna om det "bara" är snobbar och glidare, då jag är en väldigt normal tjej som avskyr översittare och människor som tror att de är bättre än alla andra. Finns det normala människor på juristprogrammet i Lund eller är jag körd?
Min bästa vän studerar juristprogrammet i Lund. Bara snobbiga översittare som är hemskt dryga. Min vän hänger mest med studenter från andra program/kurser. Alla tror dem är något, och man bli direkt mobbad om man dem upptäcker ens svagheter.
Citera
2014-04-28, 21:11
Medlem
Thingols avatar
Citat:

Det finns några få som tror de är "bättre än alla andra", men de flesta är helt normala människor. Det är inget du behöver oroa dig över.
Citera
2014-04-28, 22:43
Medlem
Dafels avatar
Citat:

Samtliga juriststudenter jag har träffat har varit motbjudande personer.

Jag har också suttit i samma arbetssal som ett gäng juridikstudenter när de har grupparbeten och det är ofattbart hur kalla och dryga dom är även mot sina kamrater. Det verkar för mig vara någonslags konstant tävling om bland annat att konstant formulera sig på ett sånt komplext vis det går, trycka ner andra personers förslag och en allmänt självisk ton.

Kan såklart bara haft otur.
Citera
2014-04-28, 23:40
Medlem
Citat:

Har inte varit med om de skumheter som beskrivits av andra användare. Eller ja, det finns väl några som kan vara dryga, men rent generellt är det trevligt folk.
Citera
2014-04-29, 02:07
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBanken
Min bästa vän studerar juristprogrammet i Lund. Bara snobbiga översittare som är hemskt dryga. Min vän hänger mest med studenter från andra program/kurser. Alla tror dem är något, och man bli direkt mobbad om man dem upptäcker ens svagheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Dafel

Jag har också suttit i samma arbetssal som ett gäng juridikstudenter när de har grupparbeten och det är ofattbart hur kalla och dryga dom är även mot sina kamrater. Det verkar för mig vara någonslags konstant tävling om bland annat att konstant formulera sig på ett sånt komplext vis det går, trycka ner andra personers förslag och en allmänt självisk ton.

Kan såklart bara haft otur.

Grejen är att de flesta åker hem och pluggar och lever sina liv. Bor ni i en universitetsstad har ni förmodligen sprungit på mängder av juriststudenter utan att se någon skillnad mellan vederbörande och en naturvetare eller teknolog.
Men ja, på min tid (för några år sen) fanns det absolut en överrepresentation av puckon. Någon direkt mobbing eller att någon sagt eller gjort något direkt elakt har jag dock inte varit med om.

Värt att notera, åtminstone i Lund, är att många av de unga män i pastellfärgade skjortor, loafers och dyra solglasögon som uppehåller sig i solen utanför juridicum i själva verket är ekonomer som hänger i juridicums lässalar (motiv oklart). Under min korta kårtid ville vi slänga ut dem men fakulteten påpekade i ganska klara ordalag att det skulle tolkas som en apartheidmanöver.
Betvivlar inte att det ser likadant ut idag.

Hursomhelst, studentkollektivet är mycket mer heterogent än vad ni tror. Till och med jag fick ju kompisar - det säger väl allt.
Citera
2014-04-29, 02:47
Medlem
swanehats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBanken
Min bästa vän studerar juristprogrammet i Lund. Bara snobbiga översittare som är hemskt dryga..
Citat:
Ursprungligen postat av Thingol
Det finns några få som tror de är "bättre än alla andra", men de flesta är helt normala människor. Det är inget du behöver oroa dig över.
Citat:
Ursprungligen postat av Dafel
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Men ja, på min tid (för några år sen) fanns det absolut en överrepresentation av puckon.

Att en liten andel/stor mängd av Jur.studs skulle vara motbjudande dryga översittare, är subjektiva åsikter som inte säger något till oss som inte studerar på programmet. Skulle ni kunna konkretisera era åsikter lite mer i form av exempel och scenarion där studenter uppträder på citerat sätt?
Citera
2014-04-29, 09:35
Medlem
EvilEddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Att en liten andel/stor mängd av Jur.studs skulle vara motbjudande dryga översittare, är subjektiva åsikter som inte säger något till oss som inte studerar på programmet. Skulle ni kunna konkretisera era åsikter lite mer i form av exempel och scenarion där studenter uppträder på citerat sätt?

Du kommer att passa in utmärkt! De flesta juriststudenter uppträder precis såhär ^^
Citera
2014-04-29, 13:37
Medlem
Dafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat

Om du fortsätter läsa mitt inlägg och således läser igenom hela inlägget kommer du få exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in