2014-04-28, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Valet kommer att vara komedi, kommer få ett gott skratt

Känns som att vissa event är ett perfekt tillfälle för vissa att pressa Syrien. Någon dag sen snacka man om hur Assad inte avslöjat alla kemiska platser som ska förstöras (what a surprise, som om man förvänta sig att få höra från USA "Allting gick perfekt, Assad har skött sig bra") och jag kan tänka mig att inför kommande valet så kommer man få höra en hel del om hur folk hotar andra till att rösta på Assad, hur det är riggat, hur falska röster kommer in i spel osv.
Citera
2014-04-28, 18:13
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Vadå skitsnack är du helt senil eller? Kurdiska har varit förbjudet i text och tv i Syrien. Det har även varit förbjudet att lära ut på språket både i privata skolor och i statliga. Är det någon här som pratar skitsnack så är det du.
Du blandar ihop Syrien med ditt hemland Turkiet

Minns när jag åkte taxi i Turkiet på 80talet och fastnade i en poliskontroll, när polisen fick veta att föraren var kurd gick de genom bilen, blev förvånad när polisen tvingade föraren spela varenda kassett han hade, frågade efteråt och han sa att man fick inte lyssna på kurdisk musik
I Syrien kunde man köpa kurdiska kassetter öppet på gatan, fick höra sen från kurder i Syrien att det var vanligt att gränspolisen slog sönder deras kassetter när de besökte sina släktingar i Turkiet .
Så var det demokratiska Turkiet, sånt skit hade vi inte i Syrien och den som påstår annat har aldrig satt sin fot i Syrien.

Citat:
Det som har hänt nu i samband med inbördeskriget är att regimen varit tvungna att ge eftergifter till minoriteter, eftersom deras framtida existens bygger på dessa gruppers stöd.
Nopp , det beror på att demonstranterna krävde ändringar och mycket av det som ändrats var precis före kriget.

Citat:
Hör och häpna, Universitetet i Damaskus ska börja lära ut i Kurmanj. Men det finns märklig böj på den här grejen. Det ska läras ut genom arabisk skrift, vilket är omöjligt på grund av att kurdiskan har en del bokstäver som inte arabiskan har och omvänt. Varför gör dom så här? Kan det vara i syfte att separera kurmanji kurderna i Turkiet från dom i Syrien.
Varför ska jag häpna?
Jag fattar inte hur ni kan kalla er för kurder när ni inte vet ett skit om er historia
precis som turkarna använde kurder arabiska bokstäver i början, på 30talet ville Attaturk närma sig Europa och ändrade till latinska bokstäver, kurderna i Turkiet gjorde samma sak, inte med en gång utan tog lite tid på sig, sen blev det problem för kurder i Irak,Syrien och Iran försatte skriva med arabiska bokstäver och för att förena kurderna i alla länder ville man komma överens om vilka bokstäver man ska använda sig av .....så för att svara på din dumma påstående är arabiska bokstäver det som är originalet, kurder har inte egna bokstäver.

Citat:
Det är tur att 99% av alla kurder inte bor i Damaskus och därför inte behöver bry sig om denna idioti. Och det är även tur att dom inte ens bor i regimkontrollerade områden.
Idioti är när man inte kan sitt folks historia .
Citera
2014-04-28, 18:15
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
assad ställer upp i valet, kan exilsyrier rösta på ambassader? vem kommer ni rösta på, syrier?
Man kan rösta på ambassaden i Sthlm på onsdag den 28e Maj mellan kl 7-19.

Jag kommer rösta på Bashar för han har visat att han förtjänar leda syrierna ett tag till.
Citera
2014-04-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria

Jag kommer rösta på Bashar för han har visat att han förtjänar leda syrierna ett tag till.

Bara ett tag till?
Han är ju det enda realistiska alternativet även för framtiden såvida ni Syrier inte vill sluta upp som Libyen eller Libanon där det är ett mindre inbördeskrig hela tiden. Jag är övertygad att detta inbördeskrig kommer återuppstå ganska snabbt ifall Syrien blir en fullständig demokrati med alla oroligheter presidentvalen för med sig.
Syrien är inte ett land där västerländsk demokrati skulle fungera.

För Syrien finns det två vägar att gå och det är antingen Bashars milda diktatur som kommer lättas upp rejält men ändå inte leda till västerländsk demokrati, det andra mindre troliga alternativet är att Maher Al Assad tar makten och styr landet mer hårdhänt likt sin far.
Citera
2014-04-28, 20:32
Medlem
Ardalans avatar
Citat:

Minns när jag åkte taxi i Turkiet på 80talet och fastnade i en poliskontroll, när polisen fick veta att föraren var kurd gick de genom bilen, blev förvånad när polisen tvingade föraren spela varenda kassett han hade, frågade efteråt och han sa att man fick inte lyssna på kurdisk musik
I Syrien kunde man köpa kurdiska kassetter öppet på gatan, fick höra sen från kurder i Syrien att det var vanligt att gränspolisen slog sönder deras kassetter när de besökte sina släktingar i Turkiet .
Så var det demokratiska Turkiet, sånt skit hade vi inte i Syrien och den som påstår annat har aldrig satt sin fot i Syrien.
Du jämför alltså dagens situation i Syrien med hur det var i Turkiet för 30 år sedan då den kurdiska konflikten nåde sin kulmen? Du är ju inte vettig för fem öre.

Jämför istället dagens situation om du tänkt vara så nära sanningen som möjligt. Det finns privata skolor som lär ut på kurdiska idag i Turkiet och just nu arbetas det aktivt för att införa samma sak med statliga skolor.

Det finns ett kurdisk parti i Turkiska parlamentet till skillnad från Syrien som har ett en parti system. Det debatteras dagligen om kurd frågan på högsta nivå. På provins nivå så har samma kurdiska parti makten i flera provinser.

Så detta är anledningen till att du var tvungen att göra en sådan korkad jämförelse. Du vinner alltså inget på att göra en ärlig jämförelse mellan kurderna i Turkiet och Syrien.

Citat:
Nopp , det beror på att demonstranterna krävde ändringar och mycket av det som ändrats var precis före kriget.
Nej. Det var efter en månads demonstrationer som regimen kom med ett par eftergifter. Och då är det så självklara eftergifter så du inte tjänar något på att ens nämna det, men ändå så gör du det? 200 000 kurder som blev av med sitt medborgarskap för 100 år sedan, skulle få tillbaks det nu. Vad blev resultatet? Demonstrationerna tilltog, eftersom det var sådan löjligt initiativ som kommit allt försent.

Vad gäller det här med kurdiska på Universitetet i huvudstaden, så gjordes denna eftergift ganska nyligen, alltså under inbördeskriget.

Citat:
Varför ska jag häpna?
Jag fattar inte hur ni kan kalla er för kurder när ni inte vet ett skit om er historia
precis som turkarna använde kurder arabiska bokstäver i början, på 30talet ville Attaturk närma sig Europa och ändrade till latinska bokstäver, kurderna i Turkiet gjorde samma sak, inte med en gång utan tog lite tid på sig, sen blev det problem för kurder i Irak,Syrien och Iran försatte skriva med arabiska bokstäver och för att förena kurderna i alla länder ville man komma överens om vilka bokstäver man ska använda sig av .....så för att svara på din dumma påstående är arabiska bokstäver det som är originalet, kurder har inte egna bokstäver.
Ja, du är ju inte precis duktig på att tyda information i text. Vad var det som du inte fattade med att kurdiskan icke går att användas med arabisk skrift? Kurderna kom fram till denna slutsats för 100 år sedan, för dom har nämligen testat. BTW kurderna använde latinska bokstäver före turkarna.
Citat:
Nej. Man behöver inte vara en idiot om man inte kan sitt eget folks historia. Men däremot så är det ganska idiotiskt att du skriver detta som svar på det som du citerade från mitt inlägg. Vad hade den med historia att göra?
Citera
2014-04-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Valet kommer att vara komedi, kommer få ett gott skratt
Oddset på att Assad vinner med 95%+ är väldigt, väldigt liten. Man får över 50 gånger pengerna om man satsar att Assad vinner med över 70% av rösterna. Spelbolagen har valt att man inte får satsa på om Assad vinner.

Citat:

Varför ska jag häpna?

Riktigt korkad att du jämför Turkiet för 30 år sedan med Syrien idag.
Dessutom använde kurderna latinska bokstäver långt innan turkarna.

Citat:

Assad o Co har redan besämt med vilka siffror han ska vinna, du behöver inte besvära dig med att rösta.
Citera
2014-04-28, 23:29
Medlem
LosZetass avatar
Jag pratar med en kille från syrien i kik, han bor just nu i Damasucs. otroligt nog så är universiteten och skolorna öppna i huvudstaaden.
Citera
2014-04-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosZetas
Jag pratar med en kille från syrien i kik, han bor just nu i Damasucs. otroligt nog så är universiteten och skolorna öppna i huvudstaaden.
Får man undra varför du snackar med en kille från Syrien, när du antagligen bor i Sverige?
Citera
2014-04-29, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Kurder kämpar för sitt Kurdistan, vad gör ni kristna araber? Flyr..

Ni tror att någon bryr sig om er och leker judar men judar är guds folk och ni är muslimer men kallar er för "kristna".

Ni har något att kämpa för vilket är "kurdistan" vi kristna bor där de har inte så mycket att kämpa för när det är lätt att bara fly krig och död och åka till ett annat där man har massa släkt, kristna flyr för i bibeln står det får du ett slag i kinden vänd den andra ochså, vi lär oss jesus lära, att älska och aldrig visa hat, att aldrig tänka på hämnd etc..

Men sedan finns det andra kristna som inte ser livet på det sättet, de krigar många kristna är med i SAA och i Kamishili finns det Sutoro och många andra grupper som kämpar för Kamilishi etc..

Hur kan kristna vara muslimer? När kristendomen existerade långt innan Islam, jag tänker inte prata om religion vill du PMa mig gör det, jag har många argmuent om det här, men du menar alltså att 2,1 biljoner kristna är "muslimer" fan va korkade vi måste vara då!
Senast redigerad av Maffianos 2014-04-29 kl. 01:20.
Citera
2014-04-29, 23:38
Medlem
Gasattack i Tel Al Jabya, Deraa. Verkar som SAA åker på pisk i söder för tillfället.

https://www.youtube.com/watch?v=1_V0fIf3MKU&app=desktop&fmt=18
Citera
2014-04-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Gasattack i Tel Al Jabya, Deraa. Verkar som SAA åker på pisk i söder för tillfället.

https://www.youtube.com/watch?v=1_V0fIf3MKU&app=desktop&fmt=18
SAA får storstryk i söder och speciellt Dara, kommer upp videos i princip dagligen på dödade SAA soldater runt Dara.
Citera
2014-04-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
SAA får storstryk i söder och speciellt Dara, kommer upp videos i princip dagligen på dödade SAA soldater runt Dara.

Ja, det ser så ut men det är inte där SAA har sitt fokus för tillfället. Just nu prioritera SAA Aleppo, Homs, Damaskus och Kesab. Faktum är att rebellerna trycks tillbaka i dessa områden.

Dara kommer så småningom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in